639/2004 Z.z.
ZÁKON
z 27. októbra 2004
o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov
(v znení zákona č. 747/2004 Z.z.)
Zmena: 664/2007 Z.z.
Zmena: 86/2008 Z.z.
Zmena: 232/2008 Z.z.
Zmena: 307/2009 Z.z.
Zmena: 317/2012 Z.z.
Zmena: 474/2013 Z.z.
Zmena: 488/2013 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 149/2019 Z.z.
Zmena: 236/2024 Z.z.
Zmena: 357/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
Základné ustanovenia
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje podmienky, spôsob založenia, vznik, postavenie a právne
pomery Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (ďalej len "diaľničná spoločnosť"),
založenej z prioritného infraštruktúrneho majetku štátu v správe Slovenskej správy
ciest, na vykonávanie správcovských, investorských a obchodných činností.
§ 2
Prioritný infraštruktúrny majetok
(1) Prioritným infraštruktúrnym majetkom sú diaľnice, cesty pre motorové
vozidlá a cesty podľa schváleného plánu rozvoja diaľnic a ciest vymedzené osobitným
predpisom 1) (ďalej len "diaľnice"), pozemky pod diaľnicami vo vlastníctve diaľničnej
spoločnosti vrátane súčastí diaľnic a pozemkov pod nimi vo vlastníctve diaľničnej
spoločnosti.
(2) Prioritný infraštruktúrny majetok je vo vlastníctve iba štátu alebo diaľničnej
spoločnosti. 2) Ak sú prioritným infraštruktúrnym majetkom diaľnice, cesty pre motorové
vozidlá a cesty I. triedy, ktorých verejným obstarávateľom je Slovenská republika
na základe koncesnej zmluvy podľa osobitného predpisu 2a) (ďalej len "koncesné cesty"),
sú vždy vo vlastníctve štátu. Na prioritný infraštruktúrny majetok nie je možné zriadiť
záložné právo, ani ho inak použiť na zabezpečenie záväzkov diaľničnej spoločnosti,
inej obchodnej spoločnosti alebo tretej osoby, nemožno ho predať, darovať či inak
previesť do vlastníctva iných právnických osôb a fyzických osôb okrem štátu. Prioritný
infraštruktúrny majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii a nie je ani súčasťou
konkurznej podstaty podľa osobitných predpisov. 3)
(3) Špecifikáciu prioritného infraštruktúrneho majetku s údajmi podľa osobitného
predpisu 4) vykoná Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
(ďalej len "ministerstvo") rozhodnutím pred založením diaľničnej spoločnosti. Ministerstvo
podá návrh na zápis prioritného infraštruktúrneho majetku v katastri nehnuteľností.
5)
(4) Ak ďalej nie je ustanovené inak, prioritný infraštruktúrny majetok nemožno
prenechať do výpožičky. Súčasti diaľnic môže diaľničná spoločnosť, v prípade koncesných
ciest štát alebo koncesionár vo vlastnom mene na základe koncesnej zmluvy podľa osobitného
predpisu, 2a) po odsúhlasení ministerstvom, prenechať do nájmu.6) Na platnosť nájomnej
zmluvy uzavretej diaľničnou spoločnosťou sa vyžaduje súhlas ministerstva. Na prenajatom
prioritnom infraštruktúrnom majetku nemožno zriadiť a prevádzkovať iné stavby ako
stavby slúžiace účastníkom cestnej premávky a stavby súvisiace s prevádzkou týchto
stavieb; v prípade diaľnic vo vlastníctve diaľničnej spoločnosti tiež stavby slúžiace
na plnenie úloh v rámci predmetu podnikania a predmetu činnosti diaľničnej spoločnosti
podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu. 7a)
(5) Prioritný infraštruktúrny majetok môže diaľničná spoločnosť, v prípade
koncesných ciest štát, prenechať do výpožičky ak je to nevyhnutné na plnenie úloh,
ktoré podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov 7a) vykonáva diaľničná spoločnosť,
v prípade koncesných ciest štát, v spolupráci alebo v súčinnosti s útvarmi Policajného
zboru, Železničnej polície, Hasičského a záchranného zboru alebo záchrannej zdravotnej
služby.
