Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva aj v 21. storočí?
Doc. JUDr.
Marek
Domin
PhD.
Katedra ústavného práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského,
Bratislava.
DOMIN, M.: Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva aj v 21. storočí? Právny obzor,
101, 2018, č. 5, 493 - 519.
Nationality as a requisite for the suffrage in the 21th century?
The paper disputes
the acceptance of a specific nationality as an traditional requisite for the suffrage. Particular
attenttion is paid to parliamentary elections, becase a parliament generally represents the leading
state authority. The paper also contents an attempt to formulate alternatives that would replace the
nationality as a requisite of the suffrage. They are above all the principle of affected interests
and the coercion principle, which also demonstrate the fact that an individual is a part of the
political community and therefore should have the right to participate on the government of this
political community, even throught the suffrage. The paper is based on the author´s habilitation
lecture.Key words:
interests of an individual, nationality, permanent residence, political
community, souvereignty of the people, suffrage, universality of the suffrageNiekoľko slov na úvod
Význam inštitútu volieb a volebného práva pre súčasné demokratické štáty netreba osobitne
zdôrazňovať. Rovnako ničím novým nie je ani to, že súčasné demokracie majú prevažne reprezentatívny
charakter. Reprezentatívna demokracia je však bez volieb a volebného práva takmer nepredstaviteľná.
Skrátka, nepochybne možno súhlasiť s konštatovaním, že volebné právo v podmienkach súčasných
demokratických štátov, Slovenskú republiku (ďalej aj len SR) nevynímajúc, predstavuje fundamentálny
prostriedok, ktorého prostredníctvom sa suverén zúčastňuje na výkone moci, teda prostriedok, ktorého
prostredníctvom sa podieľa na správe verejných vecí.
Predmetom tohto príspevku je princíp všeobecnosti volebného práva. Tento princíp nám
identifikuje - zjednodušene povedané - okruh subjektov, ktorým volebné právo patrí, resp. ktorým by
volebné právo patriť malo. Na nasledujúcich riadkoch upriamime pozornosť na tzv. formálny prístup k
všeobecnosti volebného práva. Predmetom záujmu preto budú formálne zakotvené podmienky volebného
práva, a to osobitne jedna z týchto podmienok.
Okruh subjektov, ktorým všeobecné volebné právo formálne patrí, je vymedzený
prostredníctvom viacerých podmienok. Možno ich nazvať aj cenzami volebného práva. Vývoj volebného
práva za posledných viac ako dvesto rokov bol charakteristický práve postupným odstraňovaním
jednotlivých volebných cenzov. Alebo, povedané inými slovami, postupne dochádzalo k vypúšťaniu
jednotlivých podmienok volebného práva, a tak súčasne k rozširovaniu okruhu osôb, ktorým bolo
volebné právo priznané. Podmienky týkajúce sa majetku, vzdelania či pohlavia sú už dnes považované
za nezlučiteľné s konceptom všeobecnosti volebného práva. Naopak, jednou z podmienok volebného
práva, ktorá je považovaná za akceptovateľnú a za zlučiteľnú s princípom všeobecnosti volebného
práva aj v súčasnosti, je podmienka štátneho občianstva. Volebné právo teda spravidla patrí len
osobám majúcim k dotknutému štátu osobitný právny vzťah, teda tým, ktoré sú jeho štátnymi občanmi.
Podmienka štátneho občianstva sa týka predovšetkým najdôležitejších volieb, za ktoré môžeme označiť
voľby do vrcholného zastupiteľského a zákonodarného zboru, čiže voľby parlamentné. So zreteľom na
uplatňovanú formu vlády však môže ísť aj o voľby hlavy štátu. V niektorých štátoch sa podmienka
štátneho občianstva vzťahuje aj na voľby do orgánov územnej samosprávy.
V ďalších častiach príspevku upriamime pozornosť práve na štátne občianstvo ako podmienku
volebného práva. Ako napovedá aj názov príspevku, cieľom bude nájsť odpoveď na otázku, či je štátne
občianstvo ako podmienka volebného práva - pri
parlamentných voľbách
- odôvodniteľná a
akceptovateľná aj v súčasnosti, teda v druhej dekáde 21. storočia. Súčasne sa pokúsime načrtnúť
alternatívy, ktoré by štátne občianstvo ako podmienku volebného práva mohli nahradiť.Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva
Odpoveď na otázku z predchádzajúcich riadkov sa budeme snažiť nájsť predovšetkým v
kontexte ústavného systému SR.
De constitutione lata
je totiž štátne občianstvo ako podmienka
volebného práva pri parlamentných voľbách platná aj v našich podmienkach. Pre existenciu aktívneho,
ale aj pasívneho volebného práva, je preto pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej
aj len NR SR alebo Národná rada) potrebné splniť nielen podmienku veku, ale aj podmienku štátneho
občianstva SR.1) Táto podmienka vyplýva jednak z
Ústavy,2) rovnako je však
výslovne uvedená aj v zákone o podmienkach výkonu volebného
práva, teda v tzv. volebnom
kódexe.3)Ešte predtým, ako sa dostaneme k samotnej úvahe o vhodnosti nahradenia štátneho občianstva
ako podmienky volebného práva pri parlamentných voľbách, je viac ako vhodné venovať aspoň niekoľko
slov tomu, prečo je vôbec štátne občianstvo pri týchto voľbách tradičnou podmienkou volebného
práva.
Štátne občianstvo predstavuje jeden z najdôležitejších inštitútov a inštrumentov
regulujúcich vzťahy medzi štátom a jednotlivcom. Dokonca ho možno označiť za jeden z fundamentálnych
atribútov štátu.4)<