Kto sa môže zúčastniť verejného obstarávania?
Doc. JUDr.
Katarína
Kalesná
CSc.
Ústav európskeho práva, Právnická fakulta UK, Bratislava.
KALESNÁ, K.: Kto sa môže zúčastniť verejného obstarávania? Právny obzor, 102,
2019, č. 3, s. 224 - 233.
Who May Take Part in Public Procurement?
Competition belongs to the main principles
of public procurement. Public procurement has to be opened to competition in order to fullfil the
main objectives of public procurement - to select a bid most covenient as quality-price ratio
principle is concerned. The article gives a more detailed analysis of economic subjects as possible
public procurement participants. It explores differences in understanding the key concepts -
undertaking, consortium
, economic activity- from the point of view of both branches of economic
regulation. at the same time it offers solutions how to develop competition in public procurement -
on one hand through adequate interpretation of the relevant concepts, on the other hand, eventually,
by amending the public procurement legal regulation.1)Key words:
competition, public procurement, economic subjects, undertaking,
economic activity, economic unit, consortium
1. Úvod
Potreba zabezpečiť súťaž vo verejnom obstarávaní, ktorá je zrejmá aj z jednotlivých
smerníc relevantných pre verejné obstarávanie2), rezultuje z poznania, že
funkcie verejného obstarávania, najmä možnosť vybrať ponuku, ktorá je ekonomicky
najvýhodnejšia3) z hľadiska pomeru "kvalita - cena"4),
možno dosiahnuť len v súťažnom prostredí, lebo "efektivita verejného obstarávania...je podmienená
existenciou súťaže..."5) verejné obstarávanie, na dôvažok, predstavuje v
súčasnosti veľmi významnú súčasť vnútorného trhu, keďže podľa údajov OECD výdavky na verejné zákazky
reprezentujú 10 - 15 percent hDP. verejné obstarávanie teda musí byť v súlade s princípmi vnútorného
trhu, v prvom rade s jeho základným princípom a podmienkou funkčnosti celého trhového mechanizmu -
hospodárskou súťažou. Preto "verejné obstarávanie musí byť otvorené
súťaži".6) Právo verejného obstarávania a súťažné právo sa tradične považujú
za dve relatívne samostatné oblasti ekonomickej regulácie vnútorného trhu7),
ktoré majú mnohé prieniky, mnohé spoločné ciele, ale aj konfliktné
body.8)
2. Hospodárske subjekty vo verejnom
obstarávaní
2.1. Pojem podnik
Ako je všeobecne známe, európske súťažné právo nedisponuje legálnou definíciou pojmu
podnik, hoci podnik je adresátom základných súťažných pravidiel zakotvených v čl. 101 a 102 zmluvy o
fungovaní EÚ (ďalej zFEÚ). Judikatúra Súdneho dvora EÚ však vytvorila širokú definíciu pojmu podnik
ako súboru osobných, vecných a imateriálnych faktorov podriadených samostatnému právnemu subjektu, s
ktorými tento subjekt sleduje určitý hospodársky účel.9) Právna forma ani
konkrétne zameranie hospodárskej činnosti či spôsob financovania nie sú na vymedzenie tohto pojmu
relevantné.10