341/2005 Z.z.
ZÁKON
z 24. júna 2005,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení
neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 341/2005 Z.z.
Zmena: 160/2015 Z.z. (nepriama novela)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
Zrušený od 1.7.2016
Čl.II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení
zákona č. 211/1997 Z.z., zákona č. 353/1997 Z.z., zákona č. 235/1998 Z.z., zákona
č. 240/1998 Z.z., zákona č. 280/1999 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky
č. 415/2000 Z.z., zákona č. 291/2001 Z.z., zákona č. 32/2002 Z.z., zákona č. 356/2003
Z.z., zákona č. 514/2003 Z.z., zákona č. 589/2003 Z.z., zákona č. 613/2004 Z.z. a
nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 125/2005 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. Slová "okresný úrad odbor katastra" vo všetkých tvaroch sa v celom texte
zákona nahrádzajú slovami "správa katastra" v príslušnom tvare.
2. Slová "výkon exekútorského úradu" vo všetkých tvaroch sa v celom texte
zákona nahrádzajú slovami "výkon funkcie exekútora" v príslušnom tvare.
3. Doterajší text § 2 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý
znie:
"(2) Ak tak ustanoví tento zákon, exekútor môže vykonávať aj ďalšiu činnosť.".
4. V § 3 sa za slovom "republiky" vkladá čiarka a slová "ústavnými zákonmi,
medzinárodnými zmluvami podľa čl. 7 ods. 2 a 5 Ústavy Slovenskej republiky".
5. V § 4 sa za slovo "vzťahom" vkladá čiarka a slová "podnikaním, členstvom
v štatutárnom orgáne obchodnej spoločnosti alebo družstva alebo členstvom v dozornom
orgáne obchodnej spoločnosti alebo družstva".
6. Doterajší text § 5 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý
znie:
"(2) Vykonávanie exekučnej činnosti je výkonom verejnej moci.".
7. V § 10 ods. 1 písm. a) sa za slovom "úkony" dopĺňajú slová "v plnom rozsahu".
8. V § 10 ods. 1 písm. d) sa slovo "dva" nahrádza slovom "tri".
9. V § 10 ods. 1 písm. g) sa vypúšťajú slová "disciplinárne opatrenie vyčiarknutia
zo zoznamu komerčných právnikov,".
10. V § 10 ods. 2 sa vypúšťajú slová "komerčného právnika," a slová "a koncipienta
u komerčného právnika". Zároveň sa na konci pripája táto veta:
"Komora môže do exekučnej praxe započítať aj inú právnu prax, maximálne však
v trvaní jedného roka.".
11. V poznámke pod čiarou k odkazu 3a sa citácia "Zákon Slovenskej národnej
rady č. 132/1990 Zb. o advokácii v znení neskorších predpisov a zákon Slovenskej
národnej rady č. 129/1991 Zb. o komerčných právnikoch v znení neskorších predpisov."
nahrádza citáciou "Zákon č. 586/2003 Z.z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona
č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z.z.".
12. V § 11 ods. 1 sa v prvej vete slová "exekútorského úradu" nahrádzajú
slovami "funkcie exekútora".
13. § 12 znie:
"§ 12
(1) Exekútor môže vykonávať exekučnú činnosť a ďalšiu činnosť podľa tohto
zákona, len ak
a) zložil sľub,
b) uzavrel zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu, ktorá by mohla vzniknúť v súvislosti
s vykonávaním tejto činnosti,
c) najneskôr do troch mesiacov od vymenovania do funkcie zložil na účet komory peňažnú
zábezpeku v sume 100 000 Sk na úhradu trov spojených so zabezpečením vykonania auditu
podľa § 16b.
(2) Exekútor je povinný uzavrieť zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu
podľa odseku 1 písm. b) a preukázať sa touto zmluvou komore pred zložením sľubu.
Ak exekútor zamestnáva zamestnancov, je povinný uzavrieť zmluvu o poistení svojej
zodpovednosti aj za škodu spôsobenú jeho zamestnancami v súvislosti s činnosťou podľa
tohto zákona.
(3) Poistenie zodpovednosti za škodu, ktorá by mohla vzniknúť v súvislosti
s vykonávaním činnosti podľa tohto zákona, musí trvať po celý čas výkonu funkcie
exekútora.
(4) Peňažné prostriedky, ktoré sú výťažkom exekúcie, je exekútor povinný
ukladať na osobitný bankový účet.".
14. V § 13 sa na konci vety slová "exekučnej činnosti" nahrádzajú slovami
"činnosti podľa Exekučného poriadku".
15. V § 15 ods. 3 prvá veta znie:
"Exekútor si môže so súhlasom komory dočasne určiť úradné dni na vykonávanie
svojej činnosti aj mimo sídla exekútorského úradu.".
16. § 16 znie:
"§ 16
(1) Výkon funkcie exekútora zaniká
a) smrťou exekútora,
b) vyhlásením exekútora za mŕtveho,
c) odvolaním exekútora.
(2) Komora navrhne ministrovi odvolanie exekútora
a) na žiadosť exekútora,
b) ak exekútor stratí štátne občianstvo Slovenskej republiky,
c) ak je exekútor právoplatným rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti na právne
úkony alebo obmedzený v spôsobilosti na právne úkony,
d) ak bol exekútor právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný
čin súvisiaci s činnosťou podľa tohto zákona,
e) na základe disciplinárneho opatrenia o zbavení výkonu funkcie exekútora,
f) ak zanikne jeho poistenie zodpovednosti za škodu,
g) ak exekútor do troch mesiacov po zložení sľubu bez vážnych dôvodov nezačne vykonávať
funkciu exekútora, do ktorej bol vymenovaný,
h) ak súd na návrh komory rozhodol, že exekútor nie je trvale spôsobilý vykonávať
činnosť podľa tohto zákona vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku
alebo rozhodnutia Sociálnej poisťovne o invalidnom dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti
vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % alebo podľa rozhodnutia úradu prácu,
sociálnych vecí a rodiny o vydaní preukazu, že ide o občana s ťažkým zdravotným postihnutím,
i) ak exekútorovi po vymenovaní do funkcie exekútora pracovný pomer alebo obdobný
pracovný vzťah nezanikol, alebo ak mu pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah
vznikol, alebo ak podniká, je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu
obchodnej spoločnosti alebo družstva, alebo je členom v dozornom orgáne obchodnej
spoločnosti alebo družstva,
j) ak exekútor nezložil v určenej lehote peňažnú zábezpeku na úhradu trov spojených
so zabezpečením vykonania auditu.
(3) Komora navrhne ministrovi odvolanie exekútora podľa odseku 2 písm.
a) do jedného mesiaca od doručenia žiadosti exekútora. Exekútor, ktorý podal žiadosť
o odvolanie, je povinný vykonávať svoju doterajšiu funkciu až do dňa odvolania ministrom.
(4) Komora podá návrh na súd podľa odseku 2 písm. h), ak exekútorovi jeho
zdravotný stav podľa lekárskeho posudku alebo rozhodnutia Sociálnej poisťovne o invalidnom
dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %
alebo podľa rozhodnutia Úradu prácu, sociálnych vecí a rodiny o vydaní preukazu,
že ide o občana s ťažkým zdravotným postihnutím, nedovoľuje vykonávať funkciu exekútora.
(5) Ak komora v prípadoch uvedených v odseku 2 nepodá návrh na odvolanie
exekútora do jedného mesiaca, minister môže po uplynutí tejto lehoty odvolať exekútora
aj bez návrhu.
(6) Pri zániku výkonu funkcie exekútora podľa odseku 1 komora určí náhradníka.
Za náhradníka vymenuje komora v lehote 30 dní od zániku funkcie podľa odseku 1 exekútora,
ktorý na vymenovanie za náhradníka udelí súhlas. Ak nebolo možné vymenovať za náhradníka
žiadneho exekútora s jeho súhlasom, stáva sa po uplynutí tejto lehoty náhradníkom
exekútor, ktorý bol zástupcom exekútora, ktorého výkon funkcie exekútora zanikol.
Náhradník exekútora vykonáva exekučnú činnosť vo svojom mene a v konaniach pokračuje
na základe pôvodného poverenia.
(7) V prípade podľa odseku 2 písm. a) sa môže exekútor dohodnúť s iným
exekútorom na odovzdaní a prevzatí exekučnej agendy. Dohodu o odovzdaní exekučnej
agendy nástupcovi exekútora predloží exekútor komore spolu so žiadosťou o odvolanie
z funkcie exekútora. Postup odovzdania exekučnej agendy upraví komora vnútorným predpisom.
(8) Na nástupcu exekútora sa primerane použijú ustanovenia o náhradníkovi.".
17. V § 16a ods. 3 sa na konci pripája táto veta:
"Náhradník exekútora je oprávnený disponovať s osobitným bankovým účtom exekútora,
ktorému výkon funkcie zanikol.".
18. V § 16a odsek 8 znie:
"(8) Náhradník exekútora nezodpovedá za škodu spôsobenú exekútorom, ktorému
výkon funkcie zanikol.".
19. Za § 16a sa vkladá § 16b, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 16b
Audit účtovníctva a exekučných konaní
(1) Exekútorovi, ktorému výkon funkcie zanikol, komora zabezpečí vykonanie
auditu jeho účtovníctva a všetkých neskončených exekučných konaní (ďalej len "audit")
v lehote jedného mesiaca od zániku výkonu funkcie exekútora, ak tento zákon neustanovuje
inak. Exekútor, ktorému zanikol výkon funkcie odvolaním, je povinný poskytnúť komore
potrebnú súčinnosť. Začatie auditu komora písomne oznámi ministerstvu.
(2) Komora zabezpečí vykonanie auditu aj v prípade, ak sa exekútor, ktorý
požiadal o odvolanie z funkcie exekútora podľa § 16 ods. 2 písm. a), dohodol s iným
exekútorom na odovzdaní a prevzatí exekučnej agendy podľa § 16 ods. 7.