(6) Ministerstvo o prioritnom infraštruktúrnom majetku vedie osobitnú evidenciu,
ktorá obsahuje zoznam vecí s uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis
v účtovníctve diaľničnej spoločnosti. Tieto údaje je diaľničná spoločnosť povinná
poskytnúť ministerstvu. Ministerstvo vykonáva zmenu špecifikácie prioritného infraštruktúrneho
majetku.
Založenie a vznik diaľničnej spoločnosti
§ 3
Spôsob založenia
(1) Zakladateľom diaľničnej spoločnosti je štát. V jeho mene koná ministerstvo.
Zakladateľskú listinu a stanovy diaľničnej spoločnosti schvaľuje vláda Slovenskej
republiky (ďalej len "vláda") na návrh ministerstva.
(2) Založenie, postavenie a právne pomery diaľničnej spoločnosti upravuje
Obchodný zákonník, ak tento zákon neustanovuje inak. Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach
prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov sa pri založení a
vzniku diaľničnej spoločnosti nepoužije.
§ 4
Predmet vkladu
(1) Na založenie diaľničnej spoločnosti sa použije prioritný infraštruktúrny
majetok podľa § 2 a veci slúžiace na správu, údržbu, opravy a rozvoj diaľnic, ktoré
ministerstvo vyjme z majetku štátu v správe Slovenskej správy ciest. Súhlas na použitie
majetku štátu podľa osobitného zákona 8) sa nevyžaduje.
(2) Predmetom nepeňažného vkladu je účtovne oddelená, vnútorná organizačná
jednotka Slovenskej správy ciest vymedzená v rozhodnutí ministerstva, ktorá sa považuje
za časť podniku podľa § 5, § 59 ods. 4 a § 485 Obchodného zákonníka. Ustanovenia
§ 477 ods. 3 časti vety za čiarkou a § 478 Obchodného zákonníka sa nepoužijú.
§ 5
Určenie hodnoty nepeňažného vkladu
(1) Hodnota nepeňažného vkladu do diaľničnej spoločnosti sa určí znaleckým
posudkom vypracovaným ku dňu založenia diaľničnej spoločnosti ako všeobecná hodnota
vkladaného majetku. 9) V znaleckom posudku sa osobitne určí hodnota prioritného infraštruktúrneho
majetku ako súčasti nepeňažného vkladu.
(2) Hodnota nepeňažného vkladu do diaľničnej spoločnosti určená podľa odseku
1 je peňažným vyjadrením súčtu hodnoty vkladu do jej základného imania a hodnoty
rezervného fondu vytvoreného dňom jej vzniku vo výške podľa § 9 ods. 2.
§ 6
Práva k niektorým nehnuteľnostiam
(1) K nehnuteľnostiam spravovaným ku dňu vzniku diaľničnej spoločnosti
Slovenskou správou ciest, ktoré sú predmetom prechodu práv a povinností podľa tohto
zákona a ktoré nemôžu byť súčasťou predmetu vkladu do diaľničnej spoločnosti z dôvodu
nevyporiadania, prípadne nepreukázania vlastníckeho práva štátu k nim a ktorých užívanie
je dané tým, že sú zastavané diaľnicami, vzniká v prospech diaľničnej spoločnosti
dňom jej vzniku právo zodpovedajúce vecnému bremenu, 10) ktorého obsahom je užívanie
nehnuteľností.
(2) Diaľničná spoločnosť je povinná vyporiadať vlastníctvo nehnuteľností
uvedených v odseku 1 do svojho vlastníctva.
(3) zrušený od 1.9.2009
(4) zrušený od 1.9.2009.
§ 6a
Nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a správe ministerstva, ktoré budú použité
na plnenie úloh diaľničnej spoločnosti podľa § 12 ods. 1, môžu byť použité ako nepeňažný
vklad do základného imania diaľničnej spoločnosti. V takomto prípade povinnosť ministerstva
ako správcu majetku štátu tento majetok užívať aspoň päť rokov odo dňa jeho nadobudnutia
podľa osobitného predpisu 10a) zaniká dňom rozhodnutia ministerstva o vložení týchto
nehnuteľností ako nepeňažného vkladu do základného imania diaľničnej spoločnosti.
§ 7
Prechod vlastníckeho práva, práv a povinností z pracovnoprávnych a iných
vzťahov
(1) K návrhu na zápis diaľničnej spoločnosti do obchodného registra sa
neprikladá doklad o splatení nepeňažného vkladu pred vznikom diaľničnej spoločnosti.
(2) Vlastnícke právo k nepeňažnému vkladu prechádza na diaľničnú spoločnosť
dňom jej vzniku. Podkladom na vykonanie záznamu o prechode vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam
v katastri nehnuteľností je súpis nehnuteľností, 11) ktorý tvorí prílohu k zakladateľskej
listine. Ku dňu vzniku spoločnosti je zakladateľ povinný odovzdať a diaľničná spoločnosť
je povinná prevziať veci zahrnuté do nepeňažného vkladu.
(3) O odovzdaní a prevzatí sa spíše zápisnica podpísaná oboma stranami,
a to najneskôr do 12 mesiacov odo dňa prechodu majetku podľa tohto zákona. Ustanovenia
§ 59 ods. 2 tretej vety a § 60 a § 483 ods. 3 Obchodného zákonníka sa nepoužijú.
(4) Rozpracovaná dokumentácia pripravovaných stavieb diaľnic, ktorej obstarávateľom
je doterajší vlastník a správca, prechádza do vlastníctva diaľničnej spoločnosti
bezodplatne.
(5) Rozostavané stavby diaľnic, ktorých investorom je doterajší vlastník
a správca, prechádzajú do vlastníctva diaľničnej spoločnosti bezodplatne.
(6) Dňom vzniku diaľničnej spoločnosti prechádzajú na ňu všetky práva a
povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov a z iných právnych vzťahov viažucich
sa na činnosť vnútornej organizačnej jednotky Slovenskej správy ciest vkladanej do
diaľničnej spoločnosti.
§ 7a
(1) Rozpracovaná dokumentácia pre pripravované koncesné cesty, obstaraná
do vzniku diaľničnej spoločnosti, prechádza bez náhrady do vlastníctva štátu. Rozpracovaná
dokumentácia pre pripravované koncesné cesty, obstarávaná diaľničnou spoločnosťou,
prechádza do vlastníctva štátu ku dňu určenému ministerstvom, a to za náhradu vo
výške určenej znaleckým posudkom podľa osobitného predpisu. 9)
(2) Rozostavané stavby ciest, ktoré majú byť použité na výstavbu koncesných
ciest, ktorých investorom je diaľničná spoločnosť, prechádzajú do vlastníctva štátu
ku dňu určenému ministerstvom, a to za náhradu vo výške určenej znaleckým posudkom
podľa osobitného predpisu. 9)
§ 8
Predmet podnikania
(1) Diaľničná spoločnosť zabezpečuje výber úhrady diaľničných známok za
používanie vymedzených úsekov diaľnic a výber mýta za používanie týchto komunikácií
pre niektoré motorové vozidlá podľa osobitného predpisu.
(2) Príjmom diaľničnej spoločnosti sú finančné prostriedky získané z výberu
mýta okrem mýta podľa odseku 3, z vybraných úhrad diaľničných známok, z úrokov z
týchto prostriedkov, z odplatného užívania prioritného infraštruktúrneho majetku
okrem koncesných ciest a dotácie určené zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový
rok v rozsahu potrebnom na plnenie úloh podľa § 12 ods. 1 a iné príjmy.12)
(3) Diaľničná spoločnosť zabezpečuje výber mýta podľa osobitného predpisu
11a) za používanie koncesných ciest.
(4) Poplatky vybrané podľa odseku 3, znížené o nevyhnutné náklady diaľničnej
spoločnosti spojené so zabezpečením ich výberu, sú príjmom štátneho rozpočtu. Príjmy
štátneho rozpočtu z poplatkov vyberaných podľa odseku 3 sú účelovo viazané na krytie
výdavkov na úhradu záväzkov štátu vyplývajúcich z koncesných zmlúv uzavretých medzi
štátom a koncesionárom.
(5) Mýto vybrané za užívanie vymedzených úsekov ciest II. triedy a vymedzených
úsekov ciest III. triedy, znížené o nevyhnutné náklady diaľničnej spoločnosti spojené
so výberom mýta, sú príjmom vyššieho územného celku. 11aa) Príjmy vyššieho územného
celku z mýta sú účelovo viazané a možno ich použiť len na krytie výdavkov na úhradu
nákladov súvisiacich s výstavbou, správou, údržbou, rekonštrukciou a opravou ciest
v jeho vlastníctve. Ak sú náklady správcu výberu mýta súvisiace s výberom mýta na
cestách II. a III. triedy vyššie ako dosahované príjmy, tieto náklady znáša vyšší
územný celok.
