"Keďže konanie o oprave chyby v katastrálnom operáte má povahu nesporového konania, jeho predmetom nemôže byť riešenie vlastníckych alebo iných vecnoprávnych sporov, na rozhodovanie ktorých sú príslušné výlučne súdy v civilnom sporovom konaní. To však neznamená, že v konaní o oprave chyby v katastrálnom operáte nemožno opraviť, t.j. zmeniť vlastnícky alebo iný vecnoprávny zápis v katastri nehnuteľností.
I.
Jednou z funkcií katastra nehnuteľností (ďalej aj "kataster") deklarovaných priamo v zákone č. 162/1995 Z. z.o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) (ďalej aj "KZ") je ochrana zákonom definovaných práv k nehnuteľnostiam.
1)
Kataster ostatne bol v podmienkach Slovenskej republiky v súlade s historickou tradíciou tzv. verejných kníh kreovaný (okrem iného) ako nástroj štátu na ochranu práv k nehnuteľnostiam.
2)
"Keďže konanie o oprave chyby v katastrálnom operáte má povahu nesporového konania, jeho predmetom nemôže byť riešenie vlastníckych alebo iných vecnoprávnych sporov, na rozhodovanie ktorých sú príslušné výlučne súdy v civilnom sporovom konaní. To však neznamená, že v konaní o oprave chyby v katastrálnom operáte nemožno opraviť, t. j. zmeniť vlastnícky alebo iný vecnoprávny zápis v katastri nehnuteľností."
Základným predpokladom napĺňania funkcie katastra pri ochrane práv k nehnuteľnostiam je súlad údajov v ňom obsiahnutých so skutočným stavom. Slovami najvyššieho súdu,
"na to, aby kataster nehnuteľností mohol slúžiť jeho základnému účelu ... musia byť skutočnosti o nehnuteľnostiach, vlastníkoch, iných evidovaných osobách a právach k nehnuteľnostiam zodpovedne a pravdivo v katastri zaznamenané"
.
3)
Ďalším predpokladom napĺňania funkcie katastra pri ochrane práv k nehnuteľnostiam je dôslednosť orgánov verejnej správy na úseku katas