Všeobecne záväzné nariadenia obce - tvorba a náležitosti

Vydáno: 24 minút čítania
VŠEOBECNE ZÁVÄZNÉ NARIADENIA OBCE - TVORBA A NÁLEŽITOSTI
Všeobecne záväzné nariadenia obcí sa bezprostredne týkajú každej fyzickej osoby, právnickej osoby, ich práv a povinností; každý má trvalé alebo prechodné bydlisko v určitej obci, prípadne sídlo v určitej obci. Je to markantné najmä s ohľadom na široký rozsah samosprávnej činnosti obce primárne zakotvenej v ustanovení § 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o obecnom zriadení) ako aj činnosti v oblasti prenesenej štátnej správy vyplývajúcej najmä zo zákona č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov a z množstva osobitných zákonov. Orgánom podieľajúcim sa v najväčšej miere na prijímaní všeobecne záväzných nariadení je obecné zastupiteľstvo, ktoré možno pokojne nazvať "malým parlamentom" na obecnej úrovni.
Normotvorná právomoc obcí predstavuje jeden z inštitútov vykonávania územnej samosprávy ako aj prenesenej štátnej správy, je zakotvená v čl. 68 a čl. 71 ods. 2 Ústavy SR a bližšie špecifikovaná v ustanoveniach § 6 a nasl. zákona o obecnom zriadení (ďalej len "Zákona"). Rozlišujeme medzi pôvodnou normotvornou právomocou obce realizovanou v rámci výkonu územnej samosprávy a prenesenou (odvodenou) normotvornou právomocou obce vykonávanou v rámci prenesenej štátnej správy. Všeobecné záväzné nariadenia obce možno rozdeľovať aj na "samosprávne nariadenia obce, ktoré sú vydávané pri výkone územnej samosprávy, a "správne nariadenia obce" vydávané pri výkone štátnej správy"1). V oboch prípadoch obec postupuje na základe ústavných príkazov uvedených v citovaných ustanoveniach Ústavy SR, ktoré však nemožno vykladať a aplikovať izolovane a nezávisle od iných ustanovení Ústavy SR. Ďalšími relevantnými ustanoveniami sú napríklad čl. 2 ods. 2 a ods. 3, čl. 13 ods. 1 a ods. 2, čl. 7 ods. 4, čl. 120 ods. 2 Ústavy SR, podľa ktorých sú obce pri vydávaní svojich všeobecne záväzných nariadení povinné postupovať a ktoré čiastočne limitujú normotvornú právomoc obce.
V súvislosti s prijímaním všeobecne záväzných nariadení pri výkone štátnej správy (čl. 71 ods. 2 ústavy) treba uviesť, že "presunom časti štátnej správy na obec sa z obce nestáva štátny subjekt. Mení sa len rozhodovacia pozícia vykonávateľa obecnej samosprávy, ktorý vo veciach, ktoré sa zákonom preniesli na obec, koná v mene štátu, a nie v mene obce ako územného samosprávneho celku"2).
Ak by bola spornou otázka výkonu samosprávy alebo prenesenej štátnej správy, treba postupovať podľa interpretačného pravidla zakotveného v § 4 ods. 4 Zákona, podľa ktorého ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce.
<

Související dokumenty

Súvisiace články

Všeobecne záväzné nariadenie