Preskúmanie rozhodnutí daňových

Vydáno: 24 minút čítania
Preskúmanie rozhodnutí daňových
JUDr. Ing.
Ľuboš
Maxina
Právnická fakulta, Katedra správneho práva, práva životného prostredia a finančného práva, Trnavská univerzita v Trnave
1. Sústava daňových orgánov
V konaní a rozhodovaní daňových orgánov o právach a povinnostiach daňových subjektov je nevyhnutné zabezpečiť zákonnú ochranu práv a povinností. Tieto práva a povinnosti realizuje sústava orgánov, ktorú na to oprávňuje platná legislatíva. V súčasnej štruktúre orgánov verejnej správy, predovšetkým v oblasti výkonu samosprávy, je daňovým orgánom v zákonom vymedzenom rozsahu aj obec, čo v niektorých prípadoch, a to predovšetkým malých obcí, spôsobuje značné problémy. Predovšetkým malé obce nedisponujú organizačnými, odbornými a ani ďalšími predpokladmi na to, aby bez problémov zvládali relatívne náročné úlohy kladené na obce platnou legislatívou z titulu postavenia obce ako daňového orgánu.
Zákonodarca podľa ustanovenia § 1 a zákona č. 511/1992 Zb. o Správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
definuje
za správcu
dane nasledovné subjekty,
a to daňový úrad, obec a colný úrad podľa osobitného zákona.
Okrem uvedených daňových orgánov môže za určitých zákonom ustanovených okolností ako prvostupňový orgán rozhodovať aj Daňové riaditeľstvo SR a Colné riaditeľstvo SR.
Pri samotnom rozhodovaní daňových orgánov môže dochádzať tak k hmotnoprávnym, ako aj procesnoprávnym nedostatkom. Zákonodarca z dôvodu ochrany subjektívnych práv daňových a poplatkových subjektov ustanovil sústavu opravných prostriedkov. Túto sústavu ochranných prostriedkov daňovníkov a poplatníkov pred vznikom nezákonných rozhodnutí daňových orgánov môžeme rozdeliť na riadne opravné prostriedky, mimoriadne opravné prostriedky a možnosť súdneho preskúmania rozhodnutí.
2. Riadne opravné prostriedky
2.1 Odvolanie proti určeniu dane správcom dane a proti iným rozhodnutiam
Odvolanie
ako riadny opravný prostriedok zákonodarca upravil v štvrtej časti ustanovenia § 46 zákona č. 511/1992 Zb. o Správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej ZoSDaP) za predpokladu, že účastník konania sa odvolania nevzdal písomne alebo ústne do zápisnice. Na druhej strane, zákonodarca zároveň aj negatívne vymedzil použitie riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkov proti rozhodnutiam správcu dane (ustanovenie § 46 ods. 2 a § 41 ZoSDaP). Tieto druhy rozhodnutí zákonodarca v ustanovení § 46 nevymedzil však taxatívne. Ide o také druhy rozhodnutí, ktoré predchádzali určeniu dane, zväčša procesného charakteru správcu dane, a proti ktorým nieje možné použiť odvolanie ako riadny opravný prostriedok.
Odvolanie
ako riadny opravný prostriedok v zmysle ustanovenia § 46 ZoSDaP musí obsahovať nasledovné taxatívne vymedzené obsahové náležitosti:
-
p

Související dokumenty

Súvisiace články

Úroky z úveru - riešené a otvorené otázky. Podstata úrokov z úveru a ich splatnosť (1. časť)
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 2. časť
Uplatnenie force majeure v medzinárodnom investičnom práve v súvislosti s pandémiou COVID-19
Zmluvy o poskytnutí finančnej služby - 1. časť: Spoločné východiská, základné inštitúty pre správu majetku a inštitút úročenia (v súvislostiach rímskeho a kánonického práva)
Orgány dohľadu nad finančným trhom v Rakúsku a na Slovensku (porovnanie fragmentov právnej úpravy)
Právna povaha bankových vkladov v kontexte spoločenského vývoja
Trust, fiducia a slovenské právo (časť II.)
Trust, fiducia a slovenské právo (časť I)
Zmluva o faktoringu
Tendencie oslabovania daňovej právomoci obcí pri dani z nehnuteľností
Ešte raz k (ne)súladu zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií s Ústavou Slovenskej republiky a právom Európskej únie
Požičiavanie peňazí P2P prostredníctvom platforiem - základné pojmy a koncepčné zaradenie
Pravidlá vo vzťahu ku klientom pri realizácii finančného sprostredkovania a finančného poradenstva v sektore kapitálového trhu
K nedostatkom právnej úpravy nútenej správy (nielen) nad bankou
Zákaz finančnej asistencie: brzda M&A trhu a priestor na legislatívnu zmenu
Sociálne a zdravotné poistenie konateľ a spoločníka spoločnosti s ručením obmedzeným
Digitálna platforma ako stála prevádzkareň.
Jednostranná zmena zmluvy (nielen) o finančných službách
Povinnosť finančného agenta vrátiť províziu pri zániku alebo zmene poistnej zmluvy