Ďalšia novela zákona o obecnom zriadení
JUDr.
Ján
Filko
CSc.
dôchodca.
FILKO, J.: Ďalšia novela zákona o
obecnom zriadení. Právny obzor, 94, 2011, č.3, s.278 - 289.
Autor článku venuje pozornosť niektorým otázkam územnej samosprávy, najmä pokiaľ ide o
zákon o obecnom zriadení. Pozitívne hodnotí úpravu
vykonanú zákonom č.102/2010 Z.z. Kladie dôraz na
vzťahy medzi starostom a obecným zastupiteľstvom, zároveň zdôrazňuje, aby sa v budúcom období
neprijala ďalšia novela zákona ale bol prijatý nový zákon o
obecnom zriadení.
Významné miesto pri rozvíjaní a prehlbovaní demokratického charakteru našej spoločnosti
patrí orgánom územnej samosprávy, a to tak na úrovni obcí, ako aj na úrovni vyšších územných
celkov.
Zmeny, ktoré v našej spoločnosti nastali po novembri 1989, si vyžiadali aj prijatie
potrebných zákonných úprav. Preto v roku 1990 schválila Slovenská národná rada
zákon č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Bol to prvý
zákon po novembri 1989, ktorý položil právne základy územnej samosprávy na úrovni obcí. Od prijatia
uvedeného zákona do konca decembra 2010 bol tento zákon 40-krát novelizovaný. Ostatná novela sa
uskutočnila zákonom č.102/2010 Z.z. z 2. marca 2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady
č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Základné otázky postavenia a organizácie územnej samosprávy upravuje štvrtá hlava
Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len
"ústava").
Bližšia úprava tejto problematiky je obsiahnutá najmä v
zákone Slovenskej národnej rady č.369/1990 Zb. o obecnom
zriadení (ďalej len "zákon").
Novela zákona o obecnom zriadení
(zákon č.102/2010 Z.z.) upravuje najmä tieto
otázky:
a)
spresnenie vzťahov medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce v záujme ďalšieho
prehĺbenia vyváženosti kompetencií oboch orgánov obce,
b)
podrobnejšiu úpravu organizácie miestneho referenda,
c)
upresnenie problematiky zvolávania a vedenia zasadnutia obecného zastupiteľstva so
zámerom zabezpečiť jeho plynulý priebeh,
d)
riešenie postavenia starostu obce pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických
osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy. Platná právna úprava neumožňovala starostovi obce
preniesť časť svojej kompetencie na odborného zamestnanca obce,
e)
novým spôsobom ustanovuje do funkcie zástupcu starostu obce,
f)
sprísnenie podmienok odvolania hlavného kontrolóra obce z funkcie,
g)
spresnenie otázok spolupráce obcí formou združenia obcí.
Pokiaľ ide o články II až VII zákona sú novelami niektorých zákonov, ktoré súvisia s
otázkami samosprávy obcí v článku I.
Novela zákona sa nedotkla § 10, ktorý
ustanovuje, že orgánmi obce sú a) obecné (mestské, miestne) zastupiteľstvo, b) starosta
obce.
Súčasne zákon umožňuje, aby si obecné zastupiteľstvo zriadilo alebo zrušilo podľa svojej
potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisie a určuje
im náplň ich práce; môže zriadiť alebo zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje
osobitný zákon.
Hoci zákon č.102/2010 Z.z. z 2. marca 2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady
č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov sa týka mnohých zákonov, nedotkol sa
zákona č.377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky
Bratislave ani zákona č.401/1990 Zb. o meste
Košice.
Teraz platná právna úpr