Milí poslucháči, dnešnú podvečernú hodinku Vás budeme sprevádzať hudobnými hitmi, z ktorých sa každý iným spôsobom dotýka rozličných právnických tém. Pridajte hlasitosť, zrelaxujte a vychutnávajte si pestrý žánrový mix skladieb spolu so zaujímavými príbehmi, ktoré sú s každou z nich spojené.
Nájsť globálne hity s právnickou tematikou nie je najjednoduchšie, pretože pre umelecké duše nie je svet striktných pravidiel niečo, čo majú práve v obľube. Existujú protest songy s právnickou zápletkou, zhudobnené sú významné udalosti právnej povahy (napr. slávne súdne procesy) či konfrontácie interpretov so situáciami, ktoré si vyžadujú znalosť práva. Neraz sa za textom skrýva paragrafmi určený osud jeho autora.
Rôznorodosť skladieb, ktoré si dnes budeme prehrávať, nie je daná iba dobou ich vzniku či hudobným štýlom (od reggae cez hip-hop, rock až po najtvrdší metal), ale aj formou spracovania lyriky. Povedané právničtinou, nájdu sa texty úplne abstraktné, ale i celkom kazuistické, rovnako silno metaforické či napísané úplne suchým vecným jazykom. Pri všetkých z nich však platí, že sú náročné na správny výklad a o ich obsahu sa vedú nekončiace dišputy. A ako súvisia so súkromným právom? Významne. Každý song je predsa hudobným a slovesným autorským dielom svetového formátu.
Keď zatvoríme oči a nastražíme uši, sme na začiatku 70-tych rokov, hojdáme sa v sieti na pláži s bielym pieskom a pijeme domáci jamajský rum...
Bob Marley - I Shot the Sheriff (1973)
Podstatou obhajoby v trestnom konaní je presvedčiť justičné autority o skutočnej alebo alternatívnej verzii udalostí, ktoré sa stali v minulosti.
Typické prvky obhajobnej taktiky obsahuje aj svetoznámy Marleyho reggae hit. K hlavnému skutku sa priznáva
("I shot the sheriff")
, ale popiera už skutok pridružený
("but I didn`t shot no deputy")
- akože "ja nič, ja muzikant".V obhajobe je prítomná aj odvolávka na nutnú obranu
("But I swear it was in self-defence")
a tiež bežné vyviňovanie sa, že obeť útočníka nenávidela
("Sheriff John Brown always hated me")
.Určitú kontroverziu vyvoláva pasáž ohľadom motívu páchateľa:
"Every time I plant a seed
He
(šerif Brown -
pozn. autora
)
said kill it before it grow."
Čo asi mal Bob na mysli? Marleyho vtedajšia priateľka vraj neskôr tvrdila, že v skutočnosti išlo o to, že jej partner bol veľmi proti tomu, aby používala antikoncepčné tabletky. Nuž, tiež to znie ako kreatívna obhajoba, no nie?
George Harisson - Sue Me, Sue You Blues (1973)
Ako to vyzerá, keď sa kamaráti rozhádajú a komunikujú už len cez právnikov? V našom výbere ide o pesničku s najväčšou dávkou posmievania sa na adresu právnickej branže, napríklad:
"Bring your lawyer
And I'll bring mine
Get together, and we could have a bad time
(...)
Court receiver, laughs, and thrills
But in the end we just pay those
Lawyers their bills."
Ako vlastne vždy, tento text nadväzuje na skutočný príbeh nie celkom dobrej atmosféry v kapele The Beatles, ktorá vyvrcholila odchodom Paula McCartneyho. Ten v záujme oslobodenia sa spod právnych záväzkov vo vzťahu k členom kapely a manažmentu inicioval viaceré súdne konania.
Frustráciu zo súdneho sporu, ktorý McCartney vyhral, si John Lennon údajne vybil tým, že hodil dve tehly do okien jeho domu.
Nespokojnosť Georga Harissona sa prejavila oveľa kultivovanejšie. Zložil hudobne veľmi uvoľnene pôsobiaci song, až máte dojem, že sa všetky spory skončili mediáciou a generálnym urovnaním a jediný, na kom si bolo potrebné vybiť zlosť - aj to len z dlhej chvíle - boli právnici.
Pink Floyd - The Trial (1979)
Keď sme sa starších kolegov spýtali, či im z prvej napadne pesnička na právnickú nôtu, odpoveďou bol práve
The Trial
z kultového, tzv. konceptuálneho albumu Pink Floydu,
The Wall
.Pre správne porozumenie je potrebné podrobne poznať veľa vstupných údajov a celý príbeh, v skratke ide o introspekciu dvoch členov Pink Floydu prostredníctvom imaginárneho Pinka, ktorý si okolo seba v dôsledku celoživotných "boliestok" (strata otca, trauma z hyperprotektívnej matky, školský útlak, sláva rockovej hviezdy) vybuduje symbolický múr, aby sa pred celým svetom uzavrel.
