548/2003 Z.z.
ZÁKON
zo 4. decembra 2003
o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 548/2003 Z.z.
Zmena: 757/2004 Z.z.
Zmena: 319/2005 Z.z.
Zmena: 330/2007 Z.z.
Zmena: 181/2009 Z.z.
Zmena: 33/2011 Z.z.
Zmena: 220/2011 Z.z.
Zmena: 220/2011 Z.z.
Zmena: 322/2014 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Zmena: 397/2019 Z.z.
Zmena: 423/2020 Z.z.
Zmena: 111/2022 Z.z.
Zmena: 98/2025 Z.z.
Zmena: 157/2025 Z.z., 158/2025 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
Predmet úpravy
§ 1
Tento zákon upravuje zriadenie, predmet činnosti a organizáciu Justičnej
akadémie Slovenskej republiky ( § 2 ods. 1).
§ 2
(1) Zriaďuje sa Justičná akadémia Slovenskej republiky (ďalej len "akadémia").
(2) Akadémia je právnická osoba, ktorá je rozpočtovou organizáciou Ministerstva
spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") a hospodári s prostriedkami
účelovo určenými v štátnom rozpočte na vzdelávanie sudcov, prokurátorov, súdnych
úradníkov, asistentov sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistentov sudcov
Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, odborných justičných stážistov,
právnych čakateľov prokuratúry, asistentov prokurátora, poradcov sudcov Ústavného
súdu Slovenskej republiky a ďalších osôb podľa § 3a ods. 4 písm. b) až d) a na vykonávanie
ďalších činností podľa tohto zákona.
(3) Sídlom akadémie je Pezinok.
§ 3
Predmet činnosti
(1) Akadémia je vzdelávacia inštitúcia s celoštátnou pôsobnosťou, ktorá
zabezpečuje, organizuje a vykonáva najmä tieto typy vzdelávacích aktivít:
a) celoživotné
vzdelávanie,
b) prípravné vzdelávanie,
c) vzdelávanie prostredníctvom odborných študijných pobytov v zahraničí.
(2) Akadémia v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje a koordinuje úlohy medzinárodnej
spolupráce vrátane prípravy a organizácie spoločných medzinárodných vzdelávacích
podujatí s inými národnými organizáciami alebo medzinárodnými organizáciami pre vzdelávanie
cieľovej skupiny akadémie. Ak to neohrozí kvalitu a dostupnosť vzdelávania podľa
odseku 1, akadémia zabezpečuje aj jazykové vzdelávanie.
(3) Akadémia realizuje a organizuje vykonanie odbornej justičnej skúšky (ďalej
len "skúška"), na základe ktorej overuje, či má vyšší súdny úradník, asistent sudcu
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu
Slovenskej republiky, právny čakateľ prokuratúry, asistent prokurátora alebo poradca
sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "uchádzač") potrebné odborné
vedomosti, ako aj osobnostné predpoklady vyžadované na výkon funkcie sudcu alebo
funkcie prokurátora.
(4) Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných
na vykonanie písomnej časti skúšky.
(5) Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných
na vykonanie písomnej časti výberového konania na funkciu odborného justičného stážistu.
(6) Akadémia zabezpečuje vytvorenie, správu a ochranu databáz podkladov potrebných
na vykonanie písomnej časti hromadného výberového konania a výberového konania na
obsadenie voľného miesta sudcu na krajskom súde, správnom súde, Špecializovanom trestnom
súde, Najvyššom súde Slovenskej republiky a Najvyššom správnom súde Slovenskej republiky.
(7) Pri zabezpečovaní spisov v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe
do databáz sú ministerstvo, súdy a prokuratúra povinné poskytnúť akadémii súčinnosť.
(8) Akadémia má pri spracúvaní osobných údajov podľa tohto zákona postavenie
prevádzkovateľa podľa osobitného predpisu.3)
(9) Akadémia vykonáva prenájom priestorov, ubytovacie služby, stravovacie
služby, relaxačné služby, vydavateľskú a publikačnú činnosť; vykonávanie týchto činností
nesmie ohroziť kvalitu, rozsah a dostupnosť činností podľa odsekov 1 až 7.
(10) Akadémia vykonáva aj činnosť poverenej právnickej osoby podľa osobitného
predpisu.3a)
§ 3a
Vzdelávanie cieľových skupín
(1) Akadémia uskutočňuje vzdelávanie podľa študijného plánu vzdelávania na
príslušný rok, ktorý je v súlade s obsahovou náplňou vzdelávania sudcov určenou Súdnou
radou Slovenskej republiky (ďalej len "súdna rada") po dohode s ministrom spravodlivosti
Slovenskej republiky (ďalej len "minister"), s obsahovou náplňou vzdelávania prokurátorov
určenou generálnym prokurátorom Slovenskej republiky (ďalej len "generálny prokurátor"),
s koncepciou vzdelávania akadémie, sleduje požiadavky cieľovej skupiny a dodržuje
odborné nadnárodné stratégie vzdelávania zamestnancov justície a prokuratúry s cieľom
zabezpečenia spravodlivosti a podpory právneho štátu.
(2) Akadémia realizuje vzdelávanie prezenčnou formou, dištančnou formou alebo
kombináciou uvedených foriem tak, aby bolo vzdelávanie dostupné pre všetkých záujemcov
z cieľovej skupiny.
(3) Akadémia poskytuje celoživotné vzdelávanie a vzdelávanie prostredníctvom
odborných študijných pobytov v zahraničí
a) primárne sudcom a prokurátorom,
b) sekundárne vyšším súdnym úradníkom, asistentom sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky, asistentom sudcov Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, odborným
justičným stážistom, právnym čakateľom prokuratúry, asistentom prokurátora a právnikom
Centra právnej pomoci.
