K niektorým aspektom účinnej ľútosti v nadväznosti na program leniency

Vydáno: 39 minút čítania
K niektorým aspektom účinnej ľútosti v nadväznosti na program leniency
JUDr.
Lucia
Kurilovská
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava. Právnická fakulta UK v Bratislave, Katedra Trestného práva, kriminológie a kriminalistiky.
KURILOVSKÁ, L.: K niektorým aspektom účinnej ľútosti v nadväznosti na program leniency. Právny obzor, 95, 2012, č.1, s. 66 - 79.
To certain aspects of efficient repentance in connection with the leniency programme.
The author of the present article deals with the business economic environment with links to criminal law unexplored, but due to the area to which it relates, very timely. Leniency program or leniency program in this paper consistently analyze and explained with emphasis on all aspects of the legislation and policies in connection to criminal and commercial law.
Key words:
code penal, code of criminal procedur, program leniency, effective regret, economic competition
1. Všeobecne
V zmysle § 86 písm. d) zákona č.300/2005 Z.z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len "TZ")1) trestnosť trestného činu zaniká vtedy, ak ide o trestný čin zneužitia účasti na hospodárskej súťaži podľa § 250 TZ, ak
páchateľ svojím konaním umožnil podnikateľovi alebo inej právnickej osobe splniť podmienky pre neuloženie alebo zníženie pokuty podľa zákona upravujúceho ochranu hospodárskej súťaže.
In concreto
ide o § 38 ods. 11, ods. 12 zákona č.136/2001 Z.z. O ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona č.347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákon o ochrane hospodárskej súťaže"), ktorý sa nazýva aj
programom zhovievavosti alebo leniency program
(ďalej len "program leniency").2)
V zmysle § 250 ods. 1 písm. b) TZ trestného činu Zneužitia účasti na hospodárskej súťaži sa dopustí ten, kto zneužije účasť na hospodárskej súťaži tým, že konaním, ktoré je v rozpore so zákonom upravujúcim ochranu hospodárskej súťaže, spôsobí inému súťažiteľovi značnú škodu alebo ohrozí chod jeho podniku. V zmysle citovaného ustanovenia páchateľ tohto trestného činu sa potrestá odňatím slobody až na tri roky.
Uvedeným ustanovením TZ sa kriminalizuje postup účastníkov kartelových dohôd a program leniency predstavuje významný nástroj boja proti dohodám obmedzujúcim hospodársku súťaž , t.j. proti kartelom. Východiskom pre prijatie programu leniency je záujem na odhaľovaní a prevencii horizontálnych dohôd obmedzujúcich súťaž, ako aj záver, že rýchle odhalenie a preukázanie dohody obmedzujúcej súťaž predstavuje väčší prínos ako potrestanie každého jej účastníka.3)
Podstatou kartelov je dohoda alebo iné vzájomné dorozumenie medzi súťažiteľmi, schopné výrazne ovplyvniť niektorý zo súťažných faktorov, čím dôjde k narušeniu slobodnej hospodárskej súťaže a skresleniu ich výsledkov. Pri zisťovaní určitého škodlivého vplyvu na trh sa neberie do úvahy trh všeobecne, ale určitá jeho časť, vymedzená vecne, priestorovo a časovo. Ide o tzv. relevantný trh, ktorý predstavuje priestorový a časový súbeh ponuky a dopytu po takom tovare, službách a výkonoch, ktoré sú z hľadiska uspokojovania určitých potrieb užívateľov zhodné alebo vzájomne zastupiteľné.4)
Z charakteru kartelov vyplýva, že je ich často veľmi ťažké odhaliť a vyšetrovať bez spolupráce podnikov alebo jednotlivcov spriaznených s týmito kartelmi. Je v záujme Spoločenstva odmeniť podniky zapojené do takéhoto nezákonného konania, ktoré sa rozhodli ukončiť svoju účasť na karteli a spolupracovať pri vyšetrovaní, nezávisle od ostatných členov tohto kartelu. Záujem spotrebiteľov a občanov o to, aby sa odhalili a potrestali kartely, prevažuje nad záujmom pokutovať podniky, ktoré umožnia odhaliť a potrestať uvedené praktiky.5)
Postup a podmienky pre uplatnenie programu leniency zverejnil Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len "úrad") iba formou oznámenia, pričom uvádza, že úrad si je vedomý, že tento materiál vyvolá legitímne očakávania, na ktoré sa podnikatelia môžu pri odhaľovaní dohôd obmedzujúcich súťaž pred úradom spoliehať.6) Oznámenie nie je právne záväzným prameňom práva. Ako sa však výslovne uvádza v jeho texte, ustanovenia oznámenia vyvolávajú legitímne očakávania, na ktoré sa dotknuté osoby môžu oprávnene spoliehať. Prípadné porušenie jeho ustanovení by mohlo byť kvalifikované ako porušenie princípu legitímnych očakávaní, ktorý ako všeobecný právny princíp patrí medzi pramene práva EÚ.7)
Pozitívne treba hodnotiť snahu úradu riešiť problematiku programu leniency komplexne, keďže práve úrad inicioval novelu Trestného zákona vo vzťahu k zneniu § 86 písm. d) TZ,8) v určitých aspektoch je však táto úprava nekomplexná, na čo poukážeme nižšie.
2.1. Podmienky a postup pre neuloženie pokuty podnikateľovi
V zmysle § 38 ods. 11 Zákona o ochrane hospodárskej súťaže úrad neuloží pokutu podnikateľovi, ktorý bol účastníkom dohody obmed