Pesnička
The Trial
je vyvrcholením celého hudobného príbehu v podobe Pinkovho súdneho procesu pred sebou samým. Figuruje v ňom prokurátor, kľúčové osoby formujúce Pinkov osud (učiteľ, manželka, matka) a v najhlavnejšej úlohe sudca; no inak s právom nijako nesúvisí. Pink je obžalovaný za
"showing feeling of an almost human nature"
, skladba po spevácky originálne spracovaných vyjadreniach každej z postáv vrcholí konečným rozsudkom s výrokom
"Tear down the Wall"
(múr teda padne, ale je to pre hlavnú postavu naozaj oslobodzujúce?).Hudobne znie skladba cirkusovo a kabaretne, až by si vzťahovačný právnik mohol myslieť, že kapela predsa len chcela dať najavo, čo si o súdoch a súdnych procesoch myslí. A ak si pustíte vizuálne spracovanie
The Trial
(celý albumový príbeh bol spracovaný aj filmovo, súdny proces v animovanej podobe), vaše podozrenia sa znásobia - sudca je v ňom vyobrazený ako kríženec prednej a zadnej časti mužského tela.Metallica - "...and Justice for All" (1988)
Názov slávneho heavy metalového albumu a zároveň piesne č. 2 na ňom je ironickou narážkou na Sľub vernosti, ktorý sa prednáša napríklad na otvorení zasadnutí Kongresu a ktorého záver znie:
"... with liberty and justice for all"
.Pokrivenú justíciu tematizuje Metallica aj na obale albumu, na ktorom je vyobrazená bohyňa Justícia zviazaná povrazmi a s váhami preťaženými dolárovými bankovkami.
Samotná skladba, ktorá je typickou heavymetalovou vypaľovačkou svojej doby, tento motív rozvíja ďalej, kriticky musíme povedať, že žiadnymi extra originálnymi myšlienkami:
"Halls of justice painted green, money talking
Nothing can save you
(...)
Justice is lost, justice is raped, justice is gone."
Akosi to patrí k metalovej subkultúre, a preto obdobné ponosy na spoločenský život poznáme aj od iných žánrových kolegov. Pohľadom ne-adolescenta môžeme konštatovať, že je to stále príčetnejšie ako ospevovanie horúcich pekiel a satanov satanských.
Snow - Informer (1992)
Keď svet ešte netušil, že z Kanady bude chcieť niekto oficiálne spraviť ďalší štát USA, bol jej občan Darrin O`Brien s írskymi koreňmi a veľmi slušáckym vzhľadom zadržaný na osem mesiacov kvôli podozreniu z dvoch vrážd.
Snow mal v neskoršom interview povedať, že maximálne sa zúčastnil nejakých krčmových bitiek, no keďže tieto udalosti z roku 1989 zrejme potreboval spracovať, vznikol svetový reggae-hiphopový hit, čo bol v 90. rokoch populárny a úspešný žáner, ktorý vyprodukoval viaceré energické a pozitívne pecky (Ini Kamoze
The Hotstepper
, Shaggy
Mr. Bombastic
).Na rozdiel od Boba Marleyho, Snow zvolil inú obhajobnú taktiku: nahádzať všetko na polišov a obviňovať ich z nekalých praktík, konkrétne z produkovania nepodložených obvinení. Či to bolo použité aj v skutočnom procese, nevedno, nakoniec však bol spod všetkých obvinení oslobodený.
Text pesničky napísaný v - pre reggae - typickom jamajskom slangu (
Jamaican Patois
) sa až na niekoľko rapových s témou nesúvisiacich vsuviek točí okolo zadržania a vymyslených obvinení zo strany policajného informátora.Nesmrteľnosť celej pesničky umocnilo záhadné refrénové
licky boom boom down
, ktoré je dodnes predmetom viacerých interpretácií. Netreba však veľa fantázie, aby si každý domyslel, že opisuje, čo by si Snow s informátorom, a.k.a. udavačom, fabulujúcim krivé obvinenia, prial spraviť; že by predsa len nebol čistučký ako sneh?Sepultura - The Hunt (1993)
Ak ste medzičasom zadriemali, táto skladba vás razom prebudí. V prvej polovici 90. rokov ste pri sledovaní MTV po desiatej hodine mohli natrafiť na v tom čase provokatívny videoklip k
Territory
od brazílskej trashmetalovej legendy Sepultura. Hudobná stanica v tých časoch definovala, čo bude hitom, preto ak sa na nej objavila produkcia z tohto žánru, znamenalo to veľa.Na albume Chaos A. D. sa popri ikonickom
Territory
alebo
Refuse/Resist
nachádza aj song
The Hunt
. Pozorné ucho rozpozná, že skladba nie je typicky trash metalová, čo je dané tým, že ide o cover verziu originálu z roku 1986 od britských punk-rockerov New Model Army.Pre porovnanie odporúčame vypočuť obe verzie, podľa nášho názoru, temnú atmosféru textu lepšie doprevádzajú podladené gitary Sepultury.
