VÝVOJ SÚKROMNOPRÁVNEHO PRESADZOVANIA SÚŤAŽNÉHO PRÁVA V JUDIKATÚRE SÚDNEHO DVORA EURÓPSKEJ
ÚNIE
Súdny dvor Európskej únie zohral kľúčovú úlohu pri vymedzení práv subjektov, ktorým
vznikla majetková ujma v dôsledku protisúťažného správania. Autor v článku analyzuje rozsudky
Súdneho dvora, ktoré mali zásadný význam pre súkromnoprávne presadzovanie súťažného práva, a ktoré
zároveň tvoria základný rámec pre snahy upraviť túto oblasť legislatívne na úrovni Európskej
únie.
Úvod do problematiky
Postavenie osôb dotknutých protisúťažným správaním a jeho možnosti chrániť svoje práva a právom
chránené záujmy možno vnímať v dvoch rovinách. Jednak majú oprávnenie obrátiť sa s podnetom na
súťažný orgán a iniciovať tak verejnoprávne konanie, ktoré môže vyústiť do rozhodnutia súťažného
orgánu o protiprávnosti správania porušiteľa a prípadne aj uloženia pokuty alebo inej sankcie.
Iniciátor takého konania (sťažovateľ) má pritom osobitnú, kvalifikovanú účasť v konaní, ktorej
zodpovedajú aj osobitné prostriedky právnej ochrany v konaní. Táto možnosť je súčasťou
verejnoprávneho presadzovania súťažného práva, keďže konajúcim orgánom je orgán verejnej moci a v
konečnom dôsledku nie je voľba uplatňovania nároku v dispozícii súkromného subjektu, ale vecou úvahy
príslušného orgánu. Prijatie rozhodnutia súťažným orgánom uľahčuje dôkaznú pozíciu poškodených v
súdnom konaní o následných žalobách. Druhou možnosťou je súkromnoprávna ochrana, resp.
súkromnoprávne presadzovanie súťažného práva, v ktorom sa jednotlivec domáha ochrany pred súdom.
Napríklad má oprávnenie domáhať sa, aby sa rušiteľ zdržal protiprávneho konania a odstránil
protiprávny stav, domáhať sa určenia neplatnosti právneho úkonu, žiadať vydanie bezdôvodného
obohatenia alebo náhradu škody1).
Na rozdiel od súťažného práva platného v Spojených štátoch amerických a národného súťažného práva
platného v niektorých členských štátoch EÚ, právo EÚ neobsahuje explicitné ustanovenie, na základe
ktorého by sa osoby poškodené porušením súťažného práva EÚ mohli domáhať kompenzácie škody. Jediným
výslovným ustanovením primárneho práva, ktoré má priamy dopad na súkromnoprávne vzťahy je
článok 101 ods. 2
Zmluvy o fungovaní Európskej únie ("ZFEÚ"), ktorý stanovuje, že všetky dohody alebo rozhodnutia
zakázané podľa článku 101 sú automaticky neplatné. Postupné zakotvenie súkromnoprávneho
presadzovania súťažného práva EÚ prebieha v dvoch paralelných rovinách. Tou prvou je rozhodovacia
činnosť Súdneho dvora EÚ, druhou zasa legislatívna činnosť orgánov EÚ. Tento článok sa zameriava na
prvú z týchto rovín a skúma vývoj súkromnoprávneho presadzovania súťažného práva v rozhodovacej
praxi Súdneho dvora EÚ.
Súdny dvor EÚ svojou judikatúrou pomohol definovať priestor pre súkromnoprávne presadzovanie
súťažného práva, pričom v tejto súvislosti zdôraznil úlohu, ktorú by pri uplatňovaní subjektívnych
práv mali zohrávať súdy členských štátov EÚ. Poskytol tým významnú podporu pre snahu Komisie
zefektívniť súťažné právo EÚ, ktorá mohla následne vyústiť do prijatia tzv. modernizačného
balíka2) a následne aj Zelenej a Bielej knihy3). Zo
strany Súdneho dvora EÚ pritom nešlo o opatrný výklad, obmedzený len na limitovaný skutkový kontext,
ale o všeobecné a do budúcna orientované koncepčné stanoviská opierajúce sa o teleologický výklad
zakladajúcej zmluvy, ktorej účelom, ako aj výslovne deklarovaným cieľom, bolo zabezpečiť ekonomickú
slobodu ako predpoklad hospodárskej súťaže a účinného fungovania vnútorného
trhu4).
Východiskovým bodom pre formovanie rámca súkromnoprávneho presadzovania súťažného práva v
judikatúre Súdneho dvora je rozsudok vo veci BRT v SABAM z roku 1974, ktorý prelomil dovtedajšiu
judikatúru a priznal priamy účinok ustanoveniam 85 a 86
ZES (teraz 101 a 102 ZFEÚ)5). Súdny
dvor EÚ sa mohol oprieť aj o svoju judikatúru týkajúcu sa vnútroštátnych procesných prostriedkov pre
uplatnenie práv vyplývajúcich z práva EÚ, vrátane zakotvenia princípu zodpovednosti členského štátu
za škodu spôsobenú porušením komunitárneho