Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len "ESĽP") dnes jednomyseľne prijal poradné stanovisko ako odpoveď na žiadosť (č. P16-2021-002) Štátnej rady Francúzskej republiky.
Štátna rada sa v žiadosti ESĽP pýtala na príslušné kritéria pre posudzovanie súladu zákonného ustanovenia vylučujúceho možnosť, aby združenie vlastníkov pozemkov založené po vzniku schváleného obecného poľovníckeho združenia (tzv.
association communale de chasse agréée
, resp.
ACCA
) vyňalo svoje pozemky z poľovného revíru schváleného obecného poľovníckeho združenia, keď [revír] dosiahol minimálnu výmeru na to, aby tak mohlo urobiť, s článkom 14 (zákaz diskriminácie) Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len "dohovor") v spojení s článkom 1 protokolu č. 1 (ochrana majetku) [(viac sa dočítate na strane 8 v Bulletine ODAK, 2021, X. ročník, č. 1].ESĽP v poradnom stanovisku odpovedal, že Štátna rada by najprv musela posúdiť, či by rozdiel v zaobchádzaní (vychádzajúci z článku L. 422-18 zákona o životnom prostredí v znení zákona [č. 2019-773] zo dňa 24. júla 2019) medzi združením, ktorého
"existencia bola uznaná pred dňom vzniku schváleného obecného poľovníckeho združenia"
a združením založeným po tomto dátume, mohol spadať do pôsobnosti článku 14 dohovoru v spojení s článkom 1 protokolu č. 1, a ak áno, či sa predmetný rozdiel týkal osôb v porovnateľných alebo v zásade podobných situáciách.Ak by sa na každú z týchto otázok odpovedalo kladne, ESĽP spresnil, že pri zisťovaní, či bol sporný rozdiel v zaobchádzaní "legitímny a primeraný", a teda v súlade s článkom 14 dohovoru v spojení s článkom 1 protokolu č. 1, od dožadujúceho súdu by sa vyžadovalo, aby zabezpečil: po prvé, že pri rozlišovaní medzi kategóriami vlastníkov pozemkov či poľovníckymi právami na základe dátumu založenia združenia právna úprava sledovala jeden alebo viacero "legitímnych cieľov"; po druhé, že zák