O prípustnom použití argumentu ad hominem.
Mgr.
Marek
Káčer
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
KÁČER, M.: O prípustnom použití argumentu
ad hominem
. Právny obzor, 99, 2016,
č. 6, s. 455 - 465.On admissible use of the argument.
In this article I deal with
the admissibility of ad hominem
ad hominem
ad hominem
ad hominem
ad hominem
ad hominem
Key words:
argument ad hominem
, argument ex concessis, recusal, legal logic,
theory of truth, typology of dialoguesÚvod
Juraj Šeliga sa vo svojom článku1) "
ako synonymum pre námietku zaujatosti vznesenú voči sudcom. Tento mätúci terminologický posun stojí
na inak celkom správnej úvahe: Problematiku argumentácie možno spojiť s
problematikou vznášania námietok zaujatosti voči sudcom, keďže oprávnené vznesenie námietky
zaujatosti je prípadom platného použitia danej argumentácie. Pozrime savšak, o čo Šeliga svojuhlavnú
tézu opiera:
Keď sa namieta sudca
pokúsil obhájiť nasledujúcu tézu: "Udržateľnosť argumentu
ad hominem
pri jeho správnom
použití závisí najmä od veľkosti množiny sudcov, ktorú argument napáda. Presnejšie povedané, čím je
množina menšia, tým má argument väčšiu šancu na úspech
.".2) Na prvé
počutie znie táto téza trochu zvláštne, pretože Šeliga používa výraz "argument ad hominem
ad hominem
Šeliga tvrdí, že argument , ktorý sa z pohľadu formálnej logiky javí byť
logickou chybou, môže byť z pohľadu právnej logiky platným úsudkom. Právna logikaje na rozdiel od
tej formálnej kontextuálne citlivá, čo Šeliga demonštruje tvrdením, že " použiť platne vtedy, ak ním spochybníme také vlastnosti osoby,
ktoré sú pre správne rozhodnutie vo veci nevyhnutné. Šeliga tieto vlastnosti zastrešuje termínom
" je
závislá najmä od počtu osôb, voči ktorým sadaný argument používa.
ad hominem
aplikácia práva znamená i
subjektívny prvok, a síce osobu, ktorá rozhoduje o práve.
".3) V tomto
kontexte možno ad hominem
autorita
", čím má na mysli jednak autoritu rozhodovať spory, ale aj autoritu svedčiť alebo
"len čokoľvek tvrdiť v spore
".4) Prípustnosť takéhoto popierania
"autority" však má svoje hranice, ktoré Šeliga vidí v celkovej funkčnosti systému aplikácie práva.
Námietkou zaujatosti, hoc aj oprávnenou, nemožno namietať všetkých sudcov s právomocou prejednať
danú vec, inak by táto vec ostala nerozhodnutá, čo saprieči základnému účelu aplikácie práva. Takto
sa Šeliga dostáva k svojej hlavnej téze, podľa ktorej prípustnosť argumentu ad hominem
V tomto článku sa pokúsim čitateľom ukázať, v čom Šeliga pri obhajovaní svojej tézy
zlyhal. Budem tvrdiť, že prípustnosť argumentu nie je závislá ani od špecifík
právnej logiky (ak takáto logika vôbec existuje), ani od počtu osôb, voči ktor
ad hominem