Autonómne doručovacie roboty (regulácia potenciálne disruptívnej technológie)

Vydáno: 32 minút čítania

HODÁS, M.: Autonómne doručovacie roboty (regulácia potenciálne disruptívnej technológie).** Právny obzor, 105, 2022, č. 3. s. 233 – 245.

https://doi.org/10.31577/ pravnyobzor.2022.3.04

Autonomous delivery robots (regulation of potentially disruptive technology). Innovative technologies require a response from the legislator. In the case of disruptive technologies, the so-called performative regulation shall apply in the new legal regulation. This approach must also be applied in the case of the legal regulation of autonomous delivery robots. It will be necessary to adjust road traffic rules and some basic issues of legal liability. Legislation at European Union level can be expected at a later stage. Autonomous delivery robot technology has potential not only in the context of a pandemic, but also, for example, in the context of social inclusion.

Keywords:artificial intelligence, disruptive technology, law-making, autonomous delivery robots

Úvod
Slovenská republika je dlhodobo označovaná za jedného zo svetových lídrov vo výrobe áut. 1) V roku 2019 bolo Slovensko svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na počet obyvateľov. Automobilová výroba predstavuje asi 13,9 percent HDP Slovenska, 49,5 percent priemyselnej výroby Slovenska a 46,6 percent priemyselného exportu krajiny. 2) Pre Slovenskú republiku je teda automobilový priemysel kľúčovým odvetvím. Problematika mobility však významne prekračuje svet tradičného automobilizmu. Stále častejšie sa do popredia dostávajú alternatívne spôsoby prepravy. 3) Dnes už nie je zriedkavosťou použiť ako prostriedok prepravy kolobežku, elektrickú kolobežku, "segway", "hoverboard", či nákladný elektro-bicykel. 4) Mení sa nielen samotný prostriedok prepravy, 5) ale aj koncept vlastníctva pri jeho využití. Mobilita je rozvíjaná v podobe služby. 6) Čoraz častejšie hovoríme a i v praxi využívame koncept zdieľania dopravných prostriedkov: zdieľanie kolobežiek, bicyklov, 7) či áut. 8) Spoločnosť hľadá tiež alternatívne spôsoby prepravy tovarov. 9)
Pandémia Covidu-19 predstavuje katalyzátor mnohých spoločenských problémov a poukazuje na mnohé zlyhania štátu či spoločnosti všeobecne. Jedným z kritických momentov, ktoré sa v pandemickej situácii objavujú, je i problematika zásobovania, problematika bezpečného doručovania tovarov ku konečnému spotrebiteľovi (tzv. "
last mile delivery
", 10) čiže doručenie "
na poslednej míli/kilometri
"). Veda ponúka inovatívne riešenia i v tejto oblasti.
 
1. Problematika autonómnych (automatizovaných) doručovacích robotov
Autonómne doručovacie roboty (v nemčine
Autonohme Lieferroboter/Zustellroboter
, v angličtine
Unmanned Ground Vehicle, Personal Delivery Robot, Autonomous Delivery Robot, Personal Delivery Device, Automated Delivery Device, Sidewalk Delivery Robot
) sú vozidlá charakterizované tým, že samo vozidlo pomocou umelej inteligencie vykonáva rôzne jazdné úlohy, čiže je schopné kontrolovať smer i rýchlosť jazdy bez zásahu človeka. 11)
Tieto vozidlá sú zároveň vybavené uzatvárateľným priestorom slúžiacim na prepravu tovaru.
Príkladom členskej krajiny Európskej únie, ktorá je v súčasnosti priekopníkom v tejto oblasti, je Estónsko. Estónsko ako prvá krajina Európskej únie umožnilo využitie autonómnych robotov na doručovanie jedla už v roku 2017. Estónska spoločnosť Starship Technologies produkuje autonómne doručovacie roboty, ktoré riadi umelá inteligencia a ktoré sú schopné doručovať napr. jedlo konečnému spotrebiteľovi. Do apríla roku 2021 roboty spoločnosti Starship Technologies zabezpečili 1,5 milióna doručení. 12)
Doručovanie jedla počas pandémie robotmi, a teda problém doručovania jedla počas zavedených pravidiel sociálnej izolácie, riešili doručovacie roboty spoločnosti Starship Technologies v meste Milton Keynes v Spojenom kráľovstve 13) a už v roku 2016 ich testovali v nemeckom Hamburgu. 14)
Autonómne doručovacie roboty sú vo veľkej miere testované v USA. Na univerzitných kampusoch v USA sa testujú napríklad i autonómne doručovacie roboty ruského startup-u Yandex, 15) ktorý od decembra 2020 testuje doručovanie jedla v Moskve. Tradičným miestom na testovanie inovácií sú ázijské krajiny. V Japonsku v obytnej oblasti Fujisawa (prefektúra Kanagawa) testuje autonómne doručovacie roboty spoločnosť Panasonic. 16) Červený robot DeliRo v Tokiu doručuje poštu. 17) Roboty spoločnosti Rakuten v japonskom meste Yokosuka doru

Související dokumenty

Súvisiace články

Využitie (asistenčných) systémov založených na strojovom učení v ODR a ich klasifikácia podľa aktu o umelej inteligencii
Umelá inteligencia a právo na dobrú verejnú správu
Právna regulácia umelej inteligencie (perspektívy a výzvy)
Využití umělé inteligence při vzdělávání v oblasti mediace: jaká je úloha ChatuGPT (časť 1)?
Využití umělé inteligence při vzdělávání v oblasti mediace: jaká je úloha ChatuGPT (časť 2)?
Úloha a dôležitosť etických pravidiel v systémoch umelej inteligencie
Využitie podporných systémov založených na umelej inteligencii v justícii ako porušenie práva na spravodlivý proces
Odpoveď generatívnej umelej inteligencie ako dôkaz v súdnom konaní
Mimoriadne opravné prostriedky v konaní o návrat maloletého do cudziny pri neoprávnenom premiestnení alebo zadržaní
Pasívna vecná legitimácia v konaní o usporiadanie podielového spoluvlastníctva
K povinnosti odvolacieho súdu postupovať podľa § 382 Civilného sporového poriadku
Slobodný softvér a softvér s voľným kódom
Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo svetle zmien autorského zákona
Kolektívna správa práv versus súťažné právo z hľadiska najnovších legislatívnych snáh na úrovni Európskej únie
K mezinárodním maximům právní úpravy osiřelých děl
Harmonizácia kolektívnej správy
Verejný záujem v autorskom práve. Výnimky a obmedzenia - reštriktívne?
Autorské právo de lege ferenda
Souhlas, nebo licenční závazek?