Komunálna právnická osoba

Vydáno: 44 minút čítania

Obce často zriaďujú právnické osoby tzv. tretieho sektora, najčastejšie neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby (ďalej len „obecná nezisková organizácia“ alebo „nezisková organizácia“). Zákonným oprávnením na ich konštituovanie je § 4 ods. l) zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. Existencia obecných neziskových spoločností spôsobuje množstvo právnych problémov. Napriek ich početnosti a aplikačným problémom sa v právnej vede a právnej spisbe komunálnym právnickým osobám tretieho sektora vôbec nevenuje pozornosť. Príspevok je určený na odstránenie tohto informačného deficitu. Cieľom je dôkladná analýza vzťahu medzi zriaďovateľom – obcou – a založenou právnickou osobou tretieho sektora. Následnou syntézou poznatkov v závere príspevok objasňuje poznatky, ktoré sú condictio sine qua non pre zákonné fungovanie komunálnych právnických osôb a správny prístup zakladateľov k nim.

Municipal legal person

Municipalities often establish legal entities of the so-called third sector, most commonly non-profit organizations providing services of general interest (hereinafter referred to as „municipal non-profit organization“ or „non-profit organization“). The statutory authorization for their establishment is provided by § 4 para. l) of the Act of the National Council of the Slovak Republic No. 369/1990 Coll. on municipal establishment, as amended. The existence of municipal non-profit companies causes a number of legal issues. Despite their prevalence and application problems, legal doctrine and legal literature pay no attention to municipal legal entities of the third sector. The contribution is intended to eliminate this informational deficit. The aim is a thorough analysis of the relationship between the founder – the municipality – and the established legal entity of the third sector – a non-profit organisation. The author specifically processes the impact of the decision of the Board of Directors of a municipal non-profit organization on the merger on the legal status of the municipality as a founder. By the subsequent synthesis of knowledge in the conclusion, the paper clarifies the knowledge that is condictio sine qua non for the lawful functioning of municipal legal entities and the proper approach of their founders.

Kľúčové slová: rozdiely v právnej subjektivite právnických osôb obce, oddelenie právnej subjektivity obce ako zriaďovateľa a obecnej právnickej osoby zriadenej obcou, obec ako zriaďovateľ neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby

Key words: differences in legal subjectivity of municipal legal entities, separation of legal subjectivity of the municipality as the founder and the municipal legal entity established by municipality, the municipality as the founder of a non-profit organization providing services of general interest

 

Úvod

Založenie právnickej osoby s komunálnou personálnou a majetkovou účasťou v osobe zakladateľa je výrazom zmluvnej voľnosti a výhradného práva vlastníka – obce pri disponovaní s vlastným majetkom. Právnické osoby komunálneho práva sú takto konštituované na právnom základe čl. 65 ods. 1 Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v z. n. p. (ďalej len „Ústava SR“): „Obec a vyšší územný celok sú právnické osoby, ktoré za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodária s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami.“

Relevantná právna úprava, ktorá konkretizuje ústavnú úpravu, je následne obsiahnutá vo viacerých právnych predpisoch:

  • zákon SNR č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p. (ďalej len „zákon o neziskových organizáciách“);
  • zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“);
  • zákon SNR č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“);
  • zákon SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“);
  • zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“);
  • zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“);
  • zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti“);
  • zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v z. n. p. (ďalej len „Civilný sporový poriadok“).
 

I. FORMY KOMUNÁLNYCH PRÁVNICKÝCH OSÔB

Ustanovenie § 4 ods. 3 písm. l) zákona o obecnom zriadení zakladá obci kreačné samosprávne pôsobnosti vo vzťahu k:

  1. rozpočtovým organizáciám obce a príspevkovým organizáciám obce a
  2. iným právnickým osobám a zariadeniam obce.

Ad 1: Zákonodarcom použitý pojem „zriaďuje“ sa vzťahuje na rozpočtové a príspevkové organizácie obce. Definície, pravidlá zriaďovania a zrušovania rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií, ako aj ich hospodárenie a nakladanie s verejnými prostriedkami, upravuje zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Rozpočtové a príspevkové organizácie sú v intenciách § 21 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy zriaďované jednostranným právnym úkonom (nie na zmluvnom základe ako v prípade obchodných spoločností), a to rozhodnutím zriaďovateľa – obce.

Rozpočtové alebo príspevkové organizácie nemožno zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre obec vyplývajú z osobitných predpisov. Na zriadenie rozpočtových a príspevkových organizácii obce sa nevyžaduje predchádzajúci súhlas Ministerstva financií SR. Rozpočtové a príspevkové organizácie zohrávajú dôležitú úlohu aj pri správe obecného majetku. Podľa § 6 ods. 1 zákona o majetku obcí obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku obce. Právna úprava v znení účinnom do 01.07.2009 umožňovala obci uzatvoriť zmluvu o výkone správy svojho majetku aj s obchodnou spolo