Vodiaci pes v slovenskej legislatíve: živé zviera ako kompenzačná pomôcka bez primeranej regulácie

Vydáno: 41 minút čítania
Článok
1)
sa v prvej časti zaoberá tým, ako je vodiaci pes definovaný v právnom poriadku Slovenskej republiky. Predmetom druhej kapitoly je analýza otázky, ako sa zo psa stane kompenzačná pomôcka. Keďže práve pre túto časť právnej úpravy sú špecifické viac právne medzery než právne ustanovenia, v tretej časti sa zameriavame na otázku, ako má osoba s ŤZP postupovať, pokiaľ si kúpila psa, ktorý nie je spôsobilý plniť funkciu kompenzačnej pomôcky.
The first part of the paper introduces a definition of a guide dog in the Slovak legal order. The subject of the second part consists of an analysis of the procedure how the dog becomes a compensatory aid. This part of the legislation is full of legal loopholes. Consequently, the third part focuses on the question of how a person with disability should proceed if he or she has purchased a dog that is not competent to perform the function of compensatory aid.
ČIČKÁNOVÁ, D.: Vodiaci pes v slovenskej legislatíve: živé zviera ako kompenzačná pomôcka bez primeranej regulácie; Justičná revue, 72, 2020, č. 1, s. 61 - 77.

Cieľom článku je predstaviť právne vákuum v legislatíve Slovenskej republiky vo vzťahu k vodiacim psom, ktoré je prekvapivé najmä s ohľadom na dôležitú úlohu vodiacich psov v živote osôb s ťažkým zdravotným postihnutím (ďalej ako "osoba s ŤZP") a identifikovať subjekty zodpovedajúce za správanie vodiaceho psa a kvalitu jeho výcviku, a to prostredníctvom odborného článku k právnej úprave a dostupnej súdnej praxi. Článok sa v prvej časti zaoberá tým, ako je vodiaci pes definovaný v právnom poriadku SR. Predmetom druhej kapitoly je analýza otázky, ako sa zo psa stane kompenzačná pomôcka. Keďže práve pre túto časť právnej úpravy sú špecifické viac právne medzery než právne ustanovenia, v tretej časti sa zameriavame na otázku, ako má osoba s ŤZP postupovať, pokiaľ si kúpila psa, ktorý nie je spôsobilý plniť funkciu kompenzačnej pomôcky.
Je potrebné upozorniť, že článok pracuje predovšetkým so zákonom č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch (ďalej ako "Zákon o peňažných príspevkoch"), keďže tento ako jediný obsahuje základnú úpravu vodiacich psov. Predmetom článku je však aj právne postavenie vodiacich psov, ktoré si zakúpili osoby s ŤZP bez toho, aby im bol priznaný nárok na peňažný príspevok.
Závery článku sa v celom rozsahu vzťahujú aj na právnu úpravu týkajúcu sa ostatných psov so špeciálnym výcvikom, a teda aj na asistenčné psy najmä pre pohybovo postihnuté osoby 2) a signálne psy slúžiace sluchovo postihnutým osobám 3) . Z dôvodu praktických príkladov využívaných v článku a presnejšej ilustrácie legislatívnej problematiky však pracujeme len s pojmom vodiaceho psa.
 