(3) Správa o audite musí obsahovať
a) uvedenie všetkých účtov, na ktorých
sa nachádzajú peňažné prostriedky z exekučných konaní,
b) súpis všetkých vymožených a nepoukázaných pohľadávok s uvedením výšky a spisovej
značky exekučného konania, ku ktorému sa viažu,
c) súpis všetkých zložených a nespotrebovaných preddavkov s uvedením výšky a spisovej
značky exekučného konania, ku ktorému sa viažu,
d) súpis všetkých zložených dražobných zábezpiek s uvedením výšky a spisovej značky
exekučného konania, ku ktorému sa viažu,
e) súpis všetkých nerozdelených rozvrhov výťažku s uvedením výšky a spisovej značky
exekučného konania, ku ktorému sa viažu a s uvedením, či bol vykonaný rozvrh,
f) súpis všetkých vecí a peňažných prostriedkov prijatých do úschovy s uvedením spisovej
značky, pod ktorou je úschova vedená,
g) súpis všetkých doterajších trov exekúcie v neskončených exekučných konaniach.
(4) Audit účtovníctva a exekučných konaní sa vykoná prostredníctvom osoby,
ktorá je na to oprávnená podľa osobitných predpisov. 3d)
(5) Komora je oprávnená vyžiadať si od banky alebo pobočky zahraničnej
banky (ďalej len "banka") informácie o číslach bankových účtov a o stave bankových
účtov exekútora, ktorého výkon funkcie zanikol. Komora je tiež oprávnená vyžiadať
si informácie o účtovníctve exekútora, ktorého výkon funkcie zanikol, a iné informácie
o peňažných prostriedkoch podľa odseku 3 písm. f) a veciach týkajúcich sa neskončených
exekučných konaní vedených týmto exekútorom. Na tento účel sú osoby disponujúce týmito
informáciami povinné poskytnúť komore potrebnú súčinnosť. Ustanovenie § 34 sa použije
aj na tieto prípady.
(6) Ak zanikol exekútorovi výkon funkcie, je osoba, ktorá mu viedla účtovníctvo,
povinná odovzdať komore na jej písomnú žiadosť všetky účtovné knihy 3e) a účtovné
doklady a poskytnúť všetky informácie, o ktorých má zo svojej činnosti vedomosť,
ak sú potrebné na vykonanie auditu.
(7) Trovy súvisiace so zabezpečením vykonania auditu hradí komora. Trovy
súvisiace so zabezpečením vykonania auditu prevyšujúce peňažnú zábezpeku zloženú
podľa § 12 ods. 1 písm. c) si komora uplatní voči exekútorovi, ktorého výkon funkcie
zanikol; ak sú tieto trovy nižšie ako peňažná zábezpeka zložená podľa § 12 ods. 1
písm. c), zvyšok komora vráti exekútorovi, ktorého výkon funkcie zanikol.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 3d a 3e znejú:
3d) Zákon č. 466/2002 Z.z. o audítoroch a Slovenskej komore audítorov.
3e) Zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.".
20. V § 17 odsek 1 znie:
"(1) Po vymenovaní do funkcie exekútora komora určí exekútorovi na jeho návrh
zástupcu pre prípad choroby, dovolenky alebo z iných vážnych dôvodov, pre ktoré exekútor
nemôže vykonávať svoju funkciu viac ako 30 dní. Komora určí exekútorovi zástupcu
aj vtedy, ak ho sám nenavrhol do jedného mesiaca od vymenovania do funkcie exekútora,
ako aj v prípade pozastavenia výkonu funkcie exekútora. Komora zároveň určí výšku
podielu zástupcu na odmene zastupovaného exekútora.".
21. V § 17 odsek 5 znie:
"(5) Zástupca exekútora je oprávnený disponovať s osobitným bankovým účtom
exekútora, ktorého zastupuje, ak zastupovanie trvá viac ako 30 dní.".
22. V § 21 ods. 1 písm. a) sa za slovom "úkony" dopĺňajú slová "v plnom rozsahu".
23. V § 22 ods. 1 sa slová "exekučnej činnosti" nahrádzajú slovami "činnosti
podľa tohto zákona."
24. V § 23 ods. 1 písm. d) sa slová "s exekučnou činnosťou" nahrádzajú slovami
"s činnosťou podľa tohto zákona".
25. V § 28 odsek 2 znie:
"(2) Exekútor môže zamestnancov podľa odseku 1 písomne poveriť vykonávaním
jednoduchých úkonov v exekučnom konaní, ktoré sú predmetom činnosti podľa tohto zákona;
na základe písomného poverenia exekútora môžu zamestnanci podľa odseku 1 vykonať
súpis hnuteľných vecí povinného.".
26. V § 29 sa bodka na konci nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová:
"ak osobitný predpis 3f) neustanovuje inak.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 3f znie:
"3f) § 7 ods. 2 zákona č. 65/2001 Z.z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok
v znení neskorších predpisov.".
27. § 30 znie:
"§ 30
(1) Exekútor je vylúčený z vykonávania exekúcie, ak so zreteľom na jeho
pomer k veci, ktorá je predmetom exekúcie, k účastníkom exekučného konania alebo
k ich zástupcom, možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti.
(2) Dôvodom na vylúčenie exekútora nie sú okolnosti, ktoré spočívajú v
postupe exekútora v exekučnom konaní. Ak sa námietka zaujatosti týka len týchto okolností,
súd na ňu neprihliada.
(3) Len čo sa exekútor dozvie o skutočnostiach, pre ktoré je vylúčený,
oznámi to bezodkladne súdu. Do rozhodnutia podľa odseku 7 môže exekútor v konaní
robiť len také úkony, ktoré nepripúšťajú odklad.
(4) Účastníci exekučného konania majú právo vyjadriť sa o osobe exekútora.
(5) Účastník môže uplatniť námietku zaujatosti u exekútora najneskôr do
piatich dní odo dňa doručenia upovedomenia o začatí exekúcie alebo do piatich dní
odo dňa, odkedy sa mohol dozvedieť o dôvode, pre ktorý je exekútor vylúčený. Námietky
povinného voči osobe exekútora nemajú odkladný účinok.
(6) V námietke zaujatosti musí byť uvedené, proti komu smeruje, dôvod,
pre ktorý má byť exekútor vylúčený a kedy sa účastník podávajúci námietku zaujatosti
o tomto dôvode dozvedel.
(7) Exekútor predloží vec na rozhodnutie súdu o námietke bez zbytočného
odkladu. O tom, či je exekútor vylúčený, rozhodne súd do desiatich dní od predloženia
veci.
(8) Na opakované námietky zaujatosti podané z toho istého dôvodu exekútor
neprihliadne, ak už o nich rozhodol súd; v tomto prípade sa vec súdu nepredkladá.
(9) Rozhodnutie o tom, či je exekútor vylúčený, sa doručí oprávnenému,
povinnému a exekútorovi.
(10) Proti rozhodnutiu súdu podľa odseku 7 nie je prípustný opravný prostriedok.
(11) Ak súd vylúči exekútora z vykonávania exekúcie, v exekúcii pokračuje
ten exekútor, ktorého navrhne oprávnený a ktorého vykonaním tejto exekúcie poverí
súd.".
28. § 31 znie:
"§ 31
(1) Ak oprávnený nezloží preddavok na odmenu exekútora a na náhradu jeho
hotových výdavkov v lehote určenej exekútorom, súd môže na návrh exekútora exekúciu
zastaviť. Preddavok na odmenu exekútora sa neskladá v prípade poverenia na vykonanie
exekúcie podľa osobitného predpisu. 3f)
"(2) Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije, ak oprávnený je oslobodený od
platenia súdnych poplatkov podľa osobitného predpisu. 3g)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 3g znie:
"3g) Zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch
a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov.".
29. § 32 znie:
"§ 32
(1) Exekútor a jeho zamestnanci sú povinní zachovávať mlčanlivosť o všetkých
skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone činnosti podľa tohto zákona.
(2) Ak osobitný predpis 3h) neustanovuje inak, povinnosti zachovávať
mlčanlivosť môže exekútora zbaviť
a) účastník konania písomným vyhlásením, ak ide
o skutočnosť, ktorá sa týka jeho oprávneného záujmu,
b) minister vo veciach, ktoré súvisia s činnosťou podľa tohto zákona; zamestnanci
exekútora sú zbavení mlčanlivosti v takom rozsahu, v akom exekútora zbaví mlčanlivosti
minister.
(3) Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa odseku 1 sa nevzťahuje na
poskytnutie informácií
a) orgánu činnému v trestnom konaní na účely trestného konania,
b) službe kriminálnej polície a službe finančnej polície Policajného zboru na účely
plnenia úloh ustanovených zákonom,
c) súdu na účely občianskeho súdneho konania,
d) ministerstvu na účely výkonu dohľadu.
(4) Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa odseku 1 trvá aj po zániku
výkonu funkcie exekútora a po skončení pracovného pomeru zamestnanca u exekútora.
(5) Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa primerane vzťahujú aj na činnosť exekútora
v orgánoch komory.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 3h znie:
"3h) Zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.".
30. V § 34 odseky 1 a 2 znejú:
"(1) Súdy, orgány štátnej správy, obce a vyššie územné celky, notári, iné
fyzické osoby a právnické osoby, ak rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch
a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, sú povinní oznámiť exekútorovi
na jeho písomnú žiadosť údaje o majetku povinného, ktoré sú im známe z ich úradnej
činnosti a ktoré sú potrebné na vykonanie exekúcie.
(2) Útvar Policajného zboru je povinný exekútorovi pri vykonávaní exekúcie
na jeho písomnú žiadosť poskytnúť ochranu podľa osobitného predpisu. 4a)".
