Autor v predkladanom príspevku analyzuje dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve. Zaoberá sa právno-teoreticky a právno-aplikačne zaujímavými aspektmi platnej právnej úpravy obsiahnutej v § 362 Správneho súdneho poriadku. Platnú normatívnu reguláciu skúma vo svetle rozhodovacej praxe správnych súdov.
In the present article, the author analyses the reasons for the temporary suspension of the generally binding regulation in the administrative judiciary. He deals with legally-theoretically and legally-application-related aspects of the valid legal regulation contained in § 362 of the Administrative Procedure Code. The current normative regulation is examined in the light of the decision-making practice of administrative courts.
TOMAŠ, L.: Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (1. časť); Justičná revue, 74, 2022, č. 2, s. 153 – 163.
Kľúčové slová: obec, správne súdnictvo, lokálne právo.
Key words: municipality, administrative judiciary, local law.
Právne predpisy/legislation: Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov, Zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
I ÚVOD
Správny súdny poriadok zakotvuje v
§ 362 dôvody, na základe ktorých môže správny súd dočasne pozastaviť účinnosť normatívneho správneho aktu (všeobecne záväzného nariadenia) obce alebo vyššieho územného celku.
1)
Avizované dôvody predstavujú
alternatívne dané stavy
, ktorých prítomnosť je
základnou a nevyhnutnou podmienkou
dočasného pozastavenia účinnosti komunálneho práva.
2)
Cieľom tohto článku je, v systematickej nadväznosti nav tomto periodiku už skôr publikované články,
3)
priniesť náhľad na právno-teoreticky a právno-aplikačne zaujímavé momenty platnej právnej úpravy, túto preskúmať vo svetle rozhodovacej praxe správnych súdov, ako aj predostrieť komparatívny pohľad na obdobné zahraničné normatívne regulácie.
II OBSAHOVÉ VYMEDZENIE DÔVODOV DOČASNÉHO POZASTAVENIA ÚČINNOSTI KOMUNÁLNEHO PRÁVA
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti podľa § 362 Správneho súdneho poriadkusú normované (i) pozitívne a (ii) taxatívne. Na procesný úspech (vyhovenie návrhu na dočasné pozastavenie účinnosti právneho predpisu) teda v tomto smere postačí, ak žalobca unesie procesné povinnosti a procesné bremená vo vzťahu čo i len k jedinému dôvodu dočasného pozastavenia účinnosti právneho predpisu.
4)
Je však procesne prípustné, aby aktívne legitimovaný subjekt v návrhu kumuloval dôvody podľa § 362 ods. 1 Správneho súdneho poriadku. Takýto postup je v praxi (najmä) prokuratúr vystupujúcich v pozícii žalobcov
5)
pomerne frekventovaný.
Podľa § 362 ods. 1 Správneho súdneho poriadku môže správny súd dočasne pozastaviť účinnosť všeobecne záväzného nariadenia, jeho časti alebo niektorého jeho ustanovenia, ak (i) ich ďalšie uplatňovanie môže ohroziť základné práva a slobody, (ii) ak hrozí značná hospodárska škoda, (iii) ak hrozí závažná ujma na životnom prostredí, (iv) ak hrozí iný vážny nenapraviteľný následok.
Zákonodarca uvedené dôvody bližšie nekonkretizuje (príkladmo alebo vyčerpávajúco).
Kriticky sa žiada poznamenať, že odôvodnenia rozhodnutí podľa § 362 Správneho súdneho poriadkunie sú (až na niekoľko výnimiek)
6)
príliš výdatným zdrojom ich všeobecnej (abstraktnej) interpretácie.
Správne súdy sa pri vyhovení návrhu obvykle obmedzia na konštatovanie dôvodnosti návrhu a formálne zopakovanie zákonných dôvodov.
7)
Vzhľadom na obsahovú príbuznosť dôvodov dočasného pozastavenia účinnosti právnej normy v správnom súdnictve a ústavnom súdnictve
8)
nie je vylúčené, aby súdna prax primerane vychádzala aj z rozhodovacej činnost