20/1955 Sb.
Vládne nariadenie
z 22. marca 1955
o konaní vo veciach správnych
(správny poriadok)
Vláda Československej republiky nariaďuje podľa § 33 ods. 1
a 3 zákona č. 13/1954 Zb., o národných výboroch:
Prvá časť
ZÁSADY KONANIA
Oddiel 1
Úvodné ustanovenia
§ 1
Účel nariadenia
Účelom tohto nariadenia je upraviť konanie vo veciach
správnych, aby umožňovalo čo najdokonalejšie plniť úlohy
ľudovodemokratickej štátnej správy, aby prispievalo k ochrane
všeobecných záujmov i práv a oprávnených záujmov pracujúcich
a socialistických organizácií, aby napomáhalo upevnenie
socialistickej zákonnosti a štátnej disciplíny a aby vychovávalo
na uvedomelú disciplínu.
§ 2
Rozsah platnosti
(1) Podľa tohto nariadenia sa postupuje v konaní, v ktorom
rozhodujú o právach alebo povinnostiach účastníkov konania výkonné
orgány národných výborov alebo iné orgány štátnej správy (ďalej
len "správne orgány"). Pokiaľ však osobitné predpisy upravujú
konanie vo veciach správnych odchylne, postupuje sa podľa nich.
(2) Toto nariadenie sa nevzťahuje na trestné konanie správne.
Oddiel 2
Základné pravidlá konania
§ 3
(1) Správne orgány využívajú konanie na prehlbovanie svojho
spojenia s ľudom a na posilňovanie dôvery pracujúcich
v ľudovodemokratický štátny aparát. V konaní postupujú v tesnej
súčinnosti s pracujúcimi, podporujú ich iniciatívu a opierajú sa
o ich pomoc a podnety.
(2) Správne orgány sa zaoberajú každou vecou svedomite,
zodpovedne a bez akéhokoľvek byrokratického, povrchného alebo
povýšeneckého postoja. Vybavujú ju s vedomím, že ich hlavnou
úlohou je slúžiť pracujúcim, starať sa o ich potreby a starať sa
všestranne o ich blaho.
§ 4
Správne orgány vychovávajú v konaní pracujúcich na to, aby
dobrovoľne plnili svoje povinnosti v záujme celku, vysvetľujú
význam svojich opatrení a mobilizujú na aktívnu účasť na ich
uskutočnení.
§ 5
(1) Správne orgány začínajú konanie na návrh alebo z vlastného
podnetu. Z vlastného podnetu začínajú konanie, ak to vyžaduje
všeobecný záujem alebo ochrana práv a oprávnených záujmov
pracujúcich a socialistických organizácií.
(2) Pri konaní postupujú správne orgány v súlade so zákonmi
a ostatnými predpismi, s potrebami a záujmami pracujúceho ľudu
a zabezpečujú práva a oprávnené záujmy pracujúcich
a socialistických organizácií. Konanie prispôsobujú v rámci
predpisov okolnostiam prípadu, aby splnilo svoj účel čo
najdokonalejšie a aby prebiehalo čo najrýchlejšie, najjednoduchšie
a najhospodárnejšie a bez zbytočného zaťažovania pracujúcich.
(3) Správne orgány urobia vhodné opatrenia, aby sa v konaní
neporušilo štátne, hospodárske alebo služobné tajomstvo.
Druhá časť
PRIEBEH KONANIA
Oddiel 1
Všeobecné ustanovenia
§ 7
Účastníci konania
(1) Správny orgán dbá na to, aby účastníci konania boli jeho
činnými spolupracovníkmi. Stará sa všestranne o to, aby účastníci
neutrpeli v konaní ujmu pre nedostatok znalostí predpisov
a poskytuje im potrebné poučenie a pomoc.
(2) Účastníkom musí dať vždy príležitosť, aby mohli v konaní
uplatniť svoje stanovisko a účinne obhájiť svoje práva a oprávnené
záujmy.
§ 8
Zastupovanie
(1) Účastníka, ktorý nemôže konať samostatne, zastupuje jeho
zákonný zástupca; ak nemá účastník zákonného zástupcu, ustanoví mu
správny orgán opatrovníka, ak je to potrebné na hájenie jeho
záujmov v konaní. Taktiež ustanoví správny orgán opatrovníka
účastníkovi konania, ktorého pobyt nie je známy a ktorý si
neustanovil splnomocnenca.