31. V § 34 ods. 3 sa slová "Štátne a iné orgány" nahrádzajú slovami "Orgány
podľa odseku 1".
32. V § 34 ods. 5 sa slová "Banky a pobočky zahraničných bánk (ďalej len
"banka")" nahrádzajú slovom "Banky".
33. Doterajší text § 35 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý
znie:
"(2) Zhodu kópií poverenia na vykonanie exekúcie s jeho originálom môže vyznačiť
na týchto kópiách exekútor; tieto kópie nie sú verejnými listinami.".
34. V § 36 ods. 3 sa slová "sa exekúcia zastaví" nahrádzajú slovami "sa exekučné
konanie zastaví".
35. § 36 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
"(7) Ak exekútora poverila vykonaním exekúcie justičná pokladnica podľa osobitného
predpisu, 3f) exekučné konanie sa začína doručením poverenia exekútorovi.".
36. § 37 vrátane nadpisu znie:
"§ 37
Účastníci konania
(1) Účastníkmi konania sú oprávnený a povinný; iné osoby sú účastníkmi
len tej časti konania, v ktorej im toto postavenie priznáva tento zákon. Ak súd rozhoduje
o trovách exekúcie, účastníkom konania je aj poverený exekútor.
(2) Ak sú exekúciou postihnuté veci v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov,
účastníkom konania, ak ide o tieto veci, je aj manžel povinného, ak do začatia exekučného
konania nedošlo k vyporiadaniu bezpodielového spoluvlastníctva dohodou alebo súdnym
rozhodnutím.
(3) Proti inému než tomu, kto je v rozhodnutí označený ako povinný, alebo
v prospech iného než toho, kto je v rozhodnutí označený ako oprávnený, možno vykonať
exekúciu, len ak sa preukázalo, že naňho prešla povinnosť alebo právo z exekučného
titulu podľa § 41. Ak nastanú skutočnosti, na ktorých základe dochádza k prevodu
alebo prechodu práv a povinností vyplývajúcich z exekučného titulu, sú účastníci
konania povinní bez zbytočného odkladu písomne oznámiť tieto skutočnosti exekútorovi.
Oznámenie musí byť doložené listinou preukazujúcou prevod alebo prechod práv alebo
povinností. Návrh na pripustenie zmeny účastníkov konania je exekútor povinný súdu
doručiť v lehote 14 dní odo dňa, keď sa o týchto skutočnostiach dozvedel. Súd rozhodne
do 60 dní od doručenia návrhu uznesením. Rozhodnutie sa doručí exekútorovi, oprávnenému
a povinnému, ktorí sú označení v exekučnom titule, a tomu účastníkovi, na ktorého
právo alebo povinnosť prešla.
(4) Ak k prevodu alebo prechodu práv alebo povinností z exekučného titulu
dôjde po vydaní poverenia na vykonanie exekúcie, pokračuje exekútor vo vykonávaní
exekúcie na základe pôvodného poverenia, ku ktorému priloží originál alebo osvedčenú
fotokópiu listiny preukazujúcej prevod alebo prechod práv a povinností.
(5) Ak súd zmenu účastníkov konania nepripustí, pokračuje exekútor v konaní
s pôvodnými účastníkmi.".
37. § 38 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Ak oprávnený vezme späť návrh na začatie exekučného konania skôr, ako
súd poverí exekútora vykonaním exekúcie, súd exekučné konanie zastaví a rozhodne
o trovách konania.".
38. V § 39 odsek 1 znie:
"(1) Z návrhu na vykonanie exekúcie musí byť zjavné, ktorému exekútorovi
je určený, kto ho robí, ktorej veci sa týka, čo sleduje, musí byť podpísaný a datovaný.
Okrem toho návrh na vykonanie exekúcie musí obsahovať meno, priezvisko, bydlisko
účastníkov, prípadne bydlisko zástupcov, údaj o štátnom občianstve, ak je účastníkom
fyzická osoba, názov alebo obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo, pokiaľ je
pridelené, ak je účastníkom právnická osoba, a presné označenie exekučného titulu,
vymedzenie vymáhaného nároku, prípadne označenie dôkazov, ktorých sa oprávnený dovoláva.".
39. Poznámka pod čiarou k odkazu 4d znie:
"4d) Napríklad § 68c zákona č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom
a procesnom v znení zákona č. 589/2003 Z.z., § 47 zákona č. 244/2002 Z.z. o rozhodcovskom
konaní, Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 805/2004 z 21. apríla 2004,
ktorým sa vytvára európsky exekučný titul pre nesporné nároky (Ú.v. EÚ L 143, 30.
4. 2004).".
40. V § 40 odsek 1 znie:
"(1) Exekútor vyzve toho, kto podal návrh, aby nesprávny, neúplný alebo nezrozumiteľný
návrh opravil alebo doplnil v lehote, ktorú určí a ktorá nesmie byť kratšia ako desať
dní. Poučí ho aj o tom, ako treba opravu alebo doplnenie urobiť.".
41. Za § 40 sa vkladá § 40a, ktorý znie:
42. V § 41 odsek 2 znie:
"(2) Podľa tohto zákona možno vykonať exekúciu aj na podklade
a) rozhodnutí
orgánov Európskej únie, 4e)
b) rozhodnutí osvedčených ako európsky exekučný titul,4ea)
c) notárskych zápisníc, ktoré obsahujú právny záväzok a v ktorých je vyznačená oprávnená
osoba a povinná osoba, právny dôvod, predmet a čas plnenia, ak povinná osoba v notárskej
zápisnici s vykonateľnosťou súhlasila,
d) vykonateľných rozhodnutí rozhodcovských komisií a zmierov nimi schválených,
e) osvedčení o dedičstve, vykonateľných rozhodnutí bývalých štátnych notárstiev a
dohôd nimi schválených,
f) vykonateľných rozhodnutí orgánov verejnej správy a územnej samosprávy vrátane
blokov na pokutu nezaplatenú na mieste,
g) platobných výmerov, výkazov nedoplatkov vo veciach daní a poplatkov, ako aj zmierov
schválených týmito orgánmi,
h) vykonateľných rozhodnutí a výkazov nedoplatkov vo veciach sociálneho zabezpečenia,
sociálneho poistenia a starobného dôchodkového sporenia,
i) iných vykonateľných rozhodnutí a schválených zmierov, ktorých výkon pripúšťa zákon.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 4e a 4ea znejú:
"4e) Čl. 110 ods. 2, čl. 225a, čl. 244 a 256 Zmluvy o založení Európskeho
spoločenstva (Ú.v. ES C 325, 24. 12. 2002).
4ea) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 805/2004 (Ú.v. EÚ
L 143, 30. 4. 2004).".
43. V § 42 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto vety:
"Rozhodnutia Rady, Komisie a Európskej centrálnej banky opatrí potvrdením
o vykonateľnosti Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky. Rozhodnutia
Súdneho dvora a Súdu prvého stupňa opatrí potvrdením o vykonateľnosti ministerstvo.
Tieto orgány pri potvrdzovaní vykonateľnosti skúmajú a overujú iba pravosť rozhodnutí.".
44. V § 44 ods. 1 sa za slová "do 15 dní" vkladajú slová "od doručenia alebo
odstránenia vád návrhu".
45. V § 44 ods. 3 sa slovo "exekúciu" nahrádza slovami "exekučné konanie".
46. V § 44 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
"(4) Odseky 1 až 3 sa nepoužijú v konaní o výkon rozhodnutia, pri ktorom
vznikla poplatková povinnosť zaplatiť súdne poplatky, trovy trestného konania, pokuty,
svedočné, znalečné a iné trovy súdneho konania.".
Doterajšie odseky 4 až 6 sa označujú ako odseky 5 až 7.
47. V § 44 odsek 7 znie:
"(7) Oprávnený môže kedykoľvek v priebehu exekučného konania aj bez uvedenia
dôvodu podať na príslušný okresný súd návrh na zmenu exekútora. Súd rozhodne o zmene
exekútora do 30 dní od doručenia návrhu oprávneného na zmenu exekútora.".
48. § 44 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
"(8) Súd v rozhodnutí o zmene exekútora podľa odseku 7 zároveň vykonaním
exekúcie poverí exekútora, ktorého navrhne oprávnený, a vec mu postúpi spolu s exekučným
spisom súdneho exekútora, ktorý bol vykonaním exekúcie pôvodne poverený. Účinky pôvodného
návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie zostávajú zachované. Trovy exekúcie pôvodného
exekútora sa vypočítajú tak, ako keby došlo k zastaveniu exekúcie.".
49. V § 45 odsek 1 znie:
"(1) Poveriť exekútora vykonaním exekúcie a konať ďalej ako exekučný súd
je príslušný okresný súd, ak osobitný predpis 3f) neustanovuje inak.".
50. V § 46 odseky 2 a 3 znejú:
"(2) Exekútor je povinný začať vykonávať exekúcie v poradí, v akom mu boli
doručené návrhy na vykonanie exekúcie, ktoré spĺňajú všetky náležitosti návrhu podľa
§ 39. Návrhy na vykonanie exekúcie pre pohľadávky predstavujúce výživné sa vybavujú
prednostne.
(3) Exekútor upustí od vykonania exekúcie, ak povinný splnil, čo mu ukladá
rozhodnutie. Exekútor upustí od vykonávania exekúcie aj v prípade, ak povinný plnil
čiastočne a oprávnený s upustením od vykonávania exekúcie súhlasí. Ak exekútor vykonával
exekúciu predajom nehnuteľnosti alebo zriadením exekučného záložného práva, oznámi
príslušnej správe katastra, že upustil od vykonania exekúcie.".
51. § 47 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Ak povinný uhradí pohľadávku po začatí exekučného konania skôr, ako
mu uplynie lehota na podanie námietok, má exekútor nárok na náhradu trov konania
vo výške ustanovenej osobitným predpisom 4f) v rovnakom rozsahu ako v prípade upustenia
od vykonania exekúcie.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 4f znie:
"4f) § 5 ods. 2 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
č. 288/1995 Z.z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov.".
