PRESKÚMAVANIE ÚSTAVNOSTI A ZÁKONNOSTI VŠEOBECNE ZÁVÄZNÝCH NARIADENÍ OBCE
Pri aplikácii a interpretácii všeobecne záväzných nariadení môžu vzniknúť pochybnosti o
ich súlade s právnymi predpismi vyššej právnej sily (ústava, zákony a pod.). Zistenie súladu alebo
nesúladu všeobecne záväzných nariadení obce s právnymi predpismi vyššej právnej sily sa realizuje v
konaní o preskúmaní ich ústavnosti alebo zákonnosti.
Preskúmanie súladu všeobecne záväzného nariadenia s ústavou, zákonmi, nariadeniami vlády a
ostatnými právnymi predpismi ústredných orgánov štátnej správy sa uskutočňuje v rámci dozorovej
činnosti prokurátora, preskúmania tohto súladu všeobecným súdom podľa
§ 250zfa OSP a aj Ústavným súdom SR
[čl. 125 ods. 1 písm. c),
d) Ústavy SR].
V prípade zisteného nesúladu všeobecne záväzného nariadenia obce s právnymi predpismi vyššej
právnej sily dochádza k zrušeniu tohto všeobecne záväzného nariadenia. K zrušeniu všeobecne
záväzného nariadenia môže prísť zo strany obce, keďže "tvorba práva v sebe zahrnuje nielen prvky
kreatívne, ale aj prvky derogatívne. Podstata derogatívnych prvkov v tvorbe práva spočíva najmä v
tom, že právomoc tvoriť (kreovať) normatívne právne akty spravidla bez výnimky zahrnuje aj
spôsobilosť zrušovať normatívne právne akty alebo ich časti. Platí zásada, že každý orgán tvorby
práva má právomoc zrušiť normatívny akt, ktorý vydal."1) Obec tak môže
urobiť, keď prijíma nové všeobecne záväzné nariadenie upravujúce tú istú oblasť, alebo ruší
všeobecne záväzné nariadenie bez ďalšieho, alebo keď vyhovie protestu prokurátora a nezákonné
všeobecne záväzné nariadenie zruší. Na druhej strane možno všeobecne záväzné nariadenie zrušiť na
základe rozhodnutia všeobecného súdu podľa § 250zfa
ods. 5 OSP alebo ústavného súdu podľa čl. 125
ods. 3 ústavy.
Dozor prokurátora
Prokurátor v rámci dozoru nad dodržiavaním zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych
predpisov orgánmi verejnej správy, ktorými sú aj orgány územnej samosprávy (obec, vyšší územný
celok), je oprávnený preskúmavať zákonnosť všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných orgánmi
verejnej správy, okrem iných, pri prijímaní všeobecne záväzných nariadení obcí pri výkone samosprávy
a štátnej správy. Prokurátor z procesného hľadiska postupuje podľa zákona č.
153/2001 Z.z. o prokuratúre v znení neskorších
predpisov (ďalej len zákon o prokuratúre).
Prokurátor pri vykonávaní dozoru preskúmava dodržiavanie zákonov a