Porovnanie vybraných aspektov procesnoprávnej úpravy
zákona o dohľade nad finančným trhom a
Správneho poriadku.
JUDr.
Andrea
Slezáková
LLM. PhD.
Odborná asistentka, Katedra obchodného práva, Obchodná fakulta, Ekonomická
univerzita v Bratislave.
SLEZÁKOVÁ, A.: Porovnanie vybraných aspektov procesnoprávnej úpravy
zákona o dohľade nad finančným trhom a
Správneho poriadku. Právny obzor, 101, 2018, č. 3, s.
267 - 283.
Comparison of Selected Aspects of the Procedural Rules of the Financial Market
Supervision Act and the Administrative Procedure Code.
One of the subsections of financial law
is financial market law consisting of a set of legal norms governing the regulation and supervision
of the financial market, the conditions for the conduct of financial intermediaries' activities, the
protection of financial consumers and financial instruments. We pay attention to a group of
socio-economic relations that can be subsumed under the notion of financial market supervision.
Macro-prudential, micro-prudential supervision as well as supervision in the area of financial
consumer protection are carried out by the National Bank of Slovakia. Within the framework of
financial market supervision, the National Bank of Slovakia conducts, among others, proceedings,
grants, licenses, approvals and prior approvals of the National Bank of Slovakia, imposes sanctions
and remedies and issues other decisions. The legislation governing selected decision-making
processes in the financial market sector has undergone certain developments, from the application of
the law No. 71/1967 coll. on the Administrative Procedure (Administrative Procedure) as amended up
to Act No. 747/2004 coll. on supervision of the financial market and the amendment of certain
regulations as amended (hereinafter the "Financial Market Supervision Act"), which excludes the
application of general regulations on administrative procedures. The article focuses on the selected
common elements and the most important differences in the regulation of the third section of the
Financial Market Supervision Act, referred to as the procedure in supervisory matters and the
administrative procedure.Key words:
financial market supervision, procedure in supervisory matters,
administrative procedureJedným z pododvetví finančného práva je právo finančného trhu tvorené množinou právnych
noriem upravujúcich reguláciu a dohľad nad finančným trhom, podmienky uskutočňovania aktivít
finančných sprostredkovateľov, ochranu finančných spotrebiteľov a finančné nástroje. Z uvedeného
okruhu venujeme pozornosť skupine spoločensko-ekonomických vzťahov, ktoré možno subsumovať pod pojem
dohľadu nad finančným trhom. Makroprudenciálny, mikroprudenciálny dohľad, ako aj dohľad v oblasti
ochrany finančných spotrebiteľov uskutočňuje Národná banka Slovenska. cieľom makroprudenciálneho
dohľadu je zachovanie stability celého slovenského finančného systému, cieľom mikroprudenciálneho
dohľadu je stabilita každej jednotlivej finančnej inštitúcie.1) V rámci
dohľadu nad finančným trhom Národná banka Slovenska okrem iného vedie konania, udeľuje povolenia,
licencie, súhlasy a predchádzajúce súhlasy Národnej banky Slovenska, ukladá sankcie a opatrenia na
nápravu a vydáva iné rozhodnutia. Právna úprava vzťahujúca sa vybrané rozhodovacie procesy v oblasti
finančného trhu prešla určitým vývojom, a to od aplikácie
zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní
(Správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej
len Správny poriadok) až k
zákonu č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom
a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len
zákon o dohľade nad finančným trhom), ktorý vylučuje
použitie všeobecných predpisov o správnom konaní. Článok sa zameriava na vybrané spoločné prvky a
najpodstatnejšie rozdiely regulácie tretej časti zákona o
dohľade nad finančným trhom, označovanej ako konanie vo veciach dohľadu a správneho
konania.
1. Úvod
Z propedeutického hľadiska sa ako vhodné javí poukázať na vývoj právnej úpravy konania, v
ktorom sa rozhodovalo o právach a povinnostiach subjektov v oblasti finančného trhu, konkrétne v
sektoroch kapitálový trh a poistenie. Procesný postup je výsledkom genézy, keď zákonodarca vo
vtedajšom legislatívnom prostredí zakotvil spočiatku aplikáciu
Správneho poriadku, potom subsidiárne použitie
Správneho poriadku (t.j., ak osobitný zákon ustanovil
inak - obsahoval odlišnú úpravu ako Správny poriadok,
platilo
lex specialis derogat lex generalis
.), následne vzniklo samostatné konanie pre oblasť
rozhodovania o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach subjektov na finančnom
trhu.Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že správa predstavuje výkonné zaistenie určitých
cieľov, záujmov či potrieb. Správa je zámerná, uvedomelá a nepretržitá činnosť, ktorej účelom je
dosiahnuť a udržiavať určité usporiadanie predmetu správy.2) Správa sa
vyskytuje v rôznorodých sférach ľudskej činnosti a výnimku nepredstavuje ani oblasť ekonomická. V
období 90. rokov 20. storočia pôsobilo Ministerstvo financií Slovenskej republiky ako autorita
dozorujúca a kontrolujúca subjekty v oblasti kapitálového trhu a poisťovníctva.
Jedným z formálnych prameňov práva legitimizujúcich Ministerstvo financií Slovenskej
republiky na vykonávanie štátneho dozoru bol predovšetkým
zákon č. 248/1992 Zb. o investičných spoločnostiach a
investičných fondoch v znení neskorších predpisov, ktorý bol účinný do 31. decembra 1999. Na
vznik investičnej spoločnosti a investičného fondu, ich rozdelenie, zlúčenie alebo splynutie s inou
investičnou spoločnosťou alebo s investičným fondom bolo potrebné povolenie, ktoré udeľovalo
Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Na konanie a rozhodovanie v povoľovacom procese
Ministerstva financií Slovenskej republiky sa vzťahoval
Správny poriadok.
Podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 24/1991 Zb.
o poisťovníctve v znení účinnom do 31. októbra