52. V § 50 odsek 2 znie:
"(2) Námietky proti exekúcii je exekútor povinný doručiť súdu najneskôr do
piatich dní od ich doručenia účastníkom. O námietkach proti exekúcii rozhodne súd
najneskôr do 60 dní od ich doručenia.".
53. V § 50 ods. 3 sa za slová "povinnému a" vkladajú slová "po nadobudnutí
právoplatnosti rozhodnutia".
54. § 52 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Proti exekučnému príkazu nie je prípustný opravný prostriedok.".
55. V § 54 ods. 2 sa v prvej vete vypúšťa slovo "dobrovoľné".
56. § 54 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Exekútor môže dať návrh príslušnému súdu na predvedenie povinného Policajným
zborom, ak sa povinný na predvolanie opakovane nedostavil pred exekútora a bol na
túto možnosť v predvolaní upozornený.".
57. V § 56 sa za odsek 4 vkladajú nové odseky 5 až 7, ktoré znejú:
"(5) Do rozhodnutia súdu o odklade exekúcie môže exekútor vykonávať len úkony
smerujúce k zabezpečeniu majetku povinného.
(6) Odklad exekúcie z tých istých dôvodov nemôže byť povolený opakovane.
(7) Proti rozhodnutiu, ktorým bol povolený odklad exekúcie, je prípustné
odvolanie.".
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 8 a 9.
58. § 57 ods. 1 sa dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
"j) pri exekúcii predajom zálohu zaniklo záložné právo a oprávnený bol záložným
veriteľom.".
59. § 58 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
"(5) Proti výroku o náhrade trov konania v rozhodnutí podľa § 57 je odvolanie
prípustné.".
60. Doterajší text § 61a sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 a
3, ktoré znejú:
"(2) Exekučné konanie na záloh možno viesť iba vtedy, ak oprávneným je záložný
veriteľ alebo ak záložný veriteľ s exekúciou súhlasí.
(3) Na exekúciu predajom zálohu sa primerane použijú ustanovenia o exekúcii
predajom hnuteľných vecí, nehnuteľností alebo cenných papierov podľa povahy zálohu.".
61. § 67 sa dopĺňa odsekmi 4 a 5, ktoré znejú:
"(4) Ak dočasná pracovná neschopnosť zamestnanca trvá viac ako desať dní,
platiteľ mzdy je povinný túto skutočnosť oznámiť exekútorovi, ktorý vydal exekučný
príkaz na vykonanie exekúcie zrážkami zo mzdy zamestnanca, a zároveň ho informovať,
ktorá pobočka Sociálnej poisťovne bude zamestnancovi vyplácať nemocenské. V takom
prípade exekútor doručí exekučný príkaz príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne. Skončenie
práceneschopnosti je platiteľ mzdy povinný bezodkladne oznámiť exekútorovi. Po skončení
práceneschopnosti vykonáva zrážky zo mzdy platiteľ mzdy.
(5) Platiteľ mzdy je povinný oznámiť exekútorovi, ktorý vydal exekučný príkaz
na vykonanie exekúcie zrážkami zo mzdy zamestnanca, skutočnosť, že zamestnankyňa
nastúpila na materskú dovolenku alebo že zamestnanec alebo zamestnankyňa nastúpila
na rodičovskú dovolenku, ako aj ukončenie čerpania tejto dovolenky, a ktorá pobočka
Sociálnej poisťovne bude vyplácať materské.".
62. Poznámka pod čiarou k odkazu 8 znie:
"8) Napríklad Zákonník práce, zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých
zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.".
63. V § 69 ods. 1 sa slová "odvody zdravotného poistenia, nemocenského poistenia
a dôchodkového zabezpečenia a do Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky" nahrádzajú
slovami "poistné na zdravotné poistenie, poistné na sociálne poistenie, príspevok
na starobné dôchodkové sporenie a poistné na sociálne zabezpečenie 8a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 8a znie:
"8a) Zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002
Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 43/2004 Z.z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.".
64. V § 69 ods. 2 sa vypúšťajú slová "a príplatok k prídavkom na deti".
65. V § 71 ods. 2 písmeno d) znie:
"d) pohľadávky daní, poplatkov a ciel, pohľadávky na poistnom voči osobám,
ktoré sú povinné platiť poistné na zdravotné poistenie a sociálne poistenie, pohľadávky
na príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie voči osobám, ktoré sú povinné platiť
príspevky na starobné dôchodkové sporenie, pohľadávky na preplatkoch na náhrade príjmu
pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, dávkach sociálneho poistenia, dôchodkoch
starobného dôchodkového sporenia, prídavku na dieťa, pohľadávky náhrady za príspevok
na výživu dieťaťa a príspevok na úhradu potrieb dieťaťa zvereného do pestúnskej starostlivosti,
pohľadávky úhrady za sociálne služby poskytované podľa osobitného predpisu. 8b)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 8b znie:
"8b) Zákon č. 195/1998 Z.z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 9, 10 a 10a sa vypúšťajú.
66. V § 83 ods. 3 sa slová "peňažnú dávku nemocenského poistenia nahrádzajúcu
mzdu a ak mu dávku vyplatí platiteľ mzdy" nahrádzajú slovami "náhradu príjmu pri
dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca".
67. § 89 znie:
"§ 89
(1) Ustanovenia o exekúcii zrážkami zo mzdy sa použijú aj na exekúciu zrážkami
z pracovnej odmeny členov družstiev a z príjmov, ktoré povinnému nahrádzajú odmenu
za prácu, najmä z odmeny vyplývajúcej z dohody o vykonaní práce, z náhrady príjmu
pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, dávok sociálneho poistenia a z dôchodkov
starobného dôchodkového sporenia.
(2) Do čistého príjmu sa nezapočítava prídavok na dieťa a zvýšenie dôchodku
pre bezvládnosť.
(3) Ak ide o exekúciu zrážkami z dôchodku občana, ktorý je povinný platiť
úhradu za poskytnutú starostlivosť v zariadení sociálnych služieb, nepodlieha exekúcii
suma potrebná na platenie tejto úhrady a suma rovnajúca sa povinnému zostatku z príjmu
občana po zaplatení tejto úhrady.".
68. § 111 znie:
"§ 111
(1) Pohľadávka na príspevku pri narodení dieťaťa a pohľadávka na príspevku
na pohreb podliehajú exekúcii, len ak sa navrhuje exekúcia pre pohľadávku za poskytnuté
plnenie, na ktorého úhradu sú určené tieto príspevky.
(2) Exekúcii nepodliehajú dávka v hmotnej núdzi a príspevky k dávke poskytované
podľa osobitného predpisu, 11a) dávky sociálnej pomoci alebo peňažný príspevok na
kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a peňažný príspevok
za opatrovanie poskytované podľa osobitného predpisu 11aa) a štátne sociálne dávky,
ak osobitný predpis 11aa) neustanovuje inak.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 11a a 11aa znejú:
"11a) Zákon č. 599/2003 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11aa) Zákon č. 195/1998 Z.z. v znení neskorších predpisov.".
Doterajší odkaz a poznámka pod čiarou k odkazu 11a sa označujú ako odkaz
a poznámka pod čiarou 11ab.
69. § 113b vrátane nadpisu znie:
"§ 113b
Exekúcia na obchodný podiel
(1) Exekúciou možno postihnúť aj obchodný podiel v obchodnej spoločnosti.
(2) Exekútor poverený vykonaním exekúcie
a) upovedomí oprávneného,
povinného a obchodnú spoločnosť, v ktorej je povinný spoločníkom, o začatí exekúcie
postihnutím obchodného podielu,
b) prikáže obchodnej spoločnosti, aby po vydaní príkazu na začatie exekúcie postihnutím
obchodného podielu už nevyplatila vyrovnací podiel alebo podiel na likvidačnom zostatku
povinnému,
c) zakáže obchodnej spoločnosti, aby po vydaní príkazu na začatie exekúcie udelila
súhlas na prevod obchodného podielu, ak je taký súhlas potrebný.
(3) Upovedomenie o začatí exekúcie doručí exekútor oprávnenému, povinnému
a obchodnej spoločnosti podľa osobitného predpisu.11ac) Príkaz na začatie exekúcie
doručí exekútor obchodnej spoločnosti do vlastných rúk.
(4) Po uplynutí lehoty na podanie námietok alebo po nadobudnutí právoplatnosti
uznesenia, ktorým sa námietky zamietli, vydá exekútor exekučný príkaz. Exekučný príkaz
sa doručí oprávnenému, povinnému a obchodnej spoločnosti do vlastných rúk.
(5) Doručením exekučného príkazu zaniká účasť povinného v obchodnej spoločnosti,
ak osobitný predpis 11ad) neustanovuje inak. Ak tak ustanovuje osobitný predpis,
11b) obchodná spoločnosť sa doručením exekučného príkazu zrušuje.
(6) Ak doručením exekučného príkazu účasť povinného v obchodnej spoločnosti
podľa osobitného predpisu nezaniká, na exekúciu obchodného podielu sa primerane použijú
ustanovenia o exekúcii predajom hnuteľných vecí. Najnižším podaním pri dražbe obchodného
podielu je hodnota podielu na čistom obchodnom imaní spoločnosti určená na základe
riadnej individuálnej účtovnej závierky za účtovné obdobie predchádzajúce účtovnému
obdobiu, v ktorom došlo k začatiu exekučného konania.
(7) Ak doručením exekučného príkazu účasť povinného v obchodnej spoločnosti
podľa osobitného predpisu zaniká, obchodná spoločnosť je povinná poukázať peňažné
prostriedky zodpovedajúce vyrovnaciemu podielu v rozsahu vymáhanej pohľadávky a jej
príslušenstva oprávnenému, ak zákon neustanovuje alebo stanovy neurčujú inak alebo
ak sa oprávnený s exekútorom písomne nedohodol inak.
(8) Ak je obchodná spoločnosť v likvidácii, je povinná poukázať oprávnenému
peňažné prostriedky zodpovedajúce podielu povinného na likvidačnom zostatku, a to
v rozsahu vymáhanej pohľadávky a jej príslušenstva, ak sa oprávnený s exekútorom
písomne nedohodol inak.
(9) Ustanovenia § 105 až 111 sa na exekúciu obchodného podielu použijú
primerane.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 11ac až 11b znejú:
"11ac) § 48 Občianskeho súdneho poriadku.
11ad) § 148 ods. 3 Obchodného zákonníka.
11b) § 88 Obchodného zákonníka.".
70. V § 115 ods. 2 písm. f) sa slová "dávky sociálnej starostlivosti" nahrádzajú
slovami "dávky sociálnej pomoci alebo peňažné príspevky na kompenzáciu sociálnych
dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia11aa)".
71. § 115 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
"(4) Z exekúcie je vylúčený podiel sporiteľa na majetku v dôchodkovom fonde.
11bc)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 11bc znie:
"11bc) Zákon č. 43/2004 Z.z.".
72. V § 119 ods. 1 sa v prvej vete slová "miestností povinného" nahrádzajú
slovom "priestorov" a slová "inej miestnosti povinného" sa nahrádzajú slovami "iných
priestorov, kde má povinný svoj majetok,".
73. V § 122 druhej vete text za bodkočiarkou znie:
"v jednoduchých prípadoch, keď predpokladaná cena veci neprevyšuje sumu 20
000 Sk, stačí odhad vykonaný exekútorom pri súpise veci.".
74. V § 125 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Ak exekútor, ktorý spísal hnuteľné veci, nevykonal dražbu do šiestich
mesiacov od ich spísania, hoci ju vykonať mohol, môže iný exekútor vykonať dražbu
ním spísaných vecí aj bez jeho súhlasu.".
Doterajšie odseky 2 až 7 sa označujú ako odseky 3 až 8.
75. V § 125 odsek 3 znie:
"(3) Exekútor oznámi termín dražby povinnému, oprávnenému a spoluvlastníkovi
veci. Termín dražby, súpis vecí a miesto konania dražby uverejní exekútor na úradnej
tabuli exekútorského úradu a zároveň ich oznámi obci, v ktorej sa bude konať dražba;
obec je povinná uverejniť tieto skutočnosti na svojej úradnej tabuli. Ak je odhadná
cena veci vyššia ako 100-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca hospodárstva
Slovenskej republiky za prvý polrok predchádzajúceho kalendárneho roka, termín dražby
určí najskôr na tridsiaty deň od posledného dňa lehoty určenej osobitným predpisom
11bd) na uverejňovanie údajov v Obchodnom vestníku a bez zbytočného odkladu oznámi
termín dražby, súpis vecí a miesto konania dražby ministerstvu na zverejnenie v Obchodnom
vestníku. Exekútor môže termín dražby, zoznam dražených vecí a miesto konania dražby
oznámiť aj v tlači s celoslovenskou pôsobnosťou.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 11bd znie:
"11bd) § 6 ods. 3 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 42/2004 Z.z.
o Obchodnom vestníku.".
76. V § 125 odsek 7 znie:
"(7) Prechodom vlastníctva na vydražiteľa zanikajú závady viaznuce na veci;
ustanovenia osobitného predpisu11be) týkajúce sa záložných práv tým nie sú dotknuté.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 11be znie:
"11be) § 151ma Občianskeho zákonníka.".
77. V § 126 ods. 3 sa vypúšťa posledná veta a na konci sa pripájajú tieto
vety:
"Ak oprávnený tieto veci neprevezme v ustanovenej lehote a ani povinný nereaguje
na výzvu exekútora na prevzatie vecí, exekútor veci predá za najvyššiu ponúknutú
cenu. Takto uskutočnený predaj má tie isté účinky ako predaj na dražbe.".
78. § 126 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
"(4) Ak nie je možné uskutočniť predaj vecí žiadnym zo spôsobov uvedených
v odseku 3, súd exekúciu predajom týchto hnuteľných vecí na návrh exekútora zastaví.".
79. V § 131 ods. 2 sa slová "Stredisku cenných papierov Slovenskej republiky,
a.s." nahrádzajú slovami "centrálnemu depozitárovi cenných papierov".
80. V § 131a odsek 2 znie:
"(2) Na exekúciu cenných papierov, ktoré nie sú prijaté na trh kótovaných
cenných papierov 13a) burzy cenných papierov, sa primerane použijú ustanovenia o
exekúcii predajom hnuteľných vecí, ak to povaha cenného papiera umožňuje. Najnižším
podaním je hodnota cenného papiera určená znaleckým posudkom.".
81. V § 131a sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Ak povaha cenného papiera neumožňuje postup podľa odseku 2, exekútor
vyzve toho, kto má na základe cenného papiera plniť, aby mu plnenie odovzdal po splatnosti
plnenia v lehote, ktorú na to určí a ktorá nesmie byť dlhšia ako 15 dní po dni splatnosti
plnenia.".
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
82. V § 134 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Exekúciu predajom nehnuteľnosti nemožno vykonať, ak je povinnému v
konaní o určenie vlastníctva podľa osobitného predpisu 13ba) vykonateľným predbežným
opatrením uložená povinnosť zdržať sa prevodu vlastníckeho práva k nej.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 13ba znie:
"13ba) § 80 písm. c) Občianskeho súdneho poriadku.".
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
83. V § 135 ods. 2 sa slová "ako aj okresnému úradu" nahrádzajú slovami "ako
aj obvodnému úradu".
84. V § 136 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:
"Na základe písomného súhlasu exekútora, ktorého upovedomenie o začatí exekúcie
predajom nehnuteľnosti bolo na liste vlastníctva zapísané skôr, môže dražbu vykonať
aj iný exekútor.".
85. V § 136 odsek 2 znie:
"(2) Pre poradie oprávneného na uspokojenie z výťažku exekúcie je rozhodujúci
čas, keď bol exekútorovi doručený návrh na vykonanie exekúcie, ak spĺňa všetky náležitosti
návrhu podľa § 39.".
86. § 136 sa dopĺňa odsekmi 3 a 4, ktoré znejú:
"(3) Súhlas s predajom nehnuteľnosti môže oprávnený odvolať alebo podať návrh
na zastavenie exekúcie len do uverejnenia dražobnej vyhlášky.
(4) Ak oprávnený súhlas s predajom nehnuteľnosti odvolá podľa odseku 3 alebo
ak súd na návrh oprávneného podľa odseku 3 exekúciu zastaví, hradí trovy vzniknuté
v súvislosti s prípravou dražby oprávnený.".
87. V § 137 ods. 2 sa slová "ako aj okresnému úradu" nahrádzajú slovami "ako
aj obvodnému úradu".
88. V § 138 odsek 2 znie:
"(2) Povinný umožní exekútorovi alebo jeho zamestnancovi a znalcovi prístup
na oceňovanú nehnuteľnosť. Na účely vypracovania znaleckého posudku podľa odseku
1 je exekútor oprávnený vymôcť si na oceňovanú nehnuteľnosť prístup.".
89. V § 139 odseky 1 a 2 znejú:
"(1) Znalecký posudok musí obsahovať všeobecnú hodnotu nehnuteľnosti a
odhad závad, ktoré musí vydražiteľ prevziať bez započítania na najvyššie podanie
(§ 153 ods. 1), ako aj odhad závad, ktoré vydražiteľ prevezme so započítaním na najvyššie
podanie (§ 153 ods. 2).
(2) Na účely tohto zákona sa za všeobecnú hodnotu nehnuteľnosti považuje
všeobecná hodnota nehnuteľnosti stanovená podľa osobitného predpisu 13c) bez zohľadnenia
závad, ktoré vydražiteľ prevezme so započítaním na najvyššie podanie.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 13c znie:
"13c) Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004
Z.z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku.".
90. § 139 sa dopĺňa odsekmi 6 a 7, ktoré znejú:
"(6) Exekútor môže so súhlasom oprávneného zaobstarať nový znalecký posudok,
ak sa mu nepodarilo v lehote dlhšej ako jeden rok od prvej dražby predať nehnuteľnosť
ani za cenu zníženú so súhlasom súdu.
(7) Podklady k znaleckému posudku zabezpečí exekútor a zároveň vykoná súpis
závad s určením, ktoré sa preberajú so započítaním na najvyššie podanie a ktoré bez
započítania na najvyššie podanie.".
91. V § 140 odsek 1 znie:
"(1) Po určení najnižšieho podania podľa § 142 ods. 2 určí exekútor vyhláškou
termín dražby; termín dražby určí najskôr na tridsiaty deň od posledného dňa lehoty
určenej osobitným predpisom na uverejňovanie údajov v Obchodnom vestníku.".
92. V § 140 ods. 2 písmená c) a e) znejú:
"c) všeobecnú hodnotu nehnuteľnosti určenú znaleckým posudkom,
e) najnižšie podanie podľa § 142 ods. 2,".
93. V § 140 sa odsek 2 dopĺňa písmenami n) a o), ktoré znejú:
"n) čas a miesto obhliadky nehnuteľnosti,
o) výzvu povinnému, aby v určenom čase umožnil záujemcom obhliadku.".
94. V § 141 odsek 3 znie:
"(3) Exekútor vyvesí dražobnú vyhlášku na svojej úradnej tabuli a požiada
obec, v ktorej obvode je nehnuteľnosť, aby podstatný obsah vyhlášky uverejnila spôsobom
v mieste obvyklým. Exekútor môže uverejniť dražobnú vyhlášku v tlači a môže požiadať
správu katastra, aby uverejnila vyhlášku na svojej úradnej tabuli. Dražobnú vyhlášku
o dražbe zašle exekútor bez zbytočného odkladu ministerstvu na zverejnenie v Obchodnom
vestníku.".
