Nájdu líšky a ježkovia spoločnú reč?
JUDr.
Peter
Čuroš
PhD.
Ústav teórie práva Gustava Radbrucha, Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach.
ČUROŠ, P.: Nájdu líšky a ježkovia spoločnú reč? Právny obzor, 101, 2018, č. 3, s. 226 -
246.
Can Foxes and Hedgehogs Find Common Ground?
The article is a response to the
gradual increase of votes on the benefits of the so-called illiberal democracy. The motivation for
writing arose from the attack of state power against the central European University in hungary, the
attack on a freedom of expression and separation of state power in Poland, but also as a response to
the rise of extremist intolerant movements in Europe. The paper, "can Foxes and hedgehogs
communicate", deals with the discussion between opinions supporting the approach of philosophical
absolutism on the one hand and relativism on the other. The author focuses on the gradual finding of
a suitable concept of values on which legal norms should be built in a society defined by the idea
of pluralism, the search for applicable content for the notion of justice and the role of morality
in law in the 21st century. The result is the introduction of the so-called political morality,
which is an expression of the fundamental values of the associate members of the community within
the political space that all members share. Political morality is thus a reflection of principles of
a modern liberal democratic concept of Rechtsstaat. In the context of central Europe, the concept of
freedom and equality is at the center of our attention.Key words:
philophical absolutism, philosphical relativism, pluralism,
fairness, values in law, discourse, political morality, liberalismÚvod
Názov príspevku nepredstavuje svár v lesnom ekosystéme, ako by sa mohlo na prvý pohľad
zdať. Dovolil som si požičať alegóriu s líškami a ježmi od Ronalda
Dworkina1), ktorý nadväzuje na Isaiaha Berlina2),
ktorý obraz ježkov a líšok aplikoval pri rozbore diela a osobnosti Leva
Tolstého.3) Podľa Berlina existuje obrovská priepasť medzi zástancami
myšlienky, podľa ktorej je všetko spojené jednou centrálnou víziou, jedným koherentným systémom,
vidiac univerzálny princíp, kde je všetko, čím sú a ako premýšľajú, odôvodnené, a tými, ktorí
sledujú množstvo účelov, často nesúvisiacich, ba dokonca stojacich v konflikte.
Diskusia, ktorú som sa rozhodol využiť, sa však začala dávno predtým, pred vyše dvoma
tisíckami rokov. Ide o neutíchajúci spor na poli filozofie, právnej vedy a ostatných spoločenských
vied, ktorým je súboj absolútnych hodnôt a ich hierarchie, jedinej pravdy, jedinej správnej odpovede
na jednej strane a relativizmu, pluralizmu hodnôt a voľného trhu myšlienok na strane druhej. Rovnako
aj v tomto príspevku sú úlohy rozdelené. Kým ježkovia sú monistami v hodnotách, ktorí absolutizujú
hodnoty, líšky predstavujú pluralizmus hodnôt, v ktorom má každý názor rovnakú silu a ich stret sa
rieši argumentáciou.
Motivácia na písanie vzišla najmä z útoku štátnej moci proti Stredoeurópskej univerzite v
Budapešti, nedávnemu útoku na slobodu prejavu a oddelenosť zložiek štátnej moci v Poľsku, ale
taktiež aj ako reakcia na vzostup extrémistických netolerantných hnutí v Európe. Táto téma ma
inšpirovala k argumentácii v prospech oddelenia práva a morálky v momente aplikácie práva na jednej
strane a zároveň hľadania objektívneho pojmu spravodlivosti pre podmienky liberálneho demokratického
právneho štátu na strane druhej.4)
V liberálnom a demokratickom poriadku nutne vzniká názorová
nezhoda.5) Dôvodom tohto tvrdenia je, že morálny pluralizmus je prirodzeným
produktom demokratickej spoločnosti s otvorenou diskusiou. Morálny absolutizmus je, naopak,
vynúteným produktom totalitnej spoločnosti jedinej pravdy, kde sa o tom, čo je správne, nediskutuje,
to sa jednoducho nadiktuje a verí sa tomu, prípadne sa ešte násilím potláčajú všetky odchýlky, aby
sa udržala jedna línia. Aj keď je platné právo odrazom väčšinového rozhodnutia, musí taký poriadok
stáť na princípe ochrany hlasu a práv menšiny, čo predstavuje základ demokracie. Netreba zabúdať na
skutočnosť, že ak sa štát nazýva demokratickým, ešte to neznamená, že nutne uznáva autonómiu
jednotlivca.6) Ako pripomína Fareed Zakaria, ktorý vo svojom článku
The
Rise of Illiberal Democracies
z roku 1997 používa Slovenskú republiku ako príklad neliberálnej
demokratickej krajiny.7) Liberalizmus, či už ako koncepcia politickej slobody
alebo ekonomická doktrína, sa veľmi dobre znáša s demokraciou, avšak ich pojmy nie sú totožné. Pojem
liberálneho konštitucionalizmu je nutné odlišovať od demokracie. Kým demokracia predstavuje súťaž
politických strán, konštitučný liberalizmus nie je ani tak o procese výberu zástupcov do mocenských
orgánov, ako skôr cieľavedomá činnosť týchto orgánov, a to v prípade ústavného liberalizmu
predstavuje najmä ochranu jednotlivcovej autonómie pred neoprávneným
donútením.8) Preto základom takého poriadku je
ústava spoločenstva, ktorá zakotvuje okrem základných
inštitúcií aj princípy stanovujúce spolužitie jednotlivcov v spoločenstve - medzi nimi základné
práva a slobody.9)Cieľom príspevku je odôvodnenie nevhodnosti obmedzovania názorovej slobody a následného
prijímania absolútnych právd ako prejavu neliberálnosti. Výsledkom argumentácie má byť dialektické
spojenie "ježkov a líšok", na jednej strane umožňujúce udržať si možnosť pluralistického pohľadu na
hodnoty, ktoré by však v politickej rovine v rámci spoločenstva dokázali priniesť riešenie jedinej
správnej odpovede v rámci konkrétneho spoločenstva, bez nutnosti obmedzovať základné práva a slobody
alebo ostatné princípy právneho štátu zo strany verejnej moci.10)
Nedružná družnosť ľudí
S obmedzením absolútnej slobody jednotlivca je nutné rátať. Kant počíta s nevyhnutnou
poslušnosťou k zákonom spoločenstva, ale zároveň je potrebný aj duch slobody, pretože každý sa chce
presvedčiť, že toto donucovanie je legálne, inak by sa dostal do protikladu sám so sebou Poslušnosť
zákonom je podmienkou mieru v spoločenstve, pretože na dosiahnutie svojich cieľov potrebujeme
ostatných, aj keď ich nedokážeme vystáť, nezaobídeme sa bez nich. Túto skutočnosť vysvetľuje Kant
pojmom "nedružná družnosť ľudí". Výsledkom je občianska spoločnosť, kde členovia majú najväčšiu
slobodu a zároveň ju musia zosúladiť so slobodu iných.
Vychádzajme z predpokladu, že osoba je autonómnou individualitou, a preto jej patrí
dôstojnosť, ku ktorej patria aj základné práva a slobody. Tento prístup využíva aj Dworkin. Ten
slobodu a rovnosť takisto prisudzuje k ľudským právam. Považuje ich za základ spravodlivosti,
pretože stelesňujú ideály liberálnej politiky. Tieto dva ideály sa však dostávajú do vzájomného
konfliktu a "
jediný efektívny spôsob, ako presadiť rovnosť, si z času na čas vyžaduje isté
obmedzenie slobody, pričom dôsledky presadzovania slobody bývajú zasa škodlivé pre
rovnosť".11)
A práve prvý spomenutý princíp, že štátna moc musí
pristupovať ku všetkým svojim občanom s rovnakým záujmom a úctou, považuje Dworkin za princíp, na
ktorom súčasná politika spočíva. Ak by racionálne mysliaci človek prijal práve túto Dworkinovu
koncepciu rovnosti v ekonomickej a politickej situácii Ameriky posledných desaťročí, dospel by
rovnakým spôsobom k tejto koncepcii ako k najlepšej.Rovnako ako Rawls vo svojej teórii, uznáva Dworkin, že občania majú odlišné teórie dobra,
a preto dávajú prednosť rôznym veciam. Zákonodarca musí napriek týmto rozdielnym názorom dodržať
princípy rovnakého prístupu, pretože liberálna teória vylučuje odvolávanie na inherentnú hodnotu
nejakej jednej teórie toho, čo je v živote dobré.12)
Liberalizmus13) tak dokáže fungovať najlepšie v demokracii, pretože práve tá
uplatňuje právo každého človeka, aby bol rešpektovaný ako jednotlivec a aby sa k nemu pristupovalo
ako k jednotlivcovi.14) Osobné morálne preferencie vlastné každému z členov
spoločnosti nesmú vstupovať do politického priestoru. Čo je verejnosti dovolené, je vyjadrovanie
preferencií v rámci verejnej diskusie. Predstavy o dobrách sa líšia od človeka k človeku,