Predmetom nasledujúcich úvah je použitie autopilotov ako formy vysoko automatizovaného riadenia, pri ktorom softvér pomocou senzorov riadi vozidlo nezávisle od základu vyhodnotenia údajov. Autopilot musí byť spustený vodičom a po varovnom signáli musí byť ovládanie vozidla automaticky vrátené späť vodičovi. Vodič má kontrolu nad vozidlom a môže pravidelne deaktivovať autopilota otáčaním volantu alebo šliapnutím na brzdu (override). Medzi tým si užíva pohodlie vysoko automatizovanej jazdy. Odovzdaním zodpovednosti za riadenie na dlhých, monotónnych trasách bysa mal vodič menej unaviť, resp. mal by byť schopný vykonávať činnosti, ktoré nesúvisia s vedením vozidla. Ak si predstavíme autopilota, nazývame ho inteligentným (softvérovým) systémom: počítačový program, ktorý plní určitú úlohu pre iného (vodiča), ale je schopný nezávislého a dynamického správania a prispôsobuje sa cestnej premávke. Tento inteligentný systém môže byť vybavený väčšou alebo menšou schopnosťou nezávislej optimalizácie (strojové učenie). Autopilot je pravidelne prepojený s inými systémami. Napríklad spoločnosť Tesla spája všetky vozidlá v rámci siete, aby sa systémy autopilotov všetkých vozidiel mohli učiť od všetkých ostatných vozidiel.
Autopiloti nie sú právnymi subjektmi. Na rozdiel od jazdy úplne bez vodiča, pri vysoko automatizovanej jazde je, aj napriek deľbe práce medzi vodičom a autopilotom, zodpovedný vodič. Podľa súčasného chápania trestnej zodpovednosti
2)
za nedbanlivosť by motoristi mohli pri nehodách pri vysoko automatizovanej jazde riskovať, že sa stanú adresátom obvinenia za činy, ktoré presahujú oblasť ich zodpovednosti. Toto riziko vzniká, pretože vozidlá ponúkajú možnosť dočasného vzdania sa zodpovednosti za riadenie bez toho, aby dôsledky takéhoto odovzdania riadenia boli komplexne upravené zákonom. Vyvstáva otázka, či je potrebné vyriešiť dilemu kontroly vodiča, ktorá je v zásade "dilemou rozdelenia rizika". Ak v budúcnosti už nebudú mať motoristi povinnosť neustále mať kontrolu nad svojím vozidlom, ale bude skôr povolený prenos zodpovednosti, mali by mať možnosť vzniesť námietku proti trestnému stíhaniu po nehode so smrteľným následkom, spôsobenej autopilotom. Na jednej strane sa takáto výnimka stretáva s problémom dokazovania; pre vodičov bude ťažké poskytnúť dôkazy o tom, žev určitom okamihu viedol vozidlo autopilot, a nie ľudský vodič, pretože k údajom z denníka jazdy majú v súčasnosti prístup iba samotní výrobcovia automobilov. Na druhej strane je otázne, či ak niekto, kto vyhlási, že moje auto išlo príliš rýchlo, nie ja, bude môcť byť zbavený zodpovednosti.
2.1 Stav právnej úpravy v oblasti autonómneho riadenia v EÚ a vo vybraných krajinách
2.1.1 Nemecko
Nové technológie znamenajú aj nové právne problémy, atoje aj prípad autonómneho riadenia. V roku 2016 federálna vláda zriadila v Nemecku etický výbor, ktorý sa zaoberal právnymi a etickými otázkami súvisiacimi s autonómnym riadením. V júni 2017 prijala etická komisia záverečnú správu s celkovo 20-timi etickými pravidlami. Okrem iného sav nich uvádza, že ochrana ľudí má vždy prednosť. Etická komisia tiež oprávnene kládla vysoké požiadavky na tému ochrany údajov. Tieto sa už začleňujú do vývoja autonómnych systémov napr. spoločnosti Daimler-Benz. Platia tu tri jasné zásady: transparentnosť, sebaurčenie a bezpečnosť údajov.
3)
V Nemecku bol v júni 2017 prijatý predpis o autonómnych vozidlách, ktorým sa upravil platný zákon o cestnej premávke,
4)
v ktorom sa definujú požiadavky na vysoko automatizované vozidlá, pričom sa zároveň riešia práva vodiča. Predpis definuje, čo je to vysoko autonómne vozidlo, a uvádza, že takáto technológia musí byť v súlade s dopravnými predpismi, musí rozpoznať, kedy musí vodič znovu získať kontrolu, a informovať ho v dostatočnom časovom predstihu, ako aj kedykoľvek vodičovi umožniť deaktivovať automatizovaný jazdný režim. Počas riadenia vozidla automatizovaným riadiacim systémom sa vodič môže odvrátiť od dopravnej situácie, musí však byť schopný znovu prevziať kontrolu nad vozidlom, ak ho k tomu systém vyzve, alebo ak podľa zjavných okolností rozpozná alebo musí rozpoznať, že predpoklady na plne automatické riadenie už neexistujú. V prípade nehody alebo technickej poruchy prevezme pátranie po vinníkovi čierna skrinka. Zariadenie zaznamenáva základné údaje o jazde, aby bolo možné po nehode obja