(2) Účastníci konania, ich zákonní zástupcovia a opatrovníci
môžu sa dať zastupovať splnomocnencom.
§ 9
Pôsobnosť
(1) Výkonné orgány národných výborov vykonávajú pôsobnosť vo
všetkých odboroch štátnej správy, kde nie sú podľa osobitných
predpisov kompetentné iné orgány.
(2) Ak nie je ustanovené inak, sú v prvej stolici kompetentné
odbory, prípadne obdobné výkonné orgány okresných národných
výborov.
§ 10
Príslušnosť
(1) Príslušnosť sa spravuje zásadne bydliskom účastníka
konania. Vo veciach, kde ide o nejakú činnosť, spravuje sa miestom
tejto činnosti, a vo veciach, týkajúcich sa nehnuteľnosti, polohou
tejto nehnuteľnosti.
(2) Ak nemožno príslušnosť takto určiť alebo ak je nebezpečie
v omeškaní, vykoná konanie ten správny orgán, u ktorého bol daný
naň podnet. Ak je niekoľko správnych orgánov príslušných, vykoná
konanie ten, ktorý ho prvý začal.
(3) V pochybnostiach určuje príslušnosť nadriadený správny
orgán. Nadriadený správny orgán môže, ak je to účelné, tiež určiť,
že konanie alebo jeho časť vykoná miesto príslušného správneho
orgánu iný správny orgán; na to môže však určiť iba správny orgán
kompetentný a toho istého stupňa, ako bol orgán pôvodne
kompetentný.
§ 11
Predpojatosť
(1) Konanie nemôže vykonávať ten, u ktorého pre pomer
k prejednávanej veci, k účastníkom konania alebo k ich zástupcom
možno pochybovať o jeho nepredpojatosti. V odvolacom konaní
(oddiel 5), pri preskúmavaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania
(oddiel 6) a v konaní o proteste generálneho prokurátora (oddiel
7) je vylúčený aj ten, kto sa zúčastnil rozhodovania v nižšej
stolici.
(2) Ak namietne účastník konania predpojatosť alebo ak ju
zistí predpojatý sám, oznámi to bez meškania svojmu
bezprostrednému predstavenému, ktorý zariadi, ak sú dané dôvody
predpojatosti, aby konanie bolo vykonané pracovníkom
nepredpojatým. Ak je predpojatý vedúci odboru alebo obdobného
výkonného orgánu národného výboru, urobí potrebné opatrenie rada.
Ak je predpojatý celý správny orgán, urobí potrebné opatrenie
správny orgán nadriadený.
(3) Ak je nebezpečie v omeškaní, vykoná predpojatý neodkladné
úkony v konaní sám, pokiaľ sa nemôže potrebné opatrenie ihneď
zariadiť.
§ 12
Podanie
(1) Podanie možno urobiť akýmkoľvek spôsobom, pokiaľ je
spoľahlivo zjavné, kto podanie robí, o akú vec ide, prípadne čo sa
navrhuje. Ak sa v podaní uplatňuje nárok, majú sa v ňom uviesť aj
skutočnosti, ktoré ho odôvodňujú, a podľa možnosti majú sa
pripojiť alebo navrhnúť potrebné dôkazy.
(2) Ak žiada o to účastník konania, spíše s ním správny orgán
podanie, ak patrí do jeho pôsobnosti. Pritom je povinný dať
účastníkovi potrebné poučenie a dbať, aby podanie obsahovalo
všetko, čo je potrebné na riadne uplatnenie záujmov účastníka.
Podanie, ktoré má povahu sťažnosti, oznámenia alebo podnetu
pracujúcich, spíše výkonný orgán národného výboru na žiadosť
podateľa bez ohľadu na svoju pôsobnosť a príslušnosť.
(3) Ak bolo podanie urobené u správneho orgánu
nekompetentného, postúpi ho tento orgán bez meškania orgánu
kompetentnému.
§ 13
Trovy konania
(1) Trovy konania vzniknuté správnemu orgánu sa uhradzujú
z rozpočtu tohto orgánu. Trovy, ktoré v konaní vzniknú účastníkovi
konania, znáša účastník sám.
