Prijaté závery Okrúhle stoly 2024 - 2 „Podpora vzdelávania v mediácii a riešení konfliktov“

Vydáno: 13 minút čítania

 

Dňa 10. októbra 2024 sa na pôde Právnickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach stretli zástupcovia Asociácie mediačných centier Slovenska so zástupcami slovenských univerzít a fakúlt s cieľom diskutovať už o konkrétnych možnostiach jednotlivých fakúlt začleniť tému mediácie a riešenia konfliktov do ich kurikula.

Do diskusie pri okrúhlom stole sa zapojili zástupcovia štyroch slovenských univerzít: Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Trnavskej univerzity v Trnave, Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici a Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

Z ich fakúlt boli zastúpené právnická fakulta, filozofická fakulta, pedagogická fakulta a fakulta sociálnych vied a zdravotníctva.

V úvode stretnutia prezidentka Asociácie mediačných centier Slovenska (AMCS) JUDr. Dagmar Tragalová predstavila rozsah a obsah výučby mediácie v akreditovanom vzdelávacom programe, ktorý je potrebné absolvovať, ak chce fyzická osoba vykonávať činnosť mediátora podľa zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii.

 

Odborná príprava mediátora – 200 hodín

(100 hod. teória + 100 hod. praktická časť)

Zákon č. 420/20024 Z. z. o mediácii

je zameraná pomerne na:

a)     výučbu o základoch práva, o odvetviach občianskeho práva, pracovného práva, obchodného práva, rodinného práva a právnych predpisov určených na ochranu spotrebiteľa (ďalej len „základy právneho poriadku“),

b)    oblasť interpersonálnej komunikácie, teórie konfliktov a psychologických aspektov ich riešenia,

c)     oblasť pravidiel správania sa mediátora a tréning jeho sociálnych zručností,

d)    vedenie procesu mediácie, prípravu dohody o začatí mediácie a dohody, ktorá je výsledkom mediácie.

Oblasť celoživotného vzdelávania

 

Ďalej poukázala na špecifiká výučby pre jednotlivé fakulty z dôvodu, že absolventi fakúlt sa pripravujú na rôzne povolania. Vyzdvihla obsah vzdelávania, ktorý je aplikovateľný a využiteľný pre každého študenta bez ohľadu na jeho budúce profesijné zameranie. Prierezové témy sú potrebné pre komplexné uchopenie mediácie ako psycho-sociálnej odbornej metódy zameranej na riešenie konfliktov a nadobudnutie potrebných sociálnych zručnosti pri riešení konfliktov.


Riešenie konfliktov – metóda mediácie

interpersonálna komunikácia,

sociálne zručnosti,

stratégia vyjednávania,

teória konfliktov a psychologické aspekty ich riešenia,

práca s emóciami,

seba poznanie a sebahodnotenie,

etika a etické dilemy,

rola profesie a jej dilemy,

...

 

Mediácia v zmysle zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii je mimosúdnym riešením sporov, a tak má širšie využitie najmä pre právnické povolania, ktoré prichádzajú vo svojej odbornej praxi do styku s mimosúdnym riešením sporov alebo zmierovacími konaniami. Z tohto dôvodu je vhodné obsah vzdelávania zamerať pre jednotlivé povolania a profesie s niekoľkými modifikáciami. Cieľom vzdelávania v mediácii na vysokých školách nie je z absolventov vytvárať komplexných mediátorov so všetkými kompetenciami pre výkon činnosti mediátora. Cieľ vzdelávania je zameraný na nadobudnutie zručností potrebných pre riešenie konfliktov a pochopenie filozofických východísk alternatívnych spôsobov riešenia konfliktov, aby si spoločnosť dokázala lepšie poradiť s konfliktom a neeskalovali sa spory na súdoch a v spoločnosti.

Pre študentov práva ďalej prezidentka AMCS, JUDr. Tragalová, navrhla možnosť zapojiť študentov do medzinárodných súťaži v mediácii, vyjednávaní a arbitráži a zabezpečiť prípravu študentov na tieto súťaže. To si však vyžaduje zaviesť študijný predmet, v ktorom by získali študenti všetky potrebné vedomosti, zručnosti ale najmä tréning zameraný na prípravu na takéto súťaže, pretože tie majú svoje presné pravidlá. Pri využití možnosti zapájať študentov do súťaži je efektívne zapojiť do spolupráce aj študentské spolky. V prípade záujmu o spoluprácu ponúkla prítomným pomoc pri sprostredkovaní tréningov v angličtine v spolupráci s Právnickou fakultou Karlovej univerzity v Prahe pre tie právnické fakulty, ktoré sa v budúcnosti rozhodnú pre študijný predmet mediácie.

JUDr. Tragalová poukázala ďalej na možnosť univerzít začleniť akreditovaný program Mediátor do portfólia celoživotného vzdelávania, ktoré realizujú jednotlivé univerzity, čím by po skončení štúdia priamo ponúkli možnosť svojim absolventom doplniť si vedomosti o mediácii v rámci celoživotného vzdelávania dospelých. Informovala tiež prítomných o novom zá

Související dokumenty

Súvisiace články

Rodičovská dohoda - schválená súdom verzus uzatvorená v mediácii
První setkání se zapsaným mediátorem v České republice
Projekt ADR - mediácia civilná časť 1.
Projekt ADR - mediácia - výsledky analýzy využívania ADR a mediácie na Slovensku - časť 3.
Mediácia v trestných veciach a jej limity
Mlčenlivost mediátora v rodinné mediaci zahrnující děti aneb o čem se nemá mlčet
Využitie mediácie v súdnych sporoch z pohľadu sudcu - má mediácia v súdnych sporoch budúcnosť?
Projekt ADR – mediácia – Informatívne stretnutie u mediátora na odporúčanie súdu v praxi – mediácia v civilnom práve – časť 8
Mediácia a Centrum právnej pomoci
Projekt ADR – mediácia – Mediácia očami jej účastníkov – mediácia v civilnom práve – časť 9
Závery z I. medzinárodnej odbornej konferencie na tému Mediácia – Podpora vzdelávania v mediácii a riešení konfliktov
Využití umělé inteligence při vzdělávání v oblasti mediace: jaká je úloha ChatuGPT (časť 2)?
Mediace jako součást výuky lékařských oborů
Školská mediácia ako jedna z aplikačných oblastí mediácie
Projekt ADR – mediácia – Mediácia v konaní o výkon rozhodnutia (Em) – mediácia v civilnom práve – časť 10
Dohoda o začatí mediácie a jej účinky na plynutie času
Projekt ADR – Záverečná konferencia projektu ADR – mediácia v civilnom práve – časť 11
Quo vadis rodinná mediácia alebo ako (ne)dostať rodičov na súd
Možnosti sudcu vo vzťahu k zmierovaciemu konaniu a mediácii
Využitie mediácie ako odbornej metódy na účely sociálnoprávnej ochrany detí

Súvisiace predpisy

Zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov