Zásada výchovného pôsobenia v správnom konaní.
Doc. JUDr.
Mária
Srebalová
PhD.
Katedra správneho a environmentálneho práva Právnickej fakulty Univerzity Komenského
v Bratislave.
SREBALOVÁ, M.: Zásada výchovného pôsobenia v správnom konaní. (Inauguračná prednáška).
Právny obzor, 101, 2018, č. 3, s. 209 - 225.
The principle of educational influence in administrative proceedings. (Inauguration
lecture)
. The article is focused on a meaning, content and expresion of the principle of
educational influence in the administrative proceedings. Educational influence by the administrative
authorities on parties to the proceedings significantly influences the functioning of the whole
society and specifically this concerns the fulfillment of public administration tasks. The principle
of educational influence within the framework of the basic rules of general administrative
proceedings, under the Act No. 71/1967 on Administrative Proceedings required the administrative
authorities to strengthen the citizens' confidence in the correctness of the decision and also to
make the decisions convincing. Such content reflects the principle that the administrative
authorities should act convincingly. The significance of the analyzed principle is confronted with
trends in the development of the public administration and of the administrative law in terms of the
conditions of the Slovak Republic in connection with the development of European public
administration. It is characterized in particular by the fulfillment of the claims contained in the
concept of good administration, but also by the crisis of trust in public institutions. In this
regard, the article highlights in particular, the persistant problem of the absence of adequate
legal regulation of the administrative punishment in Slovak circumstances. Such a regulation, as
well as a general regulation of administrative procedure should reflect common European values and
the specific values and goals of administrative proceedings of each state as well. Incorporation of
the principle of convincingness between their basic rules would be consistent with a preventive role
of the public administration and the effective fulfillment of its tasks.Key words:
principle of educational influence, principle of convincingness,
principles of the functioning of administrative authorities, administrative
proceedingÚvod
Predmetom prednášky je problematika pôsobenia správnych orgánov na subjekty správneho
konania, zmysel, obsah a prejavy zásady výchovného pôsobenia1) v správnom
konaní a osobitne pri správnom trestaní.
Prvá časť prednášky je zameraná na tendencie vývoja verejnej správy a správneho práva v
podmienkach Slovenskej republiky v súvislosti s vývojom európskej verejnej správy, ktoré môžeme
charakterizovať spĺňaním nárokov obsiahnutých v koncepcii dobrej správy, ale aj krízou dôvery vo
verejné inštitúcie. V tejto súvislosti je analyzovaný vývoj základných zásad všeobecného správneho
konania, predovšetkým v historickom kontexte, osobitne vo vzťahu k členstvu Slovenskej republiky v
Rade Európy a v Európskej únii a v kontexte ponímania verejnej správy ako služby verejnosti. Ponúka
porovnanie problematiky s Českou republikou, kde sa spoločný všeobecný predpis správneho konania -
zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní - používal až do
roku 2006. Prednáška poukazuje aj na význam zásady výchovného pôsobenia v poľskej právnej úprave
správneho konania, v ktorej je analyzovaná zásada mimoriadne akcentovaná.
Druhá časť prednášky je zameraná na pretrvávajúci a dlhodobo aktuálny problém absencie
kódexu správneho trestania, ktorý by mal byť ako ťažiskový právny predpis správneho práva, tiež
uvedený základnými zásadami. V tejto súvislosti sa výklad zameriava aj na právnu úpravu obsiahnutú v
čiastkovom kódexe správneho trestania, v zákone č. 372/1990
Zb. o priestupkoch, ktorý aj po štvrťstoročí od jeho účinnosti zodpovedá princípom práva na
spravodlivý proces, ktorých uplatňovanie Rada Európy vyžaduje vo všetkých veciach trestného
charakteru. Tento kódex priestupkového práva obsahuje jeden z aspektov zásady výchovného pôsobenia
už vo svojom základnom ustanovení a zdôrazňuje potrebu preventívneho a motivujúceho pôsobenia
orgánov verejnej správy. Obdobne ako vo všeobecnej úprave správneho konania je v ňom predmetná
zásada vyjadrená aj v konkrétnych procesnoprávnych inštitútoch.
Dôležitým bodom výkladu je poukázať na reálny právny dosah a význam všeobecne
formulovaných základných pravidiel správneho konania na konkrétne procesné inštitúty. Tento je
analyzovaný na príklade vyjadrenia inštitútu ústneho pojednávania v uvedených kódexoch. Formulovaniu
konkrétnych procesných inštitútov, ako aj tomu, ako ich úprava bude presadzovaná v praxi, totiž
predchádza vyjadrenie v základných zásadách konania.
1. Zásada výchovného pôsobenia (východiská a základné úvahy)
1.1. Pojem, štruktúra a funkcie zásad správneho konania
Zásada správneho konania je interpretačné pravidlo využívané pri aplikácii práva v oblasti
verejnej správy. Základné zásady správneho konania upravené v
zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní
(Správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej
len Správny poriadok) ovplyvňujú výklad konkrétnych
ustanovení mnohých právnych predpisov. Ich význam spočíva v skutočnosti, že
Správny poriadok má charakter kódexu a upravuje
najčastejší typ rozhodovania správnych orgánov o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach
konkrétny