During the year of 2023, the competent EU authorities adopted several legal acts to improve cross-border judicial cooperation. The main goal of these instruments was to create a uniform legal framework for the use of electronic communication between competent authorities in cross-border judicial cooperation procedures in civil, commercial and criminal matters. The author presents the most important changes that these tools introduce.
ZÁHORA, J.: Digitalizácia cezhraničnej justičnej spolupráce v EÚ; Justičná revue, 76, 2024, č. 5, s. 517 – 526.
Kľúčové slová: justičná spolupráca, digitalizácia, občianske veci, obchodné veci, trestné veci.
Keywords: judicial cooperation, digitalisation, civil matters, commercial matters, criminalmatters.
Právne predpisy/legislation: Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2844 z 13. decembra 2023 o digitalizácii justičnej spolupráce a prístupu k spravodlivosti v cezhraničných občianskych, obchodných a trestných veciach a o zmene niektorých aktov v oblasti justičnej spolupráce, Ú. v. EÚ L 2023/2844, 27. 12. 2023; Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2843 z 13.decembra 2023, ktorou sa menia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/99/EÚ a 2014/41/EÚ, smernica Rady 2003/8/ES a rámcové rozhodnutia Rady 2002/584/SVV, 2003/577/SVV, 2005/214/SVV, 2006/783/SVV, 2008/909/SVV, 2008/947/SVV, 2009/829/SVV a 2009/948/SVV, pokiaľ ide o digitalizáciu justičnej spolupráce, Ú. v. EÚ L 2023/2843, 27. 12. 2023.1)
Úvod
Efektívna cezhraničná justičná spolupráca medzi členskými štátmi EÚ si vyžaduje zabezpečenú, spoľahlivú a rýchlu komunikáciu medzi príslušnými orgánmi. Táto spolupráca by mala popritom prebiehať tak, aby sa nevytvárala neprimeraná administratívna záťaž pre komunikujúce subjekty. Tieto faktory sú rovnako dôležité pre fyzické aj právnické osoby, pretože účinný prístup k spravodlivosti v primeranom čase je rozhodujúcim aspektom práva na spravodlivý proces.
2)
Hoci na úrovni EÚ existuje komplexný súbor nástrojov určených na zlepšenie justičnej spolupráce v cezhraničných občianskych, obchodných a trestných veciach, väčšina týchto nástrojov neumožňuje zapojenie do komunikácie medzi príslušnými orgánmi prostredníctvom digitálnych prostriedkov. Ak to aj umožňujú, existujú iné nedostatky, napríklad chýbajúce zabezpečené a spoľahlivé digitálne komunikačné kanály alebo neuznávanie elektronických dokumentov, podpisov a pečatí.
3)
Z vedených dôvodov už viac ako 15 rokov na pôde EÚ prebiehajú diskusie o "digitalizácii" justície. Prvým dokumentom, ktorý Komisia predložila na diskusiu, bol dokument
Na ceste k európskej stratégii v oblasti elektronickej justície
.
4)
Podľa citovaného dokumentu neologizmus "
elektronická justícia
" zastrešuje odpoveď na trojnásobnú potrebu, ktorá spočíva v zlepšení prístupu k spravodlivosti, v zlepšení spolupráce medzi justičnými orgánmi a efektívnosti samotného súdnictva. Výsledkom týchto diskusií bolo prijatie
Viacročného akčného plánu na roky 2009 - 2013 týkajúceho sa elektronickej justície
5)
.
Následne boli prijaté ďalšie strategické dokumenty ako napr.
Stratégia v oblasti Európskej Elektronickej Justície na roky 2014 - 2018
6)
či
Viacročný akčný plán na roky 2014 - 2018, týkajúci sa európskej elektronickej justície/i>
7)
, ktorý obsahoval zoznam projektov na obdobie rokov 2014 - 2018 a opatrenia na vykonanie projektov v praxi.