1 Vodiaci pes ako kompenzačná pomôcka
Vodiaci pes je pes, ktorý sprevádza nevidiace alebo inak vážne zrakovo postihnuté osoby, pričom jeho účelom je dôstojným spôsobom uľahčiť im každodenný život a pohyb v súkromí aj na verejných miestach. Z právneho hľadiska tak naňho možno nahliadať z dvoch hľadísk, a to (1) ako na živé zviera a (2) ako na kompenzačnú pomôcku zvyšujúcu kvalitu života osôb s ŤZP.
Vodiaci pes môže byť ako živé zviera podľa ustanovenia § 118 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej ako "Občiansky zákonník") predmetom občianskoprávnych vzťahov, a teda aj napr. predmetom kúpnej zmluvy. V nadväzujúcom ustanovení § 119 ods. 3 Občianskeho zákonníka, ktoré je venované bližšej špecifikácii právneho statusu veci, zákonodarca uviedol, že živé zviera má "
osobitný význam a hodnotu ako živý tvor, ktorý je schopný vnímať vlastnými zmyslami a v občianskoprávnych vzťahoch má osobitné postavenie
". Status zvieraťa sa spravuje ustanoveniami o hnuteľných veciach "
len primerane jeho povahe
". 4) Z hľadiska aplikácie zákona sa tak na vodiaceho psa spravidla primerane aplikujú ustanovenia upravujúce status nezastupiteľnej hnuteľnej veci, konkrétne domáceho zvieraťa. 5) Rovnako ako v prípade iných ustanovení právneho poriadku je vnímanie pojmu "
primerane
" do veľkej miery subjektívne a jeho v praxi aplikovateľný výklad bude v podstatnom rozsahu závisieť od dostupných súdnych rozhodnutí. Aký konkrétny vplyv má daná primeranosť a deklarovaná osobitosť na status vodiaceho psa (či akéhokoľvek zvieraťa), to v tejto chvíli nie je spoľahlivo vysvetlené; čiastočná analýza predmetnej témy sa však nachádza ďalej v článku v rámci diskusie o zodpovednostnom koncepte za kvalitu vodiaceho psa a o dĺžke záručnej doby.
Priamo pojem "vodiaci pes" je definovaný v Zákone o peňažných príspevkoch. V slovenskom právnom poriadku je subsumovaný pod kategóriu
pomôcky
, konkrétne
psa so špeciálnym výcvikom
, 6) kam patria aj spomínané asistenčné a signálne psy. 7)
Vodiaci pes je definovaný svojím účelom
, ktorým je umožniť alebo sprostredkovať fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím vykonávať činnosti, ktoré by bez vodiaceho psa nemohla vykonávať sama, alebo by bolo vykonávanie týchto činností spojené s nadmernou fyzickou záťažou či trvalo by neúmerne dlho. 8) Zákon o peňažných príspevkoch vodiaceho psa ďalej hodnotí ako pomôcku, ktorá má slúžiť na podporu "
sociálneho začlenenia fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím do spoločnosti za jej aktívnej účasti pri
zachovaní jej ľudskej dôstojnosti
". 9) V súlade s uvedeným sú tak kompenzované postihnutia limitujúce možnosti mobility, orientácie, komunikácie, zvýšenej finančnej záťaže a sebaobsluhy. 10) Konkrétne je úlohou vodiaceho psa - pomôcť osobe s ŤZP "
pri
každodenných činnostiach
, najmä pri
samostatnom pohybe, podávaní predmetov
a
bezpečnom zvládnutí prekážok v priestore
". 11)
Status vodiaceho psa rozoznáva aj ďalší právny predpis, a to zákon č. 282/2002 Z.z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov (ďalej ako "Zákon o podmienkach držania psov"), ktorý označuje vodiaceho psa ako
zvláštneho psa
. 12) Konk

Související dokumenty

Súvisiace články

Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Metódy smerujúce k definícii základných práv v praxi maďarského ústavného súdu
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
Právo na odpor jako ústavně zaručené právo a jeho specifika
Úřední změna pohlaví jako úvaha de lege ferenda?
Ústavnoprávne požiadavky prípustnosti obmedzenia práva na informácie držané štátom
Intersexuálne športovkyne ako hnacia sila transnacionálnej ochrany ľudských práv
Kopernikovský obrat cez feministickú teóriu práva
Konflikt slobody prejavu a ochrany osobnostných práv osôb verejného záujmu v rozhodovacej praxi súdov
Aký je súčasný rating slobody a zdravia?
Platná právna úprava periodickej tlače vo svetle zásahov zákonodarcu a rozhodovacej praxe súdov.
Ochrana sociálnych práv v konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Správa z konferencie Partnerstvá a reforma pre ochranu ľudských práv
Niektoré aspekty legality odpočúvania
Mechanizmy zmluvnej ochrany ľudských práv
Sloboda pohybu a pobytu v poľskom práve
Rozhodovanie súdov týkajúce sa rodovej rovnosti a ľudských práv žien: niekoľko zamyslení nad právnickým diskurzom a jeho spoločensko-kontextuálnymi aspektmi
Antidiskriminačná klauzula.

Súvisiace predpisy

Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník
282/2002 Z.z. , ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov
88/2011 Sb. o technických podmínkách a postupu při pořizování biometrických údajů a podpisu cizince pro účely vydání průkazu o povolení k pobytu