ZODPOVEDNOST ŠTÁTU ZA ŠKODU SPÔSOBENÚ LEGISLATÍVNOU ČINNOSTOU PRED SÚDMI SR
Predmetom tohto článku je otázka povinnosti štátu poskytnúť náhradu škody, ktorú utrpeli
jednotlivci v súvislosti s legislatívnou činnosťou zákonodarcu a možnosť jej uplatnenia pred súdmi
SR. Ide o značne kontroverznú a nedoriešenú otázku, ktorej doteraz nebol venovaný dostatočný
priestor. Je však pravdepodobné, že vzhľadom na viaceré výzvy, pred ktorými stoja súdy v
SR1), sa stane predmetom širšieho záujmu odbornej verejnosti.
Inšpiráciou k napísaniu tohto článku bol článok autorov JUDr. Ľalíka a JUDr. Števčeka uverejnený
v časopise Zo súdnej praxe č. 1/2012.2) K téme neústavnosti zmeny zákonníka
práce v súvislosti so znížením zákonnej, maximálnej výšky poplatku za sprostredkovanie stravovacích
služieb autori okrem iného uviedli, že jednotlivec, ktorý v dôsledku platnosti zákona utrpel škodu
má možnosť domáhať sa jej náhrady postupom podľa zákona č.
514/2003 Z.z. o zodpovednosti za škodu
spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov. Podľa autorov
"v
podmienkach materiálneho právneho štátu nie je totiž možné vyňať ani parlament z potenciálnych
zdrojov pôsobiacich škodu pričítateľnú štátu"
3).Domnievame sa, že právny poriadok SR v súčasnom stave neponúka dostatočný priestor pre jednoduché
konštatovanie o povinnosti štátu nahradiť škodu vzniknutú v dôsledku legislatívnej činnosti. Naopak,
považujeme túto otázku za kontroverznú a nevyriešenú, a to nielen v právnom poriadku SR, ale aj v
prevažnej väčšine ostatných európskych a svetových jurisdikcií. Táto problematika obsahuje závažné
aspekty z hľadiska filozoficko-právneho a štátoprávneho, pričom bokom nezostávajú ani otázky
politického charakteru. Našou ambíciou nie je podať vyčerpávajúci výklad všetkých aspektov
súvisiacich s touto otázkou a ani poskytnúť argumentáciu v prospech niektorého z pohľadov na
predmetnú oblasť. Našim cieľom je skôr poskytnúť základný prehľad o súčasnom stave možnosti
domáhania sa náhrady škody v dôsledku legislatívnej činnosti v kontexte právneho poriadku SR, ako aj
iných vybraných štátov.
I. Zodpovednosť za škodu spôsobenú legislatívnou činnosťou
V právnej terminológii deliktuálneho práva sa ako základné predpoklady zodpovednosti za škodu
uvádzajú: i) porušenie právnej povinnosti, ii) existencia škody a iii) príčinná súvislosť medzi
porušením právnej povinnosti a škodou. V prípade konštituovania zodpovednosti na základe
subjektívneho prvku je k uvedeným predpokladom pridávané aj kritérium
zavinenia.4) Napriek tomu, že uvedené predpoklady sa spájajú predovšetkým s
občianskoprávnou zodpovednosťou, ide o všeobecné kritéria aplikovateľné aj pre zodpovednostné vzťahy
v systéme verejného práva.
V prípade zákonodarcu treba porušenie právnej povinnosti, ako primárneho predpokladu pre vznik
zodpovednosti za škodu, vnímať v rámci normatívneho chápania úlohy zákonodarcu v materiálnom právnom
štáte.5) Vychádzajúc z ustanovenia
čl. 1 ods. 1 a
čl. 2 ods. 2 Ústavy SR (ústava),
orgány verejnej moci participujúce na tvorbe všeobecne záväzných právnych predpisov majú povinnosť
tvoriť také právne normy, ktoré majú určitú kvalitu, pričom základným prejavom takejto kvality je
súlad zákonov s Ústavou.6) Pri aplikovaní týchto princípov právneho štátu na
legislatívnu činnosť NR SR Ústavný súd SR (Ústavný súd) v jednom zo svojich rozhodnutí uviedol, že
parlament môže prijať v zásade ľubovoľný zákon, pokiaľ týmto zákonom neprekročí rámec daný
Ústavou.7) Ak parlament prekročí tieto svoje oprávnenia poskytuje právny
poriadok SR garancie na nápravu tohto stavu, a to prostredníctvom konania o súlade právnych
predpisov Ústavným súdom podľa čl. 125
Ústavy. Treba tiež dodať, že zákonodarca môže byť viazaný záväzkom prijať právny predpis s určitým
obsahom8). V neposlednom rade je zákonodarca povinný postupovať v súlade s
procedurálnymi pravidlami obsiahnutými v ústave a ďalších predpisoch.
V nadväznosti na uvedené preto porušenie právnej povinnosti zákonodarcu môže spočívať v zásade v
troch nasledovných pochybeniach:
a) porušenie pravidiel legislatívneho procesu,
b) prijatie právnej normy v rozpore s právnymi predpismi vyššej právnej sily,
c) legislatívna nečinnosť, t.j. neprijatie právnej normy vôbec alebo v určenom čase, a to napriek
povinnosti normu prijať.
Škodo