(4) Ak to neohrozí kvalitu a dostupnosť vzdelávania pre cieľové skupiny
podľa odseku 3, akadémia môže poskytovať celoživotné vzdelávanie aj
a) poradcom sudcov
Ústavného súdu Slovenskej republiky,
b) zamestnancom vykonávajúcim analytické právnické činnosti na krajskom súde, na
správnom súde, Najvyššom súde Slovenskej republiky, Najvyššom správnom súde Slovenskej
republiky a na Ústavnom súde Slovenskej republiky,
c) zamestnancom v štátnozamestnaneckom pomere na súde, v Kancelárii Súdnej rady Slovenskej
republiky, na ministerstve a na prokuratúre, ak uvedené vzdelávacie podujatie súvisí
s výkonom ich pracovnej činnosti a účasť na vzdelávacom podujatí zvýši týmto zamestnancom
kvalifikáciu, alebo bude mať vplyv na efektívnejšie plnenie ich pracovných úloh,
d) zástupcom iných právnických profesií alebo iných odborných profesií, nad ktorými
vykonáva ministerstvo dohľad,2a) alebo ktorých zameranie súvisí s činnosťou cieľových
skupín akadémie.
(5) Akadémia zabezpečuje, organizuje a vykonáva aj prípravné vzdelávanie,
a to ako
a) predskúškové sústredenia súvisiace s prípravou uchádzača o skúšku, ktoré
sa zameriavajú na úspešné vykonanie písomnej, ako aj ústnej časti skúšky,
b) prípravné vzdelávanie právneho čakateľa prokuratúry potrebné na výkon funkcie
prokurátora počas prípravnej praxe,
c) prípravné vzdelávanie kandidátov na funkciu sudcu,3b) ktoré je zamerané na osvojenie
si praktických zručností potrebných na výkon funkcie sudcu.
§ 4
Orgány akadémie
(1) Orgánmi akadémie sú
a) rada akadémie (ďalej len "rada"),
b) riaditeľ akadémie (ďalej len "riaditeľ").
(2) Na zabezpečenie činnosti akadémie a jej orgánov slúži kancelária akadémie.
§ 5
Bezúhonnosť
(1) Členovia orgánov akadémie musia byť bezúhonní a v plnom rozsahu spôsobilí
na právne úkony.
(2) Za bezúhonnú sa na účely tohto zákona nepovažuje fyzická osoba, ktorá
bola právoplatne odsúdená za úmyselný trestný čin. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom
z registra trestov. 4) Na účel preukázania bezúhonnosti poskytne fyzická osoba údaje
potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.4a) Údaje podľa tretej vety oprávnená
osoba bezodkladne zašle v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej komunikácie
Generálnej prokuratúre na vydanie výpisu z registra trestov.
§ 6
Rada
(1) Najvyšším orgánom akadémie je rada, ktorá má sedemnásť členov. Ôsmich
členov rady volí súdna rada z radov sudcov a deviatich členov rady vymenúva minister.
Troch členov rady vymenúva minister z radov prokurátorov na návrh generálneho prokurátora,
jedného člena rady vymenúva z radov sudcov na návrh stavovskej organizácie sudcov
a jedného člena rady vymenúva z radov prokurátorov. Štyroch členov rady vymenúva
minister spravidla na návrh právnických fakúlt verejných vysokých škôl a stavovských
organizácií advokátov, notárov a súdnych exekútorov.
(2) Za člena rady môže byť vymenovaný
a) sudca, ktorý spĺňa predpoklady
podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu sudcu najmenej desať rokov,
b) prokurátor, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu
prokurátora najmenej desať rokov,
c) fyzická osoba, ktorá spĺňa predpoklady podľa § 5, má vysokoškolské vzdelanie druhého
stupňa získané na právnickej fakulte vysokej školy v Slovenskej republike alebo má
uznaný diplom o vysokoškolskom právnickom vzdelaní druhého stupňa vydaný vysokou
zahraničnou školou 5) a najmenej desať rokov odbornej právnickej praxe.
(3) Funkčné obdobie členov rady je päť rokov. Tá istá osoba môže byť vymenovaná
za člena rady aj opakovane.
(4) Člen rady vykonáva funkciu bez nároku na odmenu. Člen rady má nárok na
náhradu výdavkov, ktoré mu vznikli s výkonom funkcie v rade, podľa osobitného predpisu.
6)
(5) Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká členovi rady výkon funkcie
a) vzdaním sa funkcie,
b) odvolaním z funkcie,
c) zánikom funkcie sudcu,
d) zánikom služobného pomeru prokurátora,
e) výkonom činnosti, ktorá je nezlučiteľná s výkonom funkcie člena rady, alebo
f) smrťou člena rady.
(6) Člena rady vymenovaného ministrom podľa odseku 1 minister odvolá, ak
a) bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony
bola obmedzená,
b) bol právoplatným rozsudkom súdu odsúdený za úmyselný trestný čin,
c) bol právoplatne odsúdený za trestný čin a súd v jeho prípade nerozhodol o podmienečnom
odložení výkonu trestu odňatia slobody.
