Úvod
Cieľom nášho príspevku je zhodnotiť využívanie racionálnych predpokladov v posledných rozhodnutiach Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len
Ústavný súd SR)
a Ústavného súdu Rakúskej republiky (ďalej len
Ústavný súd RP)
pri obmedzovaní základných ľudských práv a slobôd. V prvej časti príspevku sa zameriame na využitie racionálnych predpokladov pri aplikácií testu proporcionality. V druhej časti sa pokúsime kriticky pristúpiť k rozhodnutiu Ústavného súdu SR
1)
z pohľadu vyhodnotenia dôvodnosti rozhodnutia o vyhlásení núdzového stavu.I. Test proporcionality a racionálne predpoklady
Ústava v čl. 1 ods. 1 deklaruje, že Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Pojem právneho štátu, ku ktorému sa Slovenská republika hlási, sa spája s koncepciou materiálneho právneho štátu. Požiadavka materiálneho právneho štátu vychádza z toho, že štát sa ma pokúsiť o spravodlivé úpravy spôsobilé vyvolať konsenzus.
2)
V súčasnosti Ústavný súd SR rozhoduje o súlade niektorých ustanovení zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronický komunikáciách (ďalej len
zákon o elektronických komunikáciách)
a zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (ďalej len
zákon o ochrane verejného zdravia)
s ústavou. V oboch prípadoch už došlo k pozastaveniu účinnosti niektorých ustanovení týchto zákonov. V tejto časti sa budeme venovať najmä predpokladom, ktoré musí štát pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd naplniť, aby neboli porušené princípy materiálneho právneho štátu. Myslíme si, že tieto podmienky Ústavný súd SR vo svojom rozhodnutí
3)
prezentoval, preto sa zameriame na analýzu jeho postupu a pokúsime sa o komparáciu jeho názorov s názormi Ústavného súdu RP, ktorý sa taktiež venoval problematike obmedzenia ľudských práv a slobôd v čase pandémie.Prv než prejdeme k samotnému rozhodnutiu Ústavného súdu SR, je nevyhnutné ozrejmiť, prečo v pandémii dochádza k obmedzovaniu základných práv a slobôd. Je to z dôvodu, že v podmienkach materiálneho právneho štátu existuje koncept pozitívneho záväzku štátu. Ide o povinnosť štátu realizovať kroky na ochranu základných práv a slobôd. Napríklad, ak čl. 40 Ústa