O verejnosprávnej činnosti (I. časť)
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
KUKLIŠ, P.: O verejnosprávnej činnosti (I. časť). Právny obzor, 94, 2011, č.6,
s.545 - 557.
On a public administrative activity.
The forms of the public administrative
activity have an unsubstitutable signification. This phenomenon represents expressive dynamic
conception of the public administration. Basic elements of the public administrative activity are:
target - task - function - contents - methods of action forms of the activities. Definition of
contents of the public administrative activity is complicated. Also a classification of the forms of
the public administrative activities is very difficult. The fact that an administrative act could
have (could not have) legal implication is the essential base of this division. The article deals
also with particular forms of the public administrative activities: normative administrative
legislative acts (generally binding acts
), application of the administrative legislative acts
(individual administrative acts
), administrative legal agreement (contract
), other
significant legislative acts, socioorganizational acts and materialtechnical acts and their
subforms. In connection with this the article is motivated by the inspiring examples from Czech
legal system, German legal system and Recommendations of the Council of Europe. It is necessary to
pay attention to egovernment and the conception of good governance.Key words:
contents of the public administrative activity, forms of the
activities and their classification, normative administrative legislative acts, application of the
administrative legislative acts, administrative legal agreement (contract), other significant
legislative acts, socio-organizational acts material-technical acts.1. Úvod
Jeden z výrazných problémov vývoja verejnej správy na Slovensku v ostatných rokoch spočíva
v tom, že celá reforma verejnej správy sa viac menej zredukovala predovšetkým na radikálne zásahy v
oblasti územného a správneho členenia republiky a na oblasť organizačnej štruktúry verejnej správy.
Akoby prevládal názor, že len kreácia obecného zriadenia, utvorenie sústavy regionálnej samosprávy,
decentralizácia kompetencií a fiskálna decentralizácia je krokom vpred. Náležitá pozornosť sa
nevenovala a nevenuje modernizácii verejnej správy. Ignoroval sa fakt, že verejná správa sa vykonáva
v konkrétnych formách činnosti, ktorých náležitá aplikácia sama osebe môže priniesť výrazne
pozitívnu zmenu v kvalite celého systému verejnej správy. Už v minulosti sa konštatovalo, že "akt
správní" (pôvodne tento pojem zahŕňal viaceré formy činnosti) je jedným z ústredných pojmov
verejného práva a bola mu venovaná veľká pozornosť tak v teórii, ako i v praxi. "Pri nedostatočnom
stave pozitívneho práva tu ide o otázky veľmi ťažké, priamo
kardinálne".1)
Z hľadiska výkonu verejnej správy, z hľadiska jej vplyvu na spoločenskú realitu má
inštitút foriem činnosti verejnej správy nezastupiteľný význam. V ňom sa totiž "materializujú" a v
istom zmysle slova "fruktifikujú" ciele, úlohy, funkcie, obsah a metódy činnosti verejnej správy
(samozrejme, s výnimkou jej nečinnosti). Z charakteru sústavy verejnej správy, z jej postavenia v
spoločnosti vyplýva, že práve úkony jej orgánov svojim významom pri stvárňovaní právneho postavenia
fyzických osôb a právnických osôb, svojou početnosťou a bezprostrednosťou azda najviac ovplyvňujú
"sociálne a politické" postoje občanov a spoluutvárajú vzťah k štátu a k iným subjektom verejnej
moci. Formy činnosti verejnej správy sú oprávnene považované za indikátor stupňa zospoločenštenia
štátu a iných subjektov verejnej moci a ich podriadeniu sa občianskej
spoločnosti.2) Fenomén "formy činnosti verejnej správy" výrazne reprezentuje
dynamické chápanie verejnej správy (verejná správa ako činnosť) na rozdiel od ponímania verejnej
správy z hľadiska jej organizačnej štruktúry, čo akcentuje jej statický charakter.
Teória činnosti verejnej správy tvorí jadro všeobecnej časti správneho práva a je kľúčovou
témou aj z hľadiska teórie verejnej správy. "Náuka o činnosti verejnej správy nie je nič iného, než
pokus o právne vyjadrenie verejnej správy v materiálnom poňatí."3) Výkon
verejnej správy sa totiž uskutočňuje v konkrétnych formách. Problematika foriem predstavuje dôležitý
segment náuky o činnosti verejnej správy, pretože v externom pôsobení verejnej správy má zásadný
význam konkretizácia vzťahov medzi fyzickými osobami a právnickými osobami na jednej strane a
orgánmi subjektov verejnej správy na strane druhej, a to vo formách stanovených
zákonmi.4) Teda, len tie úkony, ktoré sú vykonané v náležitých formách, môžu
mať predpokladané právne dôsledky.
2. Stručne o obsahu verejnosprávnej
činnosti
Analýza pojmu "činnosť verejnej správy" by mala vychádzať zo sústavy prvkov verejnej
správy, ktorú možno zjednodušene vyjadriť reťazcom: cieľ - úloha - funkcia - me