The Hunt
v prvej osobe množného čísla opisuje "lov" bližšie neurčeného arci-nepriateľa s cieľom vykonania aktu pomsty. Text je veľmi surový a pudovo približuje prevzatie spravodlivosti do vlastných rúk -
"and we could spend our whole lives waiting for some justice to be done/Unless we make our own
".Skladbu sme si vyhliadli, pretože v jej refréne vidíme negatívnu definíciu (nedovolenej) svojpomoci, výlučne prostredníctvom právnickej terminológie:
"No police, no summons, no courts of law
No proper procedure, no rules of war
No mitigating circumstance
No layers fees, no second chance."
The Prodigy - Their Law (1994)
Song
Their Law
nepatrí medzi najznámejšie hity od The Prodigy, v našom výbere však musí byť, pretože je hudobným protestom voči konkrétnemu legislatívnemu aktu.Zákon o trestnom súdnictve a verejnom poriadku schválený v roku 1994 britským parlamentom bol kontroverznou právnou normou, ktorú fanúšikovia vnímali ako útok na rave scénu a elektronickú hudbu. Podľa článku 63 mala polícia právomoc rozohnať podujatia s viac ako 20 účastníkmi, na ktorých sa hrá hudba charakterizovaná ako "séria opakujúcich sa rytmov" (
repetitive beats
).Prípravu a schvaľovanie zákona (ktorý celkovo posilňoval právomoci policajných zložiek, ale, okrem iného, aj prísnejšie postihoval detskú pornografiu) sprevádzali viaceré protesty a demonštrácie a odmietavé reakcie domácich hudobných interpretov.
Odkaz The Prodigy k nemu je stručný, úplne zrozumiteľný a v úvode solídne vecný:
"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law."
V ďalšej časti ešte vecnejší, vďaka navždy nezabudnuteľnému:
"F**k ‚em and their law."
Jay-Z - 99 Problems (2004)
Začali sme na karibskej pláži a končíme v drsnej mestskej džungli. Keďže v rapovej či hip-hopovej produkcii dominujú textové časti, je v nej najväčší priestor na rozpitvanie rôznych tém vrátane kritiky právneho systému, nespravodlivosti či policajnej brutality - v zásade každý zo slávnych raperov žiadnu z nich vo svojej tvorbe nesmel vynechať.
Vyberať by teda bolo z čoho, my sme sa pozreli na úspešný hit z roku 2004, ktorý pojednáva o rôznych problémoch, ktoré raperovi dokážu komplikovať inak bezstarostný život, vrátane problému s policajnou hliadkou, ktorá ho zastaví pre drobné prekročenie rýchlosti.
Raperov incident sa mal odohrať v roku 1994 (v 90. rokoch zastavila polícia kde-koho s rozličným tovarom aj na Slovensku...), Jay-Z neprevážal nič iné ako kokaín, no napriek tomu sa nevystrašil a s policajtmi sa snažil komunikovať ako občan vedomý si svojich práv:
"Well, do you mind if I look around the car a little bit?"
"Well, my glove compartment is locked, so is the trunk in the back
And I know my rights, so you gon' need a warrant for that"
"Aren't you sharp as a tack?
You some type of lawyer or something?
Somebody important or something?"
"I ain't passed the bar, but I know a little bit
Enough that you won't illegally search my sh-".
Wikipédia hovorí, že druhá strofa pesničky (ukážka neobsiahla celý text) sa stala pomôckou pri výučbe na právnických fakultách v súvislosti so 4. dodatkom k americkej ústave, ktorý sa týka zaistení či prehliadok.
Dnešné vysielanie, ktoré mohlo byť pre niektorých návratom do mladých čias a pre iných mini exkurziou po menej známych zákutiach populárnej hudby, sa končí, ďakujeme za Vašu pozornosť a tešíme sa na ďalšie stretnutie!