95. § 141 sa dopĺňa odsekmi 5 a 6, ktoré znejú:
"(5) Povinný umožní obhliadku draženej nehnuteľnosti v termíne určenom v
dražobnej vyhláške, a to za prítomnosti exekútora alebo jeho zamestnancov.
(6) Na účely obhliadky draženej nehnuteľnosti je exekútor alebo jeho zamestnanec
oprávnený vymôcť si na draženú nehnuteľnosť prístup.".
96. § 142 znie:
"§ 142
(1) Záujemcovia o kúpu draženej nehnuteľnosti sú povinní ako zábezpeku
zložiť polovicu najnižšieho podania určeného podľa odseku 2, a to v hotovosti alebo
šekom, alebo prevodom peňažných prostriedkov na účet exekútora. Ak chce záujemca
pri dražbe uplatniť svoje predkupné právo, musí ho preukázať najneskôr pri zložení
zábezpeky.
(2) Najnižšie podanie sa rovná všeobecnej hodnote určenej znaleckým posudkom
zníženej o závady, ktoré vydražiteľ prevezme so započítaním na najvyššie podanie,
a zvýšenej o hodnotu práv spojených s nehnuteľnosťou, ktoré vydražiteľ prevezme so
započítaním na najvyššie podanie.
(3) Na zaplatenie najvyššieho podania určí exekútor v dražobnej vyhláške
lehotu, ktorá sa začína dňom udelenia príklepu a nesmie byť dlhšia ako dva mesiace.
(4) Na najvyššie podanie sa započíta zložená zábezpeka.
(5) Ak je vydražiteľom osoba, ktorá je oprávnenou osobou z viaznucej závady
na nehnuteľnosti, neuplatňuje sa zníženie ceny nehnuteľnosti o hodnotu týchto závad.
(6) Pri zriadených zmluvných vecných bremenách je vydražiteľ právnym nástupcom
povinného.".
97. V § 143 ods. 2 sa slová "trhovej ceny nehnuteľnosti určenej znaleckým
posudkom" nahrádzajú slovami "najnižšieho podania určeného podľa § 142 ods. 2".
98. V § 144 ods. 3 sa za slovo "povinný," vkladajú slová "manžel povinného,
ak ide o nehnuteľnosť patriacu do bezpodielového spoluvlastníctva manželov,".
99. V § 145 ods. 1 sa slová "dve tretiny trhovej ceny určenej znaleckým posudkom"
nahrádzajú slovom "polovica najnižšieho podania určeného podľa § 142 ods. 2".
100. V § 147 ods. 1 sa slová "okresného úradu (§ 137 ods. 2)" nahrádzajú
slovami "orgánov štátnej správy".
101. V § 148 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto vety:
"Súd rozhodne o schválení príklepu do 60 dní od doručenia žiadosti exekútora
na schválenie príklepu. Exekútor doručí súdu podklady, na ktorých základe bol udelený
príklep.".
102. V § 148 ods. 2 sa na konci pripája táto veta:
"Správe katastra doručí exekútor aj zápisnicu o udelení príklepu.".
103. § 153 znie:
"§ 153
(1) Vydražiteľ musí bez započítania na najvyššie podanie prevziať vecné
bremená, ktoré vznikli na základe osobitného právneho predpisu, a nájomné práva.
Ak osobitný zákon 13d) neustanovuje inak, voči vydražiteľovi bez započítania na najvyššie
podanie pôsobia záložné práva viaznuce na nehnuteľnosti.
(2) Inak prevezme vydražiteľ vecné bremená so započítaním na najvyššie
podanie.
(3) Predkupné právo k vydraženej nehnuteľnosti udelením príklepu zaniká.
(4) Na záložné práva k vydraženej nehnuteľnosti sa vzťahujú ustanovenia
osobitného predpisu. 13d)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 13d znie:
"13d) § 151h, § 151ma a 151md Občianskeho zákonníka.".
104. V § 157 ods. 1 písmeno d) znie:
"d) pohľadávky oprávneného, dane, poplatky, clá a pohľadávky na poistnom
na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a pohľadávky na príspevkoch na starobné
dôchodkové sporenie,".
105. § 159 sa vypúšťa.
106. V § 164 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
"Súd rozhodne o schválení rozvrhu výťažku najneskôr do 60 dní.".
107. V § 166 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
"Ak najneskôr do začiatku dražby zloží u exekútora sumu v hotovosti alebo
šekom, alebo prevodom peňažných prostriedkov na účet exekútora viac spoluvlastníkov,
nadobúdajú podiel na veci pomerne podľa výšky svojich spoluvlastníckych podielov.".
108. § 166 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Nadobudnutie spoluvlastníckeho podielu podlieha schváleniu súdom.".
109. V § 171 odsek 1 znie:
"(1) Pre poradie exekučného záložného práva je rozhodujúci čas jeho zápisu
do katastra nehnuteľností podľa osobitných predpisov. Pre poradie medzi viacerými
exekučnými záložnými právami zriadenými exekútorom pre jednotlivé pohľadávky je rozhodujúci
čas, keď došiel exekútorovi návrh na zriadenie exekučného záložného práva. Ak došlo
niekoľko návrhov zároveň, majú záložné práva rovnaké poradie.".
110. V § 178 sa vypúšťa odsek 1 a zároveň sa ruší označenie odseku 2.
111. Za § 192 sa vkladá nová piata časť, ktorá vrátane nadpisu znie:
"PIATA ČASŤ
ĎALŠIA ČINNOSŤ EXEKÚTORA
§ 193
Exekútor môže v rámci ďalšej činnosti
a) spisovať do zápisnice na požiadanie
oprávneného návrhy na vykonanie exekúcie,
b) prijímať do úschovy peniaze, listiny a iné hnuteľné veci v súvislosti s výkonom
exekúcie,
c) doručovať súdne písomnosti, ak ho o doručenie požiada súd.
§ 194
(1) Súd môže poveriť doručovaním súdnych písomností v občianskych veciach
a obchodných veciach exekútora, ktorý má sídlo exekútorského úradu (§ 15) v obvode
toho súdu, ktorého doručenie sa má vykonať, alebo exekútora, ktorý má sídlo v obci,
v ktorej sa má doručenie vykonať.
(2) Poverenie podľa odseku 1 musí obsahovať
a) označenie súdu, ktorý
vydal žiadosť,
b) spisovú značku,
c) meno, priezvisko a sídlo exekútora,
d) meno, priezvisko a bydlisko, ak je adresátom fyzická osoba,
e) názov alebo obchodné meno a sídlo, ak je adresátom právnická osoba,
f) označenie doručovanej písomnosti, dátum alebo lehotu určenú v písomnosti.
(3) Súd pripojí k povereniu písomnosť, na ktorej má byť vyznačené potvrdenie
doručenia (ďalej len "doručenka").
(4) Doručenka musí obsahovať označenie doručovanej písomnosti, deň doručenia,
meno doručovateľa a jeho podpis, prípadne pečiatku exekútora, meno osoby, ktorá písomnosť
prevzala, a jej podpis.
(5) Na vykonanie doručenia podľa odseku 1 môže exekútor písomne splnomocniť
svojich zamestnancov.
(6) Exekútor je povinný doručiť písomnosť bez zbytočného odkladu. Ak
písomnosť doručí, bezodkladne súdu odovzdá doručenku. Ak nebolo možné písomnosť doručiť
do jedného mesiaca od poverenia na doručenie, vráti exekútor súdu nedoručenú písomnosť
a zároveň písomne oznámi dôvody, pre ktoré nebolo možné písomnosť doručiť.
(7) Ak adresát bezdôvodne odmietne písomnosť doručovanú exekútorom alebo
ním splnomocneným zamestnancom prevziať, považuje sa písomnosť za doručenú dňom odmietnutia
jej prevzatia. Exekútor alebo ním splnomocnený zamestnanec je povinný adresáta poučiť
o následkoch odmietnutia prevzatia písomnosti. Odmietnutie prevzatia písomnosti sa
poznamená na doručenke spolu s dátumom a dôvodom, pre ktorý adresát odmietol písomnosť
prevziať, a písomnosť sa vráti súdu.
(8) Trovy doručenia hradí súd, ktorý o doručenie žiadal.
(9) Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na doručovanie písomností
podľa odseku 1 ustanovenia Občianskeho súdneho poriadku.".
112. V § 196 sa pripája druhá veta, ktorá znie:
"Ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona,17ba)
zvyšuje sa jeho odmena o daň z pridanej hodnoty.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 17ba znie:
"17ba) § 3 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení
zákona č. 651/2004 Z.z.".
113. V § 200 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne aj o tom, kto a v akej
výške platí trovy exekúcie.".
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
114. V § 217 ods. 1 sa slovo "päť" nahrádza číslicou "11".
115. V § 222 ods. 1 a 2 sa slová "s exekučnou činnosťou" nahrádzajú slovami
"s činnosťou podľa tohto zákona".
116. V § 222 ods. 3 sa slová "svoju činnosť" nahrádzajú slovami "činnosť
podľa tohto zákona".
117. V § 226 písm. b) sa slová "výkon jeho úradu zanikol" nahrádzajú slovami
"mu zanikol výkon funkcie".
118. V § 228 ods. 2 sa v druhej vete za slová "súdni exekútori," vkladajú
slová "ktorí sú členmi disciplinárnej komisie a nerozhodovali v prvom stupni,".
119. V § 237 sa vypúšťajú odseky 2, 3, 5 a 6.
120. Za § 237 sa dopĺňajú § 238 a 239, ktoré vrátane nadpisu znejú:
"Prechodné a záverečné ustanovenia účinné od 1. septembra 2005
§ 238
(1) Konania začaté pred 1. septembrom 2005 sa dokončia podľa práva platného
do 31. augusta 2005, ak odsek 2 neustanovuje inak.