(2) Správny orgán môže však uložiť účastníkovi, aby nahradil
tie trovy konania, ktoré vznikli správnemu orgánu zavinením
účastníka, najmä jeho svojvoľným návrhom alebo úmyselným
preťahovaním konania. Správny orgán môže účastníkovi tiež uložiť,
aby nahradil ostatným účastníkom konania trovy, ktoré im vznikli
jeho zavinením.
(3) Správny orgán nahradí svedkovi nutné hotové výdavky
a zárobok, ktorý mu preukázateľne ušiel. Nárok svedka zaniká, ak
ho neuplatnil najneskoršie do 3 dní po svojom výsluchu.
(4) Správny orgán nahradí znalcovi nutné hotové výdavky.
Poskytne mu tiež primeranú odmenu za prácu spojenú s podaním
posudku, pokiaľ táto práca nepatrí k povinnostiam znalca
vyplývajúcim z jeho pracovného pomeru.
§ 14
Zabezpečenie priebehu a účelu konania
(1) Správny orgán je oprávnený predvolať osoby, ktorých osobná
prítomnosť pri prejednávaní veci je nutná, a to i keď tieto osoby
bývajú mimo obvodu jeho pôsobnosti. Pri predvolaní musí správny
orgán vychádzať pracujúcim v ústrety tak, aby ich zbytočne
nezaťažoval.
(2) Osobám, ktoré úmyselne maria alebo rušia riadny priebeh
konania, môže správny orgán v prípadoch, v ktorých nemožno urobiť
nápravu inak, uložiť po predchádzajúcom upozornení poriadkovú
pokutu až do výšky 100 Kčs.
(3) Správny orgán môže ešte pred skončením konania urobiť
v rozsahu nevyhnutne potrebnom opatrenia, ktoré sú potrebné na
zabezpečenie účelu konania, a to:
1. uložiť účastníkom konania, aby niečo vykonali, niečoho sa
zdržali alebo niečo trpeli;
2. nariadiť zexekvovanie alebo iné zabezpečenie vecí,
a) ktoré majú byť vyhlásené za prepadnuté alebo majú byť
zničené alebo urobené nepotrebnými alebo
b) ktoré sú potrebné na vykonanie dôkazov.
(4) Proti rozhodnutiu podľa odsekov 2 a 3 je prípustné
samostatné odvolanie.
Lehoty
§ 15
Určenie lehoty
Ak nie je lehota na vykonanie úkonov v konaní určená právnym
predpisom, určí primeranú lehotu správny orgán. Správny orgán môže
lehotu, ktorú sám určil, z dôležitých dôvodov predĺžiť.
§ 16
Počítanie lehoty
(1) Ak je lehota určená počtom dní, nepočíta sa do nej deň,
keď sa stala udalosť určujúca začiatok lehoty.
(2) Lehoty určené počtom týždňov alebo mesiacov sa končia
uplynutím toho dňa posledného týždňa alebo mesiaca, ktorý so
svojím pomenovaním alebo číselným označením sa zhoduje s dňom, keď
sa stala udalosť určujúca začiatok lehoty. Ak niet takého dňa
v poslednom mesiaci, končí sa lehota uplynutím posledného dňa
tohto mesiaca.
(3) Ak pripadne koniec lehoty na deň pracovného pokoja, je
posledným dňom lehoty najbližší nasledovný pracovný deň.
(4) Lehota je zachovaná ak bolo podanie pred jej uplynutím
urobené u správneho orgánu, u ktorého sa má podať, u nadriadeného
správneho orgánu alebo na miestnom národnom výbore miesta
bydliska, pobytu alebo pracoviska toho, kto podanie robí. Lehota
je tiež zachovaná, ak bolo podanie adresované niektorému z týchto
správnych orgánov odovzdané pred jej uplynutím na poštovú dopravu.
O tom, kedy je zachovaná lehota na odvolanie, platia ustanovenia
§ 28.
(5) V pochybnostiach sa považuje lehota za zachovanú, pokiaľ
sa nepreukáže opak.
§ 17
Navrátenie lehoty
(1) Ak zmešká niekto z ospravedlniteľného dôvodu lehotu na
vykonanie nejakého úkonu v konaní, povolí mu správny orgán,
u ktorého mal byť úkon urobený, navrátenie lehoty, ak o to požiada
do 15 dní odo dňa, keď prekážka odpadla, a ak urobí v tej istej
lehote zmeškaný úkon.