(6) Diaľničná spoločnosť vykonáva na základe dohody s ministerstvom a podľa
jeho požiadaviek činnosti súvisiace s obstaraním koncesionára podľa osobitného predpisu,
11b) s prípravou výstavby koncesných ciest a činnosti súvisiace s plnením záväzkov
štátu vyplývajúcich z koncesných zmlúv uzavretých medzi štátom a koncesionárom.
§ 9
Základné imanie, rezervný fond a akcie
(1) Základné imanie diaľničnej spoločnosti pri jej vzniku tvorí hodnota
nepeňažného vkladu znížená o hodnotu rezervného fondu. Ustanovenia § 58 ods. 1 Obchodného
zákonníka sa nepoužijú.
(2) Rezervný fond pri vzniku diaľničnej spoločnosti tvorí najmenej 5% z
hodnoty nepeňažného vkladu do majetku spoločnosti.
(3) Akcie diaľničnej spoločnosti znejú na meno a majú podobu zaknihovaného
cenného papiera.
§ 11
Zrušenie a zánik spoločnosti
(1) Na zrušenie a zánik diaľničnej spoločnosti sa použijú ustanovenia § 68
až 75a, § 218 až 220a Obchodného zákonníka, ak tento zákon neustanovuje inak.
(2) Okrem prípadov ustanovených osobitným predpisom podľa odseku 1 súd
na návrh ministerstva rozhodne o zrušení diaľničnej spoločnosti a o jej zániku aj
v prípade
a) poklesu čistého obchodného imania na úroveň hodnoty prioritného infraštruktúrneho
majetku ku dňu založenia diaľničnej spoločnosti vyčíslenej znaleckým posudkom podľa
§ 5 ods. 1,
b) ak po ukončení konkurzného konania nezostane diaľničnej spoločnosti iný ako prioritný
infraštruktúrny majetok, alebo
c) uzavretia zmluvy o nakladaní s prioritným infraštruktúrnym majetkom, alebo vykonania
právneho úkonu, ktorého predmetom je prioritný infraštruktúrny majetok v rozpore
s týmto zákonom.
(3) Dňom zrušenia diaľničnej spoločnosti likvidáciou sa prioritný infraštruktúrny
majetok vyjme zo správy diaľničnej spoločnosti pred začatím likvidácie a prechádza
do vlastníctva štátu. Likvidátor je povinný odovzdať a ministerstvo prevziať tento
majetok; o odovzdaní a prevzatí sa vyhotoví zápisnica. Odmenu likvidátora hradí ministerstvo.
Ministerstvo spravuje tento majetok podľa osobitných predpisov. 13)
§ 12
Osobitné ustanovenie
(1) Diaľničná spoločnosť zabezpečuje prípravu, realizáciu opráv, údržbu a
výstavbu diaľnic, okrem koncesných ciest, a to na základe programov ministerstva,
programov schválených vládou vrátane spoločných programov Slovenskej republiky a
Európskej únie a medzinárodných zmlúv a zabezpečuje plnenie účelu podľa osobitného
predpisu.12) O plnení týchto programov predkladá diaľničná spoločnosť informácie
a podklady ministerstvu dvakrát ročne.
(2) Po vybudovaní uceleného úseku diaľnice a kolaudácii stavby alebo po rozhodnutí
o predčasnom užívaní, okrem koncesných ciest, diaľničná spoločnosť poskytne ministerstvu
všetky údaje na zaradenie takto ukončenej časti stavby vrátane pozemkov pod stavbou
do prioritného infraštruktúrneho majetku diaľničnej spoločnosti podľa § 2 ods. 1.
(3) Diaľničná spoločnosť na diaľniciach vo svojom vlastníctve zabezpečuje
a vykonáva
a) sčítanie cestnej dopravy v čase celoštátneho sčítania vo svojom mene
a na vlastné náklady; výsledky tohto sčítania poskytuje bezplatne ministerstvu v
určenom čase,
b) informačný systém zimnej spravodajskej služby ako súčasť jednotného informačného
systému zimnej spravodajskej služby a údaje o zjazdnosti diaľnic vo svojom vlastníctve
poskytuje bezplatne ministerstvu,
c) technickú evidenciu diaľnic v súlade s centrálnou technickou evidenciou pozemných
komunikácií a poskytuje údaje z technickej evidencie bezplatne ministerstvu,
d) stavebnotechnické vybavenie diaľnic podľa potrieb cestnej dopravy a obrany štátu.
