NOVÉ USTANOVENIE § 152 ODS. 5 ZP
VS. VYBRANÉ PRINCÍPY ÚSTAVNÉHO A SÚKROMNÉHO PRÁVA
Ostatná novela Zákonníka práce (č. 270/2011, ďalej aj ZP) nadobudla účinnosť 1. septembra
2011. Okrem iného v § 152 ods. 5 ustanovuje maximálnu výšku poplatku za sprostredkované stravovacie
služby pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov, ktoré je zamestnávateľ povinný zabezpečovať.
Výška poplatku bola NR SR ohraničená na max. 3% z hodnoty uvedenej na stravovacej
poukážke.
Uvedené ustanovenie novely znie:
(5) Pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo
fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby prostredníctvom stravovacích
poukážok, je výška poplatku za sprostredkované stravovacie služby maximálne 3% z hodnoty sumy
uvedenej na stravovacej poukážke.
Dané ustanovenie, keďže ide o nóvum v právnom poriadku, sme sa rozhodli podrobiť kritickému
hodnoteniu z dvoch relevantných rovín, ktoré sú vzájomne prepojené. Následne je aj celý príspevok
rozdelený do dvoch osobitných častí a zároveň každá časť obsahuje závery. Prvú časť tvorí
ústavnoprávne hľadisko, pretože ústavné právo výrazne determinuje a vplýva na právo podústavné
(jednoduché); a
contrario
ak podústavné právo nespĺňa požiadavky a hodnoty práva
ústavného (najmä ľudské práva), nemôže byť právom záväzným. K tomu je samozrejme potrebný negatívny
výrok ústavného súdu vo forme nálezu. Príspevok v druhej časti následne analyzuje predmetné
ustanovenia ZP prevažne z pohľadu súkromného práva, pričom formuluje odpovede na tri okruhy otázok -
(1) povaha analyzovanej právnej normy, (2) na aké právne vzťahy uvedená právna norma dopadá a
nakoniec (3) ako treba vykladať jazykové spojenie "poplatok za stravovacie služby" obsiahnuté v
norme. Obe časti sú zakončené vlastnými závermi vyplývajúcimi z vykonaných analýz a myšlienkových
úvah, ktoré sa však dopĺňajú a spolu vyjadrujú jeden celok a súbor námietok voči tejto právnej
regulácii. V závere sme sa rozhodli uviesť aj možnosti, ako daný status quo
riešiť. V súlade s plánom teraz nasleduje prvá časť, ktorá je venovaná problematike ústavného
práva.PRVÁ ČASŤ
1. ÚSTAVNOPRÁVNA ROVINA
Uvedenú novelu rozoberieme najprv z formálnej a následne z materiálnej stránky, pričom následne
sa ešte raz vrátime k procesnej stránke. Zameriame svoju pozornosť na to, či spĺňa ústavné a zákonné
predpoklady, aby mohla byť záväzným právom, keďže aj zákonodarca je viazaný na prvom mieste ústavou
a v nej obsiahnutom princípe právneho štátu či už pri prijímaní nových zákonov, ktorými reguluje
dosiaľ neupravenú oblasť sociálnej reality alebo pri prijímaní zákonov, ktorými sa mení alebo dopĺňa
už existujúca zákonná úprava.
LEGISLATÍVNY PROCES V NR SR
Doplnenie a zmenu
Dnešná úroveň poplatku za sprostredkovanie je neúmerne vysoká a presahuje 6% z hodnoty
sumy uvedenej na stravovacej poukážke. Takáto výška je neodôvodnená a znižuje hodnotu poukážky
neúmerným spôsobom. Navrhovaná výška poplatku maximálne 3% je dostatočná a obvyklá pre
sprostredkovateľské služby.
Stalo sa tak v druhom čítaní po obdržaní súhlasu a zároveň podpisov 15 ďalších poslancov v zmysle
§ 82 ods. 2 rokovacieho poriadku. Ich súhlas nebol ani následne odvolaný, čím ani zákonná domnienka
o späťvzatí doplňujúceho návrhu nemohla byť uplatnená (§ 82 ods. 2
in
fine
rokovacieho poriadku). Ako vyplýva z informácií na stránke NR SR, návrh bol podaný 11.
júla 2011 a následne (pravdepodobne) rozdaný ostatným poslancom. Predmetný návrh bol schválený
nasledujúci deň (12. júla 2011) pomerom hlasov: 76 hlasov za, 4 proti, 61 poslancov sa zdržalo, 1
nehlasoval a 8 nebolo prítomných na schôdzi NR SR. Z temporálneho hľadiska, ktoré zdôrazňuje aj
rokovací poriadok, čas medzi podaním a hlasovaním o návrhu, ktoré sa môže uskutočniť najskôr
nasledujúci deň (§ 83 ods. 4 rokovacieho poriadku), bol dodržaný. Inými slovami, (1) hlasovanie o
pozmeňujúcom a doplňujúcom poslaneckom návrhu; (2) ktorý bol poslancom rozdaný; (3) sa vykonalo na
druhý deň po ich rozdaní.Konkludujúc, v časti procesu prijímania predmetnej právnej úpravy
(§ 152 ods. 5 ZP) formálne požiadavky
stanovené v rokovacom poriadku NR SR a ústave formálne splnené boli. Opätovne sa k legislatívnemu
procesu ešte vrátime, avšak až po analýze obsahovej časti, keďže skutočnosť naplnenia formálnych
znakov v materiálne chápanom právnom štáte, sama o sebe, stačiť nemôže.
OBSAHOVÁ STRÁNKA