(2) Žiadosť o navrátenie lehoty má odkladný účinok vtedy, keby
ho bol mal zmeškaný úkon.
(3) Povolením navrátenia zmeškanej lehoty je lehota
zachovaná.
Oddiel 2
Zistenie podkladu pre rozhodovanie
§ 18
Podklad rozhodnutia
(1) Správny orgán je povinný dbať, aby skutočnosti, ktoré sú
podkladom rozhodnutia, boli zistené čo najpresnejšie
a najúplnejšie. Z tohto hľadiska a v súlade so základnými
pravidlami konania určuje správny orgán tiež, ako má byť skutkový
podklad rozhodnutia zistený, najmä, či sa má konať ústne
pojednávanie a ktoré dôkazy majú sa vykonať.
(2) Správny orgán musí dať účastníkom konania príležitosť, aby
sa mohli pred vydaním rozhodnutia vyjadriť k jeho podkladu
i k spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho doplnenie.
§ 19
Nazeranie do spisov
(1) Účastníci konania a ich zástupcovia majú právo nazerať do
spisov s výnimkou zápisníc o hlasovaní (poradných zápisníc)
a zhotoviť si z nich odpisy. Iným osobám môže správny orgán
dovoliť nazrieť do spisov, pokiaľ osvedčia, že znalosť obsahu
spisu potrebujú na hájenie svojich práv a oprávnených záujmov.
(2) Správny orgán je povinný urobiť opatrenie, aby nazretím do
spisov sa neporušilo štátne, hospodárske alebo služobné tajomstvo.
Zachovanie služobného tajomstva nie je však dôvodom pre to, aby
boli vylúčené z nazretia časti spisu, obsahujúce zistenie
okolností, ktoré sú alebo môžu byť podkladom rozhodnutia.
§ 20
Dokazovanie
(1) Správny orgán použije ako dôkaz také dôkazné prostriedky,
ktoré sa hodia na zistenie stavu veci, najmä výsluch svedkov,
znalecký posudok, listiny alebo ohliadku.
(2) Účastníci konania majú navrhnúť dôkazné prostriedky, ktoré
majú dokázať pravdivosť ich tvrdení. Správny orgán je však povinný
vykonať všetky dôkazy, ktoré môžu prispieť k úplnému objasneniu
veci, i keď ich nenavrhol žiaden účastník.
(3) Ak sa vykonáva dôkaz miestnou ohliadkou alebo ohliadkou
veci, je vlastník (držiteľ, správca) povinný trpieť ohliadku,
dovoliť za tým účelom nevyhnutný prístup na pozemok alebo do
miestnosti, prípadne predložiť predmet ohliadky. Osobe, ktorá má
listinu potrebnú na dôkaz, môže správny orgán uložiť jej
predloženie.
(4) Dôkaznú moc jednotlivých dôkazných prostriedkov hodnotí
správny orgán prihliadajúc na všetky okolnosti prípadu.
§ 21
Čestné vyhlásenie
(1) Správny orgán môže pripustiť na miesto dôkazu čestné
vyhlásenie účastníka konania.
(2) Čestné vyhlásenie sa nemôže pripustiť, ak je na zistení
určitej skutočnosti osobitný všeobecný záujem alebo, keď by sa tým
porušila v konaní, v ktorom vystupuje niekoľko účastníkov, rovnosť
medzi nimi. Čestným vyhlásením nemôže sa nahradiť znalecký
posudok.
(3) Preukaznú moc čestného vyhlásenia zhodnotí správny orgán
s prihliadnutím k výsledkom celého konania. Ak nie je obsah
čestného vyhlásenia v súlade s výsledkami konania, môže správny
orgán tiež nariadiť vykonanie dôkazu, na miesto ktorého pripustil
čestné vyhlásenie.
Oddiel 3
Pokonávka
§ 22
Ak je predmet konania sporný medzi účastníkmi konania a ak to
nevylučuje povaha veci, môžu účastníci uzavrieť pokonávku so
schválením správneho orgánu, do pôsobnosti ktorého predmet patrí.
O uzavretie pokonávky, ktorú možno z hľadiska všeobecného záujmu
schváliť, má sa správny orgán vždy pokúsiť.
Oddiel 4
Rozhodnutie
§ 23
Podmienky
Rozhodnutie vydáva kompetentný správny orgán po predpísanom
konaní, najmä po spoľahlivom zistení stavu veci (§ 18).
Rozhodnutie musí zodpovedať zákonom a ostatným predpisom
i výsledkom konania, aby sa ním čo najlepšie zabezpečilo splnenie
účelu sledovaného zákonom i ochrana práv a oprávnených záujmov
pracujúcich a socialistických organizácií.
§ 24
Lehota pre rozhodnutie
(1) V jednoduchých veciach, najmä ak ide o rozhodnutie
vydávané len na podklade dokladov predložených účastníkom konania,
rozhodne správny orgán bezodkladne po podaní návrhu. Bezodkladne
vydáva správny orgán tiež osvedčenie o skutočnostiach, ktoré sú mu
známe.
(2) V ostatných prípadoch treba spravidla rozhodnúť do 15 dní.
Ak nemožno v tejto lehote vo veci rozhodnúť pre osobitnú zložitosť
veci alebo z iných dôležitých dôvodov, upovedomí o tom správny
orgán účastníkov s uvedením dôvodov a oznámi im lehotu, v ktorej
o návrhu rozhodne.
§ 25
Náležitosti rozhodnutia
(1) Rozhodnutie obsahuje odôvodnenie, výrok a poučenie
o odvolaní. Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa vyhovuje
v rozhodnutí účastníkom konania v plnom rozsahu a ak niet námietok
iného účastníka.
(2) Z odôvodnenia musí byť jasne zjavné, na akom podklade sa
rozhodnutie vydalo a aké úvahy rozhodovali pri hodnotení dôkazov.
Odôvodnenie musí byť presvedčivé, aby z neho bola zjavná správnosť
rozhodnutia a aby upevňovalo dôveru pracujúcich
v ľudovodemokratický štátny aparát a vychovávalo ich
k dobrovoľnému a disciplinovanému plneniu ich povinností.
(3) Výrok má úplne vybaviť prejednávanú vec a všetky návrhy
účastníkov konania. Správny orgán môže, ak je to účelné, rozhodnúť
o niektorej časti predmetu konania osobitne. Ak sa ukladá
v rozhodnutí povinnosť na nejaké plnenie, určí preň správny orgán
primeranú lehotu.
(4) Poučenie o odvolaní má obsahovať údaj, či je rozhodnutie
konečné, či možno sa proti nemu odvolať, do akej lehoty
a u ktorého správneho orgánu. Ak chýba v rozhodnutí poučenie
o odvolaní alebo ak je neúplné, môže účastník konania žiadať do
15 dní odo dňa, keď mu bolo rozhodnutie oznámené (§ 26), aby sa
doplnilo. Lehota na odvolanie začína v takom prípade plynúť odo
dňa, keď bolo účastníkovi oznámené úplné poučenie. Ak sa dalo
poučenie nesprávne a účastník podal preto odvolanie po lehote,
považuje sa odvolanie za podané včas.
§ 26
Oznámenie rozhodnutia
Rozhodnutie je oznámené doručením jeho písomného vyhotovenia
účastníkovi konania; ak však bolo vyhlásené ústne v prítomnosti
účastníkov konania, je oznámené už týmto ústnym vyhlásením.
Účastník konania môže i v takom prípade do 3 dní žiadať, aby sa mu
doručilo písomné vyhotovenie rozhodnutia; takémuto účastníkovi je
rozhodnutie oznámené až dňom, keď sa mu doručilo jeho písomné
vyhotovenie.
Oddiel 5
Odvolacie konanie
§ 27
Prípustnosť odvolania
(1) Ak nie je inak ustanovené, je účastník konania oprávnený
podať proti rozhodnutiu odvolanie. Nemožno sa však odvolať:
a) proti rozhodnutiu ústredného úradu,
b) proti rozhodnutiu o odvolaní vydanému odvolacím orgánom
(§ 31).
(2) Proti rozhodnutiu vydanému za konania možno sa brániť - ak
nie je výslovne pripustené odvolanie samostatné - až v odvolaní,
ktoré bolo podané proti záverečnému rozhodnutiu.
§ 28
Lehota na odvolanie
(1) Odvolanie sa podáva v lehote 15 dní odo dňa oznámenia
rozhodnutia (§ 26) u správneho orgánu, ktorý napadnuté rozhodnutie
vydal.
