Právna antropológia - jej prínosy i zlyhania
JUDr. MUDr.
Daniel
Šmihula
PhD. Dr.iur.
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí.
ŠMIHULA, D.: Právna antropológia - jej prínosy i zlyhania. Právny obzor, 97,
2014, č.5, s. 444 - 455.
Legal anthropology - Its benefits and failures.
Legal anthropology is an
interdisciplinary science on the border between anthropology and theory of law and the State. During
its beginnings in 1920s it was dealing with legal and political systems of primitive populations and
from such findings it tried to extract generally applicable principles which could be utilized also
in the case of modern societies. Legal anthropology understands any legal system as an integral part
of the society in which it is being used. Therefore it requires also a research not only the legal
system but the society as whole (material conditions, culture, language etc.) and also a man with
his biological qualities, thinking, habits... But this science needed to cope with tendencies to
ideologization and to use it as a "tool" in efforts to prove "priority of non-western cultures" or
even "corruption of the whole masculine aggressive Western civilization". As any scientific method
or theory the legal anthropology must be used critically and with knowledge of it limits.Key words:
Legal anthropology, theory of the State and law, legal pluralism,
evolution of law, multiculturalismÚvod
V posledných desaťročiach sa presadzuje názor, že pohľad na pôvod a vývoj práva musí byť
nevyhnutne multidisciplinárny a prepojený minimálne s politickými vedami a
sociológiou.1)
Na tomto základe sa sformovala napr. sociológia práva, právna psychológia, právna
archeológia, ekonomická analýza práva, atď.
V rámci tohto procesu sa do popredia dostal aj prístup politicko-antropologický a
právno-antropologický,2) ktoré sa zaoberajú vývojom spoločnosti, moci a práva
nie na základe viac alebo menej umelých modelových konštrukcií a úvah, ale vychádzajú z poznania
skutočného vývoja človeka ako druhu i ľudských spoločností a ich inštitúcií v priereze dejín. Ich
pomocou je tak možné vniesť do právnej teórie novátorský vedecký pohľad3) a
taktiež aj prepojenie s prírodnými vedami, biológiou, antropológiou, archeológiou, históriou,
psychológiou, sociológiou a ekonómiou.
Právna antropológia je interdisciplinárnym odvetvím na pomedzí antropológie a právnych
vied, ktorá sa spočiatku - od dvadsiatych rokov 20. storočia - zaoberala politickým a právnym
systémom primitívnych populácií a pokúsila sa z takto získaných poznatkov neskôr odvodiť všeobecne
platné zákonitosti využiteľné aj pre moderné spoločnosti.4)
Charakterizuje ju dôraz, ktorý kladie na medzikultúrny prístup a porovnávaciu analýzu, a
snaha nájsť vzťahy medzi právom a neprávnymi normatívnymi systémami.5) Každý
právny systém poníma ako integrálnu súčasť spoločnosti, v ktorej sa aplikuje. Preto považuje za
potrebné študovať právo nie ako uzavretý systém noriem, ale vždy vo vzťahu k takejto komunite
(konkrétne: spoločenské a materiálne predpoklady, implikácie, proces aplikácie práva, zmeny, ktoré
vyvoláva v spoločnosti, interpretácie právnych noriem v závislosti od kultúry, jazyku a predstáv o
spravodlivosti) a človeku samotnému s jeho biologickými vlastnosťami, kultúrnymi zvyklosťami,
myslením, zdravím a pod.6) Právni antropológovia venujú veľkú pozornosť
sudcovskej normotvorbe a celkovo i kreatívnemu ľudskému prvku pri vzniku práva a jeho
aplikácii.7) Vznik právnych noriem - podľa ich názoru - nemôže byť
posudzovaný oddelene od ich aplikácie, ktorá má tiež vplyv na formovanie, resp. "doformovanie"
právnych noriem.
K väčšiemu rozšíreniu právno-antropologických predstáv zrejme zatiaľ bráni to, že väčšina
právnych teoretikov nemá úplne adekvátne znalosti z oblasti všeobecnej a kultúrnej antropológie,
biologických a ekonomických vied a sú mentálne uzavretí do svojho úzkeho vedného
odboru.8) Ich prístup k štúdiu práva je tak nevyhnutne
štrukturálno-funkcionalistický a zameraný hlavne na analýzu samotného objektívneho práva, v lepšom
prípade vybraný