O skeptikovi Kripkensteinovi a jeho vplyve na diskusiu o neurčitosti
práva
Mgr.
Lucia
Berdisová
PhD.
vedecká pracovníčka Ústavu štátu a práva Slovenskej akadémie vied, odborná
asistentka Právnickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
BERDISOVÁ, L. O skeptikovi Kripkensteinovi a jeho vplyve na diskusiu o
neurčitosti práva. Právny obzor, 95, 2012, č.6, s.534 - 548.
On sceptic Kripkenstein and his influence on discussion about indeterminacy of law.
The paper deals with a study about rules and private language in Wittgenstein written by Saul Kripke
and its influence on argumentation leading to scepticism about possibility of rulefollowing.
Kripkenstein's sceptical paradox and its solution as to Kripke is formulated in the first part of
the paper. Kripkenstein is confronted with Wittgenstein in the second part of the paper. Author's
critical remarks as to Kripkenstein may be summed up in the following way: First of all, the aim of
Wittgenstein's remarks on rules was to describe the agreement, not disagreement, as to the use of
language (rules). Hence Kripkenstein ignored the aim of remarks. Secondly, "to follow the rule
blindly" in Wittgenstein, points to the end of justification and to the reflexivity of the reaction,
not to the arbitrariness of the reaction as Kripkenstein invokes. Thirdly, Kripkenstein fell pray to
a craving for generality and he was searching for the fact of meaning as a mental state.
Wittgenstein however warned us of it. The second part also involves the critic of Kripke provided by
G. Baker and P.M.S. Hacker. Argumentation of legal scholars that is influenced by Kripke (or even
the misunderstanding of Kripke) comprises the third part of the paper. J. Boyle and A. Marmor are
shown as the typical examples. The first one, J. Boyle, even misinterprets Kripke as he claims that
the Wittgensteinian view on language is relativistic. This part also includes the
contraargumentation against sceptical reading of Wittgenstein. Hence, the paper confutes scepticism
in modality of rulefollowing scepticism identified by Kripke.Key words:
Saul Kripke, Kripkenstein, Ludwig Wittgenstein, sceptical pardox,
rule-following, Wittgenstein's method, legal interpretationÚvod
V roku 1982 Saul Kripke publikoval štúdiu nazvanú
Wittgenstein o pravidlách a súkromnom
jazyku
,1) ktorá mu výrazne obohatila index citačných odkazov. Väčšina
reakcií síce bola kritická, ale to nijako nepopiera fakt, že štúdia je hodná analýzy. Mnohé
aplikácie diela Ludwiga Wittgensteina v práve sa opierajú, inšpirujú alebo vysporiadavajú s Kripkeho
argumentáciou v spomenutej štúdii a následne vedú k téze o neurčitosti práva.Cieľom tohto príspevku je vyvrátiť tézu o nemožnosti riadiť sa pravidlami, tzv.
skepticizmus ohľadom riadenia sa pravidlami, ktorý identifikuje Kripke a ktorý je prenášaný do
diskusie o povahe práva. Za účelom naplnenia daného cieľa sa v článku vysporiadavame s Kripkeho
interpretáciou Wittgensteina, poukazujeme na to, v čom Kripke Wittgensteinove pripomienky o riadení
sa pravidlami dezinterpretoval a v čom je dezinterpretovaný samotný Kripke. Následne analyzujeme
istým spôsobom typické argumentácie právnych filozofov v prospech neurčitosti práva, vychádzajúce z
Kripkeho (omylov). Taktiež považujeme za potrebné opísať aj samotnú argumentáciu Kripkeho a právnych
filozofov, preto sú isté časti príspevku viacmenej deskriptívne, nie len kritickoanalytické.
Príspevok nie je vystavaný na repetitóriu základných otázok filozofie jazyka, preto u čitateľa či
čitateľky predpokladá istú základnú orientáciu v problematike.2)
I.
Kripkenstein
Saul Kripke v štúdii interpretuje Wittgensteinove
Filozofické
skúmania
3) (ďalej len "Skúmania
") tak, že formuluje paradox
ohľadom riadenia sa pravidlami, ktorý nazýva "wittgensteinovským
paradoxom".4) Kripkeho Wittgenstein, tak ako sú jeho myšlienky predkladané v
spomenutej štúdii, si vyslúžil ironické pomenovanie
Kripkenstein.5)Kripke nás nabáda, aby sme uvažovali nad tým, ako sme porozumeli (ang. grasp) pravidlu
sčítania, ktoré je vyjadrené slovom "plus" alebo matematickým znamienkom
"+".6) Za kľúčové pri porozumení pravidla sčítania pokladá to, že hoci som ja
sama v minulosti uskutočnila len konečné množstvo počtov, pravidlo sčítania určuje moju odpoveď v
neurčitom množstve nových počítaní príkladov, nad ktorými som nikdy nepremýšľala a nikdy som sa s
nimi nestretla.7) Predstavme si, že "68 + 57" je príklad, s ktorým som sa
nikdy predtým nestretla.8) Keď vykonám výpočet, výsledkom bude samozrejme
"125". Tento výsledok je podľa Kripkeho správny aj v aritmetickom zmysle, aj v
metalingvistickom
zmysle
(teda v tom zmysle, že slovo "plus", tak ako som mienila jeho použitie v minulosti,
denotovalo takú funkciu, ktorej aplikácia na čísla 68 a 57 "dávala" odpoveď
"125").9) Následne sa však ozve hlas bizarného skeptika, ako ho nazýva
Kripke, ktorý spochybní správnosť mojej odpovede v metalingvistickom zmysle. Tento skeptik napríklad
povie, že slovo "plus" som používala v minulosti tak, že odpoveď, ktorú som zamýšľala pre "68+57",
je "5". Skeptik by totiž mohol povedať, že som v minulosti používala slovo "plus" tak, že denotovalo
funkciu "quus". A keď qusčítavame10) čísla menšie ako 57, výsledok je
rovnaký ako pri sčítavaní. Ale pri qusčítavaní čísel rovných a väčších než 57 je výsledok vždy
5.11)Skeptik sa teda podľa Kripkeho pýta, či existuje nejaký
fakt
mienenia slova "plus"
v minulosti, ktorý by odpovedal na skeptickú výzvu.12) Inými slovami, či
existuje nejaký fakt mienenia s