Postavenie rímskeho práva v socialistickej spoločnosti a fenomén socialistickej
právnej romanistiky.
Mgr.
Martin
Gregor
Interný doktorand na Katedre rímskeho práva, kánonického a cirkevného práva,
Právnická fakulta UK, Bratislava.
GREGOR, M.: Postavenie rímskeho práva v socialistickej spoločnosti a fenomén
socialistickej právnej romanistiky. Právny obzor, 101, č. 1, 2018, s. 27 -
42.
The status of Roman law in socialist society and socialist legal Romance
phenomenon.
The submitted contribution focuses on the status of Roman law in the context of socialist
jurisprudence. It tries to analyse various theories of Marxist ideologists and Romanists on the
effectiveness and importance of the Roman law in socialist society, based on which it finds a
characteristics of the relationship between Roman law and socialism. In this context the article
also addresses the characteristics and goals of the socialist legal Romance as a specific school
which had a tendency to separate itself from so-called "Bourgeois" schools examining Roman
law.
Key words
: socialist legal Romance, marxism, socialistic law, the status of
Roman law in socialist societyÚvod
V oblasti právnej romanistiky prinieslo dvadsiate storočie množstvo nových myšlienkových
prúdov a tendencií. V jeho prvej polovici mala dominantné postavenie rímsko-grécka škola pod vedením
Ludwiga Mitteisa, ktorý sa usiloval rímske právo skúmať z hľadiska právnej grécistiky a právnej
papyrológie. Z tohto smeru sa neskôr vyvinula škola antických právnych dejín s originálnou
myšlienkou včleniť rímske právo do kontextu staroorientálnych a antických právnych
systémov.1) Pred druhou svetovou vojnou sa centrum romanistických štúdií
presunulo z Nemecka do Talianska, kde sa ďalej rozvíjala moderná kritická škola najmä
prostredníctvom vydávania bohatej periodickej literatúry.
Tieto smery právnej romanistiky vznikli na báze spontánneho vedeckého skúmania, ktoré bolo
vyústením určitých náznakov v doterajšej vedeckej literatúre. Určitým spôsobom nadväzovali na
staršiu vedeckú doktrínu a vyvíjali sa prirodzeným, nenásilným spôsobom. To ich odlišuje od
špecifického smeru právnej romanistiky, ktorý prevládal v socialistických krajinách tzv. Východného
bloku od druhej svetovej vojny do 90. rokov dvadsiateho storočia. Ide o socialistickú právnu
romanistiku, ktorá sa dnes považuje za umelý produkt politického procesu.2)
Prvky určitej spoločensko-politickej objednávky sú v tomto prípade prakticky
nespochybniteľné.
Hoci dnes pôsobí skôr kontroverzne, ide o relevantný smer právnej romanistiky, ktorý
nemožno prehliadať. Vyvinula sa ako ďalší z možných prístupov k skúmaniu rímskeho práva napriek
tomu, že používala špecifickú metodológiu a stanovovala si svojrázne ciele. V súčasnosti je
všeobecne uznávaná ako element vo vývoji právnej romanistiky vo viacerých učebniciach rímskeho
práva.3)
Tento článok je výsledkom bližšieho záujmu autora o túto kurióznu problematiku. Nemá
ambíciu zasahovať do politologických či filozofických východísk tejto dejinnej etapy. Nepredostiera
žiadne politické stanoviská, iba sa pokúša o čo najvernejšie vystihnutie postavenia rímskeho práva v
socialistickej právnej vede. Pri skúmaní postavenia rímskeho práva v socialistickej spoločnosti
siaha k pôvodným myšlienkam obsiahnutých v Marxových, Engelsových či Leninových spisoch a zároveň k
dielam čelných predstaviteľov vtedajšej jurisprudencie.
Jeho cieľom nie je iba zhodnotenie teoretického postoja socialistického tábora v otázke
rímskeho práva, ale aj analýza jeho praktického uplatnenia v socialistickej spoločnosti vrátane
charakteristiky socialistickej romanistiky a jej komparácie so západnou, tzv. buržoáznou
romanistikou.
1. Vzťah rímskeho práva a socializmu v teoretickej
rovine
Filozofickú analýzu rímskeho práva možno postihnúť už v dielach vrcholných predstaviteľov
tohto filozofického prúdu na čele s Karlom Marxom a Friedrichom Engelsom. Obaja sa v svojich spisoch
často zaoberali antikou vo všeobecnosti a hľadali v nej príklady na podporu svojich
argumentov.
Formálnej stránke rímskeho práva prejavovali uznanie. Vyzdvihovali jeho "nedostižně
precisní vypracovaní všech podstatných právních vztahů".4) Engels prisudzuje
rímskemu právu vlastnosti najdokonalejšej formy práva, spočívajúceho na súkromnom
vlastníctve.5) Posledný dôvetok bol vlastne jediným aspektom, ktorý rímskemu
právu vyčítali. Prekážalo im, že na princípoch rímskeho práva je postavená "kapitalistická
spoločnosť" a vyplývajú z neho postuláty individuálneho súkromného vlastníctva, ktoré sú
nezlučiteľné s poňatím socializmu. Z uvedeného vyplýva, že nikdy nespochybňovali jeho kvality, ale
skôr historicko-politické posolstvo, ktoré prinášalo.
Keďže rímske právo poskytovalo predpoklady regulácie modernej spoločnosti v podobe
inštitútov súkromného vlastníctva či súkromného podnikania, v radoch socialistických predstaviteľov
pretrvávala nedôvera a pochybnosti o jeho zmysle a účele v komunistickej spoločnosti. Definovali ho
ako historický jav, ktorý nemá čo povedať socialistickej spoločnosti.6)
Diskreditácia rímskeho práva bola umocnená jeho spätosťou s právnymi poriadkami buržoáznych štátov,
ktoré mali využívať jeho inštitúty na útlak pracujúceho ľudu.7)
Na tomto základe odmietal rímske právo aj V. I. Lenin. Podľa neho malo mať v rámci
regulácie občianskoprávnych vzťahov prednosť revolučné právne vedomie pred uplatňovaním zásad z
Corpus iuris Romani
, pretože pred čímkoľvek súkromným treba podľa neho uprednostniť štátne
zásahy do súkromnoprávnych vzťahov.8)Socialistická právna romanistika bola v tomto ohľade zvláštnym fenoménom, ktorý sa
usiloval o začlenenie rímskeho práva do skupiny klas