(7) Člena rady vymenovaného ministrom podľa odseku 1 môže minister odvolať,
a) ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať funkciu člena rady,
b) ak si bez závažného dôvodu napriek opätovnému upozorneniu neplní úlohy vyplývajúce
z jeho funkcie,
c) z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(8) Súdna rada môže odvolať člena rady, ktorého zvolila podľa odseku 1,
a) ak mu jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich
mesiacoch, nedovoľuje riadne vykonávať funkciu člena rady,
b) ak si bez závažného dôvodu napriek opätovnému upozorneniu neplní úlohy vyplývajúce
z jeho funkcie,
c) z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(9) Funkcia člena rady je nezlučiteľná s funkciou člena súdnej rady, s funkciou
ministra, s funkciou generálneho prokurátora, s funkciou riaditeľa, s funkciou zástupcu
riaditeľa a s funkciou vedúceho katedry.
(10) Člena rady vymenovaného ministrom na návrh generálneho prokurátora podľa
odseku 1 môže z dôvodov uvedených v odseku 7 minister na návrh generálneho prokurátora
alebo s jeho súhlasom odvolať.
§ 7
Pôsobnosť rady
Rada
a) navrhuje ministrovi kandidáta na funkciu riaditeľa,
b) vypracúva a vydáva zásady výberového konania na funkciu riaditeľa a
zástupcu riaditeľa po dohode s ministerstvom,
c) volí a odvoláva si zo svojich členov predsedu a podpredsedu rady, a
to nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov rady,
d) volí a odvoláva členov skúšobných komisií a ich náhradníkov podľa §
13,
e) schvaľuje návrh rozpočtu akadémie, ktorý jej predkladá riaditeľ,
f) schvaľuje koncepciu vzdelávania akadémie zameranú na metodológiu vzdelávania
so zohľadnením moderných trendov vzdelávania zameraných na odborné znalosti a zručnosti
všetkých vzdelávaných cieľových skupín,
g) schvaľuje ročný študijný plán na základe obsahovej náplne vzdelávania
sudcov určenej súdnou radou po dohode s ministrom a obsahovej náplne vzdelávania
prokurátorov určenej generálnym prokurátorom,
h) schvaľuje štatút akadémie, a to nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých
členov rady,
i) schvaľuje skúšobný poriadok, a to nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých
členov rady,
j) predkladá návrh ministrovi na odvolanie riaditeľa,
k) ukladá členom rady povinnosti vyplývajúce z jej pôsobnosti a upozorňuje
členov rady na neplnenie úloh,
l) schvaľuje rokovací poriadok rady,
m) rozhoduje aj o ďalších otázkach v rozsahu a za podmienok ustanovených
v tomto zákone, v osobitnom predpise a v štatúte akadémie.
§ 7a
Pôsobnosť predsedu rady
(1) Predseda rady
a) pravidelne zvoláva a vedie zasadnutia rady, určuje
program zasadnutia rady a jeho obsahovú náplň,
b) upozorňuje ministra, súdnu radu alebo generálneho prokurátora na neplnenie úloh
člena rady.
(2) V prípadoch určených štatútom akadémie vykonáva pôsobnosť predsedu rady
jej podpredseda.
§ 8
Riaditeľ a zástupca riaditeľa
(1) Akadémiu navonok zastupuje riaditeľ, ktorý je jej štatutárnym orgánom.
Riaditeľa zastupuje v čase jeho neprítomnosti ním určený zástupca riaditeľa. Riaditeľ
môže poveriť aj v iných prípadoch svojho zástupcu, aby ho zastupoval v rozsahu jeho
práv a povinností. Tá istá osoba môže vykonávať funkciu riaditeľa alebo funkciu zástupcu
riaditeľa aj opakovane. Funkcia riaditeľa je nezlučiteľná s výkonom funkcie v inom
orgáne verejnej moci, so štátnozamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom, s obdobným
pracovným vzťahom, s podnikateľskou činnosťou, s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom
orgáne právnickej osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, ani s inou hospodárskou
alebo zárobkovou činnosťou okrem správy vlastného majetku, vedeckej, pedagogickej,
literárnej, umeleckej činnosti, znaleckej, tlmočníckej alebo prekladateľskej činnosti.
(2) Riaditeľa na návrh rady vymenúva minister na päť rokov. Rada na základe
výsledkov výberového konania určí poradie úspešných kandidátov a ministrovi navrhne
na funkciu riaditeľa kandidáta, ktorý sa umiestnil podľa rozhodnutia výberovej komisie
ako prvý v poradí. Výberové konanie uskutočňuje výberová komisia, ktorá má päť členov.
Predsedom výberovej komisie je predseda rady a ďalším členom výberovej komisie je
iný člen rady určený radou; zvyšných troch členov výberovej komisie vymenúva minister
z databázy ministrom vymenovaných kandidátov na členov výberovej komisie na funkciu
predsedu súdu.6a) Rada zverejňuje na webovom sídle akadémie aspoň 15 dní pred uskutočnením
výberového konania o každom kandidátovi na funkciu riaditeľa životopis s údajmi preukazujúcimi
splnenie podmienok na výkon funkcie riaditeľa a po skončení výberového konania zápisnicu
z výberového konania.
(3) Za riaditeľa môže byť vymenovaná osoba, ktorá
a) spĺňa predpoklady
podľa § 5 a § 6 ods. 2,
b) zložila alebo má uznanú skúšku alebo advokátsku skúšku,
c) má preukázateľne najmenej sedemročnú prax v oblasti priameho vzdelávania sudcov
alebo prokurátorov uskutočňovaného prezenčnou formou, dištančnou formou alebo kombináciou
uvedených foriem,
d) ovláda cudzí jazyk.
(4) Riaditeľ má troch zástupcov, ktorých vymenúva na päť rokov so súhlasom
rady.
(5) Jedným zástupcom riaditeľa je sudca a jedným zástupcom riaditeľa je prokurátor;
tretím zástupcom riaditeľa pre agendu ekonomiky a správy je osoba, ktorá spĺňa predpoklady
podľa § 5 a ktorá má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa získané na vysokej škole
v Slovenskej republike alebo má uznaný diplom o vysokoškolskom vzdelaní druhého stupňa
vydaný zahraničnou vysokou školou5) a najmenej desať rokov odbornej praxe.
(6) Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie riaditeľa a funkcie
zástupcu riaditeľa
a) vzdaním sa funkcie,
b) odvolaním z funkcie,
c) zánikom funkcie sudcu,
d) zánikom služobného pomeru prokurátora alebo
e) jeho smrťou.
(7) Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie riaditeľa aj neodstránením
dôvodov nezlučiteľnosti výkonu funkcie podľa odseku 1 do 30 dní odo dňa rozhodnutia
rady o povinnosti ich odstrániť.
(8) Minister môže odvolať riaditeľa so súhlasom rady,
a) ak mu jeho zdravotný
stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacoch, nedovoľuje
riadne vykonávať túto funkciu,
b) ak si bez závažného dôvodu napriek opätovnému upozorneniu neplní úlohy vyplývajúce
z jeho funkcie,
c) z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(9) Riaditeľ môže odvolať zástupcu riaditeľa so súhlasom rady,
a) ak mu
jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacoch,
nedovoľuje riadne vykonávať túto funkciu,
b) ak si bez závažného dôvodu neplní úlohy vyplývajúce z jeho funkcie,
c) z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
§ 9
Pôsobnosť riaditeľa
(1) Riaditeľ
a) zastupuje akadémiu navonok,
b) predkladá rade návrh ročného rozpočtu, ročného študijného plánu a výročnú správu
o činnosti akadémie, môže navrhnúť zaradenie ďalších bodov do programu nasledujúceho
zasadnutia rady,
c) predkladá ministrovi návrh rozpočtu, ktorý schválila rada,
d) zodpovedá rade za riadne plnenie ročných študijných plánov a ministerstvu za účelné
hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami akadémie,
e) vymenúva a odvoláva zástupcu riaditeľa,
f) vydáva vnútorné predpisy, ktoré sú záväzné pre zástupcu riaditeľa, pedagogický
zbor a ostatných zamestnancov akadémie,
g) predkladá ministrovi a generálnemu prokurátorovi výročnú správu o činnosti akadémie
schválenú radou,
h) rozhoduje aj o ďalších otázkach v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto
zákone, v osobitnom predpise a v štatúte akadémie.
(2) Riaditeľ a zástupca riaditeľa majú právo zúčastňovať sa na zasadnutiach
rady. Majú právo vyjadrovať sa k prerokúvanej veci; nemajú právo hlasovať.
§ 10
Odmeňovanie členov orgánov akadémie
(1) Sudcovia, ktorí pôsobia v akadémii vo funkcii riaditeľa alebo vo funkcii
zástupcu riaditeľa, vykonávajú stáž podľa osobitného predpisu. 7)
(2) Prokurátori, ktorí pôsobia v akadémii vo funkcii riaditeľa alebo vo funkcii
zástupcu riaditeľa, sú na tieto funkcie dočasne pridelení podľa osobitného predpisu.
8)
(3) Riaditeľovi, ktorý je sudcom alebo prokurátorom, patrí k základnému platu
osobitný príplatok vo výške zodpovedajúcej funkčnému príplatku za riadenie u predsedu
krajského súdu podľa osobitného predpisu.8a) Riaditeľovi, ktorý nie je sudcom alebo
prokurátorom, patrí mesačne odmena vo výške dva a pol násobku priemernej nominálnej
mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny
rok zaokrúhlená na celé euro nahor, a to od prvého dňa mesiaca, v ktorom sa ujal
výkonu funkcie riaditeľa. Riaditeľovi, ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, vzniká
dňom vymenovania do funkcie riaditeľa pracovnoprávny vzťah s akadémiou.8b)
(4) Zástupcovi riaditeľa, ktorý je sudcom alebo prokurátorom, patrí k základnému
platu osobitný príplatok vo výške zodpovedajúcej funkčnému príplatku za riadenie
u podpredsedu krajského súdu podľa osobitného predpisu.8c) Zástupcovi riaditeľa,
ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, patrí mesačne odmena vo výške dvojnásobku
priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky
za predchádzajúci kalendárny rok zaokrúhlená na celé euro nahor, a to od prvého dňa
mesiaca, v ktorom sa ujal výkonu funkcie zástupcu riaditeľa. Zástupcovi riaditeľa,
ktorý nie je sudcom alebo prokurátorom, vzniká dňom vymenovania do funkcie zástupcu
riaditeľa pracovnoprávny vzťah s akadémiou.8b)
§ 10a
Hmotné výhody riaditeľa
Riaditeľ má právo na bezplatné
a) používanie služobného motorového vozidla
s vodičom alebo bez neho na vykonávanie funkcie alebo v súvislosti s ňou,
b) poskytnutie a bezplatné používanie jedného služobného mobilného telefónu s mesačným
limitom určeným štatútom akadémie.
§ 11
Pedagogický zbor
(1) Vzdelávanie na jednotlivých úsekoch akadémie, navrhovanie obsahu, metodiky
výučby a hodnotenia zabezpečuje pedagogický zbor, ktorý pôsobí na jednotlivých katedrách.
(2) Pedagogický zbor sa skladá z
a) vedúcich katedier a
b) externých členov.
(3) Výber členov pedagogického zboru uskutočňuje rada na návrhy ministra,
súdnej rady, sudcovských rád, generálneho prokurátora, rady prokurátorov a riaditeľa
zo sudcov, prokurátorov alebo z iných osôb, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie druhého
stupňa dosiahnuté štúdiom v Slovenskej republike alebo majú uznaný diplom o vysokoškolskom
vzdelaní druhého stupňa vydaný zahraničnou vysokou školou 5) a majú najmenej päť
rokov odbornej praxe.
(4) Sudcovia, ktorí pôsobia ako vedúci katedier, vykonávajú v akadémii stáž
podľa osobitného predpisu. 7)
(5) Prokurátori, ktorí pôsobia ako vedúci katedier, sú do akadémie dočasne
pridelení podľa osobitného predpisu. 8)
(6) Na právne vzťahy iných osôb, ktoré pôsobia ako vedúci katedier, vzťahujú
sa ustanovenia osobitného predpisu. 8b)
(7) Na pracovnoprávne vzťahy externých členov sa vzťahujú ustanovenia o dohode
o vykonaní práce. 9)
(8) Úlohy pedagogického zboru podľa odseku 1 a ďalšie činnosti akadémie môže
vykonávať vyšší súdny úradník, právny čakateľ prokuratúry a asistent prokurátora
počas výkonu štátnej služby.9a)
Odborná justičná skúška
§ 12
(1) Návrh na vykonanie skúšky vyšším súdnym úradníkom, asistentom sudcu
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a asistentom sudcu Najvyššieho správneho súdu
Slovenskej republiky predkladá akadémii minister.
(2) Návrh na vykonanie skúšky právnym čakateľom prokuratúry a asistentom
prokurátora predkladá akadémii generálny prokurátor; k návrhu priloží aj záverečné
hodnotenie právneho čakateľa prokuratúry alebo asistenta prokurátora podľa osobitného
predpisu.10)
(3) Cieľom skúšky je overiť, či má uchádzač potrebné vedomosti a je dostatočne
pripravený na to, aby mohol zastávať funkciu sudcu alebo funkciu prokurátora.
(4) Vykonanie skúšky zabezpečuje akadémia spravidla dvakrát do roka, v
jarnom termíne a jesennom termíne.
(5) Skúška pozostáva z písomnej časti a z ústnej časti. Písomná časť sa
skladá z odborného testu, z vyhotovenia rozhodnutí v trestnej veci a v inej než trestnej
veci. Písomnou časťou skúšky sa overuje spôsobilosť uchádzača samostatne vykonávať
procesné úkony a postupy vyplývajúce z funkcie, na ktorú sa pripravuje. Na ústnej
časti skúšky má uchádzač preukázať vedomosti z ústavného práva, z organizácie a pôsobnosti
súdov a prokuratúry, z trestného práva, z medzinárodného práva, z občianskeho práva,
z rodinného práva, z obchodného práva, z finančného práva, zo správneho práva, z
pracovného práva a z práva Európskej únie.
(6) Na prípravu a vykonanie skúšky a na vykonanie opravnej skúšky má uchádzač
nárok na služobné voľno s náhradou platu v trvaní štyroch týždňov a služobný úrad
môže uchádzačovi poskytnúť na tento účel ďalšie služobné voľno s náhradou platu v
trvaní dvoch týždňov.
§ 13
(1) Uchádzač vykoná skúšku pred skúšobnou komisiou zloženou z piatich členov.
Predsedu skúšobnej komisie, členov skúšobnej komisie a ich náhradníkov volí a odvoláva
rada na návrh súdnej rady, generálneho prokurátora, rady prokurátorov a ministra.
Funkčné obdobie predsedu skúšobnej komisie, členov skúšobnej komisie a ich náhradníkov
je päť rokov.
(2) Za člena skúšobnej komisie alebo náhradníka môže byť zvolený
a) sudca,
ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu sudcu najmenej
desať rokov,
b) prokurátor, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 5 a ku dňu vymenovania vykonáva funkciu
prokurátora najmenej desať rokov,
c) fyzická osoba, ktorá spĺňa predpoklady podľa § 5, má vysokoškolské vzdelanie druhého
stupňa získané na právnickej fakulte vysokej školy v Slovenskej republike alebo má
uznaný diplom o vysokoškolskom právnickom vzdelaní druhého stupňa vydaný zahraničnou
vysokou školou 5) a najmenej pätnásť rokov odbornej právnickej praxe.
(3) Člena skúšobnej komisie alebo náhradníka možno odvolať,
a) ak mu
jeho zdravotný stav dlhodobo, najmenej počas šiestich po sebe nasledujúcich mesiacoch,
nedovoľuje riadne vykonávať túto funkciu,
b) ak si bez závažného dôvodu neplní úlohy vyplývajúce z jeho funkcie,
c) z iných závažných dôvodov, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé
vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon
jeho funkcie.
(4) Skúšobná komisia je schopná uznášať sa, ak sú prítomní všetci jej členovia.
Skúšobná komisia sa uznáša na výsledku skúšky väčšinou hlasov. Člen skúšobnej komisie
sa nesmie zdržať hlasovania. Rozhodnutie komisie môže znieť "prospel s vyznamenaním",
"prospel" alebo "neprospel".
(5) zrušený od 1.8.2025
§ 14
(1) Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, právny
čakateľ prokuratúry alebo asistent prokurátora úspešne vykoná skúšku, akadémia vystaví
osvedčenie o jej vykonaní, ktoré vyššiemu súdnemu úradníkovi, asistentovi sudcu Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky a asistentovi sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej
republiky riaditeľ odovzdá v prítomnosti ministra, a ak ide o právneho čakateľa prokuratúry
a asistenta prokurátora v prítomnosti generálneho prokurátora.
(2) Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky alebo asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky pri
skúške neprospel, minister mu povolí vykonať opravnú skúšku alebo ďalšiu opravnú
skúšku na základe jeho písomnej žiadosti; generálny prokurátor povolí vykonať opravnú
skúšku alebo ďalšiu opravnú skúšku právnemu čakateľovi prokuratúry alebo asistentovi
prokurátora na základe jeho písomnej žiadosti.
(3) Opravnú skúšku môže uchádzač vykonať najskôr po troch mesiacoch a najneskôr
do deviatich mesiacov od vykonania skúšky. Ďalšiu opravnú skúšku môže uchádzač vykonať
najskôr po jednom roku a najneskôr do dvoch rokov od vykonania opravnej skúšky.
(4) Ak právny čakateľ prokuratúry neprospel ani pri ďalšej opravnej skúške,
generálny prokurátor ho z funkcie odvolá podľa osobitného predpisu.11)
(5) Ak vyšší súdny úradník, asistent sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky, asistent sudcu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky alebo asistent
prokurátora neprospel ani pri ďalšej opravnej skúške, zostáva vo svojej funkcii bez
možnosti znovu sa prihlásiť na vykonanie skúšky.
(6) Ak ide o poradcu sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, vykonáva
právomoci spojené s návrhom na vykonanie skúšky, vykonaním opravnej skúšky a ďalšej
opravnej skúšky a s odovzdaním osvedčenia o vykonaní skúšky predseda Ústavného súdu
Slovenskej republiky.
(7) Ak lehota na vykonanie opravnej skúšky alebo ďalšej opravnej skúšky
uplynie počas trvania materskej dovolenky, otcovskej dovolenky alebo rodičovskej
dovolenky uchádzača, uchádzač má právo vykonať opravnú skúšku alebo ďalšiu opravnú
skúšku po skončení trvania materskej dovolenky, otcovskej dovolenky alebo rodičovskej
dovolenky v najbližšom termíne určenom podľa § 12 ods. 4.
§ 14a
(1) Skúška je verejná. Akadémia zverejní na účel informovania verejnosti
na svojom webovom sídle aspoň 30 dní pred konaním skúšky termín a miesto jej konania.
(2) Riaditeľ je povinný vytvoriť podmienky pre účasť verejnosti na skúške.
Ak možno očakávať, že verejnosť prejaví o účasť väčší záujem, je riaditeľ povinný
uskutočniť skúšku vo vhodnej miestnosti s prihliadnutím na rozsah predpokladaného
záujmu i možnosti.
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 15
(1) Podrobnosti o organizácii a činnosti orgánov akadémie, o priebehu vzdelávania
v akadémii, hmotných výhodách riaditeľa, o postavení pedagogického zboru, účastníkov
vzdelávania a o vnútornom členení akadémie upraví štatút akadémie.
(2) Podrobnosti o organizácii a vykonaní skúšky upraví skúšobný poriadok
akadémie.
§ 15a
Spolupráca s právnickými fakultami verejných vysokých škôl
(1) Verejné vysoké školy prostredníctvom fakulty, ktorá poskytuje študijné
programy v študijnom odbore právo, spolupracujú s akadémiou, s ministerstvom a Generálnou
prokuratúrou Slovenskej republiky pri napĺňaní predmetu činnosti akadémie, a to najmä
konzultáciami k obsahu pripravovaných vzdelávacích aktivít, návrhmi vzdelávacích
aktivít, realizáciou vzdelávacích aktivít podľa potrieb a zadania akadémie alebo
ministerstva a po dohode s právnickými fakultami verejných vysokých škôl.
(2) Verejné vysoké školy prostredníctvom fakulty, ktorá poskytuje študijné
programy v študijnom odbore právo, v záujme rozvoja právnej vedy a právnického vzdelávania
a rozvoja vedy a vzdelávania v oblasti mediácie a probácie konzultujú s ministerstvom,
s Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky a akadémiou požiadavky justičnej praxe
kladené na študentov právnických fakúlt verejných vysokých škôl a na vedecké zameranie
právnických fakúlt verejných vysokých škôl, ktoré spoločne napĺňajú.
(3) Ministerstvo poskytuje finančný príspevok verejným vysokým školám
pre potreby
a) ich právnických fakúlt na účel vysokoškolského vzdelávania a ďalšieho
vzdelávania v odbore právo zohľadňujúceho požiadavky aplikačnej praxe v oblasti súdnictva,
prokuratúry a právnických profesií, nad ktorými vykonáva dohľad ministerstvo,
b) vybraných fakúlt na účel vysokoškolského vzdelávania a ďalšieho vzdelávania zameraného
na probáciu a mediáciu v trestnoprávnych veciach a na mediáciu v civilných veciach.
(4) Ministerstvo vypracúva zásady poskytovania finančného príspevku, ktoré
zverejňuje na svojom webovom sídle. Poskytovaním finančného príspevku nie je dotknuté
poskytovanie dotácií verejným vysokým školám podľa osobitného predpisu.5) Finančný
príspevok nemožno poskytnúť, ak sa na účel podľa odseku 3 poskytla iná podpora zo
štátneho rozpočtu.
(5) Ministerstvo poskytuje verejnej vysokej škole finančný príspevok
na základe zmluvy o poskytnutí finančného príspevku, ktorá obsahuje
a) identifikačné
údaje zmluvných strán,
b) účel poskytnutia finančného príspevku,
c) výšku poskytnutého finančného príspevku,
d) číslo účtu prijímateľa, na ktorý sa má finančný príspevok poukázať,
e) podmienky poskytnutia finančného príspevku, podmienky čerpania, použitia, zúčtovania
a kontroly poskytnutého finančného príspevku,
f) práva a povinnosti zmluvných strán,
g) vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára.