(4) Diaľničná spoločnosť predkladá ministerstvu na schválenie operačné plány
zimnej údržby diaľnic vo svojom vlastníctve.
(5) Diaľničná spoločnosť je povinná zachovať účelové určenie prioritného
infraštruktúrneho majetku, ktorý nadobudla do vlastníctva podľa tohto zákona.
(6) Diaľničná spoločnosť je povinná na svojom webovom sídle uverejňovať
informácie na úseku spoplatňovania pozemných komunikácií podľa osobitných predpisov13a)
za uplynulý kalendárny rok každoročne do 31. marca o
a) vývoji spoplatňovania používania
cestnej infraštruktúry s uvedením rozsahu spoplatnenej cestnej siete a kategórií
vozidiel podliehajúcich spoplatneniu a o výnimkách zo spoplatnenia,
b) diferenciácii poplatkov za infraštruktúru v rámci výberu mýta podľa kategórie
vozidla a emisnej triedy vozidla,
c) váženom priemernom poplatku za infraštruktúru a celkových príjmoch z poplatku
za infraštruktúru v rámci výberu mýta,
d) poplatku za externé náklady spojené s emisiami CO2 spôsobenými premávkou a poplatku
za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou podľa kategórie
pozemnej komunikácie, emisnej triedy vozidla a časového obdobia,
e) vývoji podielu vozidiel patriacich do príslušnej emisnej triedy vozidla,
f) celkových príjmoch z poplatku za externé náklady spojené s emisiami CO2 spôsobenými
premávkou a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným
premávkou,
g) celkových príjmoch z výberu mýta a úhrady diaľničnej známky,
h) použití príjmov z výberu mýta a úhrady diaľničnej známky na činnosti podľa odseku
1 a osobitného predpisu.13b)
§ 13
Prechodné a spoločné ustanovenia
(1) Diaľničná spoločnosť môže po dobu 12 mesiacov odo dňa svojho vzniku podnikať
v rozsahu činností, ktoré vykonáva Slovenská správa ciest ku dňu založenia diaľničnej
spoločnosti. Oprávnenie na podnikanie sa k návrhu na zápis do obchodného registra
neprikladá. Po uplynutí 12 mesiacov môže diaľničná spoločnosť vykonávať tieto činnosti
len na základe oprávnenia na podnikanie podľa osobitných predpisov. 14)
(2) Na rozhodnutie ministerstva podľa § 2 ods. 3 a § 4 ods. 1 sa nevzťahujú
všeobecné predpisy o správnom konaní. 15)
§ 13a
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2014
Diaľničná spoločnosť poskytne ministerstvu všetky údaje podľa § 2 ods. 6
na zaradenie pozemkov pod stavbami diaľnic existujúcimi ku dňu účinnosti tohto zákona
do prioritného infraštruktúrneho majetku do 12 mesiacov od účinnosti tohto zákona.
§ 13b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2019
Súčasti diaľnic, ktoré boli prenechané v nájme diaľničnou spoločnosťou, v
prípade koncesných ciest štátom alebo koncesionárom vo vlastnom mene na základe koncesnej
zmluvy podľa osobitného predpisu,2a) po odsúhlasení ministerstvom na dobu určitú,
najviac na 30 rokov podľa § 2 ods. 4 pred 1. júlom 2019, možno naďalej ponechať v
nájme po odsúhlasení ministerstvom aj po uplynutí tejto doby.
Čl.II
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona
č. 72/1969 Zb., zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 27/1984 Zb., zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 160/1996 Z.z., zákona č. 58/1997 Z.z., zákona č. 395/1998
Z.z., zákona č. 343/1999 Z.z., zákona č. 388/2000 Z.z., zákona č. 416/2001 Z.z.,
zákona č. 439/2001 Z.z., zákona č. 524/2003 Z.z. a zákona č. 534/2003 Z.z. sa mení
a dopĺňa takto:
1. V § 3d ods. 5 písmeno a) znie:
"a) ak ide o diaľnice, cesty pre motorové vozidlá a cesty podľa schváleného
plánu rozvoja diaľnic a ciest vo vlastníctve štátu okrem ich prejazdných úsekov cez
colné priestory - Národná diaľničná spoločnosť, 2ba)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 2ba znie:
"2ba) Zákon č. 639/2004 Z.z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene
a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení
neskorších predpisov.".
