Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (2. časť)

Vydáno: 33 minút čítania

Autor v predkladanom príspevku analyzuje vybrané aspekty inštitútu dočasného pozastavenia účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy. Nevyhýba sa komparatívnemu pohľadu na obdobné zahraničné právne úpravy. Platnú normatívnu reguláciu skúma vo svetle rozhodovacej praxe. V štrukturálnej nadväznosti formuluje návrhy na zmenu legislatívy de lege ferenda.

 
TOMAŠ, L.: Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (2. časť); Justičná revue, 73, 2021, č. 5, s. 622 - 633.
In the presented article, the author analyses selected aspects of the institute of temporary suspension of the effectiveness of normative administrative acts of territorial self government. It does not avoid a comparative view of similar foreign legislation. The current normative regulation is examined in the light of the case law decision-making practice. In the structural sequence, it formulates offers to change the legislation de lege ferenda.
 
IV ČASOVÉ ASPEKTY ROZHODOVANIA O NÁVRHU NA DOČASNÉ POZASTAVENIE ÚČINNOSTI NORMATÍVNEHO SPRÁVNEHO AKTU
Dichotomický prístup zákonodarcu k úprave konania o súlade právnych predpisov v rámci ústavného súdnictva a správneho súdnictva sa neobmedzuje na náležitosti návrhu na dočasné pozastavenie účinnosti právneho predpisu. Kým zákon č. 314/2018 Z.z. o Ústavnom súde SR zakotvuje procesný imperatív
bezodkladného rozhodovania
o návrhu na dočasné pozastavenie účinnosti právneho predpisu, 2) Správny súdny poriadok takúto signifikantnú úpravu nezakotvil. Neznamená to však, že temporálne limity pre rozhodovaciu činnosť správneho súdu neexistujú. Možno ich vyvodiť implicitným spôsobom. Priestor preto vytvárajú ustanovenia Správneho súdneho poriadku, prípadne, v nadväznosti na § 2 Civilného sporového poriadku, 3) aj ustanovenia Civilného sporového poriadku, ktoré sa vzťahujú na rýchlosť správneho súdneho konania. Konkrétne môže ísť napríklad o -
1.
ustanovenie § 103 ods. 1 prvej vety Správneho súdneho poriadku, ktoré zakotvuje povinnosť správneho súdu postupovať po začatí konania aj bez ďalších návrhov tak, aby vec bola
čo najrýchlejšie
rozhodnutá;
2.
článok 17 Civilného sporového poriadku, podľa ktorého má správny súd postupovať v konaní tak, aby vec bola
čo najrýchlejšie prejednaná a rozhodnutá
, aby predchádzal zbytočným prieťahom, konal hospodárne a bez zbytočného a neprimeraného zaťažovania strán sporu a iných osôb.
Správny súd má o dočasnom pozastavení účinnosti napadnutého, všeobecne záväzného nariadenia rozhodnúť "čo najrýchlejšie", čo nemusí byť nevyhnutne totožné s "bezodkladným rozhodovaním". Konanie a rozhodovanie "čo najrýchlejšie" je všeobecnou požiadavkou hospodárnosti konania (procesnej ekonómie). Prejednaťa rozhodnúť čo najrýchlejšie je potrebné každú vec, ktorá je sekundárnym predmetom konania pred správnym súdom. Aj Ústavný súd SR by mal nakoniec rozhodovať tak, aby vec bola prejednaná a rozhodnutá "čo najrýchlejšie" (čl. 17 Civilného sporového poriadku), a to na základe subsidiarity Civilného sporového poriadku, normatívne objektivizovanej v § 62 zákona č. 314/2018 Z.z. o Ústavnom súde SR. 4) Pokiaľ by teda zákonodarca hodlal označiť termínmi "čo najrýchlejšie" a "bezodkladne" rovnaký denotát, neustanovoval by v § 80 zákona č. 314/2018 Z.z. o Ústavnom súde SR povinnosť bezodkladného rozhodovania o dočasnom pozastavení účinnosti právneho predpisu v ústavnom súdnictve. Úprava § 80 zákona č. 314/2018 Z.z. o Ústavnom súde SR je symptomatickým dôkazom skutočnosti, že "bezodkladné konanie" je obsahovo prísnejšie než "konanie čo najrýchlejšie". V tomto kontexte "čo najrýchlejší postup" nemusí napríklad znamenať "prednostné vybavovanie správnej súdnej veci", kým "bezodkladný postup" áno. Dvojaká pozícia zákonodarcu k časovým aspektom rozhodovania o dočasnom pozastavení právneho predpisu tak pravdepodobne tiež nie je celkom dôvodná.
Nejednotný legislatívny prístup sa však v aplikačnej praxi príliš neodráža. Z empirických poznatkov vyplýva, že Ústavný súd SR i správne súdy rozhodujú o podanom návrhu značne odlišne. Dĺžka rozhodovania Ústavného súdu SR sa pohybuje od niekoľkých dní, 5) cez mesiace 6) až po roky. 7) 8) Obdobné závery vyplývajú z činnosti správnych súdov. Napríklad Krajský súd v Banskej Bystrici vydal rozhodnutie o nevyhovení návrhu na dočasné pozastavenie účinnosti právneho predpisu vo veci sp. zn.23S/186/2013 už po
necelých dvoch týždňoch
od jeho doručenia (návrh bol konajúcemu súdu doručený 31. mája 2013, o veci sa rozhodlo 12. júna 2013).

Související dokumenty

Súvisiace články

Všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom. Kritické poznámky k novému zákonu. (II.)
Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (1. časť)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (1. časť)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (2. časť)
Nakladanie s majetkom obcí a miest v judikatúre Najvyššieho súdu a Ústavného súdu Slovenskej republiky
Rozhodcovské konanie v novom šate
Intertemporalita novej úpravy rozhodcovského konania
Příprava změny zákona o zadávání veřejných zakázek
O platnej úprave zlúčenia obcí a rozdelenia obce
(Ne)Správni ľudia na Najvyššom správnom súde SR?
Oprava vložených údajov do elektronických systémov verejnej správy
Formy účasti územnej samosprávy a štátnej správy na procesoch zmien obecného názvoslovia
Preskúmateľnosť rozhodnutia o primeranej náhrade za vyvlastnenie v správnom súdnictve
Akademická sloboda a akademická samospráva (ako vzájomne sa podmieňujúce faktory)
Verejné obstarávanie s obmedzenou súťažou
Veřejné zakázky a změny jejich právní úpravy v ČR v porovnání se SR
Verejné obstarávanie a machinácie s ním spojené
Najvyšší správny súd jako "new kid on the block": komparativní pohled s českým Nejvyšším správním soudem
Trvajúci delikt a jeho špecifiká v civilnom práve na pozadí kompenzácie environmentálnych škôd
Preskúmateľnosť rozhodnutí orgánov športových zväzov v rámci správneho súdnictva

Súvisiace predpisy

314/2018 Z.z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
369/1990 Zb. o obecnom zriadení
302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch)