281/2023 Z.z.
ZÁKON
z 20. júna 2023
o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
§ 1
Predmet úpravy
(1) Tento zákon s cieľom, aby všetky výrobky sprístupnené na trhu1) boli
bezpečné, upravuje všeobecnú bezpečnosť výrobkov, povinnosti hospodárskych subjektov
a pôsobnosť orgánov verejnej správy.
(2) Tento zákon sa vzťahuje na všetky výrobky, ak požiadavky na bezpečnosť
výrobku alebo obmedzenie rizík neustanovuje osobitný predpis.2)
§ 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) výrobkom nová, použitá alebo obnovená
hnuteľná vec, ktorá je určená spotrebiteľovi3) alebo pri ktorej možno predpokladať,
že ju spotrebiteľ použije, aj keď nie je pre neho určená, a dodáva sa alebo je k
dispozícii za odplatu alebo bezodplatne, a to aj počas poskytovania služby, okrem
použitého výrobku dodaného ako starožitnosť alebo výrobku, ktorý sa má pred použitím
opraviť alebo obnoviť za predpokladu, že o tom dodávateľ informoval osobu, ktorej
výrobok dodáva,
b) výrobcom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá
1. výrobok vyrobí,
2. vystupuje
ako výrobca tým, že uvedie na výrobku svoje meno, ochrannú známku alebo iný rozlišujúci
znak,
3. výrobok obnoví alebo podstatne zmení za účelom uvedenia na trh,4) alebo
4.
je inou osobou v dodávateľskom reťazci, ak jej činnosť môže ovplyvniť bezpečnosť
výrobku,
c) splnomocneným zástupcom fyzická osoba alebo právnická osoba usadená v členskom
štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom
hospodárskom priestore (ďalej len "členský štát"), ktorá dostala písomné splnomocnenie
od výrobcu konať v jeho mene,
d) dovozcom fyzická osoba alebo právnická osoba usadená v členskom štáte, ktorá uvádza
na trh členského štátu výrobok z tretej krajiny, ktorá nie je členským štátom,
e) distribútorom fyzická osoba alebo právnická osoba v dodávateľskom reťazci okrem
výrobcu alebo dovozcu, ktorá sprístupňuje výrobok na trhu a ktorej činnosť neovplyvňuje
bezpečnosť výrobku, vrátane obchodníka,5)
f) hospodárskym subjektom výrobca, splnomocnený zástupca, dovozca, distribútor, obchodník
alebo iná osoba v dodávateľskom reťazci,
g) rizikom pravdepodobná miera výskytu nebezpečenstva spôsobujúceho poškodenie a
stupeň závažnosti tohto poškodenia,
h) vážnym rizikom vážne ohrozenie, ktoré si vyžaduje rýchly zásah orgánov verejnej
správy, vrátane vplyvov, ktoré nemajú okamžitý účinok,
i) stiahnutím z trhu opatrenie, ktorého cieľom je zabrániť tomu, aby bol výrobok,
ktorý je v dodávateľskom reťazci, sprístupnený na trhu,
j) spätným prevzatím opatrenie zamerané na dosiahnutie vrátenia výrobku, ktorý sa
už sprístupnil spotrebiteľovi,
k) systémom RAPEX systém Európskej únie na rýchlu výmenu informácií medzi členskými
štátmi a Európskou komisiou (ďalej len "Komisia") o opatreniach a postupoch týkajúcich
sa výrobkov, ktoré predstavujú riziko pre bezpečnosť a ochranu zdravia spotrebiteľov.
§ 3
Všeobecná bezpečnosť výrobkov
(1) Bezpečným výrobkom je výrobok, ktorý za bežných alebo rozumne predvídateľných
podmienok používania po dobu obvyklej použiteľnosti, inštalácie alebo údržby nepredstavuje
pre spotrebiteľa v súvislosti s jeho používaním žiadne alebo len minimálne riziko,
ktoré je prijateľné, a zodpovedá vysokej úrovni ochrany zdravia a bezpečnosti osôb,
pričom sa zohľadňujú
a) vlastnosti výrobku vrátane jeho zloženia, balenia, poskytnutého
návodu na montáž, inštaláciu a údržbu,
b) vplyv na iné výrobky, ak možno predpokladať, že sa bude používať s inými výrobkami,
c) prezentácia výrobku, označenie, upozornenia, návody na použitie a likvidáciu výrobku
a všetky ostatné označenia alebo informácie týkajúce sa výrobku a
d) skupiny spotrebiteľov, ktoré môžu byť vystavené riziku pri používaní výrobku,
najmä deti a staršie osoby.
(2) Bezpečnosť výrobku sa posudzuje podľa osobitného predpisu,6) ktorým sa
preberá právne záväzný akt Európskej únie, ktorý upravuje požiadavky na bezpečnosť
výrobku alebo na obmedzenie rizika, ktoré je spojené s výrobkom pri jeho používaní.
(3) Požiadavky na bezpečnosť výrobku v súvislosti s rizikami alebo kategóriami
rizík, ktoré nie sú upravené osobitným predpisom,6) ktorým sa preberá právne záväzný
akt Európskej únie, sa posudzujú podľa tohto zákona.
(4) Bezpečnosť výrobku sa posudzuje podľa vnútroštátneho právneho predpisu
členského štátu, na ktorého území sa výrobok sprístupňuje na trhu, ak bezpečnosť
výrobku nie je upravená právne záväzným aktom Európskej únie a ak vnútroštátny právny
predpis zaručuje ochranu rovnocennú s požiadavkami na všeobecnú bezpečnosť podľa
tohto zákona.
(5) Ak sa bezpečnosť výrobku nezistí podľa odsekov 2 až 4, výrobok sa považuje
za bezpečný, ak je v súlade s technickou normou,7) ktorá preberá európsku normu,
na ktorú Komisia uverejnila odkaz v Úradnom vestníku Európskej únie.
(6) Ak sa bezpečnosť výrobku nezistí podľa odsekov 2 až 5, posudzuje sa
bezpečnosť výrobku najmä podľa
a) technickej normy, ktorá preberá inú európsku normu,
ako je európska norma podľa odseku 5,
b) národnej technickej normy toho členského štátu, v ktorom sa výrobok sprístupňuje
na trhu,
c) odporúčania Komisie, ktoré obsahuje usmernenie na posudzovanie bezpečnosti výrobku,
d) pravidiel správnej praxe pre bezpečnosť výrobku platných v príslušnom odvetví,
e) súčasných poznatkov vedy a techniky,
f) rozumného očakávania spotrebiteľa týkajúceho sa bezpečnosti výrobku.
(7) Možnosť dosiahnutia vyššej úrovne bezpečnosti výrobku alebo dostupnosť
iných výrobkov s nižším stupňom ohrozenia nie je dostatočným dôvodom, aby sa výrobok
nepovažoval za bezpečný.
(8) Nebezpečný výrobok je výrobok, ktorý nespĺňa požiadavky podľa odseku
1. Za nebezpečný výrobok sa považuje aj nebezpečná napodobenina výrobku, ktorá svojím
tvarom, vôňou, farbou, vzhľadom, balením, označením, objemom alebo veľkosťou môže
u spotrebiteľa, najmä u dieťaťa, vyvolať riziko zámeny s potravinou a ohroziť tak
jeho život alebo zdravie.
§ 4
Povinnosti výrobcu, splnomocneného zástupcu a dovozcu
(1) Výrobca, splnomocnený zástupca a dovozca sú povinní uvádzať na trh len
bezpečné výrobky.
(2) Výrobca, splnomocnený zástupca a dovozca sú pri uvedení na trh povinní
a) zabezpečiť označenie výrobku obchodným menom alebo ochrannou známkou a sídlom
alebo miestom podnikania výrobcu,
b) zabezpečiť označenie výrobku obchodným menom alebo ochrannou známkou a sídlom
alebo miestom podnikania splnomocneného zástupcu alebo dovozcu, ak výrobca nie je
usadený v členskom štáte,
c) zabezpečiť označenie výrobku typovým číslom, číslom šarže, sériovým číslom alebo
iným údajom, ktorý umožní jednoznačnú identifikáciu výrobku,
d) zabezpečiť označenie výrobku údajmi v rozsahu primeranom povahe výrobku, najmä
údajmi, ktoré spotrebiteľovi umožnia zhodnotiť riziká spojené s používaním výrobku
po dobu obvyklej použiteľnosti, inštalácie alebo údržby, ak riziká nie sú zjavné
aj bez upozornenia,
e) pripojiť k výrobku sprievodnú dokumentáciu; sprievodnou dokumentáciou výrobku
sú doklady, ktoré sú potrebné na prevzatie a používanie výrobku, vrátane návodu na
inštaláciu, montáž, používanie, skladovanie a údržbu, ak to povaha výrobku odôvodňuje.
(3) Údaje podľa odseku 2 písm. a) až d) sa uvádzajú na výrobku, alebo ak
to povaha výrobku neumožňuje, na obale alebo v sprievodnej dokumentácii k výrobku.
(4) Výrobca, splnomocnený zástupca a dovozca sú povinní
a) prijať opatrenia,
ktoré im umožnia, aby boli informovaní o rizikách, ktoré výrobok môže predstavovať
po uvedení na trh, a opatrenia na zabránenie týmto rizikám vrátane stiahnutia nebezpečného
výrobku z trhu alebo jeho spätného prevzatia,
b) ak je to potrebné na zamedzenie rizika, ktoré výrobok môže predstavovať po uvedení
na trh, vykonávať skúšky vzoriek výrobkov, preskúmavať podnety na bezpečnosť výrobkov,
viesť evidenciu podnetov a upovedomiť distribútorov o prijatých opatreniach.
§ 5
Povinnosti distribútora a obchodníka
(1) Distribútor nesmie sprístupňovať na trhu výrobky, ktoré
a) nespĺňajú
požiadavky na bezpečnosť alebo
b) neobsahujú označenie alebo sprievodnú dokumentáciu podľa § 4 ods. 2.
(2) Distribútor nesmie odstraňovať, prekrývať alebo meniť označenie výrobku
ani iné údaje podľa § 4 ods. 2 písm. a) až d). Ak sa preukáže, že údaje uvedené výrobcom
sú nepravdivé alebo neúplné, môže ich distribútor so súhlasom výrobcu alebo splnomocneného
zástupcu opraviť alebo doplniť.
(3) Distribútor je povinný odovzdať informácie o rizikách výrobku hospodárskemu
subjektu, ktorému výrobok dodáva.
(4) Obchodník nesmie po uplynutí doby spotreby sprístupňovať na trhu výrobky,
ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú dobu spotreby. Obchodník môže sprístupňovať
na trhu výrobky aj po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti, ak spĺňajú požiadavky
na bezpečnosť a spotrebiteľ je pred kúpou upozornený na uplynutie doby minimálnej
trvanlivosti.
(5) Obchodník je povinný zabezpečiť, aby označenie podľa § 4 ods. 2 písm.
d) a sprievodná dokumentácia podľa § 4 ods. 2 písm. e) boli uvedené jasne a zrozumiteľne
v slovenskom jazyku alebo s výslovným súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku, ktorý
je pre spotrebiteľa zrozumiteľný. Možnosť súbežného používania iných jazykov a možnosť
používania označení, grafických symbolov a piktogramov tým nie je dotknutá.
(6) Obchodník sa zbaví zodpovednosti za porušenie povinnosti podľa odseku
1 písm. a), ak preukáže, že nemohol v čase sprístupňovania výrobku na trhu vedieť
o skutočnosti, že výrobok nie je bezpečný.
§ 6
Ďalšie povinnosti hospodárskych subjektov
(1) Splnenie povinností hospodárskych subjektov podľa § 4 nezbavuje hospodárske
subjekty povinností podľa § 5 a podľa osobitných predpisov.6)
(2) Ak hospodársky subjekt zistí, že výrobok, ktorý sprístupnil na trhu,
je nebezpečný, je povinný bezodkladne
a) prijať primerané opatrenia, ktoré zabránia
bezpečnostným rizikám, ktoré súvisia s nebezpečným výrobkom, vrátane stiahnutia výrobku
z trhu alebo jeho spätného prevzatia,
b) upovedomiť o nebezpečnom výrobku všetky hospodárske subjekty v dodávateľskom reťazci,
ktorým výrobok dodal,
c) upovedomiť príslušný orgán dohľadu o nebezpečnom výrobku vrátane presnej identifikácie
výrobku alebo skupiny výrobkov a o rizikách pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov,
ktoré výrobok predstavuje, o ostatných hospodárskych subjektoch v distribučnom reťazci,
o ktorých má oznamujúci hospodársky subjekt vedomosť, a o opatreniach, ktoré hospodársky
subjekt prijal alebo ktoré je potrebné prijať; hospodársky subjekt pripojí k oznámeniu
fotografie výrobku, kópiu protokolu alebo správy o skúške alebo iné dokumenty, ktoré
umožnia identifikovať výrobok a riziká, ktoré predstavuje, pričom vzor tohto oznámenia
zverejní orgán dohľadu na svojom webovom sídle,
d) informovať spotrebiteľov o nebezpečnom výrobku vrátane presnej identifikácie výrobku
alebo skupiny výrobkov a o rizikách pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov, ktoré
výrobok predstavuje; hospodársky subjekt pripojí k oznámeniu fotografie výrobku alebo
iné informácie, ktoré umožnia identifikovať výrobok, pričom upozornenie zverejní
vo všetkých prevádzkarňach,8) v ktorých sprístupnil nebezpečný výrobok na trhu, a
na svojom online rozhraní,9) ak sprístupnil nebezpečný výrobok na trhu prostredníctvom
online rozhrania.
(3) Hospodársky subjekt zabezpečí spätné prevzatie nebezpečného výrobku,
a) ak iné opatrenia podľa odseku 2 písm. a) nie sú postačujúce na zabránenie bezpečnostným
rizikám, alebo
b) na základe opatrenia uloženého orgánom dohľadu.
(4) Hospodársky subjekt vykoná spätné prevzatie nebezpečného výrobku
a)
opravou výrobku v primeranom čase, ak možno zaistiť bezpečnosť opraveného výrobku,
b) vrátením kúpnej ceny výrobku alebo
c) výmenou výrobku za bezpečný výrobok rovnakého typu a aspoň rovnakej hodnoty a
kvality na základe výslovného súhlasu spotrebiteľa.
(5) Hospodársky subjekt je povinný vziať späť nebezpečný výrobok od spotrebiteľa
a v lehote do troch pracovných dní oznámiť spotrebiteľovi spôsob výkonu spätného
prevzatia podľa odseku 4. Výrobca, splnomocnený zástupca alebo dovozca je povinný
vziať späť nebezpečný výrobok aj vtedy, ak spotrebiteľ nemá potvrdenie o kúpe výrobku.
Hospodársky subjekt znáša účelne vynaložené náklady, ktoré spotrebiteľovi vzniknú
pri spätnom prevzatí nebezpečného výrobku podľa odseku 4.
(6) Hospodársky subjekt je povinný
a) poskytnúť na žiadosť orgánu dohľadu
informácie potrebné na posúdenie bezpečnosti výrobku alebo splnenie povinností podľa
tohto zákona,
b) poskytnúť na žiadosť orgánu dohľadu údaje o hospodárskom subjekte, ktorý mu výrobok
dodal, a o všetkých hospodárskych subjektoch, ktorým výrobok dodal,
c) spolupracovať s orgánom dohľadu na opatreniach prijatých na zabránenie ohrozeniu
pochádzajúceho z výrobkov, ktoré sprístupnil na trhu.
§ 7
Orgány verejnej správy
(1) Orgánmi verejnej správy v oblasti všeobecnej bezpečnosti výrobkov sú
a) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo hospodárstva"),
b) orgány dohľadu.
(2) Ministerstvo hospodárstva vo veciach všeobecnej bezpečnosti výrobkov
a) zastupuje Slovenskú republiku v sieti orgánov členských štátov zodpovedných za
bezpečnosť výrobkov,
b) vykonáva úlohu národného kontaktného miesta a notifikačného orgánu systému RAPEX,
c) koordinuje vnútroštátne činnosti a iniciatívy, ktoré súvisia so systémom RAPEX,
d) vydáva všeobecne záväzné právne predpisy o požiadavkách na bezpečnosť výrobkov
a o podrobnostiach o sprístupňovaní výrobkov na trhu,
e) zabezpečuje v spolupráci s orgánmi dohľadu plnenie opatrení z rozhodnutia Komisie
vydaného pre výrobky predstavujúce vážne riziko v lehote do 20 dní odo dňa účinnosti
rozhodnutia Komisie, ak rozhodnutie Komisie neustanovuje inú lehotu na prijatie opatrenia,
f) požiada hospodárske subjekty a orgány dohľadu, pred vydaním rozhodnutia Komisie
podľa písmena e), aby do jedného mesiaca odo dňa doručenia žiadosti poskytli stanoviská
k navrhovaným opatreniam, o ktorých informuje Komisiu.
Dohľad
§ 8
Orgán dohľadu
(1) Dohľad nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona vykonáva Slovenská
obchodná inšpekcia,10) ak odsek 2 neustanovuje inak.
(2) Pri posudzovaní bezpečnosti výrobku podľa § 3 ods. 2 a 3 vykonáva dohľad
nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona orgán dohľadu nad určeným výrobkom.11)
(3) Orgán dohľadu postupuje pri výkone dohľadu nad všeobecnou bezpečnosťou
výrobkov podľa tohto zákona a osobitného predpisu12) a spolupracuje s ostatnými orgánmi
dohľadu.
(4) Orgán dohľadu postupuje pri dohľade nad uvádzaním výrobku na trh zo
štátu, ktorý nie je členským štátom, podľa osobitného predpisu.13)
(5) Orgán dohľadu
a) zriaďuje a aktualizuje sektorové programy dohľadu
na základe kategórií výrobkov alebo rizík; o aktivitách dohľadu, zisteniach a výsledkoch
dohľadu informuje ministerstvo hospodárstva,
b) v spolupráci s ministerstvom hospodárstva vyhodnocuje aktivity dohľadu a ich účinnosť,
c) sleduje vedecké a technické poznatky týkajúce sa bezpečnosti výrobkov,
d) zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvie pri výkone dohľadu;
tým nie je dotknutá spolupráca medzi orgánmi dohľadu.
(6) Slovenská obchodná inšpekcia je oprávnená pri výkone dohľadu podľa
tohto zákona písomne dožiadať iný orgán dohľadu14) o poskytnutie súčinnosti vrátane
výkonu skúšok na overenie bezpečnosti výrobku; dožiadaný orgán je povinný bezplatne
poskytnúť požadované podklady a informácie.
(7) Slovenská obchodná inšpekcia je oprávnená použiť podklady a informácie
poskytnuté od dožiadaného orgánu podľa odseku 6.
§ 9
Oprávnenia orgánu dohľadu
(1) Orgán dohľadu je oprávnený pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou výrobkov
a) vyžadovať od hospodárskych subjektov všetky informácie potrebné na posúdenie bezpečnosti
výrobku a splnenia povinností podľa § 4 až 6,
b) odoberať vzorky výrobkov,
c) zabezpečiť skúšky na overenie bezpečnosti výrobku v primeranom rozsahu.
(2) Orgán dohľadu je oprávnený pri výrobku, ktorý môže predstavovať riziko,
a) vyžadovať, aby bol výrobok označený jasne formulovaným a jednoducho zrozumiteľným
upozornením na riziká, ktoré môže použitie výrobku predstavovať; upozornenie sa uvádza
v slovenskom jazyku,
b) zabezpečiť, aby skupina spotrebiteľov, ktorí môžu byť vystavení riziku pri používaní
výrobku, boli včas a vhodným spôsobom upozornení na riziko, vrátane uverejnenia upozornenia,
c) podmieniť sprístupnenie výrobku na trhu splnením predchádzajúcich podmienok na
zabezpečenie bezpečnosti výrobku.
(3) Orgán dohľadu je oprávnený zakázať sprístupňovanie výrobku na trhu,
ktorý môže byť nebezpečný, na obdobie nevyhnutné na vykonanie skúšok výrobku a posúdenie
jeho bezpečnosti.
(4) Ak orgán dohľadu na základe výsledkov dohľadu zistí, že výrobok nespĺňa
požiadavky podľa § 3 až 6, bezodkladne požiada príslušný hospodársky subjekt o prijatie
primeraného nápravného opatrenia15) na ukončenie nesúladu a na zabránenie bezpečnostným
rizikám súvisiacim s nebezpečným výrobkom vrátane stiahnutia výrobku z trhu alebo
jeho spätného prevzatia.
(5) Orgán dohľadu je oprávnený uložiť opatrenie, na vykonanie tohto opatrenia
určiť primeranú lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ktorým
a)
zakáže do vykonania nápravy uvádzanie výrobku na trh alebo sprístupňovanie výrobku
na trhu, ak zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky podľa § 3 až 6,
b) nariadi stiahnutie výrobku z trhu, ak zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky podľa
§ 3 až 6,
c) nariadi spätné prevzatie výrobku, ak zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky na bezpečnosť
podľa § 3,
d) uloží povinnosť hospodárskemu subjektu na svoje náklady účinným spôsobom informovať
o nebezpečnom výrobku a o rizikách spotrebiteľov, ktorí by mohli byť použitím výrobku
vystavení takému riziku, v rozsahu oznámenia podľa § 6 ods. 2 písm. d),
e) nariadi znehodnotenie nebezpečného výrobku.
(6) Ustanoveniami odsekov 2, 3 a 5 nie je dotknuté oprávnenie orgánu dohľadu
uložiť iné opatrenia podľa osobitného predpisu.12)
(7) Orgán dohľadu doručí opatrenie podľa odsekov 2, 3 a 5 hospodárskemu
subjektu alebo oznámi opatrenie podľa odsekov 2, 3 a 5 hospodárskemu subjektu ústne
a vyhotoví o tom písomný záznam, ktorý doručí hospodárskemu subjektu. Doručením podľa
predchádzajúcej vety sa rozumie tiež preukázateľné odovzdanie písomného záznamu hospodárskemu
subjektu, zamestnancovi hospodárskeho subjektu alebo osobe oprávnenej konať v jeho
mene, ktorá bola prítomná pri výkone dohľadu. Účinky opatrenia podľa odsekov 2, 3
a 5 nastávajú jeho doručením alebo ústnym oznámením, podľa toho, ktorý moment nastane
skôr.
(8) Proti opatreniu podľa odsekov 2, 3 a 5 môže hospodársky subjekt podať
písomnú námietku do piatich pracovných dní odo dňa doručenia opatrenia. Námietka
musí byť vecne odôvodnená. Námietka nemá odkladný účinok. O námietke rozhodne orgán
dohľadu do desiatich dní odo dňa doručenia námietky. Rozhodnutie o námietke je konečné.
(9) Orgán dohľadu je oprávnený postupovať podľa odseku 1 alebo uložiť opatrenia
podľa odsekov 2, 3 a 5, ak výrobok je nebezpečný napriek preukázaniu zhody so všeobecnou
bezpečnosťou výrobkov podľa § 3.
(10) Orgán dohľadu uloží opatrenia podľa odseku 5, ak hospodársky subjekt
neprijme alebo nesplní v požadovanom rozsahu a lehote nápravné opatrenie podľa odseku
4.
(11) Orgán dohľadu zohľadní pri ukladaní opatrení podľa odsekov 2, 3 a
5 závažnosť hroziaceho rizika a zásadu predbežnej opatrnosti.
(12) Orgán dohľadu podporuje prijímanie dobrovoľných opatrení16) hospodárskymi
subjektmi na splnenie povinností podľa § 4 až 6. Ak je to vhodné, môže orgán dohľadu
vypracovať zásady správnej praxe.
(13) Orgán dohľadu môže zabezpečiť splnenie opatrení podľa odseku 5 na
náklady hospodárskeho subjektu, ak s prihliadnutím na povahu zisteného nedostatku
vyhodnotí opatrenie vykonané hospodárskym subjektom ako neprimerané a nedostatočné.
(14) Ak sa preukáže, že výrobok nevyhovuje požiadavkám na bezpečnosť podľa
§ 3, hospodársky subjekt, nad ktorým sa vykonáva dohľad, je povinný uhradiť náklady
vzoriek a skúšok na overenie bezpečnosti a náklady s tým spojené, ktoré vznikli pri
dokazovaní tohto stavu.
(15) Na ukladanie a výkon opatrení podľa odsekov 2, 3 a 5 sa vzťahuje správny
poriadok okrem § 5 až 8, § 16 až 24, § 28 až 30, § 41 až 51 a § 53 až 80 správneho
poriadku.
§ 10
Sankcie
(1) Orgán dohľadu uloží pokutu
a) od 100 eur do 50 000 eur hospodárskemu
subjektu, ak
1. poruší niektorú z povinností podľa § 4 ods. 1 alebo ods. 4 písm.
a),
2. poruší povinnosť podľa § 5 ods. 1 písm. a),
b) od 100 eur do 30 000 eur hospodárskemu subjektu, ak
1. poruší niektorú z povinností
podľa § 5 ods. 3 alebo ods. 4,
2. poruší niektorú z povinností podľa § 6 ods. 2 až
5,
c) od 50 eur do 15 000 eur hospodárskemu subjektu, ak
1. poruší niektorú z povinností
podľa § 4 ods. 2 alebo ods. 3,
2. poruší niektorú z povinností podľa § 5 ods. 1 písm.
b), ods. 2 alebo ods. 5,
d) od 50 eur do 10 000 eur hospodárskemu subjektu, ak poruší niektorú z povinností
podľa § 6 ods. 6,
e) od 50 eur do 30 000 eur hospodárskemu subjektu, ak nesplní opatrenie uložené orgánom
dohľadu podľa § 9 ods. 2, 3 alebo ods. 5.
(2) Orgán dohľadu uloží pokutu opakovane až do výšky dvojnásobku hornej
hranice sadzby pokuty podľa odseku 1, ak v lehote 12 mesiacov odo dňa nadobudnutia
právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 1 dôjde k opätovnému porušeniu
povinnosti, za ktorú už bola pokuta uložená.
(3) Orgán dohľadu uloží hospodárskemu subjektu, ktorý uvedie na trh alebo
sprístupní na trhu nebezpečný výrobok, a to aj počas poskytovania služby, ktorý spôsobí
ujmu na živote alebo zdraví spotrebiteľa, pokutu od 500 eur do 150 000 eur.
(4) Pokutu podľa odseku 1 nemožno uložiť, ak bola uložená pokuta podľa
osobitného predpisu6) alebo ak možno uložiť pokutu podľa odseku 3.
(5) Orgán dohľadu uloží pokutu podľa odseku 1 písm. a) hospodárskemu subjektu
zodpovednému za prvé sprístupnenie výrobku na trhu Slovenskej republiky, ktorý má
sídlo alebo miesto podnikania na území Slovenskej republiky.
(6) Orgán dohľadu nezačne správne konanie a neuloží pokutu, ak hospodársky
subjekt prijme a splní dobrovoľné opatrenie, a orgán dohľadu s prihliadnutím na povahu
nedostatku vyhodnotí prijaté dobrovoľné opatrenie ako primerané a dostatočné.
(7) Orgán dohľadu nezačne správne konanie o uložení pokuty podľa odseku
1 písm. b) a c), ak hospodársky subjekt prijme a splní nápravné opatrenie podľa §
9 ods. 4 v požadovanom rozsahu a lehote, a orgán dohľadu s prihliadnutím na povahu
nedostatku vyhodnotí prijaté nápravné opatrenie ako primerané a dostatočné. To neplatí,
ak hospodársky subjekt v lehote 12 mesiacov odo dňa prijatia a splnenia nápravného
opatrenia podľa § 9 ods. 4 opätovne poruší tú istú povinnosť, za ktorú už prijal
a splnil nápravné opatrenie podľa § 9 ods. 4.
(8) Ak orgán dohľadu ukladá v jednom konaní pokutu za porušenie dvoch alebo
viac povinností podľa tohto zákona, uloží hospodárskemu subjektu úhrnnú pokutu podľa
toho ustanovenia, ktoré sa vzťahuje na porušenie povinnosti s najvyššou hornou hranicou
sadzby pokuty.
(9) Orgán dohľadu pri rozhodovaní o výške pokuty prihliada najmä na závažnosť,
rozsah, následky a čas trvania protiprávneho konania a na rozsah a mieru hroziacej
alebo spôsobenej ujmy.
(10) Pokutu podľa odseku 1 možno uložiť do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu
povinnosti došlo. Pokutu podľa odseku 3 možno uložiť do siedmich rokov odo dňa, keď
k porušeniu povinnosti došlo.
(11) Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 11
Výmena informácií o nebezpečných výrobkoch
(1) Ak orgán dohľadu prijme dobrovoľné opatrenie od hospodárskeho subjektu
alebo uloží hospodárskemu subjektu opatrenie voči výrobku, ktorý nepredstavuje vážne
riziko pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľa, môže oznámiť prijatie opatrenia ministerstvu
hospodárstva prostredníctvom systému RAPEX.
(2) Ak orgán dohľadu prijme dobrovoľné opatrenie od hospodárskeho subjektu
alebo uloží hospodárskemu subjektu opatrenie voči výrobku, ktorý predstavuje vážne
riziko pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľa, musí najneskôr do desiatich dní odo
dňa prijatia opatrenia, v prípade mimoriadnych situácií do troch dní odo dňa prijatia
opatrenia, oznámiť ministerstvu hospodárstva prijatie opatrenia prostredníctvom systému
RAPEX.
(3) Orgán dohľadu bezodkladne oznámi ministerstvu hospodárstva akúkoľvek
zmenu alebo odvolanie opatrenia podľa odsekov 1 a 2.
(4) Ministerstvo hospodárstva bezodkladne zasiela hlásenia o nebezpečných
výrobkoch podľa odsekov 1 a 2 Komisii prostredníctvom systému RAPEX.
(5) Ministerstvo hospodárstva postupuje orgánom dohľadu prostredníctvom
systému RAPEX hlásenia, ktoré zasiela Komisia Slovenskej republike. Orgány dohľadu
sú povinné na základe hlásení zo systému RAPEX zistiť, či sa príslušný nebezpečný
výrobok vyskytuje na trhu Slovenskej republiky.
(6) Orgán dohľadu a ministerstvo hospodárstva postupujú pri výmene informácií
podľa odsekov 1 až 5 a podľa osobitného predpisu.17)
§ 12
Spoločné ustanovenie
Ak v tomto zákone nie je ustanovené inak, na konanie podľa tohto zákona
sa vzťahuje správny poriadok.
§ 13
Prechodné ustanovenia
(1) Dohľad nad dodržiavaním povinností v oblasti všeobecnej bezpečnosti
výrobkov začatý a neskončený podľa predpisov účinných pred 1. augustom 2023 sa dokončí
podľa predpisov účinných do 31. júla 2023. Konania o uložení sankcie za porušenie
povinností zistených dohľadom podľa predchádzajúcej vety sa začnú a dokončia podľa
predpisov účinných do 31. júla 2023.
(2) Konania o uložení sankcie za porušenie povinností v oblasti všeobecnej
bezpečnosti výrobkov začaté a právoplatne neskončené podľa predpisov účinných pred
1. augustom 2023 sa dokončia podľa predpisov účinných do 31. júla 2023.
(3) Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 84/2008
Z.z. o označovaní materiálov použitých v hlavných častiach obuvi, vydaná na základe
splnomocnenia podľa zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona
Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
v znení neskorších predpisov je vykonávacím právnym predpisom podľa tohto zákona
do vydania vykonávacieho právneho predpisu podľa § 7 ods. 2 písm. d), najneskôr však
do 31. júla 2025.
§ 14
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v
prílohe.
§ 15
Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z.z.
o všeobecnej bezpečnosti výrobkov,
2. vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 635/2005 Z.z., ktorou
sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na bezpečnosť textilných vlákien a priadzí,
textilných, usňových a odevných výrobkov z textilu a usne určených na priamy styk
s pokožkou v znení vyhlášky č. 466/2006 Z.z.,
3. vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 109/2008 Z.z., ktorou
sa ustanovujú požiadavky na bezpečnosť zapaľovačov,
4. vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 253/2008 Z.z., ktorou
sa ustanovujú požiadavky na bezpečnosť magnetických hračiek,
5. vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 194/2009 Z.z., ktorou
sa ustanovujú požiadavky na bezpečnosť výrobkov obsahujúcich biocídny dimetylfumarát.
Čl.II
Zákon č. 128/2002 Z.z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany
spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z.z.,
zákona č. 22/2004 Z.z., zákona č. 377/2004 Z.z., zákona č. 451/2004 Z.z., zákona
č. 725/2004 Z.z., zákona č. 266/2005 Z.z., zákona č. 308/2005 Z.z., zákona č. 646/2005
Z.z., zákona č. 250/2007 Z.z., zákona č. 648/2007 Z.z., zákona č. 67/2010 Z.z., zákona
č. 129/2010 Z.z., zákona č. 161/2011 Z.z., zákona č. 182/2011 Z.z., zákona č. 78/2012
Z.z., zákona č. 301/2012 Z.z., zákona č. 142/2013 Z.z., zákona č. 367/2013 Z.z.,
zákona č. 102/2014 Z.z., zákona č. 106/2014 Z.z., zákona č. 373/2014 Z.z., zákona
č. 35/2015 Z.z., zákona č. 387/2015 Z.z., zákona č. 391/2015 Z.z., zákona č. 56/2018
Z.z., zákona č. 106/2018 Z.z., zákona č. 157/2018 Z.z., zákona č. 170/2018 Z.z.,
zákona č. 177/2018 Z.z., zákona č. 299/2019 Z.z., zákona č. 302/2019 Z.z., zákona
č. 371/2019 Z.z., zákona č. 75/2021 Z.z. a zákona č. 455/2021 Z.z. sa mení a dopĺňa
takto:
1. V § 4 odseky 2 až 5 znejú:
"(2) Slovenská obchodná inšpekcia pri kontrole vnútorného trhu u fyzických
osôb a právnických osôb predávajúcich, poskytujúcich alebo sprístupňujúcich produkty
na vnútornom trhu (ďalej len "kontrolované osoby")
a) zisťuje nedostatky pri výkone
kontroly podľa odseku 1,
b) vyžaduje odstránenie zistených nedostatkov a škodlivých následkov a kontroluje
plnenie opatrení na odstránenie zistených nedostatkov,
c) prijíma, vyhodnocuje a kontroluje plnenie dobrovoľných opatrení,
d) vyvodzuje zodpovednosť za zistené nedostatky,
e) zabezpečuje skúšky na overenie bezpečnosti, kvality a zhody výrobkov, 10)
f) informuje verejnosť prostredníctvom svojho webového sídla o nebezpečenstve ohrozenia
života alebo zdravia ľudí predajom nebezpečných výrobkov,
g) je oprávnená využívať podnety verejnosti, najmä od spotrebiteľov, spotrebiteľských
združení a iných orgánov verejnej moci.
(3) Slovenská obchodná inšpekcia môže vykonávať kontroly na mieste a kontroly
na diaľku.
(4) Slovenská obchodná inšpekcia vykonáva tiež pôsobnosť v oblasti energetickej
inšpekcie podľa osobitných predpisov. 10a)
(5) Slovenská obchodná inšpekcia postupuje pri výkone svojej pôsobnosti podľa
tohto zákona a osobitných predpisov. 10b)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 10 až 10b znejú:
"10) Napríklad zákon č. 56/2018 Z.z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní
určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
10a) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1369
zo 4. júla 2017, ktorým sa stanovuje rámec pre energetické označovanie a zrušuje
smernica 2010/30/EÚ (Ú.v. EÚ L 198, 28.7.2017) v platnom znení, zákon č. 657/2004
Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 555/2005 Z.z. v znení neskorších predpisov,
zákon č. 309/2009 Z.z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej
výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 529/2010 Z.z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne)
v znení neskorších predpisov, zákon č. 251/2012 Z.z. v znení neskorších predpisov,
zákon č. 314/2012 Z.z. o pravidelnej kontrole vykurovacích systémov a klimatizačných
systémov a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský
zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon č. 307/2018
Z.z. o dohľade nad dodržiavaním povinností pri štítkovaní energeticky významných
výrobkov a o zmene zákona č. 147/2001 Z.z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
10b) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020
z 20. júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES
a nariadení (ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (Ú.v. EÚ L 169, 25.6.2019), zákon
č. 251/2012 Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 56/2018 Z.z. o posudzovaní
zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 281/2023 Z.z. o všeobecnej bezpečnosti
výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 10aa, 11 a 11b sa vypúšťajú.
2. § 6 vrátane nadpisu znie:
"§ 6
Opatrenie
(1) Inšpektor na základe výsledkov kontroly predaja alebo poskytovania
produktov môže opatrením
a) nariadiť kontrolovanej osobe vykonať opatrenia na odstránenie
zistených nedostatkov,
b) zakázať do vykonania nápravy
1. predaj, poskytovanie, iné sprístupňovanie alebo
použitie produktov, ak nezodpovedajú osobitným predpisom, 15) nad ktorými vykonáva
dohľad Slovenská obchodná inšpekcia,
2. výkon prevádzkovej alebo obchodnej činnosti
až na dva prevádzkové dni.
(2) Inšpektor doručí opatrenie kontrolovanej osobe alebo oznámi opatrenie
kontrolovanej osobe ústne a vyhotoví o tom písomný záznam, ktorý doručí kontrolovanej
osobe. Doručením podľa predchádzajúcej vety sa rozumie tiež preukázateľné odovzdanie
písomného záznamu kontrolovanej osobe, zamestnancovi kontrolovanej osoby alebo osobe
oprávnenej konať v mene kontrolovanej osoby, ktorá bola prítomná pri výkone kontroly.
Účinky opatrenia nastávajú jeho doručením alebo ústnym oznámením, podľa toho, ktorý
moment nastane skôr.
(3) Kontrolovaná osoba môže proti opatreniu podať písomnú námietku do piatich
pracovných dní odo dňa doručenia opatrenia, ak s opatrením nesúhlasí. Námietka musí
byť vecne odôvodnená. Námietka nemá odkladný účinok. O námietke rozhoduje riaditeľ
inšpektorátu do desiatich dní odo dňa doručenia námietky. Rozhodnutie o námietke
sa doručí kontrolovanej osobe a je konečné.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 15 znie:
"15) Napríklad nariadenie (EÚ) 2017/1369 v platnom znení, zákon č. 56/2018
Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 106/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov,
zákon č. 281/2023 Z.z.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 16 a 17 sa vypúšťajú.
3. Poznámka pod čiarou k odkazu 17a znie:
"17a) Napríklad zákon č. 529/2010 Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon
č. 56/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 281/2023 Z.z.".
4. V § 7 ods. 4 sa nad slovom "predpisu" odkaz 13 nahrádza odkazom 10.
5. V § 8 ods. 1 písm. a) sa slovo "uvádzanie" nahrádza slovom "sprístupňovanie"
a slovo "trh" sa nahrádza slovom "trhu".
6. V § 8 ods. 1 písmeno b) znie:
"b) zakáže sprístupňovanie výrobku na trhu, nariadi stiahnutie výrobku z
trhu alebo jeho spätné prevzatie od koncových používateľov a ak je to potrebné, nariadi
tiež zničenie výrobkov kontrolovanou osobou alebo na náklady kontrolovanej osoby,
ak výrobky preukázateľne ohrozujú život alebo zdravie ľudí, majetok alebo životné
prostredie,".
7. V § 8 ods. 1 písmená e) a f) znejú:
"e) nariadi kontrolovanej osobe označiť výrobok upozornením na riziká, ktoré
môže použitie výrobku predstavovať,
f) zakáže sprístupňovanie výrobku na trhu do splnenia požiadaviek na bezpečnosť
výrobku.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 18b sa vypúšťa.
8. § 8a sa vypúšťa.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18c sa vypúšťa.
9. V § 9 odsek 1 znie:
"(1) Inšpektorát uloží kontrolovanej osobe, ktorá nesplní
a) opatrenie
podľa § 6, pokutu od 50 eur do 30 000 eur,
b) ochranné opatrenie podľa § 8, pokutu od 100 eur do 50 000 eur.".
10. V § 9 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Sadzby pokuty podľa odseku 1 sa zvyšujú na dvojnásobok, ak ide o opakované
nesplnenie opatrenia podľa § 6 alebo ochranného opatrenia podľa § 8 do 12 mesiacov
odo dňa právoplatnosti predchádzajúceho rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku
1.".
Doterajšie odseky 2 až 6 sa označujú ako odseky 3 až 7.
11. V § 9 ods. 3 sa slová "do 50 000 Sk" nahrádzajú slovami "od 50 eur do
5 000 eur".
12. V § 9 odsek 4 znie:
"(4) Pokutu podľa odseku 1 alebo odseku 3 možno uložiť do troch rokov odo
dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.".
13. § 9 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
"(8) Neuhradenie pokuty podľa odseku 1 alebo odseku 3 a opakované porušenie
povinnosti podľa odseku 1 alebo odseku 3 do 12 mesiacov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia
o uložení pokuty podľa odseku 1 alebo odseku 3 sa považujú za závažné porušenie povinností
podľa osobitného predpisu. 19)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 19 znie:
"19) § 58 ods. 2 písm. a) zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.".
14. Poznámka pod čiarou k odkazu 20 znie:
"20) § 10 zákona č. 56/2018 Z.z.".
15. V § 10 sa vypúšťa odsek 6.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 6.
16. Príloha vrátane nadpisu znie:
"Príloha k zákonu č. 128/2002 Z.z.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES z 3. decembra 2001 o
všeobecnej bezpečnosti výrobkov (Ú.v. ES L 11, 15.1.2002; Mimoriadne vydanie Ú v
EÚ, kap. 15/ zv. 6) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008
z 9. júla 2008 (Ú.v. EÚ L 218, 13.8.2008) a v znení nariadenia Európskeho parlamentu
a Rady (ES) č. 596/2009 z 18. júna 2009 (Ú.v. EÚ L 188, 18.7.2009).".