(2) Lehota na odvolanie je zachovaná i vtedy, ak bolo
odvolanie pred jej uplynutím podané priamo u odvolacieho orgánu
alebo na miestnom národnom výbore miesta bydliska, pobytu alebo
pracoviska odvolateľa. Taktiež je lehota zachovaná ak bolo
odvolanie pred jej uplynutím odovzdané na poštovú dopravu
a adresované správnemu orgánu, ktorý vydal napadnuté rozhodnutie,
alebo odvolaciemu orgánu.
§ 29
Odkladný účinok
(1) Odvolanie podané včas oprávneným účastníkom konania má
odkladný účinok.
(2) Správny orgán môže odkladný účinok odvolania vylúčiť, ak
je pre naliehavý všeobecný záujem okamžitý výkon rozhodnutia
nevyhnutný alebo ak je nebezpečie, že odkladom výkonu utrpí iný
účastník konania, prípadne iná osoba, nenahraditeľnú ujmu. Proti
rozhodnutiu, ktorým sa vylučuje odkladný účinok odvolania, sa
nemožno odvolať.
§ 30
Náležitosti odvolania
Odvolanie možno podať písomne alebo ústne. Treba ho odôvodniť
a podľa možnosti k nemu pripojiť alebo v ňom navrhnúť potrebné
dôkazy; správny orgán však prejedná odvolanie i vtedy, ak nie sú
tieto náležitosti splnené.
§ 31
Odvolací orgán
(1) O odvolaní rozhoduje nadriadený správny orgán.
(2) O odvolaní proti rozhodnutiu odboru alebo obdobného
výkonného orgánu národného výboru rozhoduje odbor, prípadne
obdobný výkonný orgán národného výboru bezprostredne vyššieho
stupňa; ak ide o odvolanie proti rozhodnutiu odboru alebo
obdobného výkonného orgánu krajského národného výboru, rozhoduje
o ňom kompetentný ústredný úrad. O odvolaní proti rozhodnutiu rady
miestneho národného výboru, u ktorého nie sú zriadené odbory,
rozhoduje odbor, prípadne obdobný výkonný orgán okresného
národného výboru s vedomím svojej rady.
Konanie o odvolaní
§ 32
Správny orgán, ktorý vydal napadnuté rozhodnutie, môže sám
vyhovieť odvolaniu, ak sa netýka napadnuté rozhodnutie nikoho
iného než odvolateľa. Proti takému rozhodnutiu o odvolaní možno sa
ďalej odvolať.
§ 33
Správny orgán upovedomí o podanom odvolaní, o nových
tvrdeniach odvolateľových a o novonavrhnutých dôkazoch ostatných
účastníkov konania. Pritom určí primeranú lehotu, nie kratšiu než
3 dni, v ktorej sa môžu vyjadriť.
§ 34
(1) Ak nevyhovie správny orgán, ktorý vydal napadnuté
rozhodnutie, odvolaniu sám, predloží ho ihneď s celým spisom
odvolaciemu orgánu. Ak treba konanie doplniť, urobí tak bez
meškania, aby odvolanie mohol predložiť odvolaciemu orgánu
najneskoršie do 3 týždňov odo dňa, keď mu došlo; v tejto lehote
vykoná i novonavrhnuté dôkazy, ktoré sú potrebné na doplnenie
konania. Odvolanie predloží tiež vtedy, ak bolo podané oneskorene
alebo ak nie je prípustné.
(2) K predloženému odvolaniu pripojí správny orgán tiež svoje
stanovisko s dôvodmi a prípadné vyjadrenie ostatných účastníkov
konania.
§ 35
Odvolací orgán vráti vec správnemu orgánu prvej stolice na
doplnenie, ak je pre spoľahlivé rozhodnutie odvolacieho orgánu
potrebné doterajšie konanie doplniť, najmä vykonaním nových
dôkazov alebo opakovaním dôkazov už vykonaných. Ak je to účelné,
doplní odvolací orgán konanie sám.
§ 36
(1) Odvolací orgán rozhodne spravidla vo veci samej.
(2) Odvolací orgán môže však napadnuté rozhodnutie zrušiť
a vec vrátiť správnemu orgánu prvej stolice na nové prejednanie
a rozhodnutie, ak je stav veci zistený tak nedostatočne, že by
bolo potrebné vykonávať rozsiahle vyšetrenie alebo celé konanie
opakovať. Správny orgán prvej stolice je stanoviskom odvolacieho
orgánu viazaný.