(6) Ak odseky 3 až 5 neustanovujú inak, na poskytovanie, používanie a zúčtovanie
finančného príspevku sa vzťahuje osobitný predpis.12)
(7) Ministerstvo vykonáva finančnú kontrolu hospodárenia s poskytnutým
finančným príspevkom 13) a kontrolu dodržania podmienok zmluvy o poskytnutí finančného
príspevku.
(8) Ak prijímateľ finančného príspevku poruší finančnú disciplínu, postupuje
sa podľa osobitného predpisu.14)
§ 16
(1) Členovia prvej rady sa vymenujú alebo zvolia podľa § 6 ods. 1 najneskôr
do 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona; súdna rada o ich zvolení písomne
upovedomí ministra. Generálny prokurátor navrhne ministrovi vymenovať podľa § 6 ods.
1 členov rady do 40 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
(2) Prvé zasadnutie rady zvolá minister tak, aby sa konalo do 30 dní od
uplynutia lehoty na vymenovanie členov prvej rady podľa odseku 1.
(3) Zásady výberového konania na funkciu riaditeľa, zástupcu riaditeľa
a štatút akadémie vypracuje rada do 30 dní od prvého zasadnutia a predloží ich ministrovi
a generálnemu prokurátorovi.
(4) Rada vyhlási výberové konanie na funkciu riaditeľa do 30 dní od schválenia
zásad výberového konania. Minister vymenuje riaditeľa do 30 dní od oznámenia výsledku
výberového konania predloženého ministrovi predsedom výberovej komisie.
§ 17a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júna 2009
Funkčné obdobie členov rady vytvorenej podľa doterajších predpisov sa skončí
uplynutím ich funkčného obdobia. Funkčné obdobie riaditeľa, zástupcu riaditeľa, člena
a náhradníka skúšobnej komisie, ktorí vykonávajú funkciu k 1. júnu 2009, sa skončí
uplynutím ich funkčného obdobia. Od 1. júna 2009 sa doterajší stály člen pedagogického
zboru považuje za povereného vedením katedry do času riadneho vymenovania vedúceho
katedry podľa tohto zákona.
§ 17b
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. augusta 2025
(1) Súdna rada zvolí troch nových členov rady a minister vymenuje štyroch
nových členov rady do 30. septembra 2025. Generálny prokurátor a stavovská organizácia
sudcov navrhnú ministrovi vymenovať nového člena rady do 31. augusta 2025.
(2) Funkčné obdobie predsedu skúšobnej komisie, člena skúšobnej komisie
a náhradníka skúšobnej komisie, ktorí vykonávajú funkciu k 1. augustu 2025, sa skončí
uplynutím ich funkčného obdobia podľa predpisov účinných do 31. júla 2025.
Čl.II
Zákon č. 185/2002 Z.z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 267/2003 Z.z., zákona č. 426/2003 Z.z. a zákona
č. 458/2003 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 4 sa odsek 1 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
"h) volí určený počet členov rady Justičnej akadémie podľa osobitného predpisu.
2a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:
"2a) § 6 ods. 1 zákona č. 548/2003 Z.z. o Justičnej akadémii a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.".
Čl.III
Zákon č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 185/2002 Z.z., zákona č. 670/2002 Z.z., zákona č. 426/2003
Z.z., zákona č. 458/2003 Z.z., zákona č. 505/2003 Z.z. a zákona č. 514/2003 Z.z.
sa mení takto:
1. V § 35 odsek 2 znie:
"(2) Vzdelávanie sudcov zabezpečuje Justičná akadémia.".
2. V § 65 ods. 1 písm. f) sa vypúšťajú slová "pri životnom jubileu".
3. § 79 vrátane nadpisu znie:
"§ 79
Odmena
(1) Na návrh príslušnej sudcovskej rady môže predseda súdu sudcovi priznať
odmenu až do výšky jeho funkčného platu
a) za vykonanie úloh nad rozsah povinností
vyplývajúcich mu z ustanovenia § 30,
b) pri dosiahnutí veku 50 rokov.
(2) Kritériá na priznávanie odmien prijme sudcovská rada vždy na začiatku
rozpočtového obdobia a zverejní ich.
(3) Predseda súdu sudcovskej rade odôvodní, ak nevyhovie návrhu podľa odseku
1.".
Čl.IV
Zákon č. 335/1991 Zb. o súdoch a sudcoch v znení zákona č. 264/1992 Zb., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 12/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 307/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 328/1996
Z.z., zákona č. 385/2000 Z.z., zákona č. 185/2002 Z.z., zákona č. 425/2002 Z.z.,
zákona č. 426/2003 Z.z. a zákona č. 458/2003 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. Doterajší text § 61 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 až 4,
ktoré znejú:
"(2) Justiční čakatelia vykonávajú prípravnú službu na súdoch a v Justičnej
akadémii. Za výkon prípravnej služby justičných čakateľov sa považuje aj účasť justičných
čakateľov na všetkých vzdelávacích podujatiach zabezpečovaných Justičnou akadémiou.
(3) Prípravná služba justičného čakateľa sa začína jeho prijatím do prípravnej
služby predsedom príslušného krajského súdu (Vyššieho vojenského súdu) po absolvovaní
výberového konania a skončí sa vykonaním odbornej justičnej skúšky.
(4) Odborná justičná skúška sa považuje za kvalifikačnú skúšku podľa osobitného
predpisu. 7)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 7 znie:
"7) § 20 zákona č. 312/2001 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.".