2. V § 3d ods. 5 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
"b) ak ide o cesty vo vlastníctve štátu okrem ich prejazdných úsekov cez
colné priestory - právnické osoby na tento účel zriadené ministerstvom, 2c)".
Doterajšie písmená b) až e) sa označujú ako písmená c) až f).
3. V § 3f odsek 1 znie:
"(1) Správca cesty I. triedy môže zmluvne previesť povinnosť udržiavať cestu
I. triedy v stave zodpovedajúcom účelu, na ktorý je určená, na vlastníka alebo správcu
ciest II. a III. triedy, alebo na Národnú diaľničnú spoločnosť 2ba) za cenu dohodnutú
v súlade s cenovými predpismi.".
4. V § 3f odsek 2 znie:
"(2) Vlastník alebo správca ciest II. a III. triedy môže zmluvne previesť
povinnosť udržiavať cesty II. a III. triedy v stave zodpovedajúcom účelu, na ktorý
sú určené, na Národnú diaľničnú spoločnosť 2ba) za cenu dohodnutú v súlade s cenovými
predpismi.".
5. V § 6 ods. 4 druhá veta znie: "Úhrada sa platí na kalendárny rok, na mesiac,
na týždeň alebo na jeden deň bez ohľadu na počet vykonaných jázd.".
6. V § 6 odsek 8 znie:
"(8) Výber poplatkov za užívanie diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, nálepky,
ich distribúcia, predaj a výmena sa zabezpečujú právnickou osobou ustanovenou zákonom
č. 639/2004 Z.z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č.
135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
Finančné prostriedky získané z výberu poplatkov, z predaja nálepiek a úroky z týchto
prostriedkov sú príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti.".
7. V § 24 sa vkladá nový odsek 1, ktorý znie:
"(1) Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením výšku úhrady za užívanie
vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy podľa §
6 ods. 4.".
Doterajší text § 24 sa označuje ako odsek 2.
8. Príloha č. 2 sa vypúšťa.
Čl.III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.
Zákon č. 747/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2005.
Zákon č. 664/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2008.
Zákon č. 86/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2008.
Zákon č. 232/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2008.
Zákon č. 307/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2009.
Zákon č. 317/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 15. októbrom 2012.
Zákon č. 474/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2014.
Zákon č. 488/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2015.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 149/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2019.
Zákon č. 236/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 27. septembrom 2024.
Zákon č. 357/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2025.
Ivan Gašparovič v.r.
Pavol Hrušovský v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
PRÍL.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022,
ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky
za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú.v. EÚ L 69, 4.3.2022).
1) § 1, § 3 ods. 3 písm. b), § 4 ods. 1 a § 4a ods. 4 zákona č. 135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
2) Čl. 20 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
2a) § 3d ods. 1 zákona č. 135/1961 Zb. v znení neskorších predpisov
3) Napríklad Zákon č. 65/2001 Z.z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v znení
neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o
súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a
vyrovnaní v znení neskorších predpisov.
4) § 42 ods. 2 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995
Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam
(katastrálny zákon) v znení zákona č. 255/2001 Z.z.
5) § 4 ods. 1, § 5 ods. 3 a § 38 až 40 zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 162/1995 Z.z. v znení neskorších predpisov.
6) § 663 až 684 Občianskeho zákonníka.
7a) Zákon č. 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených
úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona
č. 664/2007 Z.z.
8) § 13 ods. 13 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z. o
správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
9) Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z.z.
o stanovení všeobecnej hodnoty majetku.
10) § 151n až 151p Občianskeho zákonníka.
10a) § 8 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z. o
správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
11) § 34 a 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. v znení
neskorších predpisov.
11a) Zákon č. 474/2013 Z.z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných
komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11aa) § 6 ods. 1 písm. k) zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11b) § 14 zákona č. 25/2006 Z.z.
12) Napríklad zákon č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z.
13a) Zákon č. 474/2013 Z.z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 488/2013 Z.z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13b) § 4 ods. 3 až 5 zákona č. 474/2013 Z.z. v znení neskorších predpisov.
14) Napríklad zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
v znení neskorších predpisov.
15) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších
predpisov.