(2) Ustanovenia § 34 ods. 1 až 3, § 37 ods. 4 a 5, § 46 ods. 3, § 47
ods. 3, § 58 ods. 5, § 134 ods. 2, § 136 ods. 3 a 4, § 145 ods. 1 sa použijú aj na
konania začaté pred 1. septembrom 2005.
(3) Prezídium komory zvolá najneskôr do 31. novembra 2005 konferenciu
exekútorov, ktorá zvolí nových členov disciplinárnej komisie.
(4) Exekútori, ktorí boli vymenovaní do funkcie pred 1. septembrom 2005,
sú povinní zložiť zábezpeku na úhradu trov spojených so zabezpečením vykonania auditu
najneskôr do 31. novembra 2005. Ak exekútor túto povinnosť nesplní, komora navrhne
ministrovi jeho odvolanie podľa § 16 ods. 2 písm. j).
(5) Exekútor, ktorý k 1. septembru 2005 nemal vysokoškolské vzdelanie
druhého stupňa na právnickej fakulte vysokej školy v Slovenskej republike alebo nemal
uznaný doklad o vysokoškolskom vzdelaní vydaný zahraničnou vysokou školou, je povinný
ministerstvu preukázať najneskôr do 31. decembra 2012, že si toto vzdelanie doplnil.
Ak exekútor v lehote nepreukáže splnenie tejto povinnosti, minister ho bez zbytočného
odkladu odvolá.
Čl.III
Zákon č. 65/2001 Z.z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v znení zákona
č. 608/2004 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 4 vrátane nadpisu znie:
"§ 4
Justičná pokladnica
(1) Funkciu justičnej pokladnice vykonáva Krajský súd v Bratislave.
(2) Justičná pokladnica
a) spravuje súdne pohľadávky,
b) zastupuje štát ako oprávnenú osobu,
c) vymáha súdne pohľadávky.
(3) Justičná pokladnica má postavenie výkonného orgánu Krajského súdu
v Bratislave na vymáhanie súdnych pohľadávok s pôsobnosťou pre celé územie Slovenskej
republiky.
(4) Justičná pokladnica môže trvale upustiť od vymáhania súdnej pohľadávky
od povinného, ak súdnu pohľadávku nie je možné vymôcť. Za pohľadávku, ktorú nie je
možné vymôcť podľa tohto zákona, sa považuje pohľadávka, pri ktorej
a) je súdna pohľadávka
premlčaná a povinný vzniesol námietku premlčania,
b) je pravdepodobné, že výťažok, ktorý by sa pri jej vymáhaní dosiahol, nepostačí
ani na krytie nákladov spojených s jej vymáhaním,
c) je zrejmé, že majetok povinného nepostačí ani na čiastočné uspokojenie pohľadávky,
d) sa najmenej v období troch rokov idúcich za sebou až doteraz bezvýsledne vedie
výkon rozhodnutia,
e) vymáhanie je spojené s nadmernými ťažkosťami, pričom je zrejmé, že ďalšie vymáhanie
nebude viesť ani k čiastočnému uspokojeniu pohľadávky,
f) nemohlo dôjsť k uspokojeniu pohľadávky ani vymáhaním od dedičov povinného ako
fyzickej osoby a právnych nástupcov povinného ako právnickej osoby.
(5) Justičná pokladnica trvale upustí od vymáhania súdnej pohľadávky
alebo jej neuhradenej časti
a) na základe uznesenia súdu o zrušení konkurzu po splnení
rozvrhového uznesenia,
b) na základe uznesenia súdu o zrušení konkurzu z dôvodu, že majetok úpadcu nepostačuje
na úhradu výdavkov a odmeny správcu konkurznej podstaty,
c) na základe uznesenia súdu o zrušení konkurzu po splnení núteného vyrovnania,
d) na základe uznesenia súdu o výmaze obchodnej spoločnosti z obchodného registra,
ak imanie zaniknutej obchodnej spoločnosti neprechádza na jej právneho nástupcu,
e) na základe uznesenia súdu, ktorým bol zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu
pre nedostatok majetku dlžníka, ale len v tom prípade, ak dlžník (úpadca) je z obchodného
registra vymazaný.
(6) Trvalým upustením súdnej pohľadávky podľa odseku 5 pohľadávka zaniká.
(7) Justičná pokladnica trvale upustí od vymáhania súdnej pohľadávky
aj vtedy, ak zaniklo s ňou spojené právo. 1b)
(8) Na trvalé upustenie od vymáhania súdnej pohľadávky vyššej ako desaťnásobok
minimálnej mzdy 1c) sa vyžaduje súhlas Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.
(9) Rozhodnutie o trvalom upustení od vymáhania súdnej pohľadávky musí
obsahovať najmä právny dôvod vzniku súdnej pohľadávky, výšku súdnej pohľadávky a
dôvody upustenia od vymáhania tejto súdnej pohľadávky. Na vydanie rozhodnutia o trvalom
upustení od vymáhania súdnej pohľadávky sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom
konaní; 1a) toto rozhodnutie nie je možné preskúmať súdom. Povinný sa o trvalom upustení
od vymáhania súdnej pohľadávky neupovedomuje.
(10) Ak povinná fyzická osoba alebo právnická osoba uhradí súdnu pohľadávku,
od ktorej vymáhania justičná pokladnica trvale upustila, nepovažuje sa táto úhrada
za plnenie bez právneho dôvodu 1d) a povinná fyzická osoba alebo povinná právnická
osoba nemá nárok na vrátenie zaplatenej sumy.
(11) Justičná pokladnica môže na písomnú žiadosť povinného, ktorý nemôže
svoj dlh riadne a včas plniť, uzavrieť s povinným písomnú dohodu o splátkach alebo
o odklade platenia. V dohode o splátkach alebo o odklade platenia sa povinný zaviaže
zaplatiť súdnu pohľadávku naraz vtedy, ak nezaplatí niektorú splátku včas alebo ak
sa zlepšia jeho ekonomické alebo sociálne pomery.
(12) Justičná pokladnica môže za podmienky uvedenej v odseku 11 dočasne
upustiť od vymáhania súdnej pohľadávky, ktorú prechodne nemožno vymáhať.
(13) Justičná pokladnica môže zo závažných dôvodov na písomnú žiadosť
povinného celkom alebo čiastočne odpustiť pohľadávku nepresahujúcu šesťnásobok minimálnej
mzdy, 1c) ak
a) pohľadávka nevznikla v súvislosti so spáchaním úmyselného trestného
činu, za ktorý bol povinný právoplatne odsúdený,
b) povinný nemá voči správcovi inú pohľadávku.
(14) Rozhodnutie o odpustení súdnej pohľadávky musí obsahovať najmä právny
dôvod vzniku súdnej pohľadávky, výšku súdnej pohľadávky a dôvody upustenia od vymáhania
tejto súdnej pohľadávky. Na vydanie rozhodnutia o odpustení súdnej pohľadávky sa
nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní, 1a) toto rozhodnutie nie je možné
preskúmať súdom.".
Poznámky pod čiarou k odkazom 1b až 1d znejú:
1b) § 13 zákona č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis
z registra trestov.
1c) § 2 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 90/1996 Z.z. o minimálnej mzde
v znení neskorších predpisov.
1d) § 451 až 459 Občianskeho zákonníka.
Obchodný zákonník.".
2. V § 7 odseky 2 a 3 znejú:
"(2) Justičná pokladnica nariaďuje a uskutočňuje výkon rozhodnutia zrážkami
zo mzdy a prikázaním pohľadávky. Justičná pokladnica poverí súdneho exekútora, aby
vykonal exekúciu na vymoženie súdnej pohľadávky predajom hnuteľných vecí, predajom
cenných papierov, predajom nehnuteľností, predajom obchodného podielu a predajom
podniku.
(3) Úkony vykonané exekútorom podľa odseku 2 sa považujú za úkony justičnej
pokladnice.".
3. V § 11 odsek 2 znie:
"(2) Justičná pokladnica vo svojom rozhodnutí uvedie vždy číslo účtu justičnej
pokladnice, na ktorý povinný, tretie osoby alebo iné osoby poukazujú finančné prostriedky,
na rozlíšenie platieb uvedie variabilný symbol, ktorým je identifikačné číslo súdnej
pohľadávky; to platí aj pre povereného exekútora, ktorý uvedie číslo svojho osobitného
bankového účtu.".
4. V § 11 ods. 3 sa vypúšťajú písmená e) a f).
Doterajšie písmeno g) sa označuje ako písmeno e).
5. V § 11 odsek 4 znie:
"(4) Ak ide o vykonávanie exekúcie na základe poverenia exekútora alebo platbu
podľa odseku 3 písm. c) až e), je platobným miestom sídlo exekútorského úradu povereného
exekútora, ktorý je povinný po ukončení exekúcie bezodkladne previesť takto získané
prostriedky po odpočítaní trov exekúcie justičnej pokladnici.".
6. V § 12 odsek 2 znie:
"(2) Súdny exekútor poverený na vykonanie exekúcie justičnou pokladnicou
podľa § 7 ods. 2 zo zostatku výťažku podľa § 11 ods. 3 písm. e) pokryje vratky dražobných
zábezpek neúspešných dražiteľov, hotové výdavky, rozdiel medzi nezaplateným a najvyšším
podaním uhradeným v opakovanej dražbe, náklady opakovanej dražby a škodu, ktorá vznikla
tým, že najvyššie podanie v dražbe dražiteľ nezaplatil, a náklady spojené s exekúciou.".
7. V § 13 sa za slovo "rozhodnutia" vkladá bodkočiarka a slová "to platí
aj pre súdneho exekútora povereného justičnou pokladnicou podľa § 7 ods. 2".
