Analýza vybraných aspektov colného dohľadu a zodpovednosti za porušenie colných predpisov

Analýza vybraných aspektov colného dohľadu a zodpovednosti za porušenie colných predpisov
JUDr.
Ľubomír
Čunderlík
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
JUDr.
Jana
Šimonová
PhD.
Akadémia Policajného zboru v Bratislave.
ČUNDERLÍK, Ľ. - ŠIMONOVÁ, J.: Analýza vybraných aspektov colného dohľadu a zodpovednosti za porušenie colných predpisov. Právny obzor, 97, 2014, č.5, s.470 - 486.
Analysis of selected aspects of customs supervision and responsibility of customs offenses.
Customs supervision is a complicated legal regime. It implies activity of customs authorities, that ensure compliance with customs rules and other legal provisions applicable to goods subject to customs supervision. The definition of customs supervision isn´t in customs Act, only provides range of activities that are carried out by customs supervision. Given the fact that customs supervision is an activity which is administer by public authorities, the denomination "supervision" is incorrect. Theoretically, the supervision is generally considered to be an activity that is entrusted to an independent body. Therefore, it is appropriate to apply the concept of surveillance or control in terms of performance "state" supervision. Customs supervision introduces customs control, subsequent control, customs procedure or other procedures of the customs authorities within the meaning of the Customs Act. Customs control consists in comparing the declared state (in the customs declaration) with a real situation (direct control of the subject) and legal state (according to customs regulations). Subsequent control may be performed to the customs authority within three years from the end of the year in which incurred a paying duty or goods were assigned a customs -approved treatment or use. Subsequent control is also important in terms of check data archives and in terms of control previous customs declarations. Customs procedure is a procedure that aims to determine whether and under what conditions the goods that are imported, exported or transported through the territory of the Slovak Republic, released for the customs procedure or is assigned to other proposed customs-approved treatment or use. Relationship of customs procedures and proceedings before the customs authorities is not synonymous - it is a special relationship. Each customs procedure is proceedings before the customs authorities, which is substantively broader category, in terms of scope and diversity of activities. Customs supervision may also perform other procedures of the customs authority. In particular it is procedure sui generis to handle goods specially designated. In case of violation of customs regulations applies institute of liability at the level of administrative law or criminallaw. The authors analyze the basic theoretical questions of customs supervision and liability for breach of customslegal provisions. They also show some theoretical inconsistencies, particularly in the definition of fundamental issues that they subsequently characterize.
Keywords:
customs supervision, liability for breach of customs legislation, customs control, customs code, administrative liability
Úvod
Definícia c
olného dohľadu
je vymedzená v čl. 4 bode 13 Colného kódexu, pričom rozumieme ním všeobecnú činnosť colných orgánov, ktorou sa zabezpečuje dodržiavanie colných predpisov a prípadne aj ďalších právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na tovar podliehajúci colnému dohľadu. Colný dohľad ako súbor aktivít zabezpečovaných finančnou správou Slovenskej republiky (ďalej len FS SR) upravuje zákon č.199/2004 Z.z. colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len colný zákon). Podľa tohto zákona tovar prepravovaný cez hranice colného územiaEurópskej únie (ďalej len EÚ), ako aj cez hranice slobodného pásma spadá na území Slovenskej republiky pod colný dohľad.1) Rozhodujúcim právnym okamihom začiatkurežimu colného dohľadu je prekročenie vonkajšej hranice EÚ, teda vstup na colné územieEÚ a od tohto momentu podlieha colnému dohľadu. "
V tomto zmysle tretie krajiny znamenajú vonkajšie prostredie, teda akúkoľvek krajinu, ktorá nie je členským štátom EÚ
."2)
Prostredníctvom colného dohľadu sa primárne kontroluje dodržiavanie colných predpisov, pri ktorých porušení nastupuje právna zodpovednosť.3) Z pohľadu závažnosti protiprávneho konania a uloženia sankcie, ktorá usmerní subjekt, aby obnovil právny stav, môžeme právnu zodpovednosť za porušenie colných predpisov rozdeliť na dve významné skupiny, a to administratívnoprávnu a trestnoprávnu.
Z administratívnoprávneho hľadiska
predstavujú správne delikty významnú skupinu protiprávnych konaní, za ktoré konkrétny správny orgán (colný orgán) ukladá sankcie, ktoré sú vymedzené v administratívnoprávnych normách. Za druhy správnych deliktov v slovenskej teórii považujeme priestupky, iné správne delikty fyzických osôb postihované na základe zavinenia, správne delikty právnických osôb a fyzických osôb (napr. podnikateľov) postihované zásadne bez ohľadu na zavinenie, správne disciplinárne delikty a správne poriadkové delikty.4) Priestupok je pozitívne, ako aj negatívne vymedzený v § 2 zákona č.372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o priestupkoch),5) pričom je charakterizovaný aj kombináciou materiálnych a formálnych znakov. S primeranou analógiou môžeme klasifikovať správne delikty upravené vo finančnoprávnych normách, a to na dve základné skupiny, priestupky a iné správne delikty. Iné správne delikty možno klasifikovať na:
a)
poriadkové delikty,
b)
zmiešané delikty (právnických osôb a podnikajúcich fyzických osôb),
c)
iné delikty fyzických osôb.6)
Analogicky f