Restoratívne prvky v správnom trestaní

Vydáno: 39 minút čítania
 
TOMAŠ, L.: Restoratívne prvky v správnom trestaní. Právny obzor, 104, 2021, č. 2, s. 155 - 169.
Key words
: restorative justice, administrative punishment, analogy, interpretation, subsidiarity
1)
 
I Úvod
Otázkam restoratívnej (obnovujúcej) justície sa v ostatných desaťročiach dostáva značnej právnonormatívnej, právnovedeckej i právnoaplikačnej pozornosti. Účelom restoratívnych prístupov je snaha o (i) individualizáciu trestného postihu, (ii) dosiahnutie pozitívnej motivácie páchateľa trestného činu k životu v súlade so zákonom, ako aj (iii) zapojenie osôb poškodených trestnou činnosťou do riešenia trestných vecí. 2) Restoratívna justícia je vo všeobecnosti považovaná za proces, do ktorého sú v dôsledku spáchania trestného činu a nezriedka i spôsobenia škody zapojené viaceré strany. Táto justícia je budovaná na myšlienke existencie spravodlivosti, v ktorej sú zastúpené prvky zdôrazňujúce práva poškodených subjektov. 3)
Najvýznamnejšie prejavy restoratívnej spravodlivosti predstavujú (i) vytvorenie podmienok na široké uplatnenie alternatívnych spôsobov konaní pred súdom a (ii) využitie alternatív na potrestanie v trestných veciach. 4) Toto konštatovanie platí predovšetkým a takmer výlučne pre oblasť trestnoprávnej regulácie. V odbore administratívneho trestania je normatívne zakotvenie a v nadväznosti na to aj realizačné presadzovanie restoratívnych východísk
de lege lata
nedostatočné.
Ak chceme posilniť presadzovanie restoratívneho prvku v správnom trestaní
de lege lata
,
nemožno sa obmedziť na formulovanie návrhov
de lege ferenda
. 5) Treba uvažovať o možnostiach, ktoré vytvoria legálny priestor na aplikáciu restoratívnych zásad aj pri nečinnosti zákonodarcu.
Inak povedané, pri nedostatku úpravy restoratívnych inštitútov v administratívnom práve je potrebné hľadať metodologické bázy
alternatívnych
možností (ciest, odôvodnení) aplikácie
alternatívnych
(restoratívnych) spôsobov riešenia administratívnych trestných vecí.
Pravdou je, že alternatívne možnosti presadzovania restoratívnych princípov nedoznajú stupeň precíznosti a prepracovanosti, aký by sa dosiahol legislatívnou cestou. Avizovaná skutočnosť však nemôže vytvoriť priestor na odmietnutie snahy o posilnenie uplatňovania restoratívnych princípov v správnom konaní. Platí to tým skôr, že úprava slovenského správneho práva trestného je dlhodobo hodnotená 6) ako nedostatočná, čoho aktuálnym a markantným výrazom je napríklad sporne ponímaná nepriama novelizácia 7) relevantných ustanovení osobitných administratívnych predpisov požadujúca aplikáciu základných zásad trestného konania v kontexte právno-realizačných postupov pri správnom trestaní [§ 195 písm. c) Správneho súdneho poriadku]. 8)
Otázkou
(predmetom výskumu objektivizovaného v príspevku)
je, akými cestami možno nedostatok právneho zakotvenia restoratívnych koncepcií v sankčnom práve verejnej správy konvalidovať
.
 
II Metódy rozšírenia aplikácie restoratívnych princípov pri správnom trestaní
Rozšírenie možností využívania obnovujúcich prvkov vo veciach administratívneho trestania možno za súčasného právneho stavu dosiahnuť viacerými metódami. Pri absencii aktivity zákonodarcu, ktorá by normatívne zohľadnila restoratívne trendy, možno ich posilnenie dosiahnuť nasledujúcimi spôsobmi:
1)
nachádzaním extenzívnych možností subsidiárnej aplikácie existujúcej úpravy všeobecného správneho konania,
2)
aplikáciou trestnoprávnej regulácie, ktorej použitia sa zákonodarca
expressis verbis
dovoláva v § 195 písm. c) Správneho súdneho poriadku,
3)
analogickou aplikáciou inej trestnoprocesnej regulácie než úpravy predvídanej v § 195 písm. c) Správneho súdneho poriadku, za podporného použitia záverov ustálenej súdnej praxe.
 
II.1 Extenzívny výklad existujúcej právnej úpravy správneho trestania
 
II.1.1 Extenzívny výklad úpravy zmieru v priestupkovom konaní
Prvou alternatívou je
hľadanie možností rozširujúcej interpretácie platnej a účinnej právnej úpravy
. Možnosti aplikovania restoratívnej justície sa v avizovanom prípade nachádzajú v internom prostredí verejnej správy. Výhodou, najmä aj pre vykonávateľov verejnej správy, je skutočnosť, že pri využití tejto metódy nedochádza k vzájomnej interakcii viacerých právnych odvetví.
Praktickým príkladom aplikovateľnosti tohto prístupu môžu byť úvahy o aplikovateľnosti zmieru v konaní o správnych deliktoch.
Inštit

Související dokumenty

Súvisiace články

Nakladanie s majetkom obcí a miest v judikatúre Najvyššieho súdu a Ústavného súdu Slovenskej republiky
Rozhodcovské konanie v novom šate
Intertemporalita novej úpravy rozhodcovského konania
Příprava změny zákona o zadávání veřejných zakázek
O platnej úprave zlúčenia obcí a rozdelenia obce
(Ne)Správni ľudia na Najvyššom správnom súde SR?
Oprava vložených údajov do elektronických systémov verejnej správy
Formy účasti územnej samosprávy a štátnej správy na procesoch zmien obecného názvoslovia
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (1. časť)
Preskúmateľnosť rozhodnutia o primeranej náhrade za vyvlastnenie v správnom súdnictve
Akademická sloboda a akademická samospráva (ako vzájomne sa podmieňujúce faktory)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (2. časť)
Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (1. časť)
Verejné obstarávanie s obmedzenou súťažou
Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (2. časť)
Veřejné zakázky a změny jejich právní úpravy v ČR v porovnání se SR
Verejné obstarávanie a machinácie s ním spojené
Najvyšší správny súd jako "new kid on the block": komparativní pohled s českým Nejvyšším správním soudem
Trvajúci delikt a jeho špecifiká v civilnom práve na pozadí kompenzácie environmentálnych škôd
Preskúmateľnosť rozhodnutí orgánov športových zväzov v rámci správneho súdnictva