8. § 14 znie:
"§ 14
(1) Na výkon rozhodnutia zrážkami zo mzdy a prikázaním pohľadávky sa
použijú ustanovenia Občianskeho súdneho poriadku, ak tento zákon neustanovuje inak.
(2) Na výkon rozhodnutia predajom hnuteľných vecí, predajom cenných papierov,
predajom nehnuteľností, predajom obchodného podielu a predajom podniku sa použijú
ustanovenia Exekučného poriadku, 3) ak tento zákon neustanovuje inak.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 3 znie:
"3) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych
exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších
zákonov v znení neskorších predpisov.".
9. § 16 sa vypúšťa.
ČI.IV
Zákon č. 483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení zákona č. 430/2002 Z.z., zákona č. 510/2002 Z.z., zákona č. 165/2003 Z.z.,
zákona č. 603/2003 Z.z., zákona č. 215/2004 Z.z., zákona č. 554/2004 Z.z., zákona
č. 747/2004 Z.z., zákona č. 69/2005 Z.z. a zákona č. 340/2005 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 91 ods. 4 písm. e) sa na konci pripájajú tieto slová: "alebo Slovenskej
komory exekútorov na účely zabezpečenia vykonania auditu účtovníctva a exekučných
konaní exekútora, ktorého výkon funkcie zanikol podľa osobitného predpisu, 82a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 82a znie:
"82a) § 16b zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z.
v znení zákona č. 341/2005 Z.z.".
Čl.V
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch
v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z.z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 224/1996 Z.z., zákona č. 70/1997 Z.z., zákona č. 1/1998
Z.z., zákona č. 232/1999 Z.z., zákona č. 3/2000 Z.z., zákona č. 142/2000 Z.z., zákona
č. 211/2000 Z.z., zákona č. 468/2000 Z.z., zákona č. 553/2001 Z.z., zákona č. 96/2002
Z.z., zákona č. 118/2002 Z.z., zákona č. 215/2002 Z.z., zákona č. 237/2002 Z.z.,
zákona č. 418/2002 Z.z., zákona č. 457/2002 Z.z., zákona č. 465/2002 Z.z., zákona
č. 477/2002 Z.z., zákona č. 480/2002 Z.z., zákona č. 190/2003 Z.z., zákona č. 217/2003
Z.z., zákona č. 245/2003 Z.z., zákona č. 450/2003 Z.z., zákona č. 469/2003 Z.z.,
zákona č. 583/2003 Z.z., zákona č. 5/2004 Z.z., zákona č. 199/2004 Z.z., zákona č.
204/2004 Z.z., zákona č. 347/2004 Z.z., zákona č. 382/2004 Z.z., zákona č. 434/2004
Z.z., zákona č. 533/2004 Z.z., zákona č. 541/2004 Z.z., zákona č. 572/2004 Z.z.,
zákona č. 578/2004 Z.z., zákona č. 581/2004 Z.z., zákona č. 633/2004 Z.z., zákona
č. 653/2004 Z.z., zákona č. 656/2004 Z.z., zákona č. 725/2004 Z.z., zákona č. 5/2005
Z.z., zákona č. 15/2005 Z.z., zákona č. 93/2005 Z.z., zákona č. 171/2005 Z.z., zákona
č. 308/2005 Z.z. a zákona č. 331/2005 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 4 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Od poplatkov sú okrem osôb uvedených v odseku 1 oslobodené aj súdy,
notári pri výkone činnosti súdneho komisára podľa osobitného predpisu1a) a exekútori
pri výkone exekúcie podľa osobitného predpisu. 1b)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 1a a 1b znejú:
"1a) § 38 Občianskeho súdneho poriadku.
1b) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych
exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších
zákonov v znení neskorších predpisov.".
Doterajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 3 až 5.
2. V sadzobníku správnych poplatkov I. časti sa položka 2 dopĺňa písmenom
i), ktoré znie:
"i) Vydávanie potvrdení o rovnosti získaných špecializácií
lekárov a zubných lekárov získaných pred dňom pristúpenia
Slovenskej republiky k Európskej únii 3000 Sk".
3. V sadzobníku správnych poplatkov I. časti položke 2 v texte pod názvom
"Oslobodenie" posledná veta znie:
"Od poplatkov podľa písmena e) sú oslobodené úkony týkajúce sa dokladov o získaných špecializáciách zdravotníckych pracovníkov a úkony podľa písmena g) týkajúce sa vydávania potvrdení o regulovaných zdravotníckych povolaniach 8b) a odbornej praxi.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 8b znie:
"8b) Zákon č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,
zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.".
Čl.VI
Zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku
za výpis z registra trestov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
89/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 150/1993 Z.z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 85/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 232/1995 Z.z., zákona č. 12/1998 Z.z., zákona č. 457/2000 Z.z., zákona
č. 162/2001 Z.z., zákona č. 418/2002 Z.z., zákona č. 531/2003 Z.z., zákona č. 215/2004
Z.z., zákona č. 420/2004 Z.z. a zákona č. 432/2004 Z.z. sa mení takto:
1. V § 9 odsek 3 znie:
"(3) V odvolacom konaní sa poplatok platí na účet súdu, ktorý rozhoduje o
odvolaní.".
2. V § 10 odsek 1 znie:
"(1) Ak nebol zaplatený poplatok splatný podaním návrhu na začatie konania,
odvolania alebo dovolania, súd vyzve poplatníka, aby poplatok zaplatil v lehote desiatich
dní od doručenia výzvy; ak aj napriek výzve poplatok nebol zaplatený v lehote, súd
konanie zastaví. O následkoch nezaplatenia poplatku musí byť poplatník vo výzve poučený.".
3. V § 11 ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
4. V § 11 odsek 6 znie:
"(6) Ak sa má vrátiť poplatok alebo preplatok poplatku, súd alebo orgán
štátnej správy súdov zašle odpis právoplatného rozhodnutia o jeho vrátení daňovému
úradu príslušnému podľa trvalého pobytu (sídla) poplatníka, ktorý poplatok alebo
preplatok poplatku vráti; v prípade, že orgán štátnej správy súdov nevydal rozhodnutie,
zašle písomné upovedomenie o spôsobe vybavenia sťažnosti podľa osobitného zákona.
7)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 7 znie:
"7) § 67 ods. 1 písm. c) zákona č. 757/2004 Z.z. o súdoch a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.".
5. V sadzobníku súdnych poplatkov položke 26 sa vypúšťa písmeno b) a zároveň
sa zrušuje označenie písmena a).
Čl.VII
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie
1. zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok, ako vyplýva zo zmien a
doplnkov vykonaných zákonom č. 36/1967 Zb., zákonom č. 158/1969 Zb., zákonom č. 49/1973
Zb., zákonom č. 20/1975 Zb., zákonom č. 133/1982 Zb., zákonom č. 180/1990 Zb., zákonom
č. 328/1991 Zb., zákonom č. 519/1991 Zb., zákonom č. 263/1992 Zb., zákonom Národnej
rady Slovenskej republiky č. 5/1993 Z.z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky
č. 46/1994 Z.z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 190/1995 Z.z., zákonom
Národnej rady Slovenskej republiky č. 232/1995 Z.z., zákonom Národnej rady Slovenskej
republiky č. 233/1995 Z.z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 22/1996
Z.z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z.z., nálezom Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 281/1996 Z.z., zákonom č. 211/1997 Z.z., nálezom Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 359/1997 Z.z., zákonom č. 124/1998 Z.z., zákonom č.
144/1998 Z.z., zákonom č. 169/1998 Z.z., zákonom č. 187/1998 Z.z., zákonom č. 225/1998
Z.z., zákonom č. 233/1998 Z.z., zákonom č. 235/1998 Z.z., nálezom Ústavného súdu
Slovenskej republiky č. 318/1998 Z.z., zákonom č. 331/1998 Z.z., zákonom č. 46/1999
Z.z., nálezom Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 166/1999 Z.z., nálezom Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z.z., zákonom č. 223/1999 Z.z., zákonom č.
303/2001 Z.z., zákonom č. 501/2001 Z.z., zákonom č. 215/2002 Z.z., zákonom č. 232/2002
Z.z., zákonom č. 424/2002 Z.z., zákonom č. 451/2002 Z.z., zákonom č. 480/2002 Z.z.,
nálezom Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 620/2002 Z.z., nálezom Ústavného súdu
Slovenskej republiky č. 75/2003 Z.z., zákonom č. 353/2003 Z.z., zákonom č. 530/2003
Z.z., zákonom č. 589/2003 Z.z., zákonom č. 204/2004 Z.z., zákonom č. 371/2004 Z.z.,
zákonom č. 382/2004 Z.z., zákonom č. 420/2004 Z.z., zákonom č. 428/2004 Z.z., zákonom
č. 613/2004 Z.z., zákonom č. 757/2004 Z.z., zákonom č. 36/2005 Z.z., zákonom č. 290/2005
Z.z. a týmto zákonom,
2. zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov, ako
vyplýva zo zmien a doplnkov vykonaných zákonom č. 211/1997 Z.z., zákonom č. 353/1997
Z.z., zákonom č. 235/1998 Z.z., zákonom č. 240/1998 Z.z., zákonom č. 280/1999 Z.z.,
nálezom Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 415/2000 Z.z., zákonom č. 291/2001
Z.z., zákonom č. 32/2002 Z.z., zákonom č. 356/2003 Z.z., zákonom č. 514/2003 Z.z.,
zákonom č. 589/2003 Z.z., zákonom č. 613/2004 Z.z., nálezom Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. 125/2005 Z.z. a týmto zákonom.
Čl.VIII
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2005 okrem ustanovenia čl.I tretieho
bodu, ktoré nadobúda účinnosť 1. januára 2006.
Zákon č. 160/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Ivan Gašparovič v.r.
Pavol Hrušovský v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.