O verejnosprávnej činnosti (II. časť)
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava
KUKLIŠ, P.: O verejnosprávnej činnosti (II. časť). Právny obzor, 95, 2012,
č.1, s.12 - 24.
On a public administrative activity.
The forms of the public administrative
activity have an unsubstitutable signification. This phenomenon represents expressive dynamic
conception of the public administration. Basic elements of the public administrative activity are:
target - task - function - contents - methods of action - forms of the activities. Definition of
contents of the public administrative activity is complicated. Also a classification of the forms of
the public administrative activities is very difficult. The fact that an administrative act could
have (could not have) legal implication is the essential base of this division. The article deals
also with particular forms of the public administrative activities: normative administrative
legislative acts (generally binding acts
), application of the administrative legislative acts
(individual administrative acts
), administrative legal agreement (contract), other
significant legislative acts, socio-organizational acts and material-technical acts and their
sub-forms. In connection with this the article is motivated by the inspiring examples from Czech
legal system, German legal system and Recommendations of the Council of Europe. It is necessary to
pay attention to e-government and the conception of good governance.Key words:
contents of the public administrative activity, forms of the
activities and their classification, normative administrative legislative acts, application of the
administrative legislative acts, administrative legal agreement (contract), other significant
legislative acts, socio-organizational acts material-technical actsUzavieranie administratívnoprávnych dohôd
(zmlúv)
Uplatnením tejto formy verejnosprávnej činnosti vznikajú administratívnoprávne vzťahy s
právami a povinnosťami zhodnými s prejavmi vôle účastníkov, z ktorých najmenej jeden je subjektom
verejnej správy, ktorý touto formou realizuje svoju pôsobnosť.27) Už dlhší
čas je zrejmé, že súčasná verejná správa pri realizácii svojich úloh nevystačí len so vzťahmi
"nadriadenosti a podriadenosti", ale je žiaduca výrazná redukcia "submisívneho" postavenia objektov
verejnej správy a z toho vyplývajúce utváranie vzťahov horizontálneho charakteru.
Napriek tomu, že táto forma verejnosprávnej činnosti je relatívne nová, slovenský právny
poriadok pozná pomerne veľké množstvo dohôd (zmlúv) administratívnoprávneho alebo "zmiešaného"
charakteru, napr. dohoda o zlúčení obcí (§ 2a zákona
č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení); dohoda/zmluva o zriadení spoločného fondu
(§ 7 ods. 6 druhá veta zákona o obecnom
zriadení); dohoda/zmluva o združení prostriedkov
(§ 7 ods. 5 zákona o obecnom zriadení); zmluva
uzavretá na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti
(§ 20a zákona o obecnom zriadení); zmluva o
zriadení združenia obcí (§ 20b zákona o obecnom
zriadení); dohoda o spolupráci s územnými a správnymi celkami alebo úradmi iných štátov
vykonávajúcimi miestne/regionálne funkcie (§ 21 zákona o
obecnom zriadení, § 5 zákona o samosprávnych
krajoch); dohoda o plnení úloh obecného hasičského zboru a dohoda o zriadení spoločného
hasičského zboru (§ 33 zákona č.314/2001 Z.z. o ochrane
pred požiarmi); európske zoskupenie územnej spolupráce
(zákon č.90/2008 Z.z. o európskom zoskupení územnej
spolupráce); dohoda o riešení vecí spoločného záujmu hlavného mesta Slovenskej republiky
Bratislavy a okolitých obcí (§ 4 zákona č.377/1990 Zb. o
hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave); dohoda obcí o obstaraní územnoplánovacej
dokumentácie (§ 18 ods. 5 zákona č.50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku); dohoda samosprávnych krajov o obstaraní územnoplánovacej
dokumentácie (§ 18 ods. 3 stavebného zákona);
dohoda o povolení výnimky zo stavebného zákazu alebo z obmedzenia niektorých činností v území
(§ 41 ods. 2 stavebného zákona); dohoda
stavebného úradu s dotknutými orgánmi štátnej správy o rozhodnutí o dočasnom užívaní stavby na
skúšobnú prevádzku a určení jej podmienky (§ 84 ods. 2
stavebného zákona); zmluva o oprávnení používať národnú environmentálnu značku
(§ 8 a príl. 4 zákona č.469/2002 Z.z. o environmentálnom
označovaní produktov). Administratívnoprávne dohody (zmluvy) sa zvyknú deliť podľa subjektov
na
-
koordinačné,
-
subordinačné,
-
so zahranič