2. § 63 znie:
"§ 63
(1) Po úspešnom vykonaní odbornej justičnej skúšky vykonáva justičný čakateľ
svoju funkciu v stálej štátnej službe do času, kým bude vymenovaný za sudcu. Justičný
čakateľ sa v stálej štátnej službe ďalej odborne pripravuje na výkon funkcie sudcu.
(2) Justičný čakateľ môže po úspešnom vykonaní odbornej justičnej skúšky
konať a rozhodovať o tých istých veciach ako vyšší súdny úradník podľa osobitného
predpisu.".
Čl.V
Zákon č. 154/2001 Z.z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v
znení zákona č. 312/2001 Z.z., zákona č. 669/2002 Z.z., zákona č. 458/2003 Z.z. a
zákona č. 462/2003 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. Slová "prokurátorská skúška" vo všetkých tvaroch sa v celom texte nahrádzajú
slovami "odborná justičná skúška" v príslušnom tvare.
2. V § 9 sa odsek 4 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
"d) do Justičnej akadémie podľa osobitného zákona. 11a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 11a znie:
"11a) Zákon č. 548/2003 Z.z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.".
3. V § 11 ods. 2 v poslednej vete sa na konci pripájajú tieto slová: "a v
Justičnej akadémii".
4. V § 80 odsek 2 znie:
"(2) Vzdelávanie prokurátorov zabezpečuje Justičná akadémia.".
5. § 115 vrátane nadpisu znie:
"§ 115
Odmena prokurátora
(1) Generálny prokurátor môže na návrh rady prokurátorov prokurátorovi
priznať odmenu až do výšky jeho funkčného platu
a) za vykonanie služobných úloh nad
rozsah povinností vyplývajúcich mu z ustanovenia § 26,
b) pri dosiahnutí veku 50 rokov.
(2) Kritériá na priznávanie odmien prijme rada prokurátorov vždy na začiatku
rozpočtového obdobia a zverejní ich.
(3) Generálny prokurátor rade prokurátorov odôvodní, ak nevyhovie návrhu
podľa odseku 1.".
6. Za § 245 sa vkladá § 245a, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 245a
Odborná justičná skúška
(1) Odbornú justičnú skúšku vykoná právny čakateľ prokuratúry pred skúšobnou
komisiou Justičnej akadémie podľa osobitného zákona. 11a)
(2) Tam, kde sa v osobitnom predpise používa pojem prokurátorská skúška,
rozumie sa tým odborná justičná skúška podľa tohto zákona.".
7. V tretej časti sa vypúšťa piaty diel.
Čl.VI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004 okrem ustanovení uvedených v
čl. III až V, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2004.
Zákon č. 757/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2005.
Zákon č. 319/2005 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2005.
Zákon č. 330/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2008.
Zákon č. 181/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2009.
Zákon č. 33/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2011.
Zákon č. 220/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. októbrom 2011. *** Uznesenie Ústavného
súdu SR č. 308/2011 Z.z. s účinnosťou od 30.9.2011 pozastavilo účinnosť nasledovných
ustanovení zákona č. 220/2011 Z.z.: čl. X bod 6 až 14 a 16. *** Podľa nálezu Ústavného
súdu SR č. 217/2014 Z.z. s účinnosťou od 1.8.2014 zanikla platnosť uznesenia Ústavného
súdu 308/2011 Z.z. v časti týkajúcej sa rozhodnutia o pozastavení účinnosti zákona
č. 220/2011 Z.z.
Zákon č. 322/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. decembrom 2014.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2019.
Zákon č. 397/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2020.
Zákon č. 423/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2021.
Zákon č. 111/2022 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2022.
Zákon č. 98/2025 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2025.
Zákony č. 158/2025 Z.z. a č. 157/2025 Z.z. nadobudli účinnosť 1. júlom 2025.
Pavol Hrušovský v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
PRÍL.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/800 z 11. mája 2016 o procesných
zárukách pre deti, ktoré sú podozrivými alebo obvinenými osobami v trestnom konaní
(Ú.v. EÚ L 132, 21.5.2016).
2a) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej
činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 233/1995 Zb. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok)
a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 527/2002
Z.z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992
Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov,
zákon č. 382/2004 Z.z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 420/2004 Z.z. o mediácii
a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 8/2005 Z.z.
o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3) Čl. 4 ods. 7 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla
2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto
údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov)
(Ú.v. EÚ L 119, 4.5.2016) v platnom znení.
§ 5 písm. o) zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3a) § 18 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 111/2022 Z.z.
3b) § 28c ods. 3 zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.
4) Zákon č. 311/1999 Z.z. o registri trestov v znení neskorších predpisov.
4a) § 10 ods. 4 písm. a) zákona č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z.z.
5) Zákon č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
6) Zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách.
6a) § 37 ods. 5 zákona č. 757/2004 Z.z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
7) § 13 ods. 1 písm. a) zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8) § 9 zákona č. 154/2001 Z.z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry
v znení neskorších predpisov.
8a) § 68 ods.1 písm. c) zákona č. 385/2000 Z.z. v znení neskorších predpisov.
8b) Zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších
predpisov.
8c) § 68 ods.1 písm. d) zákona č. 385/2000 Z.z. v znení neskorších predpisov.
9) § 226 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
9a) § 2 zákona č. 549/2003 Z.z. o súdnych úradníkoch.
§ 228 zákona č. 154/2001 Z.z. v znení zákona 220/2011 Z.z.
10) § 232 ods. 2 zákona č. 154/2001 Z.z. v znení zákona č. 220/2011 Z.z.
11) § 241 zákona č. 154/2001 Z.z. v znení neskorších predpisov.
12) Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13) Zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
14) § 31 zákona č. 523/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.