CUI BONO? (Nespravodlivá rovnováha v povinnom očkovaní z vôle Ústavného súdu SR)
Kľúčová otázka neznie: zachovať povinné očkovanie, alebo ho zrušiť, ako to navodzoval
Ústavný súd SR vo svojej úvahe o proporcionalite zásahu do súkromia. Tak vidia problematiku
povinného očkovania iba radikálni extrémisti. Kľúčovou otázkou povinného očkovania je nájdenie
spravodlivej rovnováhy medzi povinným očkovaním a ochranou základného práva na súkromie, lebo na
Ústavnom súde SR sa táto otázka skúmala na zle kalibrovaných váhach.
V praktickej ochrane ústavnosti prevažujú politické záujmy. Ak sa Ústavný súd SR dotkne politicky
senzitívnej otázky, rozhodnutie je podrobené dôraznej kritike bez ohľadu na jeho skutočnú kvalitu.
Ak je rozhodnutie politicky nezaujímavé, unikne kritike, nech je, aké je. Tak je to aj v prípade
rozhodovania o ústavnosti povinného očkovania, ktoré svojím návrhom vyvolal Krajský súd v Nitre.
Ústavný súd SR návrh zamietol. Povinné očkovanie je nekompromisne v súlade s Ústavou SR. S
prihliadnutím na závažnosť sporu, ktorú Ústavný súd SR nedocenil, a preto zľahčil, nezaškodí pozrieť
sa na samé rozhodnutie bez ružových okuliarov.
Pramene práva a orgány štátu s právomocou
Základným prameňom práva pre povinné očkovanie je zákon č.
355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného
zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ustanovuje, že
opatreniami na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosných ochorení podľa
§ 12 ods. 2 písm. d) sú o. i.
- osobitné a mimoriadne očkovanie,
- očkovanie pri úrazoch, poraneniach a nehojacich sa ranách,
- očkovanie pred cestou do zahraničia,
- očkovanie osobitných skupín obyvateľstva.
Zákon č. 355/2007 Z.z. v
§ 62 ustanovuje v taxatívnom výpočte rad
splnomocnení pre Ministerstvo zdravotníctva SR na vydanie všeobecne záväzných predpisov. Medzi nimi
je aj splnomocnenie na ustanovenie podrobností o prevencii a kontrole prenosných ochorení
(§ 62 písm. a/). Ministerstvo zdravotníctva
SR uplatnilo toto splnomocnenie vydaním vyhlášky č. 585/2008
Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení v znení
vyhlášky č. 544/2011 Z.z.
Pri pohľade na dlhoročnú rozhodovaciu prax Ústavného súdu SR sa od začiatku konania o súlade
platnej právnej úpravy povinného očkovania s ústavou zdalo samozrejmé, že verdiktu o porušení Ústavy
SR sa nemôže vyhnúť podzákonná úprava Ministerstva zdravotníctva SR.
Ústavný súd SR rozhodol, že úpravu podmienok, rozsahu a spôsobu poskytovania bezplatnej
zdravotnej starostlivosti nemožno uskutočniť vyhláškou Ministerstva zdravotníctva
SR,1) a to ani za predpokladu, že
zákon ustanovuje splnomocnenie na vydanie takej
úpravy podzákonným všeobecne záväzným právnym predpisom.2)
Ústavný súd SR rozhodol aj o tom, že lehota na vykonanie prerušenia tehotenstva predstavuje
natoľko podstatnú otázku zákonnej úpravy, že musí byť upravená iba zákonom, a preto je úprava
podzákonnou normou vylúčená.3) "(...) ústavný súd dospel k záveru, že
ustanovenie § 2 ods. 3 napadnutej vyhlášky
vybočilo z medzí zákona, lebo ministerstvo nevydalo v tomto ustanovení vyhlášku v rámci medzí
ustanovených zákonom a na základe splnomocnenia §
12 zákona o umelom prerušení tehotenstva."4) Takto ústavný súd
odôvodnil, prečo ústave odporuje povolenie interrupcií z genetických príčin do 24. týždňa veku
plodu.
V prípade povinného očkovania ten istý ústavný súd odrazu zistil, že úprava povinného očkovania
vykonávacím všeobecne záväzným právnym predpisom je ko