O súčasnej situácii v slovenskej právnej normotvorbe.
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
JUDr.
Milan
Hodás
PhD.
Katedra ústavného práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského,
Bratislava.
KUKLIŠ, P. - HODÁS, M.: O súčasnej situácii v slovenskej právnej normotvorbe. Právny obzor,
99, 2016, č. 6, s. 474 - 500.
The current situation in the Slovak law - making process.
In these days, the types
of law sources and the processes of origin of law - norms become so complicated, that there is no
doubt they represent a specific field of research at the professional as well as scientific
platform. In the submitted article the both authors describe in overview and analyze in details the
recent sources of law and law - making processes determining the legal milieu in Slovak Republic.
Also, they do not neglected the "constitutional" judicatory, theproblems of an electronic collection
of law - decrees, or the rules of referendum
law - making. They also stress the relevant law -
making connotations to the EU law - system (intra community consultation process, consulting with in
the EU institutions, requirement of the transposition and implementation, including the Slovak
Parliament). The final part of the study is devoted to the contemplations on some system problems of
the recent law - making (law makingas a part of politics, hypertrophy of law, quality of
legislators,etc.).Key words:
sources of law, regulation of law - making, referendum
, an
electronic collection of laws, approximation government regulations, intra - community consultation
process, problems of law - makingDlhší čas na Slovensku panuje spoločenský konsenzus, že právo v systéme spravovania
spoločnosti neplní funkcie, ktoré - aj keď v modifikovanej podobe - sa od neho oprávne neočakávajú.
K tejto situácii o. i. napomáha dlhodobý rozpad pyramídneho systému prameňov práva; rozširujú sa
druhy prameňov práva; pomaly sa akceptuje tvorba práva formou priamej demokracie; rozhodnutia súdov
v individuálnom prípade sa stávajú (ako
precedens
) prameňom práva; uznáva sa normotvorná kompetencia
subjektov, ktoré nemožno jednoznačne subsumovať pod tradičné subjekty medzinárodného práva. Zdá sa,
že i neprávne akty významných inštitúcii nadobúdajú všeobecnú
záväznosť.1)Legislatívna situácia, podobne ako i v iných krajinách, je mierne komplikovaná. Jednou z
večných otázok je vymedzenie "výstupov" subjektov verejnej moci, ktoré majú právotvorný charakter.
Podľa prof. Viktora Knappa systém prameňov práva tvorí:
-
písané právo,
-
zmluvné právo,
-
sudcovské právo, - obyčajové právo.2)
Právne predpisy/písané právo sú, napriek výraznej modifikácii systému prameňov práva v
kontinentálnom type právnej kultúry, stále najdôležitejším prameňom práva. Popri tom je nevyhnutné
venovať pozornosť aj iným prameňov práva, ktoré nenadobúdajú všeobecnú záväznosť štandardným
právnonormotvorným procesom. Ide o výsledok procesu zbližovania charakteristických vlastností
kontinentálneho systému práva a anglo - amerického systému.
Štandardný právno normotvorný proces možno vymedziť ako (právnymi a neprávnymi predpismi)
upravený postup štátnych orgánov, subjektov územnej samosprávy a niektorých právnických osôb
(Národná banka Slovenska), ktorého cieľom je vznik, zmena (novelizácia) a zánik (derogácia) právnych
predpisov, resp. ich častí.3)
Rámec právnej normotvorby
Právnymi predpismi upravujúcimi právnu normotvorbu sú najmä:
-
Ústava Slovenskej republiky
("ústava"), najmä
čl. 68,
čl. 71 ods. 2,
čl. 84,
čl. 86 písm. a),
b) a
e),
čl. 87,
čl. 93 až § 100,
čl. 102 písm. f) a
o),
čl. 119 písm. a) a
b),
čl. 120,
čl. 123,
čl. 125,
čl. 128,
čl. 142 ods. 1 a
čl. 152,
-
zákon č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych
predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a ozmene a doplnení niektorých
zákonov,
-
zákon NR SR č. 350/1996 Z.z. o rokovacom
poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, najmä desiata časť - Rokovanie o návrhoch
zákonov,
-
zákon č. 416/2004 Z.z. o Úradom vestníku
Európskej únie,
-
zákon č. 180/2014 Z.z. o podmienkach výkonu
volebného práva, najmä ôsma časť -
Referendum
,-
zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti
vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, najmä
§ 2 ods. 3,
§ 13 ods. 2,
§ 37,
§ 35 ods. 4 a
§ 38 ods. 4,
-
zákon č. 19/2002 Z.z., ktorým sa ustanovujú
podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky,
-
zákon č. 103/2007 Z.z. o trojstranných
konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o tripartite),
§ 4 ods. 3 písm. d),
-
zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom
vyjednávaní,
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení, najmä § 6 až §
6b,
-
zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších
územných celkov, najmä § 8 až §
8b,
-
zákon č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej
štátnej správy, § 5,
-
zákon č. 162/2015 Z.z. Správny súdny
poriadok, § 362 ods. 1.
Ne - právnymi predpismi upravujúcimi právnu normotvorbu sú najmä:
-
Legislatívne pravidlá tvorby zákonov (č.
19/1997 Z.z.) (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 519 z 18. decembra
1996),
-
Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky (uznesenie vlády Slovenskej
republiky č. 164 zo 4. mája 2016),4)
-
Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík (uznesenie vlády Slovenskej
republiky č. 645 zo 17. decembra 2014),5)
-
Jednotná metodika na posudzovanie vybraných vplyvov (uznesenie vlády Slovenskej
republiky č. 24 zo 14. januára 2015 v znení neskorších
uznesení),6)
-
Pravidlá pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax (uznesenie vlády
Slovenskej republiky č. 743 z 21. októbra 2009),7)
-
Elektronická forma podávania a doručovania materiálov Národnej rade Slovenskej
republiky (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 1146/2008 v platnom
znení).8)
Pramene práva
Z hľadiska právnej sily možno pramene práva - bez nároku na jednoznačnú akceptáciu -
klasifikovať takto:
Primárne
-
ústava (a jej zmeny),
-
ústavné zákony,
-
právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie, ktoré majú prednosť
pred zákonmi Slovenskej republiky (čl. 7 ods. 2 druhá
veta ústavy),9)
-
medzinárodné zmluvy o ľudských právach a základných slobodách, medzinárodné zmluvy,
na ktorých vykonanie nie je potrebný zákon, a medzinárodné zmluvy, ktoré priamo zakladajú práva
alebo povinnosti fyzických osôb a právnických osôb a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom
ustanoveným zákonom, ktoré majú prednosť pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy),
-
zákony,
-
všeobecne záväzné nariadenia obcí a všeobecne záväzné nariadenia vyšších územných
celkov, vydaných vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu
zo zákona (čl. 68 ústavy).
Z hľadiska rovnocennosti spôsobov vykonávania verejnej moci
(čl. 2 ods. 2,
čl. 30 ods. 1,
čl. 67 ods. 1 ústavy) je opodstatnené sa
domnievať, že pre prijímanie právnych predpisov prichádza do úvahy aj inštitút priamej demokracie, a
to
-
referendum
(celoštátne) (čl. 93 až
100 ústavy),-
miestne
referendum
(čl. 67 ods. 1
ústavy), ak predmet všeobecne záväzného nariadenia spadá pod režim
čl. 68 ústavy,