O verejnosprávnej činnosti (I. časť)

Vydáno: 37 minút čítania
O verejnosprávnej činnosti (I. časť)
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
KUKLIŠ, P.: O verejnosprávnej činnosti (I. časť). Právny obzor, 94, 2011, č.6, s.545 - 557.
On a public administrative activity.
The forms of the public administrative activity have an unsubstitutable signification. This phenomenon represents expressive dynamic conception of the public administration. Basic elements of the public administrative activity are: target - task - function - contents - methods of action forms of the activities. Definition of contents of the public administrative activity is complicated. Also a classification of the forms of the public administrative activities is very difficult. The fact that an administrative act could have (could not have) legal implication is the essential base of this division. The article deals also with particular forms of the public administrative activities: normative administrative legislative acts (
generally binding acts
), application of the administrative legislative acts (
individual administrative acts
), administrative legal agreement (
contract
), other significant legislative acts, socioorganizational acts and materialtechnical acts and their subforms. In connection with this the article is motivated by the inspiring examples from Czech legal system, German legal system and Recommendations of the Council of Europe. It is necessary to pay attention to egovernment and the conception of good governance.
Key words:
contents of the public administrative activity, forms of the activities and their classification, normative administrative legislative acts, application of the administrative legislative acts, administrative legal agreement (contract), other significant legislative acts, socio-organizational acts material-technical acts.
1. Úvod
Jeden z výrazných problémov vývoja verejnej správy na Slovensku v ostatných rokoch spočíva v tom, že celá reforma verejnej správy sa viac menej zredukovala predovšetkým na radikálne zásahy v oblasti územného a správneho členenia republiky a na oblasť organizačnej štruktúry verejnej správy. Akoby prevládal názor, že len kreácia obecného zriadenia, utvorenie sústavy regionálnej samosprávy, decentralizácia kompetencií a fiskálna decentralizácia je krokom vpred. Náležitá pozornosť sa nevenovala a nevenuje modernizácii verejnej správy. Ignoroval sa fakt, že verejná správa sa vykonáva v konkrétnych formách činnosti, ktorých náležitá aplikácia sama osebe môže priniesť výrazne pozitívnu zmenu v kvalite celého systému verejnej správy. Už v minulosti sa konštatovalo, že "akt správní" (pôvodne tento pojem zahŕňal viaceré formy činnosti) je jedným z ústredných pojmov verejného práva a bola mu venovaná veľká pozornosť tak v teórii, ako i v praxi. "Pri nedostatočnom stave pozitívneho práva tu ide o otázky veľmi ťažké, priamo kardinálne".1)
Z hľadiska výkonu verejnej správy, z hľadiska jej vplyvu na spoločenskú realitu má inštitút foriem činnosti verejnej správy nezastupiteľný význam. V ňom sa totiž "materializujú" a v istom zmysle slova "fruktifikujú" ciele, úlohy, funkcie, obsah a metódy činnosti verejnej správy (samozrejme, s výnimkou jej nečinnosti). Z charakteru sústavy verejnej správy, z jej postavenia v spoločnosti vyplýva, že práve úkony jej orgánov svojim významom pri stvárňovaní právneho postavenia fyzických osôb a právnických osôb, svojou početnosťou a bezprostrednosťou azda najviac ovplyvňujú "sociálne a politické" postoje občanov a spoluutvárajú vzťah k štátu a k iným subjektom verejnej moci. Formy činnosti verejnej správy sú oprávnene považované za indikátor stupňa zospoločenštenia štátu a iných subjektov verejnej moci a ich podriadeniu sa občianskej spoločnosti.2) Fenomén "formy činnosti verejnej správy" výrazne reprezentuje dynamické chápanie verejnej správy (verejná správa ako činnosť) na rozdiel od ponímania verejnej správy z hľadiska jej organizačnej štruktúry, čo akcentuje jej statický charakter.
Teória činnosti verejnej správy tvorí jadro všeobecnej časti správneho práva a je kľúčovou témou aj z hľadiska teórie verejnej správy. "Náuka o činnosti verejnej správy nie je nič iného, než pokus o právne vyjadrenie verejnej správy v materiálnom poňatí."3) Výkon verejnej správy sa totiž uskutočňuje v konkrétnych formách. Problematika foriem predstavuje dôležitý segment náuky o činnosti verejnej správy, pretože v externom pôsobení verejnej správy má zásadný význam konkretizácia vzťahov medzi fyzickými osobami a právnickými osobami na jednej strane a orgánmi subjektov verejnej správy na strane druhej, a to vo formách stanovených zákonmi.4) Teda, len tie úkony, ktoré sú vykonané v náležitých formách, môžu mať predpokladané právne dôsledky.
2. Stručne o obsahu verejnosprávnej činnosti
Analýza pojmu "činnosť verejnej správy" by mala vychádzať zo sústavy prvkov verejnej správy, ktorú možno zjednodušene vyjadriť reťazcom: cieľ - úloha - funkcia - me