O verejnosprávnej činnosti (II. časť)

Vydáno: 34 minút čítania
O verejnosprávnej činnosti (II. časť)
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava
KUKLIŠ, P.: O verejnosprávnej činnosti (II. časť). Právny obzor, 95, 2012, č.1, s.12 - 24.
On a public administrative activity.
The forms of the public administrative activity have an unsubstitutable signification. This phenomenon represents expressive dynamic conception of the public administration. Basic elements of the public administrative activity are: target - task - function - contents - methods of action - forms of the activities. Definition of contents of the public administrative activity is complicated. Also a classification of the forms of the public administrative activities is very difficult. The fact that an administrative act could have (could not have) legal implication is the essential base of this division. The article deals also with particular forms of the public administrative activities: normative administrative legislative acts (
generally binding acts
), application of the administrative legislative acts (
individual administrative acts
), administrative legal agreement (contract), other significant legislative acts, socio-organizational acts and material-technical acts and their sub-forms. In connection with this the article is motivated by the inspiring examples from Czech legal system, German legal system and Recommendations of the Council of Europe. It is necessary to pay attention to e-government and the conception of good governance.
Key words:
contents of the public administrative activity, forms of the activities and their classification, normative administrative legislative acts, application of the administrative legislative acts, administrative legal agreement (contract), other significant legislative acts, socio-organizational acts material-technical acts
Uzavieranie administratívnoprávnych dohôd (zmlúv)
Uplatnením tejto formy verejnosprávnej činnosti vznikajú administratívnoprávne vzťahy s právami a povinnosťami zhodnými s prejavmi vôle účastníkov, z ktorých najmenej jeden je subjektom verejnej správy, ktorý touto formou realizuje svoju pôsobnosť.27) Už dlhší čas je zrejmé, že súčasná verejná správa pri realizácii svojich úloh nevystačí len so vzťahmi "nadriadenosti a podriadenosti", ale je žiaduca výrazná redukcia "submisívneho" postavenia objektov verejnej správy a z toho vyplývajúce utváranie vzťahov horizontálneho charakteru.
Napriek tomu, že táto forma verejnosprávnej činnosti je relatívne nová, slovenský právny poriadok pozná pomerne veľké množstvo dohôd (zmlúv) administratívnoprávneho alebo "zmiešaného" charakteru, napr. dohoda o zlúčení obcí (§ 2a zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení); dohoda/zmluva o zriadení spoločného fondu (§ 7 ods. 6 druhá veta zákona o obecnom zriadení); dohoda/zmluva o združení prostriedkov (§ 7 ods. 5 zákona o obecnom zriadení); zmluva uzavretá na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti (§ 20a zákona o obecnom zriadení); zmluva o zriadení združenia obcí (§ 20b zákona o obecnom zriadení); dohoda o spolupráci s územnými a správnymi celkami alebo úradmi iných štátov vykonávajúcimi miestne/regionálne funkcie (§ 21 zákona o obecnom zriadení, § 5 zákona o samosprávnych krajoch); dohoda o plnení úloh obecného hasičského zboru a dohoda o zriadení spoločného hasičského zboru (§ 33 zákona č.314/2001 Z.z. o ochrane pred požiarmi); európske zoskupenie územnej spolupráce (zákon č.90/2008 Z.z. o európskom zoskupení územnej spolupráce); dohoda o riešení vecí spoločného záujmu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a okolitých obcí (§ 4 zákona č.377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave); dohoda obcí o obstaraní územnoplánovacej dokumentácie (§ 18 ods. 5 zákona č.50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku); dohoda samosprávnych krajov o obstaraní územnoplánovacej dokumentácie (§ 18 ods. 3 stavebného zákona); dohoda o povolení výnimky zo stavebného zákazu alebo z obmedzenia niektorých činností v území (§ 41 ods. 2 stavebného zákona); dohoda stavebného úradu s dotknutými orgánmi štátnej správy o rozhodnutí o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku a určení jej podmienky (§ 84 ods. 2 stavebného zákona); zmluva o oprávnení používať národnú environmentálnu značku (§ 8 a príl. 4 zákona č.469/2002 Z.z. o environmentálnom označovaní produktov). Administratívnoprávne dohody (zmluvy) sa zvyknú deliť podľa subjektov na
-
koordinačné,
-
subordinačné,
-
so zahranič