Zákon č.
181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č.
85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej ako "Zákon č.
181/2014 Z. z.") patrí medzi politicky exponované predpisy, ktorých častá novelizácia nie je z pragmatického hľadiska veľmi prekvapivá. Od nadobudnutia účinnosti v roku 2014 bol novelizovaný dvanástimi predpismi, čo nepridáva na právnej stabilite a istote v tak dôležitej téme, akou financovanie volebných kampaní nepochybne je.
Posledné zmeny v zákone boli realizované v polovici roka 2022, pričom nedávne obdobie prinieslo takpovediac ideálne podmienky na testovanie aplikačnej praxe. V priebehu desiatich mesiacov sa od septembra 2023 konali hneď tri volebné kampane, a to pred voľbami do Národnej rady SR, voľbou prezidenta SR a voľbami do Európskeho parlamentu.
Trojica volieb priniesla viacero aplikačných praktík, ktoré spochybňujú schopnosť zákona realizovať myšlienkové východiská, s ktorými bol legislatívny text prijímaný. Ide jednak o praktické reflexie využívania osobitného účtu, prostredníctvom ktorého politické strany, resp. kandidáti musia jednak prijímať finančné prostriedky, ale zároveň z nich aj platiť plnenia akýmkoľvek dodávateľom, resp. tretím stranám. Zároveň ide o problematiku legislatívneho zákazu participácie tretích strán na volebnej kampani, ktorá je však v praktickej rovine iba ťažko vymožiteľná. Napokon je potrebné zamerať sa aj na otázku, z akých prostriedkov možno financovať volebnú kampaň.
Všetky nami uvedené komplikácie sa do popredia dostali na základe inovatívnych činností politických strán, resp. kandidátov, ktoré/í sa neraz pohybujú na hrane (či za hranou) extenzívneho výkladu zákona. Jednotlivým politickým súperom však využitie takýchto nástrojov dáva v praktickej rovine signifikantnú výhodu v porovnaní s konkurentmi. Popiera sa tak jeden zo základných účelov Zákona č.
181/2014 Z. z., ktorým je nastavenie čo možno najväčšej rovnosti šancí v predvolebnom súboji, a to prostriedkami transparentnosti, limitovania výdavkov použiteľných na volebnú kampaň a tiež limitáciou participácie subjektov odlišných od politických strán, resp. kandidátov v jednotlivých volebných kampaniach.
Cieľom tohto príspevku je na základe praktických príkladov z aplikačnej praxe poukázať na výkladové komplikácie zákona č.
181/2014 Z. z. a súvisiacich právnych predpisov. Našim zámerom je priniesť aj potenciálne riešenia uvedených problémov, nad ktorými by sa mal zákonodarca
de lege ferenda
zamyslieť.
1 Kam mieril zákonodarca
Pri hľadaní riešení aplikačných problémov v legislatíve je nevyhnutné vykladať zákon teleologicky, teda s čo možno najväčším prihliadnutím na úmysel, s ktorým zákonodarca text prijímal. Dôvodová správa k Zákonu č.
181/2014 Z. z. nám v tomto smere ponúka hneď niekoľko myšlienkových indícií, ktoré budú pri našom skúmaní zohrávať kľúčovú rolu.
Už vo všeobecnej časti dôvodovej správy zákonodarca uvádza, že navrhovaný zákon "
prehodnocuje financovanie politických strán smerom k precíznejším a transparentnejším pravidlám financovania, identifikácie poskytovateľov príspevkov a zverejňovania údajov o financovaní. Zmena právnej úpravy prinesie efektívnejšie postupy a pravidlá kontroly, ako aj zodpovednosť predstaviteľov politických strán za transparentnosť financovania, čo pre Slovenskú republiku vyplýva aj z medzinárodných záväzkov.
"
2)
Zo skúmaného textu jednoznačne vyplýva, že zvýšená miera transparentnosti, ktorú do financovania volebných kampaní mal Zákon č.
181/2014 Z. z.priniesť, nie je samoúčelná. Jej hlavným významom má byť možnosť identifikácie osôb, ktoré do kampaní finančne vstupujú, a tiež zabezpečenie efektívnejších postupov kontroly dodržiavania nastolených pravidiel.
3)
Ako sa následne dozvedáme z osobitnej časti dôvodovej správy, tieto pravidlá majú tiež zabezpečiť rovnosť príležitostí pre kandidujúce strany, resp. iné subjekty volebnej kampane.
4)
Jedným z najvýznamnejších nástrojov, ktorý mal prispieť k dosiahnutiu sledovaného cieľa, je osobitný platobný účet, na ktorom musí politická strana, resp. hnutie
5)
alebo politický kandidát (v závislosti od typu volebnej kampane) evidovať všetky príjmy a aj výdavky spojené s vedením kampane. Ide o tzv. transparentný účet, na ktorom musia byť informácie o pohyboch v zmysle
§ 3 od