Súdny systém Talianskej republiky

Vydáno: 35 minút čítania
V Taliansku prechádza momentálne súdny systém veľkou justičnou reformou. Na tento fakt je potrebné poukázať hneď na úvod článku, keďže aj samotná tvorba článku bola reformou ovplyvnená. Niektoré oficiálne stránky neboli k dispozícii z dôvodu prebiehajúcej rekonštrukcie webových stránok. Ukončenie reformy súdnictva, ktorá začala v roku 2021, je naplánované v roku 2026.
Európska komisia pre efektívnu justíciu (
European Commission for the Efficiency of Justice
, ďalej len "CEPEJ") vo svojej správe 1) Taliansku vyčítala (okrem iného) dĺžku súdneho konania. Na tento podstatný nedostatok poukazovali aj samotní talianski právnici zo všetkých právnych oblastí. Neprimerane dlhý čas od podania žaloby až po vydanie právoplatného rozhodnutia súdu je neprípustný a nepomáha k nadobudnutiu pocitu právnej istoty medzi občanmi. Taliansko si v rámci reformy dalo za cieľ do roku 2024 znížiť počet nevyriešených prípadov na všeobecných občianskoprávnych súdoch o 95%, v porovnaní s rokom 2019. 2) V občianskych a obchodných konaniach by sa čas spracovania veci do vynesenia rozsudku mal skrátiť o 40 % (v porovnaní s rokom 2019). Skrátiť by sa mala aj dĺžka trestných konaní, a to o 25% (v porovnaní s rokom 2019). V občianskych a obchodných veciach, ktoré začali v rozmedzí rokov 2017 - 2022 (od roku 2018 veci v štádiu odvolacieho konania na odvolacích súdoch) a doteraz neboli právoplatne skončené sa počet prebiehajúcich konaní má znížiť o 90% do konca roku 2026. 3)
Taliansko začalo s obnovou dôvery v justíciu v roku 2021 prijatím zákonov upravujúcich občianske súdne konanie. Hlavnou úlohou v tejto oblasti je zavedenie zjednodušených postupov v prvostupňových konaniach, stanovenie lehôt, ktoré by boli záväzné pre všetky fázy súdneho konania, a úprava postupov pri zmenšení "objemu" odvolaní. V odvolacom konaní je cieľom zníženie počtu odvolaní, ktoré by sa malo dosiahnuť posilnením filtra prípustnosti, a to rozšírením prípadov, v ktorých by právomoc rozhodovať mal len samosudca, čím by sa vytvoril priestor na dodržiavanie záväzných procesných lehôt. Obdobne sa zmeny zavádzajú aj v ďalších oblastiach práva.
V trestnom práve sa zavádzajú lehoty pre dĺžku prípravného konania, menia sa pravidlá dokazovania, a taktiež je tu snaha zaviesť možnosť predkladať dokumenty elektronicky.
Ďalšou dôležitou oblasťou, ktorej sa reforma dotkne je daňová oblasť. V tomto smere bolo cieľom do decembra 2022 zefektívniť uplatňovanie daňových právnych predpisov, znížiť počet odvolaní na Najvyššom kasačnom súde Talianskej republiky (
Corte Suprema di Cassazione
), a tým obmedziť spory na Najvyššom kasačnom súde, ktorých dĺžka bola výrazným negatívnym faktorom pre prísun investícií zo zahraničia.
Na zabránenie nárastu súdnych sporov na súde sa majú vo väčšej miere využívať nástroje alternatívneho riešenia sporov, najmä rozhodcovské konania a mediácia. Ďalším krokom je zavedenie mimo-súdneho vyrovnania, zabezpečenie špecializácie súdnych orgánov a odbornej prípravy justičných a administratívnych pracovníkov a zavedenie mechanizmov včasného varovania pred konkurzným konaním. V tomto smere je potrebné, aby zabezpečení veritelia mali právnu istotu, že ich zabezpečené pohľadávky budú vyplatené.
V súdnom konaní naprieč európskymi štátmi vidno snahu o digitalizáciu celého súdneho konania. Taliansko v tomto smere nechce zaostávať, preto aj táto oblasť podlieha reforme. Cieľom bude zaviesť povinnú elektronickú správu spisov a elektronické spracovanie dokumentov v civilnom, ale aj v trestnom konaní. Nemenej dôležitou informáciou je, že sa vytvorí aj databáza občianskoprávnych rozhodnutí, ktorá bude voľne dostupná s možnosťou vyhľadávania.
Aby reforma justície prebehla podľa plánu, talianska vláda personálne posilní súdny aparát. Taktiež zamestná na dobu určitú sudcov s cieľom znížiť počet nevybavených prípadov (až 2 268 050 053,73 Eur 4) má byť použitých ako investícia do ľudských zdrojov na posilnenie súdov a prekonanie rozdielov medzi nimi).
 
REFORMA OBČIANSKEHO PRÁVA
Zmeny, ktoré majú nastať v občianskom práve na prvom stupni zahŕňajú rozšírenie právomoci zmierovacieho sudcu a zavedenie jednotného modelu rozhodovania, čo by malo viesť k skráteniu súdneho konania. Skráteniu konania by malo pomôcť aj zavedenie zásady stručnosti a spolupráca medzi stranami sporu a sudcom. Ďalej majú byť určené aj osobitné kritériá na formuláciu dôvodov odvolania (stručnosť a jasnosť) v úvodnej fáze odvolacieho konania.
V rámci odbornej diskusie k reforme sa navrhovalo opätovné zavedenie postavenia vyšetrujúceho poradcu, zachovanie "filtra" (o ktorom sa rozhodne rozsudkom, a proti ktorému sa bude možné priamo odvolať) a následné zjednodušenie rozhodovacej fázy v prípadoch zjavnej neopodstatnenosti odvolania. Vo fáze rozhodovania sa navrhovalo všeobecné zjednodušenie podobné zjednodušeniu na prvom stupni, skrátenie počtu prípadov postúpenia veci súdu prvého stupňa a vylúčenie v prípadoch, v ktorých môže odvolací súd rozhodnúť vo veci samej. Zrejmým účelom týchto intervencií je racionalizovať a zjednodušiť odvolacie konanie. 5)
Pri dovolacom konaní sa zmeny zameriavajú na stanovenie kritérií formulácie dôvodov odvolania. Vo fáze odbornej diskusie k reforme sa pri dovolaní navrhla zmena, ktorá by opätovne zaviedla tzv. vyšetrujúceho poradcu (ide o osobu s právnickým vzdelaním, ktorá by vykonala filter podaných dovolaní). V oblasti daní je cieľom zefektívniť uplatňovanie daňových predpisov a znížiť počet opravných prostriedkov na Najvyššom kasačnom súde. Do jurisdikcie súdu sa daňové spory dostávajú až v poslednej fá