Čl.III
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z.z., zákona
č. 177/2004 Z.z., zákona č. 191/2004 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004
Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z., zákona č. 659/2004 Z.z., zákona č. 68/2005 Z.z., zákona
č. 314/2005 Z.z., zákona č. 534/2005 Z.z., zákona č. 660/2005 Z.z., zákona č. 688/2006
Z.z., zákona č. 76/2007 Z.z., zákona č. 209/2007 Z.z., zákona č. 519/2007 Z.z., zákona
č. 530/2007 Z.z., zákona č. 561/2007 Z.z., zákona č. 621/2007 Z.z., zákona č. 653/2007
Z.z., zákona č. 168/2008 Z.z., zákona č. 465/2008 Z.z., zákona č. 514/2008 Z.z.,
zákona č. 563/2008 Z.z., zákona č. 567/2008 Z.z., zákona č. 60/2009 Z.z., zákona
č. 184/2009 Z.z., zákona č. 185/2009 Z.z., zákona č. 504/2009 Z.z., zákona č. 563/2009
Z.z., zákona č. 374/2010 Z.z., zákona č. 548/2010 Z.z., zákona č. 129/2011 Z.z.,
zákona č. 231/2011 Z.z., zákona č. 250/2011 Z.z., zákona č. 331/2011 Z.z., zákona
č. 362/2011 Z.z., zákona č. 406/2011 Z.z., zákona č. 547/2011 Z.z., zákona č. 548/2011
Z.z., zákona č. 69/2012 Z.z., zákona č. 189/2012 Z.z., zákona č. 252/2012 Z.z., zákona
č. 288/2012 Z.z., zákona č. 395/2012 Z.z., zákona č. 70/2013 Z.z., zákona č. 135/2013
Z.z., zákona č. 318/2013 Z.z., zákona č. 463/2013 Z.z., zákona č. 180/2014 Z.z.,
zákona č. 183/2014 Z.z., zákona č. 333/2014 Z.z., zákona č. 364/2014 Z.z., zákona
č. 371/2014 Z.z., zákona č. 25/2015 Z.z., zákona č. 61/2015 Z.z., zákona č. 62/2015
Z.z., zákona č. 79/2015 Z.z., zákona č. 140/2015 Z.z., zákona č. 176/2015 Z.z., zákona
č. 253/2015 Z.z., zákona č. 361/2015 Z.z., zákona č. 375/2015 Z.z., zákona č. 378/2015
Z.z., zákona č. 389/2015 Z.z., zákona č. 437/2015 Z.z., zákona č. 440/2015 Z.z.,
zákona č. 341/2016 Z.z., zákona č. 264/2017 Z.z., zákona č. 279/2017 Z.z., zákona
č. 335/2017 Z.z., zákona č. 344/2017 Z.z., zákona č. 57/2018 Z.z., zákona č. 63/2018
Z.z., zákona č. 112/2018 Z.z., zákona č. 209/2018 Z.z., zákona č. 213/2018 Z.z.,
zákona č. 317/2018 Z.z., zákona č. 385/2018 Z.z., zákona č. 368/2018 Z.z., zákona
č. 347/2018 Z.z., zákona č. 4/2019 Z.z., zákona č. 54/2019 Z.z., zákona č. 10/2019
Z.z., zákona č. 88/2019 Z.z., zákona č. 155/2019 Z.z., zákona č. 223/2019 Z.z., zákona
č. 301/2019 Z.z., zákona č. 221/2019 Z.z., zákona č. 316/2019 Z.z., zákona č. 462/2019
Z.z., zákona č. 315/2019 Z.z., zákona č. 319/2019 Z.z., zákona č. 228/2019 Z.z.,
zákona č. 46/2020 Z.z., zákona č. 393/2019 Z.z., zákona č. 198/2020 Z.z., zákona
č. 390/2019 Z.z., zákona č. 296/2020 Z.z., zákona č. 416/2020 Z.z., zákona č. 221/2019
Z.z., zákona č. 420/2020 Z.z., zákona č. 421/2020 Z.z., zákona č. 76/2021 Z.z., zákona
č. 257/2021 Z.z., zákona č. 310/2021 Z.z., zákona č. 416/2021 Z.z., zákona č. 408/2021
Z.z., zákona č. 215/2021 Z.z., zákona č. 129/2022 Z.z., zákona č. 222/2022 Z.z.,
zákona č. 232/2022 Z.z., zákona č. 257/2022 Z.z., zákona č. 433/2022 Z.z., zákona
č. 496/2022 Z.z., zákona č. 519/2022 Z.z., zákona č. 59/2023 Z.z., zákona č. 60/2023
Z.z., zákona č. 65/2023 Z.z., zákona č. 123/2023 Z.z., zákona č. 128/2023 Z.z., zákona
č. 205/2023 Z.z. a zákona č. 278/2023 Z.z. sa mení takto:
Poznámka pod čiarou k odkazu 105a znie:
"105a) § 3 ods. 8 zákona č. 281/2023 Z.z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.".
Čl.IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2023.
Zuzana Čaputová v.r.
Boris Kollár v.r.
Ľudovít Ódor v.r.
PRÍL.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
1. Smernica Rady 87/357/EHS z 25. júna 1987 o harmonizácii právnych predpisov
členských štátov týkajúcich sa výrobkov, ktorých vlastnosti sa javia ako iné, než
v skutočnosti sú, a ktoré preto ohrozujú zdravie alebo bezpečnosť spotrebiteľov (Ú.v.
ES L 192, 11.7.1987; Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kap. 13/ zv. 8).
2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES z 3. decembra 2001 o
všeobecnej bezpečnosti výrobkov (Ú.v. ES L 11, 15.1.2002; Mimoriadne vydanie Ú.v.
EÚ, kap. 15/ zv. 6) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008
z 9. júla 2008 (Ú.v. EÚ L 218, 13.8.2008) a v znení nariadenia Európskeho parlamentu
a Rady (ES) č. 596/2009 z 18. júna 2009 (Ú.v. EÚ L 188, 18.7.2009).
1) Čl. 3 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20.
júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES a nariadení
(ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (Ú.v. EÚ L 169, 25.6.2019).
2) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z.z. o potravinách
v znení neskorších predpisov, zákon č. 271/2005 Z.z. o výrobe, uvádzaní na trh a
používaní krmív (krmivársky zákon) v znení zákona č. 177/2018 Z.z., zákon č. 362/2011
Z.z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
3) § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
4) Čl. 3 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
5) § 52 ods. 3 Občianskeho zákonníka.
6) Napríklad zákon č. 56/2018 Z.z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní
určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov, zákon č. 157/2018 Z.z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 582/2006 Z.z.
o bezpečnostných požiadavkách na osobné lode v znení neskorších predpisov.
7) § 3 ods. 2 zákona č. 60/2018 Z.z. o technickej normalizácii v znení neskorších
predpisov.
8) § 17 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
v znení neskorších predpisov.
9) Čl. 3 ods. 15 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
10) § 3 zákona č. 128/2002 Z.z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach
ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11) § 26 zákona č. 56/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov.
12) Napríklad zákon č. 128/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
13) Nariadenie (EÚ) 2019/1020.
14) Napríklad zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
15) Čl. 3 ods. 16 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
16) Čl. 3 ods. 17 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
17) Príloha, časť II a III vykonávacieho rozhodnutia Komisie (EÚ) 2019/417 z
8. novembra 2018, ktorým sa stanovujú usmernenia pre riadenie systému Európskej únie
na rýchlu výmenu informácií (RAPEX) vytvoreného podľa článku 12 smernice 2001/95/ES
o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a jeho systému oznamovania (Ú.v. EÚ L 73, 15.3.2019).