JALČ, A.: Trestnoprávna ochrana spoločnosti pred terorizmom – český a slovenský pohľad. Právny obzor, 102, 2019, č. 4, s. 322 – 335.
Protection of society against terrorism by criminal law – the Czech and Slovak views.
Until September 11, 2001 many states hadn`t national anti- terror laws. Political violence was dealt with by the ordinary criminal law. Since then was passed a lot of new anti- terror statutes in the world (for instance in the five years following September 11, Australia enacted 37 new federal laws), which primary objective and task is to ensure that police and other agencies have the sufficient powers they need to protect the community. This complicated social phenomenon is possible to understand better only by analysis of the aspects of terrorism as the key factors, to find the effective forms of fight against the terrorism, the receiving of effective measures to prevent the creation of terrorism not only on the national level but also on the international level and also by co-operation among the individual countries of world. Based on the fact of evolving counter-terrorism legislation, the contribution seeks to answer the question: what is the range in which it is possible to respect fundamental criminal law principles and fundamental human rights as such in this relatively sensitive area. In this context the contribution pointed to a specific group of criminal legal tools that are used more often in the area of combating terrorism. Content of this contribution is to bring information on new felonies of the terrorism under Criminal Code in Slovak and Czech Republic. In first part is describes basic legislative bases, that are necessary if we want serious dealt by this problem. Additional parts suggest the actual state and the last stage analyze manners fight against terrorism in both republic.
Key words: violence, terror, terrorism, terrorist organization, fight against terrorism, anti- terror laws, reversal of the burden of proof, human rights
1. Úvod
Bezpečnostné prostredie v SR a ČR je v súčasnosti relatívne pokojné, bez bezprostredných rizík súvisiacich s terorizmom. Naše krajiny sú medzinárodnými teroristami a teroristickými skupinami naďalej vnímané a využívané skôr ako tranzitné krajiny, než cieľ potenciálneho útoku.
Napriek tomu narástla miera ohrozenia občanov SR a jej záujmov v zahraničí, najmä v súvislosti s členstvom v medzinárodných organizáciách a účasti vo vojenských a protiteroristických operáciách. V uplynulom roku sa slovenskí občania prvýkrát stali obeťami teroristických útokov v Afganistane a Pakistane. Možnou hrozbou pre SR je tiež nelegálna migrácia, prostredníctvom ktorej sa do krajiny môžu dostať členovia a podporovatelia teroristických skupín. V minulosti takýmto spôsobom do SR v stúpili a na jej území sa zdržiavali medzinárodne hľadané osoby podozrivé z vykonávania teroristických aktivít v zahraničí. Napriek prítomnosti týchto osôb na území SR doteraz nebol migrantmi vykonaný žiadny nábožensky motivovaný teroristický útok, ani neboli zaznamenané informácie nasvedčujúce príprave tohto typu teroristického útoku na území SR.
Na rozdiel od krajín západnej Európy SR nehrozí návrat veľkého počtu radikalizovaných bojovníkov zo Sýrie a ďalších krízových oblastí. Moslimská komunita pôsobiaca v SR sa prejavuje ako umiernená; jej predstavitelia sa dlhodobo vyhýbajú radikálnym prejavom a vyjadreniam k aktivitám islamistov v konfliktných zónach. Možným rizikom sú radikálne islamistické materiály voľne prístupné na internete a zahraniční duchovní navštevujúci a prednášajúci v slovenských modlitebniach.
V roku 2013 bola aj na Slovensku vytvorená webová stránka Sharia4Slovakia. Stránka obsahuje niekoľko sekcií – ciele, známe výroky proroka Mohammeda a prepojenia na niektoré ďalšie webové stránky zamerané na islam na Slovensku, ako aj profil skupiny na sociálnej sieti Facebook. Ako jeden z cieľov webovej stránky sa uvádza snaha napraviť pokrivené vnímanie pojmov ako islam, džihád a šaría. Charakter stránky je umiernený a doposiaľ na nej neboli zaznamenané žiadne radikálne prejavy, ani neboli zistené žiadne poznatky nasvedčujúce protiprávnemu konaniu.1
2. Smernica EÚ o boji proti terorizmu a jej vplyv na národné úpravy
Na úvod by som sa rád venoval aktuálnej problematike z hľadiska práva EÚ, a to smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/541 z 15. marca 2017 o boji proti terorizmu, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2002/475/SVV a mení rozhodnutie Rady 2005/671/SVV. Predmetnou smernicou sa EÚ snaží reagovať na neustále sa vyvíjajúcu