(3) Odvolanie treba vybaviť do 3 týždňov odo dňa, keď došlo
odvolaciemu orgánu. Ak sa nemôže pre osobitnú zložitosť veci alebo
z iných dôležitých dôvodov v tejto lehote vybaviť, upovedomí o tom
odvolací orgán odvolateľa s uvedením dôvodov, prečo odvolanie sa
nemohlo včas vybaviť.
Oddiel 6
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
a) výkonných orgánov národných výborov:
§ 39
(1) Nadriadené orgány majú právo preskúmavať rozhodnutia rád
národných výborov a môžu ich rušiť alebo meniť. Orgány nadriadené
odborom alebo obdobným výkonným orgánom národných výborov majú
právo preskúmavať ich rozhodnutia a nesprávne rozhodnutia rušiť
alebo meniť.
(2) Nadriadený orgán preskúmava rozhodnutie z vlastného
podnetu alebo z podnetu iného, najmä na sťažnosť pracujúcich.
§ 40
(1) Ak hodlá nadriadený správny orgán zrušiť alebo zmeniť
rozhodnutie výkonného orgánu národného výboru, je povinný vyžiadať
si vopred jeho vyjadrenie.
(2) Pri zrušení alebo zmene rozhodnutia treba dbať na to, aby
práva nadobudnuté dobromyseľne boli čo najmenej dotknuté.
(3) Rozhodnutie, ktorým sa ruší alebo mení rozhodnutie
výkonného orgánu národného výboru, treba starostlivo odôvodniť,
aby vnútorným obsahom plne presvedčovalo o svojej správnosti.
Rovnopis rozhodnutia sa zašle tiež kompetentnému prokurátorovi.
b) iných správnych orgánov:
Oddiel 7
Konanie o proteste generálneho prokurátora
§ 42
(1) Protestu generálneho prokurátora môže vyhovieť sám správny
orgán, proti rozhodnutiu ktorého protest smeruje. Rozhodnutie,
ktorým protestu vyhovuje, je správny orgán povinný oznámiť (§ 26)
v lehote v proteste určenej.
(2) Ak nehodlá správny orgán, proti ktorého rozhodnutiu
protest smeruje, protestu vyhovieť, je povinný predložiť ho so
svojím stanoviskom v lehote v proteste určenej na rozhodnutie
správnemu orgánu vyššieho stupňa.
(3) Taktiež správny orgán vyššieho stupňa oznámi svoje
rozhodnutie o proteste v lehote v proteste určenej; táto lehota sa
počíta odo dňa, keď dostal protest od podriadeného správneho
orgánu. Ak nemôže včas rozhodnúť, upovedomí o tom i o dôvodoch,
ktoré bránia dodržať lehotu, prokurátora, ktorý protest podal.
§ 43
Rozhodnutie o proteste zašle správny orgán súčasne s jeho
oznámením (§ 42 ods. 1 a 3) tiež prokurátorovi, ktorý protest
podal. Taktiež ak predloží správny orgán protest na rozhodnutie
správnemu orgánu vyššieho stupňa (§ 42 ods. 2), upovedomí o tom i
o svojom stanovisku súčasne prokurátora, ktorý protest podal.
Tretia časť
EXEKUČNÉ KONANIE
§ 44
Podklad exekúcie
(1) Správnu exekúciu možno vykonať na podklade:
a) vykonateľných rozhodnutí ústredných úradov a pokonávok pred
nimi uzavretých,
b) vykonateľných rozhodnutí výkonných orgánov národných výborov
a pokonávok pred nimi uzavretých,
c) vykonateľných rozhodnutí iných správnych orgánov, ak je tak
určené osobitným predpisom, a za rovnakých podmienok tiež na
podklade pokonávok pred nimi uzavretých,
d) vykonateľných výkazov nedoplatkov zostavených ústrednými
úradmi alebo výkonnými orgánmi národných výborov, ako i na
podklade vykonateľných výkazov nedoplatkov zostavených inými
orgánmi, pokiaľ je tak určené osobitným predpisom.
(2) Podklad správnej exekúcie je exekučným titulom tiež pre
súdnu exekúciu.
