doc. JUDr. Ján Drgonec, DrSc.
- Článek
(dokončenie z predchádzajúceho čísla) Medzinárodnoprávna úprava bipolitizmu "Prax štátov v tejto oblasti (obyčajové právo) sa ustálila do princípu, že osoba s niekoľkými štátnymi občianstvami sa nemôže odvolávať na štátne občianstvo...
- Článek
Úvod Štátne občianstvo nepredstavuje pravidelnú položku ústav na európskom kontinente. Normy o vzniku a zániku štátneho občianstva určujú v ústavách najčastejšie štáty, ktoré po druhej svetovej vojne patrili do socialistického...
- Článek
Ústavný zákon je prameň ústavného práva, ktorý je na Slovensku veľmi obľúbený medzi lídrami parlamentných politických strán. Na jeho prijatie Ústava SR vyžaduje kvalifikovanú väčšinu aspoň 90 poslancov Národnej rady SR. Teda ku všetkým poslancom z vládneho tábora sa musí pridať aspoň časť poslancov z radov opozície. Hlasovanie za návrh ústavného zákona za takých okolností zbavuje politickej zodpovednosti, lebo opoziční poslanci stratia rozumný základ pre kritiku schváleného ústavného zákona v budúcnosti. Nad politicky obľúbeným prameňom ústavného práva sa však začalo zmrákať vďaka rozhodnutiu Ústavného súdu SR. Už nestačí, aby sa aspoň deväťdesiat poslancov Národnej rady SR zhodlo na znení ústavného zákona.
(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
- Článek
Ústavný zákon je prameň ústavného práva, ktorý je na Slovensku veľmi obľúbený medzi lídrami parlamentných politických strán. Na jeho prijatie Ústava SR vyžaduje kvalifikovanú väčšinu aspoň 90 poslancov Národnej rady...
- Článek
(dokončenie z predchádzajúceho čísla) Praktická ochrana ústavnosti ex offo Ochrana ústavnosti ex offo je viac, ako iba hypotetická možnosť prípustná podľa Ústavy alebo podľa ZÚS. Ústavný súd začal konanie...
- Článek
Praktická ochrana ústavnosti prináša podnety na zamyslenie, ktorým sa nebolo treba venovať v minulých desaťročiach, keď sa slovenská, československá aj socialistická veda štátneho práva oddávala argumentácii o neprípustnosti kontroly vôle...
- Článek
pokračovanie z predchádzajúceho čísla
- Článek
Ústava určuje právomoc Ústavného súdu a deľbu právomoci medzi organizačné útvary ústavného súdu vybavené rozhodovacou právomocou. Tým predurčuje typy konaní pred ústavným súdom. Podmienky a pravidlá, za akých ústavný súd...
- Článek
Podstata právnej zodpovednosti tkvie v označení protiprávneho správania a ustanovení sankcií na postihnutie protiprávneho správania. Tam, kde nie je zodpovednosť a chýbajú jednoznačné sankcie, neexistuje právne odvetvie. Ústavné právo buď vymedzuje protiprávne správanie a ustanovuje sankcie s ním spojené, alebo neurčuje protiprávne správanie a sankcie zaň, a v takom prípade je ústavné, no nie právo.
- Článek
Ústavné a neústavné verejné dávky v Slovenskej republike (2.) Pokuty a odvody Zanedbanie ústavnej ochrany spoločenských vzťahov zásadného významu nie je na Slovensku pravdepodobne nikde inde také markantné, ako...
- Článek
Ústavné a neústavné verejné dávky v Slovenskej republike (1.) Ústava SR sa prijímala v spoločnosti poznamenanej desaťročiami predstáv a skúseností, v ktorých sa ústave lichotilo slovami "Základný zákon štátu",...
- Článek
NEPÍSANÉ ÚSTAVNÉ PRÁVO Uplatňovanie prvkov materiálneho právneho štátu na Slovensku vedie k zvyšovaniu pestrosti právneho poriadku. Nepísané ústavné právo sa stáva doplnkom k písanému ústavnému právu. Písané ústavné právo...
- Článek
HĽADANIE ÚSTAVNÉHO PRÁVA NA SLOVENSKU A JEHO SÚČASNÝ STAV Hľadanie ústavného práva na Slovensku nie je o zisťovaní, či ústavné právo na Slovensku bolo alebo je. Hľadanie slúži na...
- Článek
QUIS CUSTODEM CUSTODIET - BUMERANG SLOVENSKÉHO ÚSTAVNÉHO PRÁVA (Časť druhá) Ústavný súd SR sa od samého vzniku občas nevyhýba účelovému rozhodovaniu a účelovým rozhodnutiam. Účelové rozhodovanie možno spoznať podľa...
- Článek
QUIS CUSTODEM CUSTODIET - BUMERANG SLOVENSKÉHO ÚSTAVNÉHO PRÁVA (Časť prvá) Ústavný súd SR sa od samého vzniku občas nevyhýba účelovému rozhodovaniu a účelovým rozhodnutiam. Účelové rozhodovanie možno spoznať podľa...
- Článek
PRÁVNA ZODPOVEDNOST ÚSTAVNÝCH ČINITELOV V PRÍPADE KONFLIKTU OSOBNÉHO ZÁUJMU S VEREJNÝM ZÁUJMOM (2. časť) Poznámka redakcie: článok je pokračovaním predchádzajúceho článku. Zodpovednosť za protiprávny výkon funkcie a zodpovednosť za...
- Článek
PRÁVNA ZODPOVEDNOST ÚSTAVNÝCH ČINITELOV V PRÍPADE KONFLIKTU OSOBNÉHO ZÁUJMU S VEREJNÝM ZÁUJMOM (1. časť) Zodpovednosť za protiprávny výkon funkcie a zodpovednosť za zneužitie funkcie vo svoj prospech na účely...
- Článek
PODIEL PREZIDENTA SR NA USTANOVOVANÍ SUDCOV ÚSTAVNÉHO SÚDU SR Kreačnou pôsobnosťou prezident SR vstupuje do sféry vplyvu zákonodarnej moci, vlády SR i súdnej moci tak vo vzťahu k Ústavnému...
- Článek
KONANIE O SÚLADE UZNESENIA NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY O ZRUŠENÍ INDIVIDUÁLNEJ MILOSTI ALEBO AMNESTIE Poslanec Národnej rady SR Ján Budaj v apríli 2016 predložil návrh ústavného zákona o zrušení...
- Článek
BRÁNIACA SA DEMOKRACIA vs. NEDOTKNUTEĽNOSŤ AMNESTIE Demokracia nie je formou vlády pod ochranou vyššej moci či zázrakov. To znamená, že nastolenie demokratickej vlády nie je slávnostnou fanfárou na záver,...