Potrebujú spotrebitelia a obchodníci novú architektúru spotrebiteľského práva? Podnet
na zamyslenie (preklad M. Jurčová)
H. W.
Micklitz
MICKLITZ, H. W.: Potrebujú spotrebitelia a obchodníci novú architektúru
spotrebiteľského práva? Podnet na zamyslenie. Právny obzor, 98, 2015, č.3, s.285 -
302.
Do Consumers and Businesses Need a New Architecture of Consumer Law?
A Thought-Provoking Impulse (August 1, 2012). In
The paper is a translation of the EUI Working Papers LAW
[online].
no 2012/23).1)Gutachten
prepared
for the 69. Deutschen Juristentag
to be held in September 2012. It pleads for a separate
consumer law code outside private law codifications. The benchmarks are: rethinking the concept of
the consumer (the vulnerable consumer and the consumer/customer), focussing beyond traditional
consumer law on internet sales and on consumer services (telecommunications, energy, transport,
financial services), integrating and developing a consistent approach to consumer law enforcement
via individual and collective action, via alternative dispute resolution, courts and administrative
bodies. The emerging differentiation between the responsible consumer (includes the small and the
very small businessperson) and the vulnerable consumer, is based on the idea that different values
can be assigned to the members of the groups. The responsible consumer requires a legal model which
does not primarily guarantee social justice through redistribution, but especially ensures access to
the market, to enable him to benefit from the advantages of the plethora of products and services on
offer in an expanded European or global environment. In contrast to this, the vulnerable consumer is
the addressee of social justice per se
, in the EU context of the social market economy, Art. 3 (3)
TEU. As an individual, and the weaker party on the market, he needs the protection of the legal
system. Overall, this is possible at the price of redistribution between the different types of
consumers, but also between the consumers and the companies. The companies have to pursue their
social obligations - especially when a structural dependence exists, as it is the case for the
providers of universal services. The scope of the horizontal effect not only of civil rights and
liberties, but also of the fundamental rights, on companies is on trial. The current consumer
concept has to be modified. It needs an extension with regard to the small or very small
businessperson. The concept of the vulnerable consumer describes the relevant competences, but
without making clear whether the particular vulnerability consists of an economic or social weakness
or both. The solution is seen in a movable system (bewegliches
System) that allows for the
connection of substantive rights and remedies to the different concepts of consumers, vulnerable,
confident and responsible.Key words:
Consumer protection, European consumer law, the notion of the
consumer, internet sales, services, enforcement, remedies, ADR and ODR, collective remedies, role of
regulatory agencies
Predhovor predkladateľa
2) Spotrebiteľské právo je významnou súčasťou nášho právneho
poriadku. Akým spôsobom reguláciu spotrebiteľských právnych vzťahov začleniť do slovenského právneho
poriadku a do systému súkromného práva? Vzhľadom na časté zmeny, ale aj modifikované princípy
právnej úpravy a odchylné metódy právnej regulácie, ktorými sa táto dynamická množina
spotrebiteľských vzťahov prejavuje v právnom poriadku, smerujem k presvedčeniu, že začlenenie do
Občianskeho zákonníka nie je vhodným riešením. Na
rozdiel od niektorých názorov, ktoré by mohli znieť v zmysle
"Občiansky zákonník je príliš vzácny, nekazme ho
spotrebiteľskými vecami",3) skôr by som sa prikláňala k názoru "
Spotrebiteľské právo je príliš dôležité, neutopme ho v snahe o prispôsobenie logike, jazyku a
systematike základného kódexu súkromného práva".
4) V snahe zistiť, či je
skutočne nemecké riešenie integrácie značnej časti spotrebiteľského práva do BGB vyhovujúce a
funkčné, natrafila som na štúdiu Hansa W. Micklitza, ktorú sám označuje ako podnet na zamyslenie. V
čase finalizácie prác na novom Občianskom zákonníku si
dovoľujem predostrieť preklad časti tohto diela aj slovenskej odbornej verejnosti. Domnievam, sa, že
na Slovensku nie je priestor, aby sme sa venovali hĺbkovej analýze spotrebiteľského práva z hľadiska
jeho systematického začlenenia.5) Ambivalentné úvahy ohľadne spotrebiteľského
práva nie sú vlastné len právnej vede, podobne nejasné je stanovisko slovenskej exekutívy k tejto
otázke. Na jednej strane Legislatívny zámer Občianskeho
zákonníka schválený vládou Slovenskej republiky v roku 2009 sa hlási k integrácii
spotrebiteľského práva do civilného kódexu, na druhej strane na Ministerstve hospodárstva SR
existuje legislatívna úloha pripraviť Spotrebiteľský kódex už v roku 2015!6)
Už dnes je zrejmé, že v takom krátkom čase, ako boli nastavené tieto legislatívne úlohy, nie je
možno kvalitné kódexy pripraviť. Najmä, ak spotrebiteľský kódex nemá mať len povahu zberného koša,
ale mal by (tak ako aj celá spotrebiteľská legislatíva) spĺňať určité parametre. Domnievam, že v
nastavení týchto parametrov by mohla napomôcť aj štúdia, o ktorej referujem.Micklitzova štúdia vyšla pôvodne v nemeckom jazyku7) a bola
vypracovaná ako expertíza pre účely 69. nemeckého právnického dňa v roku 2012. Autor ju rozčlenil na
7 základných kapitol, ktoré sa ďalej členia na jednotlivé podkapitoly. Prvá kapitola
(The
Starting Point - Premises/Preconception/Basic Assumptions/Sets of Problems)
objasňuje historický
vývoj spotrebiteľského práva, podmienky a determinanty jeho rozvoja, to všetko so zreteľom na
situáciu v Nemecku. Micklitz aj s poukazom na iných autorov a tradičné vnímanie BGB uvádza" BGB
je ako ťažký tanker, ktoré je spôsobilý meniť smer len v obmedzenom rozsahu a potrebuje čas na každú
zmenu smeru. Na rozdiel od tejto reality, osobitné normy sa javia byť skôr ako plachetnice, ktoré
môžu ľahko a rýchlo meniť smer, ale zároveň sú vystavené vetru a počasiu - rozumej politickým prúdom
- v oveľa vyššej miere.".
Je zrejmé, že Micklitz má na zreteli práve spotrebiteľské normy, ktoré
označuje ako turbulentné odvetvie práva.Druhá časť
(Consumer Law in the System of the BGB)
je venovaná hodnoteniu integrácie
spotrebit