prof. Ing. Peter Plavčan, CSc.
- Článek
Právna diskusia o zodpovednosti inteligentných agentov sa vzhľadom na jej hospodársky a sociálny význam vo veľkej miere zameriava na tému „autonómneho riadenia“. Dnes môžu autonómne vozidlá riadiť aj v zložitých dopravných situáciách na základe nezávislého vyhodnotenia údajov. Ale po niekoľkých nehodách, keď autonómne riadené vozidlo nezabrzdilo a spôsobilo škodu, došlo k určitému rozčarovaniu. Diskutovalo sa o možných príčinách a dôsledkoch. Nezistil autopilot blížiacu sa prekážku kvôli farebnému spektru a problematickému kontrastu, a preto vozidlo nespomalil? A malo by byť povolené autonómne riadenie? Aj tieto otázky je potrebné zohľadniť pri odpovedi na otázku, ako by mala vyzerať zodpovednosť pri autonómne riadenom vozidle.
Given its economic and social importance, the legal debate on the responsibility of intelligent systems focuses largely on the issue of “autonomous driving”.Today, autonomous vehicles can drive even in difficult traffic situations based on independent data evaluation. But after several accidents, when the autonomously driven vehicle did not brake and caused damage, there was some disappointment. Possible causes and consequences were discussed: Did the autopilot not detect an approaching obstacle due to the colour spectrum and problematic contrast, and therefore did not slow down the vehicle? Should autonomous driving be allowed? These questions also need to be taken into account when answering the question about liability by an autonomously driven vehicle.