Prevedenie domovej prehliadky

Vydáno: 16 minút čítania

Predkladaná práca sa zaoberá problematikou domovej prehliadky ako jedného z najzávažnejších zásahov do základných ľudských práv a slobôd v Slovenskej republike. V úvodnej časti analyzuje právny rámec, podmienky a dôvody, za akých možno tento inštitút uplatniť. Osobitná pozornosť je venovaná úlohe orgánov činných v trestnom konaní, najmä prokurátora, ako aj procesu vydania príkazu na domovú prehliadku. Druhá časť práce sa zameriava na samotný výkon prehliadky, od predchádzajúcej výzvy cez jej priebeh až po dokumentáciu výsledkov a zaistenie vecí. Na základe štúdia judikatúry a odbornej literatúry práca poukazuje na aplikačné problémy a zdôrazňuje potrebu primeranosti a zákonnosti každého zásahu.

Kľúčové slová: domová prehliadka, základné práva, Trestný poriadok, prokurátor, policajný zbor, súdna prax

Abstract: This paper deals with the issue of house searches as one of the most significant interferences with fundamental human rights and freedoms in the Slovak Republic. The first part analyzes the legal framework, conditions, and reasons under which this institute may be applied. Special attention is given to the role of law enforcement authorities, particularly the prosecutor, as well as the process of issuing a search warrant. The second part focuses on the practical execution of the search, from the preliminary notice through the procedure itself to the documentation of results and seizure of items. Based on the study of case law and legal literature, the paper highlights practical challenges and emphasizes the necessity of proportionality and legality in every intervention.

Key words: house search, fundamental rights, Criminal Procedure Code, prosecutor, police force, judicial practice

 
ÚVOD
Právo na domovú slobodu patrí medzi základné ľudské práva a slobody garantované tak medzinárodným právom, ako i vnútroštátnym právnym poriadkom každého vyspelého demokratického štátu, a preto každý zásah do tohto práva musí byť odôvodnený, legitímny a primeraný.
Všeobecná deklarácia ľudských práv ako jeden z významnejších medzinárodných dokumentov v súvislosti s ochranou domovej slobody v článku 12 uvádza, že: „nikto nesmie byť vystavený svojvoľnému zasahovaniu do súkromného života, do rodiny, domova, každý má právo na právnu ochranu proti takým zásahom alebo útokom.“ 1
V podmienkach Slovenskej republiky zakotvuje právo na nedotknuteľnosť obydlia, ako aj právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného života a rodinného života, zákon s najvyššou právnou silou, zákon štátu, a to Ústava Slovenskej republiky. 2 Právo na nedotknuteľnosť obydlia vykladáme ako zákaz vstúpiť do obydlia druhého bez súhlasu toho, kto v ňom býva. 3
Jedinú zákonnú výnimku zo zákazu vstupu do obydlia druhého bez jeho súhlasu v Slovenskej republike predstavuje trestnoprávny inštitút domovej prehliadky, prehliadky iných priestorov a pozemkov, vstup do obydlia, iných priestorov a na pozemky. 4
Práve problematiku domovej prehliadky považujeme za v