Dátum podania návrhu:
28. august 2023Právna oblasť
-
základné práva
-
Charta základných práv
-
sociálna politika
-
doprava
Pôvod prejudiciálnych otázok:
Najvyšší správny súd Slovenskej republiky1. Má sa čl. 51 ods. 1 Charty základných práv Európskej únie vykladať v tom zmysle, že členský štát vykonáva právo Únie, ak podľa vnútroštátneho práva udeľuje administratívnu sankciu za porušenie povinnosti, ak táto povinnosť vyplýva z práva Európskej únie a povinnosť postihovať jej porušenie je uložená členským štátom, ako je tomu v prípade čl. 19 ods. 1 nariadenie č. 3821/85 a čl. 41 ods. 1 nariadenia č. 165/2014?
2. Ak je odpoveď na otázku č. 1 kladná: Má sa čl. 49 ods. 1 Charty základných práv Európskej únie a zásada
lex posterior mitius
v ňom obsiahnutá vykladať v tom zmysle, že sa vzťahuje aj na ukladanie sankcií za administratívne delikty, kde najprv o vine a treste nerozhoduje súdny orgán, ale administratívny orgán, a že sa táto zásada následne vzťahuje i na prieskum rozhodnutia tohto administratívneho orgánu správnym súdom?3. Ak je odpoveď na otázku č. 2 kladná: Má sa čl. 49 Charty základných práv Európskej únie a zásada
lex posterior mitius
v ňom obsiahnutá vykladať v tom zmysle, že sa vzťahuje na vnútroštátne administratívne konanie alebo súdne konanie bez ohľadu na jeho štádium?4.Ak je odpoveď na otázku č. 3 záporná: Podľa akých kritérií sa určí toto štádium?
In concreto
, má sa čl. 49 Charty základných práv Európskej únie a zásada
lex posterior mitius
v ňom obsiahnutá vykladať v tom zmysle, že sa vzťahuje na správne súdne konanie o opravnom prostriedku, akým je kasačná sťažnosť, teda že súd, ako je Najvyšší správny súd, konajúci v druhej a poslednej inštancii o tejto kasačnej sťažnosti, má prihliadať na zmenu právnej úpravy v prospech páchateľa administratívneho deliktu posudzovaného v základnom konaní administratívnym orgánom, a nie súdom, a ktorá nastala až po tom, čo bolo vydané rozhodnutie správneho súdu nižšej inštancie ním preskúmavané, ktoré je právoplatné?