Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II.
časť)
Mgr.
Norbert
Adamov
PhD.
Ústav hudobnej vedy SAV, Bratislava.
ADAMOV, N.: Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť). Právne
aspekty zásahov výkonného umelca do autorského diela z hľadiska slovenskej a českej právnej úpravy.
Právny obzor, 92, 2009, č. 5, s. 427 - 436.
S interpretáciou autorského diela dochádza nielen k použitiu diela, ale nezriedka sa jeho
interpretácia spája aj so zásahmi do diela. Preto je potrebné rozlíšiť použitie diela ako najširší
pojem, zásah do diela ako užší pojem a spracovanie diela ako pojem najužší. V rámci spracovania
autorského diela má osobitné postavenie spracovanie prostredníctvom paródie.
Úvod
Výkonný umelec je subjektom, ktorý má vo vzťahu k interpretovanému dielu celkom osobitné
postavenie - nie je len osobou uvádzajúcou auditívne, resp. audiovizuáne dielo "do života", ale
disponuje možnosťou takého zásahu do interpretovaného diela, ktorý zakladá samostatné autorské právo
interpreta. Nasledujúci text pojednáva o tom, aké právne súvzťažnosti môže mať interpretačný výkon k
interpretovanému dielu.
Výkonný umelec a spoluautorstvo
Predstavme si, že existujúce hudobné dielo by bolo improvizačnými zásahmi interpreta
(napr. priamo na koncertnom vystúpení) zásadným spôsobom zmenené. Teoreticky by improvizované zásahy
mohli predstavovať rovnaký alebo aj väčší objem materiálu ako pôvodná skladba. V takomto prípade je
riešenie otázky vzniku spoluautorstva jednoduché - spoluautorstvo by v tomto prípade neprichádzalo
do úvahy, pretože podľa § 8 slovenského autorského zákona
618/2003 Z.z. (ďalej označený ako SAZ) sa za
dielo spoluautorov považuje také dielo, ktoré
vzniklo ako jediné dielo.
Česká právna úprava
formuluje časový horizont možnosti vzniku spoluautorstva trochu inak. V § 8 ods. 1 zákona 121/2000
Sb. (ďalej označený ako ČAZ) je predpokladom spoluautorstva spoločná tvorivá činnosť najmenej
dvoch autorov, a to až do doby dokončenia diela.
Zaujímavá je v tejto súvislosti dôvodová správa
k českému autorskému zákonu, ktorá vo vzťahu k § 8 ČAZ uvádza, že "činnosť spoluautorov nemusí
byť súčasná a môže sa uskutočniť aj postupne, musí však prebiehať ešte pred ukončením diela.
Dodatočná tvorivá činnosť vo vzťahu k dielu už napĺňa znaky spracovania, alebo vedie k vzniku
dodatku, ktorý má povahu samostatného autorského diela a môže byť s pôvodným dielom len mechanicky
spojený".1) Dôvodová správa k ČAZ teda ponúka dva argumenty, o ktoré sa
budeme opierať v ďalšom texte. Po prvé, že činnosť spoluautorov nemusí byť súčasná a po druhé, že
spoluautorstvo môže vzniknúť len pred ukončením diela.Ako sme už vyššie uviedli, nie je možné, aby spoluautorstvo inej osoby vzniklo počas
života autora nezávisle od jeho vôle. Podobný výklad treba teda použiť aj v situácii, ak autor
hudobného diela priamo predpísal niektoré úseky skladby ako improvizované. Máme tu teda dielo, na
ktoré môžeme hľadieť ako na , hoci v skutočnosti skla
opus
perfectum