O prípustnom použití argumentu ad hominem.

Vydáno: 32 minút čítania
O prípustnom použití argumentu ad hominem.
Mgr.
Marek
Káčer
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
KÁČER, M.: O prípustnom použití argumentu
ad hominem
. Právny obzor, 99, 2016, č. 6, s. 455 - 465.
On admissible use of the
ad hominem
argument.
In this article I deal with the admissibility of
ad hominem
argumentation. Firstly, I present logical and pragmatic reasons why
ad hominem
argumentation isconsidered to befallacious. Secondly, I propose that in some instances the use of
ad hominem
arguments is justifiable. I ground this claim on the observation that people in their everyday reasoning practice usually distinguish between right and wrong use of these arguments. Subsequently I proceed to analyse briefly what factors have impact on the admissibility of
ad hominem
. Finally, I apply the results of my analysis to the problem of objecting the judicial bias. My main conclusion is that if we want toanalyse
ad hominem
argumentation thoroughly we need to separate its description from its evaluation and consequently when delimiting this argument we should avoid mentioning that it is necessary fallacious.
Key words:
argument
ad hominem
, argument ex concessis, recusal, legal logic, theory of truth, typology of dialogues
Úvod
Juraj Šeliga sa vo svojom článku1)
Keď sa namieta sudca
pokúsil obhájiť nasledujúcu tézu: "
Udržateľnosť argumentu
ad hominem
pri jeho správnom použití závisí najmä od veľkosti množiny sudcov, ktorú argument napáda. Presnejšie povedané, čím je množina menšia, tým má argument väčšiu šancu na úspech
.".2) Na prvé počutie znie táto téza trochu zvláštne, pretože Šeliga používa výraz "argument
ad hominem
" ako synonymum pre námietku zaujatosti vznesenú voči sudcom. Tento mätúci terminologický posun stojí na inak celkom správnej úvahe: Problematiku argumentácie
ad hominem
možno spojiť s problematikou vznášania námietok zaujatosti voči sudcom, keďže oprávnené vznesenie námietky zaujatosti je prípadom platného použitia danej argumentácie. Pozrime savšak, o čo Šeliga svojuhlavnú tézu opiera:
Šeliga tvrdí, že argument
ad hominem
, ktorý sa z pohľadu formálnej logiky javí byť logickou chybou, môže byť z pohľadu právnej logiky platným úsudkom. Právna logikaje na rozdiel od tej formálnej kontextuálne citlivá, čo Šeliga demonštruje tvrdením, že "
aplikácia práva znamená i subjektívny prvok, a síce osobu, ktorá rozhoduje o práve.
".3) V tomto kontexte možno
ad hominem
použiť platne vtedy, ak ním spochybníme také vlastnosti osoby, ktoré sú pre správne rozhodnutie vo veci nevyhnutné. Šeliga tieto vlastnosti zastrešuje termínom "
autorita
", čím má na mysli jednak autoritu rozhodovať spory, ale aj autoritu svedčiť alebo "
len čokoľvek tvrdiť v spore
".4) Prípustnosť takéhoto popierania "autority" však má svoje hranice, ktoré Šeliga vidí v celkovej funkčnosti systému aplikácie práva. Námietkou zaujatosti, hoc aj oprávnenou, nemožno namietať všetkých sudcov s právomocou prejednať danú vec, inak by táto vec ostala nerozhodnutá, čo saprieči základnému účelu aplikácie práva. Takto sa Šeliga dostáva k svojej hlavnej téze, podľa ktorej prípustnosť argumentu
ad hominem
je závislá najmä od počtu osôb, voči ktorým sadaný argument používa.
V tomto článku sa pokúsim čitateľom ukázať, v čom Šeliga pri obhajovaní svojej tézy zlyhal. Budem tvrdiť, že prípustnosť argumentu
ad hominem
nie je závislá ani od špecifík právnej logiky (ak takáto logika vôbec existuje), ani od počtu osôb, voči ktor