§ 45
Vykonateľnosť rozhodnutia
(1) Rozhodnutie je vykonateľné, ak nie je proti nemu prípustný
opravný prostriedok alebo ak nemá opravný prostriedok odkladný
účinok.
(2) Výkaz nedoplatkov je vykonateľný, ak bol zostavený na
základe vykonateľných rozhodnutí alebo na základe dlžníkovej
povinnosti určenej právnym predpisom zaplatiť bez vydania
osobitného rozhodnutia.
§ 46
Nároky, ktoré možno vymáhať správnou exekúciou
Správnou exekúciou možno vymáhať:
a) peňažné nároky, ak nejde o exekúciu na nehnuteľné veci alebo
na práva k nim,
b) nároky na vydanie alebo dodanie veci hnuteľných,
c) nároky na splnenie povinnosti niečo konať, niečoho sa zdržať
alebo niečo trpieť,
d) nároky na vypratanie nehnuteľnej veci alebo jej časti.
Štvrtá časť
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 49
Imunity a výsady
Správny orgán je povinný rešpektovať v konaní imunity a výsady
priznávané právom medzinárodným, medzinárodnými zmluvami
uzavretými Československou republikou alebo osobitnými
československými vnútroštátnymi predpismi.
§ 50
Prechodné ustanovenia
(1) Ustanovenia tohto nariadenia sa použijú i na konanie
začaté predo dňom začiatku jeho účinnosti; právne účinky
jednotlivých úkonov, ktoré nastali už predo dňom začiatku
účinnosti tohto nariadenia, zostávajú zachované.
(2) Do času, než sa podľa § 48 vydajú podrobnejšie predpisy
o exekúcii na vymáhanie peňažných nárokov, postupuje sa pri
vymáhaní týchto nárokov podľa predpisov o vymáhaní daní.
§ 51
Vykonávacie predpisy
Vyhláškou Ministerstva spravodlivosti môžu sa vydať predpisy
potrebné na vykonanie tohto nariadenia, najmä predpisy
o zastupovaní, o dožiadaní, o doručovaní, o dokazovaní
a o zápisniciach.
§ 52
Zrušenie doterajších predpisov
(1) Zrušené sú všeobecné predpisy o správnom konaní, najmä:
1. vládne nariadenie č. 8/1928 Zb., o konaní vo veciach
náležiacich do pôsobnosti politických úradov (správnom
konaní),
2. nariadenie ministra vnútra č. 150/1944 Zb., o všeobecnom
správnom konaní,
3. zákon č. 173/1948 Zb., o čestnom vyhlásení v správnom konaní,
4. zák. čl. XX/1901, o zjednodušení administratívneho konania,
a predpisy vydané na jeho vykonanie.
(2) Nedotknuté zostávajú:
1. osobitné predpisy o správnom konaní (napr. o konaní vo veciach
daňových),
2. osobitné ustanovenia o konaní obsiahnuté v iných predpisoch;
zrušené sú však ustanovenia §§ 28 až 30 zákona
č. 138/1948 Zb., o hospodárení s bytmi, a ustanovenia
predpisov, ktoré ich vykonávajú,
3. vládne nariadenie č. 31/1951 Zb., o styku štátnych úradov
a iných orgánov s úradmi a orgánmi cudzích štátov,
4. vládna vyhláška č. 225/1954 Ú.l., o vybavovaní sťažností,
oznámení a podnetov pracujúcich na národných výboroch a u ich
výkonných orgánov. 1)
Široký v.r.
Dr. Dolanský v.r.
Gen. arm. dr. Čepička v.r.
Kopecký v.r.
Inž. Jankovcová v.r.
Dr. Škoda v.r.
Barák v.r.
Inž. Šimůnek v.r.
Dr. Kyselý v.r.
Plojhar v.r.
Dr. Šlechta v.r.
David v.r.
Ďuriš v.r.
Krajčír v.r.
Krosnář v.r.
Machačová v.r.
Dr. Nejedlý v.r.
Poláček v.r.
Štoll v.r.
Uher v.r.
Beran v.r.
Jonáš v.r.
Reitmajer v.r.
Smida v.r.
Dr. Bartuška v.r.
Dvořák v.r.
Dr. Kahuda v.r.
Málek v.r.
Maurer v.r.
Dr. Neuman v.r.
Nosek v.r.
Pospíšil v.r.
Inž. Púčik v.r.
1) č. 249/1954 Ú.v.