Preskúmanie rozhodnutí daňových
JUDr. Ing.
Ľuboš
Maxina
Právnická fakulta, Katedra správneho práva, práva životného prostredia a finančného
práva, Trnavská univerzita v Trnave
1. Sústava daňových orgánov
V konaní a rozhodovaní daňových orgánov o právach a povinnostiach daňových subjektov je
nevyhnutné zabezpečiť zákonnú ochranu práv a povinností. Tieto práva a povinnosti realizuje sústava
orgánov, ktorú na to oprávňuje platná legislatíva. V súčasnej štruktúre orgánov verejnej správy,
predovšetkým v oblasti výkonu samosprávy, je daňovým orgánom v zákonom vymedzenom rozsahu aj obec,
čo v niektorých prípadoch, a to predovšetkým malých obcí, spôsobuje značné problémy. Predovšetkým
malé obce nedisponujú organizačnými, odbornými a ani ďalšími predpokladmi na to, aby bez problémov
zvládali relatívne náročné úlohy kladené na obce platnou legislatívou z titulu postavenia obce ako
daňového orgánu.
Zákonodarca podľa ustanovenia § 1 a zákona č.
511/1992 Zb. o Správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v
znení neskorších predpisov
definuje
za správcu dane nasledovné subjekty,
a to daňový
úrad, obec a colný úrad podľa osobitného zákona.Okrem uvedených daňových orgánov môže za určitých zákonom ustanovených okolností ako
prvostupňový orgán rozhodovať aj Daňové riaditeľstvo SR a Colné riaditeľstvo SR.
Pri samotnom rozhodovaní daňových orgánov môže dochádzať tak k hmotnoprávnym, ako aj
procesnoprávnym nedostatkom. Zákonodarca z dôvodu ochrany subjektívnych práv daňových a poplatkových
subjektov ustanovil sústavu opravných prostriedkov. Túto sústavu ochranných prostriedkov daňovníkov
a poplatníkov pred vznikom nezákonných rozhodnutí daňových orgánov môžeme rozdeliť na riadne opravné
prostriedky, mimoriadne opravné prostriedky a možnosť súdneho preskúmania rozhodnutí.
2. Riadne opravné prostriedky
2.1 Odvolanie proti určeniu dane správcom dane a
proti iným rozhodnutiam
Odvolanie
ako riadny opravný prostriedok zákonodarca upravil v štvrtej časti
ustanovenia § 46 zákona č. 511/1992 Zb. o Správe daní a
poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
(ďalej ZoSDaP) za predpokladu, že účastník konania sa
odvolania nevzdal písomne alebo ústne do zápisnice. Na druhej strane, zákonodarca zároveň aj
negatívne vymedzil použitie riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkov proti rozhodnutiam
správcu dane (ustanovenie § 46 ods. 2 a
§ 41 ZoSDaP). Tieto druhy rozhodnutí zákonodarca v
ustanovení § 46 nevymedzil však taxatívne. Ide o
také druhy rozhodnutí, ktoré predchádzali určeniu dane, zväčša procesného charakteru správcu dane, a
proti ktorým nieje možné použiť odvolanie ako riadny opravný prostriedok.Odvolanie
ako riadny opravný prostriedok v zmysle ustanovenia
§ 46 ZoSDaP musí obsahovať nasledovné taxatívne
vymedzené obsahové náležitosti:-
p