Sokratovská metóda ako pedagogická forma v procese vzdelávania právnikov

Vydáno: 26 minút čítania
Sokratovská metóda ako pedagogická forma v procese vzdelávania právnikov
JUDr. Mgr.
Daniel
Krošlák
PhD. LL.M.
odborný asistent, Katedra teórie práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity, Trnava.
KROŠLÁK, D.: Sokratovská metóda ako pedagogická forma v procese vzdelávania právnikov1). Právny obzor, 97, 2014, č.1, s.80 - 89.
Socratic method as a training form in the process of shaping lawyers.
The paper presents the Socratic method and its use in the educational process at law schools in the U.S. The author is also trying to find starting points, the possibilities and limitations of using this method, concerning the shaping of students at law schools in the Slovak Republic. With the focus on previously implemented empirical research he argues that the Socratic dialogue is one of the most effective tools for training lawyers while meeting specified criteria.
Key words:
Socrates, Socratic method, elenchus, Socratic dialogue, Socratic logic, law education in USA, law education in Slovakia, theory of law, application of law, eristics
Úvod
Sokratovská metóda je v súčasnosti na amerických právnických fakultách jednou z najpopulárnejších foriem výučby.2) Pomenovaná podľa gréckeho filozofa Sokrata (469 pred n. l. - 399 pred n. l.) sa zakladá na vedení dialógu, v ktorom učiteľ premyslene kladie študentom otázky a v rámci vzájomného rozhovoru hľadajú vysvetlenia a odpovede. Vo svojej podstate táto metóda reprezentuje opak situácie, keď učiteľ od študenta očakáva len prezentáciu mechanicky naučených poznatkov. Od študentov sa vyžaduje intenzívna domáca príprava na každú vyučovaciu hodinu, spočívajúca v prečítaní desiatok súdnych rozhodnutí. Už od začiatku štúdia sú vedení k tomu, aby si spracúvali vlastné výťahy zo súdnych rozhodnutí (tzv.
outlines
). Hodina následne prebieha tak, že sa o materiáloch, ktoré si mali študenti prečítať v rámci domácej prípravy, v triede diskutuje. Vyučujúci len vedie a usmerňuje diskusiu. Málokedy sa stáva, že študenti prídu na hodinu nepripravení - je to totiž možnosť prezentovať jednak svoje študijné výsledky, ako aj rétorické schopnosti, ktoré sú pre amerických právnikov také dôležité.
Zlatým vekom využívania sokratovskej metódy na amerických právnických fakultách boli 60. a 70. roky 20. storočia. Veľmi výstižne je toto obdobie vykreslené v americkom filme
The Paper Chase
(čo by sa pracovne dalo preložiť napríklad ako "Hon na papier"), ktorý bol natočený v roku 1973 na motívy rovnomenného románu Johna Jay Osborna.3) Samotný Osborne ukončil v roku 1970 štúdium na Harvard Law School a jeho román je inšpirovaný skúsenosťami z danej inštitúcie. Príbeh filmu sa sústreďuje na Jamesa Harta, mladého študenta práva na Harvarde, ktorý postupom času trpí posadnutosťou ohľadom jedného zo svojich učiteľov, Charlesa W. Kingsfielda jr. Profesor Kingsfield, expert na zmluvné právo, je vo filme vykreslený ako panovačný, rešpektovaný a obávaný učiteľ, ktorý neodpúšťa neznalosť svojho predmetu a zanedbávanie domáceho štúdia súdnych prípadov. Medzi študentmi sa stal známym najmä na základe neľútostného používania sokratovskej metódy. Jeho výrok -
"You teach yourselves the law, but I train your minds. You come in here with a skull full of mush; and if you survive, you´ll leave thinking like a lawyer."4) -
sa stal medzi profesormi a študentmi na amerických právnických fakultách l